• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Maximum power point tracking - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Maximum_power_point_tracking
    ani slovo o tom, kdo to vymyslel. ale Eric Raymond se svými zkušenostmi a ve svém věku si už určitě dává pozor na to, co řekne (na kolik REDGUYů musel asi narazit?)
    AC Propulsion - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/AC_Propulsion
    Allan Coconi nemá ani vlastní wiki heslo (a to mám snad dokonce i já!!!)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    XCHAOS: díky, počtu si
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOXICMAN: nevím, proč REDGUY furt flejmuje.

    podstatné info je fakt toto:
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]
    a toto:
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]

    obsahuje spoustu chybějících informací o amatérech a garážových firmách (BTW, proč MPPT nevymyslela pro svoje satelity třeba všemocná NASA, nebo Rusové - ale amatér, který byl v kontaktu s Ericem Raymondem? o historii soudobých technologií se toho píše tak málo...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: s 3d programy se budu muset naučit. nebo se s někým domluvit (BTW, zrovna ty 3D tištěné součástky, které jsem navrhoval a kterým jsi předpovídal zmar, čirou náhodou cestu vydržely :-) přitom ty další, které už navrhoval ten 3D tiskař, co uměl s 3D modelovacím softwarem, se samozřejmě z větší části rozlámaly.. hádej v jakém formátu jsem mu dodal nákres těch "svých", co vydržely :-)

    nenapsal jsem, že za 5 let spáchám nějaký rekord: napsal jsem jen to, že bych rád postavil základní amatérské DIY solární letadlo, které bude schopné se ve vzduchu udržet podstatně déle, než bude výdrž jeho baterií: bavíme se o výdrži samotné baterie v řádu jednotek až desítek minut a o délce solárního letu přes poledne v rádu 4h (moje zkušenost s dobou, kdy je v létě slunce dostatečně vysoko nad obzorem, aby se výkont panelů aspoň přiblížil Wp). při rychlosti kolem 40 km/h by to znamenalo dolet kolem 160 km, tedy rozhodně nic rekordního - ale (doufejme) už dost nato, aby se s tím dalo přelétat mezi různými aerokluby v ČR.

    rád bych postavil rekordní solární kolo a naprosto nerekordní (max. "rekordně levné") solární letadlo: co na tom není k pochopení? (sázet se ovšem nebudu, ani o jednu z těch věcí)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    myslíte, že to tu pak někoho baví číst?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS: oprava textu: vyšel bych z motoru pro elektrický _paraglide_ a umístil bych ho na nějakou lehkou kapotovanou tříkolku ze závěsného kluzáku. (je to čistě jen na základě o odhadu, že backpack pro motorový paragliding bude levnější a dostupnější, než celá elektrická tříkolka... ale uvidíme, kam se vývoj posune za pár let)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: uvidíme - LOL. Hele, o co se vsadime ze neuvidime?

    taky dnes existuje software na simulace aerodynamiky - LOL. Takze ty si myslis, ze proste vezmes nejakej takovej soft a v nem si to navrhnes? Ty, kterej mas problem v blenderu udelat 3d model svejch "vizi"?

    solární kola jsou (kupodivu) taky o aerodynamice LOL.

    nemyslím, že je na čase začínat se solárními letadly - zlata slova. Tak mozna vic staveni solarnich kol a min machrovani o tom, jak za pet let budes lamat rekordy solarnich letadel, nemyslis?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (ono je to ale i o získání zkušeností s bateriemi a jejich dobíjecími a vybíjecími křivkami, s MPPT controlery, řídícími jednotkami motorů a jejich sinusovkami či obdélníky.. fakticky je toho kolem elektrické mobility a FV ostrovních systémů hodně, co má vliv na účinnost a co se dá naučit tím, že na to člověk "sáhne", tzn. hands-on-experience)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: uvidíme. nebude to zas TAKOVÝ lešení, jako byl Easy Riser, FYI. taky dnes existuje software na simulace aerodynamiky, apod. nech se prostě překvapit. do roku 2020 je ještě dlouhá doba (ale tak dlouhá, jako jak dlouho se s tebou hádám)

    prioritou je vyhrát Sun Trip 2017, jestli nějaký bude: zatím jsem předvedl, že taky někam dojedu, teď je na čase začít to zlepšovat... chybama se člověk učí. solární kola jsou (kupodivu) taky o aerodynamice... nejen o čelním průřezu, ale i o bočním průřezu a součiniteli.... (protože boční vítr umí svoje, a fouká i když kolo stojí).

    nemyslím, že je na čase začínat se solárními letadly, než dokonale zvládnu solární kola. a dokonale ovládnout by znamenalo něco takového, jako letos převedl Bernard...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Aaaaaaaargh. Jo, jasne. XChaos a jeho leseni. Takze, prosim, podivej se na Sunseeker I. Podivej se, jak aerodynamicky cistounky letadlo to je, jak na nem neni jedina zbytecna plocha. Zatahovaci podvozek, nalestenej povrch. A pak se zamysli nad tim, jestli nahodou nejsi idiot, kdyz si myslis, ze stejny aerodynamicky cistoty dosahnes s litajicim lesenim.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: Pipistrel dost jasně vysvětlil, jakým způsobem bylo jemu vyráběnému typu letadel zabráněno jako prvnímu přeletět Lamanšský průliv... jestli myslíš tuhle "strawman fallacy".

    fakt je, že moje odhady jsou často příliš optimistické: viz moje kolo, které nikdy neujelo 200 km za den, ale jen něco kolem 150 km (pravda - když jsem měl k dispozici ideální silniční a klimatické podmínky, tak jsem kolo nikdy neměl po ránu plně nabité, ani jsem už neměl k dispozici nepoškozené solární panely, takže věřím, že na 180 km by se dostalo, když bylo nové - to jsem ale zase ještě neměl naučenou tu správnou techniku asistovaného šlapání, při které je dojezd maximální...)

    nicméně, Eric Raymond elektricky létal s výkonem motoru, kapacitou baterií i účinností panelů, které byly výrazně nižší než to, s čím dnes můžu celkem snadno pracovat já.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (oprava: formálně vzato, dvouplošné hang-glidery nikdy nebyly "rogalla".. rogalo je označní pro konkrétní typ trojúhelníkové nosné plochy bez nějakého žebry tvarovaného aerodynamického profilu... dnešní závěsné kluzáky většinou už nejsou technicky vzato, "rogalla", ale mají vyspělejší křídlo vybavené aerodynamickým proflem, i když půdorys se často také blíží trojúhelníku)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, uvažoval jsem několik možností. dvouplošné hang glidery, někdy i s motorovými tříkolkami se krátce vyskytly ve 20. a 70. letech století (to druhé byl relativně snadný Easy Riser, ve verzi Solar Riser též 1.solární letadlo, bohužel z finančních důvodů vlastně nikdy pořádně nedokončené)

    velmi zhruba si to představuju nějak takto:


    tzn. dvouplošná motorová rogala historicky už existovala (a existovala i ve 20.letech 20.století). asi to není ideální, ale létalo to.

    já bych vyšel ze standarní tříkolky, opatřené 20 kW motorem z elektrického motorového rogalla (pralticky off-the-shelf výrobek, i celé elektrická tříkolky motorová rogalla se ve Francii dělají sériově, ale na ty asi nebudu mít, asi budu muset vyjít z toho co seženu second-hand a dát to nějak dohromady, jako u mých solárních kol)

    k tomu by se postavilo custom dvouplošné solární křídlo, které by bylo poněkud větší, než u Easy Riseru, ale mělo by třeba i větší plochu, než křídlo prvního Sunseekeru: cca 20m2. bylo by pokryté monokrystalickými flexi panely s hmotností cca 2 kg/m2, takže by jen panely na křídle vážily 40 kg (k tomu by se samozřejmě musela přičíst konstrukce křídla...)

    a tohle celé bych chtěl aerodynamicky vyladit tak, aby pro vodorovný let stačily 2 kW (20 m2 solárních panelů dá za ideálních podmínek přes poledne i o něco více, takže by měly být možné uprostřed dne cca 4h dlouhé lety i s baterií, která by umožňovala třeba jen pár minut plného výkonu - někde kolem 2 kWh, dejme tomu)

    finančně komponenty takový stroj začínají někde kolem 200 000 Kč.... (panely, baterie, motor...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    A jako obvykle, odpoved na neco uplne jineho nez jsem se ptal, trocha mlzeni a odvadeni pozornosti a nakonec samozrejme strawman fallacy, protoze to by nebyl XChaos kdyby ho nepouzil aspon jednou tejdne. Dobra prace! 8))

    Az budes mit neco konkretniho, dej vedet 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: zabere to spoustu času hledat. doteď to byly jen odhady, tenhle článek jsem vygooglil až dnes. jsem rád, že se moje odhady +/- trefily (v podstatě jsem si za svůj cíl dal vodorovný let s dvojnásobkem výkonu, než měl v začátcích k dispozici Eric Raymond)

    v nejbližší době se chystám stavět minimálně dva nové solární systémy (jeden pro obytnou dodávku rodičů a druhý 80x60 mono panel místo mé dosavadní stříšky, který bych rád vozil na normálním lehkém kole - nikoliv obřím tandemu s bambusovou střechou). zachovalejší ze dvou panelů z letošního závodu věnuju na projekt solární pípy, apod... vše to jsou flexibilní panely, jejichž hmotnost na m2 je vyhovující i pro létání.

    podstupně tedy získávám zkušenosti s relativně levnými FV systémy, jejichž parametry převyšují to, co měl v roce 1990 k dispozici Eric Raymond.

    a samozřejmě, už dnes existují "garážové" (či sériově vyráběné) technologie, které převýší to, co je na palubě SI2: např. když jim odešla při posledním letu na Hawai jedna z baterií, znamená to pro ně, že budou muset celou baterii rozebrat a zjistit, který článek je vadný. Tuším Tesla Powerwall toto detekuje automaticky a rovnou označí baterii, která se má vyměnit. Pracují na tom i JV-labs.eu: nové 80160 LiION válečky jsou vybavené elektronikou, která podporuje komunikační protokol (s možností adresace každého článku). battery management systémy (BMS) je tedy možné navrhnout tak, že po startu samy detekují, které články jsou v pořádku a které zničené podpětím, a v závislosti na konkrétním návrhu BMS jsou schopné je i označit, aby je obsluha mohla vyměnit.

    představa, že náskok např.NASA či bohatých týmů typu SI2 musí být nějaký závratný, je tedy naivní. viz ostatne příspěvek [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] - korporace evidentně občas využívají svých konexí s jinými korporacemi, aby méně známým garážovým firmám zakázaly ustavit nějaký rekord.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Wait, wat? Ty to chces stavet jako paraglide? Nebo to chapu blbe?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    I could sustain level flight with 1 kW at the beginning, but now the same aircraft is heavier, so it must be at least 1.5 kW
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: UFFFFFF.

    No konecne. Hele, do budoucna, myslis ze by slo vynechat to obecny mlzeni, klickovani a vymlouvani se a misto toho rovnou napsat odpoved? Usetri nam to spoustu casu. Predem diky 8))

    Takze planujes postavit nejakej ekvivalent tohohle? Behem tri let?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The glide ratio of the Sunseeker is about 35 or 36 to 1.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The engine was 2.4 kW at the time, which is not much. Now the same airplane has 5.5 kW.

    ...tzn. předpokládám, že původnímu Sunseekeru stačilo pro vodorovný let 2 kW, když fakticky s tím byl schopen i odstartovat :-) já bych naproti tomu na "svém" Sunseekeru (bude to určitě pro začátek srovnatelná třída letadel) rád měl instalovaný rovnou 20 kW motor (v podstatě komerčně dostupný motor pro elektrický paragliding), ale rád bych, aby aerodynamika a hmotnost toho stroje umožnila vodorovný let s výkonem staženým na 10% (šlo to v roce 1990 - tak proč by to nemělo jít čtvrt století poté?)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam