• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Myslis to letadlo o kterem jsi ty sam napsal "ale moc teda nelítalo"? Ktera casti slovniho spojeni "bezne pouzitelneho" nerozumis?

    ale o letadle, kterému na udržení vodorovného letu stačí 2 kW - coz je presne formulace, kterou jsem v otazce nekolikrat opakoval (treba v [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] ) a tys to pokazde ignoroval. Takze ty jsi fakt cekal, az tu otazku zopakuju bez zminky o vodorovnem letu, abys mohl najednou zacit protestovat, ze si "nerozumime"? Neprijde ti to ubohy?

    Takze, kdyz jsme si to ujasnili: kteremu PRAKTICKY POUZITELNEMU letadlu staci v VODOROVNEMU LETU PROKAZATELNE 2kW vykonu? (velkejma pismenama jsem zvyraznil casti otazky, ktere ti zjevne delaji krapet problemy 8)) )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tohle letadlo nemělo ani 1 kW: [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] a přesto vzlétlo.

    myslím, že si nerozumíme: nemluvím o 2 kW letadle, ale o letadle, kterému na udržení vodorovného letu stačí 2 kW. myslím tam spadají např. první letadla solarflight.com (Eric Raymond) protože až Sunseeker Duo tuším má špičkový výkon panelů 5kW (ale to je teoretické maximum, takže to není k dispozici pořád). přitom tvrdí, že jeho letadla byla schopná solárně poháněného vodorovného letu (nikoliv stoupání)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Haloo, XChaosi, prosim, sel by nejakej priklad toho 2kW letadla? Jak uz jsem se parkrat ptal?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    AXTHEB: problém je spíš, že LiFePO4 jsou obětí stejných bezpečnostních norem, i když jsou méně rizikové
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    AXTHEB: jenze auta ti obvykle nepadaji na hlavu :) Vetsi prisnost norem v letectvi je jaksi na miste... to ze ti chcipne z jakehokoliv duvodu vuz na ceste neni takova pohroma.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    Takze lionky sou dost bezpecny pro auto, ale ne pro letadlo?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: aha, jasne... wikipedia... dobry prehled popsanych problemu :) Jenze o tom mluvim. Je spousta technologii, ktera v case T byla oznacena jako bezproblemova, ale v case T+N se ukazal... ehm... opak ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (ale na poště v Turecku mi přebytečnou LiFePO4 baterii stejně nevzali, protože mají prostě svoje předpisy... přitom na rozdíl od od ostatních Li baterií fakt nic nehrozí, zvlášť pokud jí během cesty nic nedobíjí...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron_phosphate_battery#Safety

    chtěl jsem mít původně na solárním kole jen tyhle, ale vybral jsem si typ se slabým balancerem, nevhodným pro trakci. po přestavbě baterie na vhodnější balancer pro správné napětí (dvě baterie v sérii) to ale chodí prakticky stejně dobře, jako Li-Ion.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    TOXICMAN: no historie uz mnohokrat ukazala, ze nektere veci se dozvime az s vetsim odstupem... ze se to zatim nestalo prece neimplikuje, ze to nehrozi :-)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    DANYSEK: ano, začoudí si hodně, ale neexploduje ani nevzplane, pokud vím
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jakze? :D
    CALB LiFePO4 puncture test
    https://www.youtube.com/watch?v=EMARDvMz62A
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ... dokonce jsem četl teorii, že to nejsou "zkraty", ale samovolná studená fúze, díky náhodné nanostruktuře materiálu nebo prostě statistická událost :-)

    každopádně, LiFePO4 tenhle problém nemají
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a k lithiovkam obecne...
    Safety Concerns with Li-ion Batteries – Battery University
    http://batteryuniversity.com/learn/article/safety_concerns_with_li_ion
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: baterky nehori? :D No tak to jo :)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: No konecne jsi to uznal 8)

    Ktere, v solarnim letadle rozumne pouzitelne baterky nehori? A zdroj, prosim.

    A znovu, at to nezamluvime, prosim, napis mi priklad bezne pouzitelneho letadla, ktere uveze cloveka a vodorovnemu letu mu prokazatelne staci 2kW. Predem dekuju! 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no ano, narážel jsem na to, že proudová létají na kerosen, který je naftě dejme-tomu podobný. skutečně běžně se létá na benzín, ten hoří stejně dobře jako lithiové baterky a naopak některé druhy lithiových baterek vůbec nehoří
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Coz oboje znamena neco vyrazne jineho nez "letadla s pístovými motory nelétají na nic podobného naftě ". Obavam se, ze ten tvuj blabol nezamaskujes ani kdyz to prelozis do mongolstiny.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: "has not been widely used" do češtiny překládám jako "moc se to nepoužívalo".
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: zmiňujou že se to moc nepoužívá v USA Zminujou tam v prvni rade, ze se _POUZIVA_. Takze tvoje letadla s pístovými motory nelétají na nic podobného naftě byl zase jen z dalsi rady tvych nepodlozenych blabolu.

    A v druhe rade: nevýbušnost tam velkou roli nehraje - ano, presne tak. To ze se neustale snazis svoje "vize" prezentovat jako bezpecny, protoze "baterky nehori a letecky palivo hori" je dalsi blabol a hned dvojnasobnej, protoze jednak baterky hori (a to tak ze hodne a hnusne) a jednak "horlavost" leteckyho paliva neni tak zasadni bezpecnostni problem, jak se tvaris. Plus samozrejme radsi nebudeme mluvit o tom, ze ta baterka hori i kdyz je vybita, zatimco prazdna nadrz moc ne, coz? 8))

    takže argument, že nafta snadno nechytne, nebyl moc chytrý: proražená benzínová nádrž chytne podobně snadno, jako Li baterie. - LOL. "argument, ze nafta snadno nechytne neni chytry protoze benzinova nadrz chytne"? jj, jsi idiot 8) . Ale aspon jsi konecne priznal, ze puvodni "baterky nehori tak jako benzin" byl nesmysl. Schvalne za jak dlouho se zresetujes a vratis se k tomu 8)))

    Hmmm. Nejsi zpatky ani dvacet ctyri hodin a uz jsi stihl napsat kolik, dva nebo tri nesmysly? Budes v tomhle tempu pokracovat trvale, nebo jen vypoustis pretlak za tech par mesicu mimo?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no zmiňujou že se to moc nepoužívá v USA, kde jsou nižší spotřební daně na palivo :-) nevýbušnost tam velkou roli nehraje. fakticky, kromě toho, že v tomhle klubu je to offtopic, dieselová letadla byla okrajová záležitost. takže argument, že nafta snadno nechytne, nebyl moc chytrý: proražená benzínová nádrž chytne podobně snadno, jako Li baterie.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam