• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    JIMIQ: Schvalne jestli to XChaosovi napovi neco o tom, jak realne je SI2 pouzit jako zaklad pro komercni solarni hydroplan vozici turisty na vylety nekde po tropickejch ostrovech 8)))
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    SI2 se poškodilo křídlo, když STÁL na letišti, lol
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tak zázračný let na Hawai skončil v Japonsku, protože "počasí" :D
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Budu muset změnit záhlaví klubu, protože offtopicy zjevně nemažu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jo, teď ho čeká první noc. To stoupání před úsvitem do cca poloviny kapacity baterií je tam dobře vidět.

    No a já přejel Brenner, baterky vyšťavený na dno.. Naivně jsem instaloval usb ledničkua ono po přejezdu sedla ...prší.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tak už nám to letí

    Solar Impulse RTW - 7th Leg from Nanjing to Hawaii
    http://www.solarimpulse.com/widget-flight_profile
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    to je solární náklaďák? A že jede i za deště! :D

    tak si to užij :-) já na ten let přes pacifik čekám jak na spasení, ale pilot prej měl pásový opar a teď zase (překvapení) nevychází počasí
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nebudu mít čas to tady teď 3 měsíce moderovat, budu se věnovat pivní józe a cyklohypnóze. Užijte si let SI2 přes Pacifik, odkádají to dýl než já, já už jsem ve Strakonicích.

    Všem zdejším trollům bych vzkázal toto

    BURAN
    BURAN --- ---
    REDGUY: vis jak, myslenka, kterou mam v hlave, existuje. pro mne nezpochybnitelne. ale jak existuje pro ostatni, s tim uz je to horsi ;)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ale tenhle trh prostě existuje, - hele, vis, jak jsi rikal ze tvy kolegove v spoje.net te k rizeni firmy radsi moc nepoustej? Fakt dobre delaj.

    - Pocet prodanych solarnich dopravnich letadel za ucelem vozeni turisty na vyhlidkovy lety za celou dobu historie letectvi: 0
    - Pocet lidi, kteri v historii pronesli vetu "Opravdu rad bych letel na na vyhlidkovy let solarnim letadlem, ktere ma extremne drahe letenky, je slusna sance ze se v nem zabiju protoze nema bezpecnosti rezervy, lita jen obcas a navic je extremne nepohodlne. Ale zato je tichy! Teda, ne uplne, ale tissi ne sbijecka je": 0
    - Cena takoveho letadla: neznama (ale zjevne sakra vysoke, mnohem vyssi nez vsechny konkurencni dopravni prostredky).
    - Provozni naklady takoveho letadla: nezname. Ale protoze bud potrebuju hangar velikost 747, nebo mi to ero rozlame prvni bourka, asi dost vysoke.
    - Pocet technickych problemu, ktere xchaos zarputile ignoruje a ktere jsou dost mozna neprekonatelne: spousta

    Ale XChaos proste vi, ze "tenhle trhl proste existuje". A kdyz mu reknu ze je idiot, tak se urazi 8)))
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: ale tak samozřejmě, protože pořizovací cena xchaosplánu se po převodu do seriový výroby ustálí někde na ceně 1000m2 nylonu, proutěnýho koše a bomby s propan-butanem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: zřejmě to číslo máš z debat o energetice a zahrnuje i využití odpadního tepla. pokud jde o přeměnu tepelné energie paliva na mechanickou práci, tak je to vždy dané limity konkrétního cyklu konkrétního tepelného motoru (o tomhle jsem měl referát na gymplu, s animovanou prezentací, tehdy ještě na svém 8bitovém počítači :-) ve skutečnosti tepelných strojů, které tuhle účinnost mají přes 33%, už najdeš docela málo.

    ale souhlasím, že proudový motor, který by odpadním teplem ještě navíc třeba roztáčel přes parní turbínu vrtuli, by byl zajímavý :-) (ale kde tu páru pak za letu chceš se 100% účinností kondenzovat zpět na vodu)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: no dobře, beru že 90% je hodně nadsazené, ale stejně porovnání 40% u benzínových aut vs 90% u elektro aut je někde jinde než 60% u proudových letadel a 90% u elektroletadel. Prostě ta výhoda elektroletadla je trošku menší než výhoda elektromobilu
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: Tesla Model S za 2 mega (čistý propočet USD - CZK) má baterii 4x (vlastně trochu míň, tesla má 85 kWh, Leaf 24 kWh) větší než Leaf (takže cca 600 000 korun). Co tam máš dál? :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: určitě to nebude stát 1000x víc, než let balónem, pro začátek. bude to v podobné cenové kategorii. zezačátku teda spíš zážitková turistika, než nějaký seriózní dopravní prostředek, ale tenhle trh prostě existuje, tak má smysl zkusit na něj proniknout.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: porovnávám elektrické motory hlavně s pístovými. (ty se právě u malých sportovních letadel používají)

    myslím mi nemůžeš obviňovat, že bych nechápal, že proudové motory jsou výkonem a účinností někde jinde, než pístové, ale: těch 60% dosahuje např. Siemens u paroplynového cyklu, tzn. z odpadního tepla turbíny nějak vyrábí ještě teplo, či co. 90% se u turbín uvádí, pokud využíváš i odpadní teplo (např. kogenerace tepla a energie). a letadla opravdu odpadní teplo nevyužívají, takže... :-)

    možná si spetl "combustion efficiency" s termodynamickou účinností.
    Jet engine - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_engine#Energy_efficiency
    Cycle efficiency is highest in rocket engines (~60+%), as they can achieve extremely high combustion temperatures. Cycle efficiency in turbojet and similar is nearer to 30%, due to much lower peak cycle temperatures.

    ... takže o tolik lepší, než u pístových to není, ale samozřejmě jsou tam ve hře další faktory, které to zvýhodňují proti pístovým (paradoxně u raketových motorů teď X-Cor aerospace experimentují s pístovými čerpadly paliva, místo turbočerpadel...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no, předpokládám elektrické motorové větroně budou tišší, než konvenční (BTW psal jsem si krátce s autorem Phoenixe. jeho letadlo je svými parametry někde napůl mezi motorovým větroněm a konvenčím motorovým letadlem, hodně to ale optimalizuje na rychlost..... a právě experimentuje s elektřinou, jako první v ČR)

    JIMIQ: jo, ale taky dojezd je někde jinde, než u modelů Tesla :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    a kdy vůbec ten SI2 vzlétne z Číny? Chtěl bych pozorovat ty grafíky :-(
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: aspoň u těch svých mouder prosím tak moc nelži
    kromě ceny baterie, která v podstatě tvoří cenu elektromobilu z naprosté většiny

    ze 700 000 korunového Leafu je baterie cca 150 000 korun.

    Jinak elektromobily mají proti autům tu výhodu, že elektromotor má účinnost 90+ % zatímco benzínový/naftový má do 40%. Ale proudové motory mají účinnost přesahující 60% a můžou se blížit i těm 90 (aspoň dle toho co se mi povedlo dohledat).

    Takže s autama to moc neporovnávej, elektroletadlo není elektromobil s křídlama
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam