• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: zabere to spoustu času hledat. doteď to byly jen odhady, tenhle článek jsem vygooglil až dnes. jsem rád, že se moje odhady +/- trefily (v podstatě jsem si za svůj cíl dal vodorovný let s dvojnásobkem výkonu, než měl v začátcích k dispozici Eric Raymond)

    v nejbližší době se chystám stavět minimálně dva nové solární systémy (jeden pro obytnou dodávku rodičů a druhý 80x60 mono panel místo mé dosavadní stříšky, který bych rád vozil na normálním lehkém kole - nikoliv obřím tandemu s bambusovou střechou). zachovalejší ze dvou panelů z letošního závodu věnuju na projekt solární pípy, apod... vše to jsou flexibilní panely, jejichž hmotnost na m2 je vyhovující i pro létání.

    podstupně tedy získávám zkušenosti s relativně levnými FV systémy, jejichž parametry převyšují to, co měl v roce 1990 k dispozici Eric Raymond.

    a samozřejmě, už dnes existují "garážové" (či sériově vyráběné) technologie, které převýší to, co je na palubě SI2: např. když jim odešla při posledním letu na Hawai jedna z baterií, znamená to pro ně, že budou muset celou baterii rozebrat a zjistit, který článek je vadný. Tuším Tesla Powerwall toto detekuje automaticky a rovnou označí baterii, která se má vyměnit. Pracují na tom i JV-labs.eu: nové 80160 LiION válečky jsou vybavené elektronikou, která podporuje komunikační protokol (s možností adresace každého článku). battery management systémy (BMS) je tedy možné navrhnout tak, že po startu samy detekují, které články jsou v pořádku a které zničené podpětím, a v závislosti na konkrétním návrhu BMS jsou schopné je i označit, aby je obsluha mohla vyměnit.

    představa, že náskok např.NASA či bohatých týmů typu SI2 musí být nějaký závratný, je tedy naivní. viz ostatne příspěvek [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] - korporace evidentně občas využívají svých konexí s jinými korporacemi, aby méně známým garážovým firmám zakázaly ustavit nějaký rekord.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: UFFFFFF.

    No konecne. Hele, do budoucna, myslis ze by slo vynechat to obecny mlzeni, klickovani a vymlouvani se a misto toho rovnou napsat odpoved? Usetri nam to spoustu casu. Predem diky 8))

    Takze planujes postavit nejakej ekvivalent tohohle? Behem tri let?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The glide ratio of the Sunseeker is about 35 or 36 to 1.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The engine was 2.4 kW at the time, which is not much. Now the same airplane has 5.5 kW.

    ...tzn. předpokládám, že původnímu Sunseekeru stačilo pro vodorovný let 2 kW, když fakticky s tím byl schopen i odstartovat :-) já bych naproti tomu na "svém" Sunseekeru (bude to určitě pro začátek srovnatelná třída letadel) rád měl instalovaný rovnou 20 kW motor (v podstatě komerčně dostupný motor pro elektrický paragliding), ale rád bych, aby aerodynamika a hmotnost toho stroje umožnila vodorovný let s výkonem staženým na 10% (šlo to v roce 1990 - tak proč by to nemělo jít čtvrt století poté?)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tak většina existujících letadel pro vodorovný let výkon motoru snižuje, - thank you, Captain Obvious! A co misto obecnych trivialit napsat konkretni odpoved na otazku? To jsem tuhle cetl takovou peknou vec, dovol abych ji ocitoval:

    As such, the use of experimental data, mathematics, physics, engineering, drawings, spreadsheets and computer simulations are strongly encouraged, while overly broad subjective wordy statements are discouraged.

    Zdroj: [ XCHAOS @ Diskuze o nesmrtelnosti chrousta (centrum pro léčbu memetických poruch a mementálních postižení, trollologie, apod.) ] 8)))

    Mohl by ses prosim ridit vyse uvedenym a psat konkretne? Misto obecnych kecu a trivialit? 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Alan invented the MPPT in about 1987.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The Other Cross-U.S. Solar Plane Trek - IEEE Spectrum
    http://spectrum.ieee.org/transportation/marine/the-other-crossus-solar-plane-trek
    The 1990 Sunseeker had amorphous silicon solar cells whose efficiency was just about 2 percent. There were almost 11 square meters of them, on the curvy top part of the wings, the tail boom, and the tailplane. The motor produced a paltry 2.4 kilowatts.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (resp. šlo i o motory pro vodní čerpadla, apod. - prostě malé lehké spalovací motory bez převodovek, původně určené na kdeco)

    ten výkon v začátcích byl tedy kolem 10-11 kw (nejmenší použité motory byly zdvojené, takže to taky vycházelo takhle). dnes se častěji používá minimum kolem 20 kW, aby tam byla rezerva, ale i ty modely se slabšími motory byly schopné odstartovat a stoupat.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak většina existujících letadel pro vodorovný let výkon motoru snižuje, že.

    reálně použitelná ultralehká letadla se stavěla s motory, které začínaly někde kolem 4-5 kW (některé typy měly takové motory raději dva). (šlo o nejlevnější motory vyráběné pro sekačky na trávu a motorové pily - nebyly nikdy určené pro letectví...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A ja se te uz poste ptam, jestli dokazes uvest priklad existujiciho, prakticky pouzitelneho letadla, ktere dokaze neco takoveho. A vsechno jsi schopen odpovedet, je vykrucovani, slovickareni a machrovani. Nic noveho 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, "moc to nelítalo" je něco jiného než "vůbec to nelítalo"

    asi posté opakuju, že nehodlám vybavit letadlo 2 kW motorem, ale navrhnout ho tak, aby pro vodorovný let stačily 2 kW. na stoupání bude samozřejmě potřeba větší výkon, kromě toho by motor ještě měl mít rezervu.

    dnes se eleltromotory do letadel neinstalují tak krkolomně, jako to měl udělaný stroj Solar One, tak by to neměl být problém.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Myslis to letadlo o kterem jsi ty sam napsal "ale moc teda nelítalo"? Ktera casti slovniho spojeni "bezne pouzitelneho" nerozumis?

    ale o letadle, kterému na udržení vodorovného letu stačí 2 kW - coz je presne formulace, kterou jsem v otazce nekolikrat opakoval (treba v [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] ) a tys to pokazde ignoroval. Takze ty jsi fakt cekal, az tu otazku zopakuju bez zminky o vodorovnem letu, abys mohl najednou zacit protestovat, ze si "nerozumime"? Neprijde ti to ubohy?

    Takze, kdyz jsme si to ujasnili: kteremu PRAKTICKY POUZITELNEMU letadlu staci v VODOROVNEMU LETU PROKAZATELNE 2kW vykonu? (velkejma pismenama jsem zvyraznil casti otazky, ktere ti zjevne delaji krapet problemy 8)) )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jj, korporace jsou hodné a neškodné, áááno....

    Pipistrel aircraft Alpha Electro has twice the range of the competitor E-fan and one third of its announced price
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    nj, Airbus lobby....

    Electric cross-Channel flight: official statement
    http://www.pipistrel.si/news/electric-crosschannel-flight-official-statement
    We deeply regret the action of Siemens which prevented the flight
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    http://cafefoundation.org/
    CAFE: Comparative Aircraft Flight Efficiency

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    asi nejhustší galerie je tahle (taky mi připomněla, že ta nejzajímavější místa jsem v Alpách zatím pořád ještě nenavštívil.. holt Švýcarsko a jeho ceny, no..)
    Torino to Switzerland 2015 - Solar Flight
    https://solar-flight.smugmug.com/Sunseeker-Duo-Crossing-Alps/

    tolik ke zdejší debatě, jestli by o případné několikahodinové vyhlídkové lety vícemístným solárním letadlem bez celonoční výdrže byla potávka...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Trocha "toho unauthorized use", když už jsem ten Pirát :-) (hint: jejich javascript neumí zakázat Save As :-)

    Pravda, 4 lidi v tom zatím neletí. Jen 2. Když naše flamewar začala, žádné dvoumístné solární letadlo ještě neexistovalo.

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    news for solar powered aircraft
    http://www.solar-flight.com/news/
    Crossing of the Alps with the Sunseeker Duo
    August 2-7, 2015

    Eric and Irena Raymond repeated the 2009 adventure of the Sunseeker II, crossing of the Alps in both directions this time with the Sunseeker Duo.
    ...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tohle letadlo nemělo ani 1 kW: [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] a přesto vzlétlo.

    myslím, že si nerozumíme: nemluvím o 2 kW letadle, ale o letadle, kterému na udržení vodorovného letu stačí 2 kW. myslím tam spadají např. první letadla solarflight.com (Eric Raymond) protože až Sunseeker Duo tuším má špičkový výkon panelů 5kW (ale to je teoretické maximum, takže to není k dispozici pořád). přitom tvrdí, že jeho letadla byla schopná solárně poháněného vodorovného letu (nikoliv stoupání)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Haloo, XChaosi, prosim, sel by nejakej priklad toho 2kW letadla? Jak uz jsem se parkrat ptal?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    AXTHEB: problém je spíš, že LiFePO4 jsou obětí stejných bezpečnostních norem, i když jsou méně rizikové
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam