• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ale tenhle trh prostě existuje, - hele, vis, jak jsi rikal ze tvy kolegove v spoje.net te k rizeni firmy radsi moc nepoustej? Fakt dobre delaj.

    - Pocet prodanych solarnich dopravnich letadel za ucelem vozeni turisty na vyhlidkovy lety za celou dobu historie letectvi: 0
    - Pocet lidi, kteri v historii pronesli vetu "Opravdu rad bych letel na na vyhlidkovy let solarnim letadlem, ktere ma extremne drahe letenky, je slusna sance ze se v nem zabiju protoze nema bezpecnosti rezervy, lita jen obcas a navic je extremne nepohodlne. Ale zato je tichy! Teda, ne uplne, ale tissi ne sbijecka je": 0
    - Cena takoveho letadla: neznama (ale zjevne sakra vysoke, mnohem vyssi nez vsechny konkurencni dopravni prostredky).
    - Provozni naklady takoveho letadla: nezname. Ale protoze bud potrebuju hangar velikost 747, nebo mi to ero rozlame prvni bourka, asi dost vysoke.
    - Pocet technickych problemu, ktere xchaos zarputile ignoruje a ktere jsou dost mozna neprekonatelne: spousta

    Ale XChaos proste vi, ze "tenhle trhl proste existuje". A kdyz mu reknu ze je idiot, tak se urazi 8)))
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: ale tak samozřejmě, protože pořizovací cena xchaosplánu se po převodu do seriový výroby ustálí někde na ceně 1000m2 nylonu, proutěnýho koše a bomby s propan-butanem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: zřejmě to číslo máš z debat o energetice a zahrnuje i využití odpadního tepla. pokud jde o přeměnu tepelné energie paliva na mechanickou práci, tak je to vždy dané limity konkrétního cyklu konkrétního tepelného motoru (o tomhle jsem měl referát na gymplu, s animovanou prezentací, tehdy ještě na svém 8bitovém počítači :-) ve skutečnosti tepelných strojů, které tuhle účinnost mají přes 33%, už najdeš docela málo.

    ale souhlasím, že proudový motor, který by odpadním teplem ještě navíc třeba roztáčel přes parní turbínu vrtuli, by byl zajímavý :-) (ale kde tu páru pak za letu chceš se 100% účinností kondenzovat zpět na vodu)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: no dobře, beru že 90% je hodně nadsazené, ale stejně porovnání 40% u benzínových aut vs 90% u elektro aut je někde jinde než 60% u proudových letadel a 90% u elektroletadel. Prostě ta výhoda elektroletadla je trošku menší než výhoda elektromobilu
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: Tesla Model S za 2 mega (čistý propočet USD - CZK) má baterii 4x (vlastně trochu míň, tesla má 85 kWh, Leaf 24 kWh) větší než Leaf (takže cca 600 000 korun). Co tam máš dál? :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: určitě to nebude stát 1000x víc, než let balónem, pro začátek. bude to v podobné cenové kategorii. zezačátku teda spíš zážitková turistika, než nějaký seriózní dopravní prostředek, ale tenhle trh prostě existuje, tak má smysl zkusit na něj proniknout.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: porovnávám elektrické motory hlavně s pístovými. (ty se právě u malých sportovních letadel používají)

    myslím mi nemůžeš obviňovat, že bych nechápal, že proudové motory jsou výkonem a účinností někde jinde, než pístové, ale: těch 60% dosahuje např. Siemens u paroplynového cyklu, tzn. z odpadního tepla turbíny nějak vyrábí ještě teplo, či co. 90% se u turbín uvádí, pokud využíváš i odpadní teplo (např. kogenerace tepla a energie). a letadla opravdu odpadní teplo nevyužívají, takže... :-)

    možná si spetl "combustion efficiency" s termodynamickou účinností.
    Jet engine - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_engine#Energy_efficiency
    Cycle efficiency is highest in rocket engines (~60+%), as they can achieve extremely high combustion temperatures. Cycle efficiency in turbojet and similar is nearer to 30%, due to much lower peak cycle temperatures.

    ... takže o tolik lepší, než u pístových to není, ale samozřejmě jsou tam ve hře další faktory, které to zvýhodňují proti pístovým (paradoxně u raketových motorů teď X-Cor aerospace experimentují s pístovými čerpadly paliva, místo turbočerpadel...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no, předpokládám elektrické motorové větroně budou tišší, než konvenční (BTW psal jsem si krátce s autorem Phoenixe. jeho letadlo je svými parametry někde napůl mezi motorovým větroněm a konvenčím motorovým letadlem, hodně to ale optimalizuje na rychlost..... a právě experimentuje s elektřinou, jako první v ČR)

    JIMIQ: jo, ale taky dojezd je někde jinde, než u modelů Tesla :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    a kdy vůbec ten SI2 vzlétne z Číny? Chtěl bych pozorovat ty grafíky :-(
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: aspoň u těch svých mouder prosím tak moc nelži
    kromě ceny baterie, která v podstatě tvoří cenu elektromobilu z naprosté většiny

    ze 700 000 korunového Leafu je baterie cca 150 000 korun.

    Jinak elektromobily mají proti autům tu výhodu, že elektromotor má účinnost 90+ % zatímco benzínový/naftový má do 40%. Ale proudové motory mají účinnost přesahující 60% a můžou se blížit i těm 90 (aspoň dle toho co se mi povedlo dohledat).

    Takže s autama to moc neporovnávej, elektroletadlo není elektromobil s křídlama
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: let vetrone je tichy... jasne.... ale nejdriv ho nejak (hlucne) musis do toho vzduchu dostat... drobny implementacni detail :D
    Balon sice tise leta, ale jeho riditelnost je omezena... a s ohledem na termicke a dalsi jevy v atmosfere neni rozhodne balon vhodny do kazde situace (v porovnani s klasickym letadlem).
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jo, jasne. Let nasim vyhldikovym letadlem je tichy. Teda, listky stoji stoji stokrat az tisickrat tolik, co listky na pricetny vyhlidkovy stroje, je slusna sance ze se zabijete (protoze nase letadlo nema skoro zadny bezpecnosti rezervy) a celou dobu budete nacpany v kabine velikosti krabicky od sirek... ale je to opravdu tichy. Takze bude skvele slyset, jak rvete hruzou ze smrti, bolesti z namackani a vztekem z ceny 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Sest odstavcu a jen obecne tlachani, bez niceho konkretniho? Jo, tu zpravu psal XChaos 8)

    z existence SI2 prostě vyplývá existence určité třídy letadel: - Thank you, Captain Obvious!

    mohl by si ho vzít tak, jak je, a udělat čtyřmístné, asi by to bylo pořád drahé - ORLY? A neni to nahodou _PRESNE_ to, co ti rikam od chvile, kdy jsi prisel s blabolem "Vyhodim z SI2 baterie, nacpu do nej ctyri lidi a tim dostanu, cituji, " velmi reálný odhad", konec citatu? Takze nakonec po tejdnu jsme v situaci, kdy souhlasis s tim, co jsem rikal od zacatku, ale maskujes prazdnejma recma o stavovejch prostorech a zkracovani kridel?

    Posledni odstavec je samozrejme opet tvoje strawman fallacy/bohapusta lez. Nemluvim o "vsech lokalnich maximem a minimech" - mluvim o tvem konkretnim blabolu s vyhazovanim baterek z SI2 a jejich nahrazovani ctyrma lidma.

    A to ze porad matlas dohormady vyhlidkovej balon za 10k$ a solarni letadlo, ktery i kdybys cenu nahodou srazil na setinu ceny tohho protytpu, tak porad jsi nekde na 1M$ ... no, to je tresnicka na dortu tve hloupost 8)


    Btw, prosim, kdyz tak planujes litat s hydroplanovym dopravnim SI2 na ty opusteny ostrovy... kampak budes to letadlo s rozpetim jako B747 schovavat kdyz prijde bourka?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (nápověda: let balónu a větroně je tichý... podobně ovšem i let elektrického letadla, pokud má vrtuli aspoň trochu stranou od kabiny, což je u elektromotoru snadnější než u spalovacího motoru... tzn. skvělá šanec na _tichý_ vyhlídkový let, a navíc, na rozdíl od balónu přeci jen trochu odněkud někam, i když za podobného počasí, kdy balón zamíří tak-nějak-zhruba-nevíme-kam-a-jak-daleko)

    těším se na první obdobu ceny Gordona Beneta se solárními letadly, BTW :-) (když už se účastním něčeho podobného se solánímy koly, že :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: dobít

    mno, z existence SI2 prostě vyplývá existence určité třídy letadel: mohl by si ho vzít tak, jak je, a udělat čtyřmístné, asi by to bylo pořád drahé, mj. proto, že sice ušetříš na bateriích, ale vláčíš s sebou zbytečně moc FV panelů.

    mezi Sunseeker Duo a SI2 je obrovský stavový prostor, ve kterém můžeš experimentovat se spoustou přechodných typů (definovaných aerodynamikou a výkonem motoru) a pro každý ten typ bys zase ještě mohl ladit, kolik tam skutečně dáš baterií a kolik FV (jak jsem vysvětlil v předchozím příspěvku)

    zkoumáme tu minimálně čtyřrozměrný prostor možných kombinací - ale ty prostě z hlavy nějak zderivuješ všechna lokální minima a maxima na všech těch čtyřech osách, a hned víš, že tam prostě nic není, mezi všemi těmi možnostma. je jasné, že stíhačka tam asi nebude... ale zase vyhlídkové balóny létají, odnikud nikam, a mají obchodní model, takže jako co?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jednoduché vysvětlení: vlastně nevím, kolik stojí letadla podobné kategorie dnes :-) ale ani jejich současné komponenty nejsou zadarmo.

    u elektromobilu se ti většina nákladů sníží - kromě ceny baterie, která v podstatě tvoří cenu elektromobilu z naprosté většiny (můžeš jistě přidat hračky, jako nějaký palubní počítač u modelů Tesla, ale to jsou v éře smartfhonů a tabletů právě jen hračky).

    u elektromobilu není kam dát solární panely, takže baterie tvoří většinu nákladů - na všem ostatním proti spalovacímu motoru ušetříš (motor, převodovka...). takže i elektrické letadlo oproti konvenčnímu v něčem ušetří: elektromotor je lehčí, atd.

    elektrické letadlo má oproti elektromobilu ale nezanedbatelnou plochu, takže existuje nějaký stavový prostor dvou parametrů, který můžeš prozkoumávat: na ose X máš čistě elektrická letadla, na ose Y čistě solární letadla (souhlasím: to je jistě nepraktické). pro danou (nejlepší) technologii dáš na osu X kapacitu baterie, na osu Y výkon solárních panelů (případně můžeš stavový prostor zaplnit ještě různými výkony motorů, ale pro zjednodušení pro každý myslitelný typ letadla s daným motorem uděláš vždy tuhle dvourozměrnou "mapu")

    no a v rámci zkoumání toho stavového prostoru se ti ovšem změní spousta parametrů: cena, dolet, užitečné zatížení. Můžeš to do grafu opět zanést, např. cenu jako elevaci, dolet jako barvu, užitečné zatížení už nevím jak (ale dejme tomu je součástí zadání, stejně jako výkon motoru a vzletová hmotnost - to vše značně ovlivňuje užitečnost letadla, takže větroně s výkonem motoru 5 kW, resp. 20 kW pro čtyřmístné letadlo, stěží schopné vůbec vzlétnout, asi ani zkoumat nebudeme...)

    a ty celý tenhle stavový prostor vůbec neprozkoumáš (případně námatkou, pro jedno, dvě zadání ... z mnoha možných) a rovnou prohlásíš, že to nejde.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: v první řadě nepotřebujeme tak velké solární křídlo, protože ty baterie, které s sebou nevezeme, nepotřebujeme ani během dne dojít - wait, what?

    LOL.

    Takze tvuj pristup k argumentaci je "Budu ignorovat vsechno, co mi tady nekolikrat opakovali co jde _proti_ prestavbe SI2 na regulerni civilni dopravni letadlo, a navic si zacny vymejslet fantasmagorie o tom, jak ve skutecnosti ten muj ctyrmistnej XChaosoplan bude jeste mensi nez jednomistnej SI2"?

    No, respekt. Takovy chutzpe se jen tak nevidi 8)))

    ty mi tvrdíš, že se do daného rozpočtu nevejdu, ale jak to mám vědět, pokud ten rozpočet v první řadě neznám? - coz nic nemeni na tom, ze na otazku "kolik by to stalo postavit?" (coz je to, na co jsi svoji zpravou reagoval) odpovedet "umim mozna trochu spocitat kolik by to muselo stat aby to bylo konkurenceschopny" je jenom tvoje dalsi klickovani a vyhejbani se odpovedi.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak v podstatě, roli to hraje: ty mi tvrdíš, že se do daného rozpočtu nevejdu, ale jak to mám vědět, pokud ten rozpočet v první řadě neznám?

    víme, kolik stál vyrobit prototyp, ale požadavky na 4 místný stroj nejsou identické s prototypem. v první řadě nepotřebujeme tak velké solární křídlo, protože ty baterie, které s sebou nevezeme, nepotřebujeme ani během dne dojít... odpověď leží někde mezi relativně malinkatým dvoumístným SunSeekerem Duo (který ale postrádá obchodní model, kromě privátní aviatiky) a obřím SI2.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hele, vis ze je krapanecek rozdil mezi "kolik by tam vec musela stat, aby byla konkurenceschopna" a "kolik by ta vec stala vyrobit"? Protoze otazka byla na to druhe a tvoje skoroodpoved je na to prvni.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: hele, něco by spočítat jít mohlo... vyjít z ceny výletu horkovzdušným balónem nebo rychlým motorovým člunem, prostě vyjít z existujícího trhu a spočítat křivku potřebné životnosti solátního letadla v závislosti na jeho ceně...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam