• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A ja se te uz poste ptam, jestli dokazes uvest priklad existujiciho, prakticky pouzitelneho letadla, ktere dokaze neco takoveho. A vsechno jsi schopen odpovedet, je vykrucovani, slovickareni a machrovani. Nic noveho 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, "moc to nelítalo" je něco jiného než "vůbec to nelítalo"

    asi posté opakuju, že nehodlám vybavit letadlo 2 kW motorem, ale navrhnout ho tak, aby pro vodorovný let stačily 2 kW. na stoupání bude samozřejmě potřeba větší výkon, kromě toho by motor ještě měl mít rezervu.

    dnes se eleltromotory do letadel neinstalují tak krkolomně, jako to měl udělaný stroj Solar One, tak by to neměl být problém.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Myslis to letadlo o kterem jsi ty sam napsal "ale moc teda nelítalo"? Ktera casti slovniho spojeni "bezne pouzitelneho" nerozumis?

    ale o letadle, kterému na udržení vodorovného letu stačí 2 kW - coz je presne formulace, kterou jsem v otazce nekolikrat opakoval (treba v [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] ) a tys to pokazde ignoroval. Takze ty jsi fakt cekal, az tu otazku zopakuju bez zminky o vodorovnem letu, abys mohl najednou zacit protestovat, ze si "nerozumime"? Neprijde ti to ubohy?

    Takze, kdyz jsme si to ujasnili: kteremu PRAKTICKY POUZITELNEMU letadlu staci v VODOROVNEMU LETU PROKAZATELNE 2kW vykonu? (velkejma pismenama jsem zvyraznil casti otazky, ktere ti zjevne delaji krapet problemy 8)) )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jj, korporace jsou hodné a neškodné, áááno....

    Pipistrel aircraft Alpha Electro has twice the range of the competitor E-fan and one third of its announced price
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    nj, Airbus lobby....

    Electric cross-Channel flight: official statement
    http://www.pipistrel.si/news/electric-crosschannel-flight-official-statement
    We deeply regret the action of Siemens which prevented the flight
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    http://cafefoundation.org/
    CAFE: Comparative Aircraft Flight Efficiency

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    asi nejhustší galerie je tahle (taky mi připomněla, že ta nejzajímavější místa jsem v Alpách zatím pořád ještě nenavštívil.. holt Švýcarsko a jeho ceny, no..)
    Torino to Switzerland 2015 - Solar Flight
    https://solar-flight.smugmug.com/Sunseeker-Duo-Crossing-Alps/

    tolik ke zdejší debatě, jestli by o případné několikahodinové vyhlídkové lety vícemístným solárním letadlem bez celonoční výdrže byla potávka...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Trocha "toho unauthorized use", když už jsem ten Pirát :-) (hint: jejich javascript neumí zakázat Save As :-)

    Pravda, 4 lidi v tom zatím neletí. Jen 2. Když naše flamewar začala, žádné dvoumístné solární letadlo ještě neexistovalo.

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    news for solar powered aircraft
    http://www.solar-flight.com/news/
    Crossing of the Alps with the Sunseeker Duo
    August 2-7, 2015

    Eric and Irena Raymond repeated the 2009 adventure of the Sunseeker II, crossing of the Alps in both directions this time with the Sunseeker Duo.
    ...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tohle letadlo nemělo ani 1 kW: [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] a přesto vzlétlo.

    myslím, že si nerozumíme: nemluvím o 2 kW letadle, ale o letadle, kterému na udržení vodorovného letu stačí 2 kW. myslím tam spadají např. první letadla solarflight.com (Eric Raymond) protože až Sunseeker Duo tuším má špičkový výkon panelů 5kW (ale to je teoretické maximum, takže to není k dispozici pořád). přitom tvrdí, že jeho letadla byla schopná solárně poháněného vodorovného letu (nikoliv stoupání)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Haloo, XChaosi, prosim, sel by nejakej priklad toho 2kW letadla? Jak uz jsem se parkrat ptal?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    AXTHEB: problém je spíš, že LiFePO4 jsou obětí stejných bezpečnostních norem, i když jsou méně rizikové
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    AXTHEB: jenze auta ti obvykle nepadaji na hlavu :) Vetsi prisnost norem v letectvi je jaksi na miste... to ze ti chcipne z jakehokoliv duvodu vuz na ceste neni takova pohroma.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    Takze lionky sou dost bezpecny pro auto, ale ne pro letadlo?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: aha, jasne... wikipedia... dobry prehled popsanych problemu :) Jenze o tom mluvim. Je spousta technologii, ktera v case T byla oznacena jako bezproblemova, ale v case T+N se ukazal... ehm... opak ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (ale na poště v Turecku mi přebytečnou LiFePO4 baterii stejně nevzali, protože mají prostě svoje předpisy... přitom na rozdíl od od ostatních Li baterií fakt nic nehrozí, zvlášť pokud jí během cesty nic nedobíjí...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron_phosphate_battery#Safety

    chtěl jsem mít původně na solárním kole jen tyhle, ale vybral jsem si typ se slabým balancerem, nevhodným pro trakci. po přestavbě baterie na vhodnější balancer pro správné napětí (dvě baterie v sérii) to ale chodí prakticky stejně dobře, jako Li-Ion.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    TOXICMAN: no historie uz mnohokrat ukazala, ze nektere veci se dozvime az s vetsim odstupem... ze se to zatim nestalo prece neimplikuje, ze to nehrozi :-)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    DANYSEK: ano, začoudí si hodně, ale neexploduje ani nevzplane, pokud vím
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jakze? :D
    CALB LiFePO4 puncture test
    https://www.youtube.com/watch?v=EMARDvMz62A
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ... dokonce jsem četl teorii, že to nejsou "zkraty", ale samovolná studená fúze, díky náhodné nanostruktuře materiálu nebo prostě statistická událost :-)

    každopádně, LiFePO4 tenhle problém nemají
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam