• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: uvidíme. nebude to zas TAKOVÝ lešení, jako byl Easy Riser, FYI. taky dnes existuje software na simulace aerodynamiky, apod. nech se prostě překvapit. do roku 2020 je ještě dlouhá doba (ale tak dlouhá, jako jak dlouho se s tebou hádám)

    prioritou je vyhrát Sun Trip 2017, jestli nějaký bude: zatím jsem předvedl, že taky někam dojedu, teď je na čase začít to zlepšovat... chybama se člověk učí. solární kola jsou (kupodivu) taky o aerodynamice... nejen o čelním průřezu, ale i o bočním průřezu a součiniteli.... (protože boční vítr umí svoje, a fouká i když kolo stojí).

    nemyslím, že je na čase začínat se solárními letadly, než dokonale zvládnu solární kola. a dokonale ovládnout by znamenalo něco takového, jako letos převedl Bernard...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Aaaaaaaargh. Jo, jasne. XChaos a jeho leseni. Takze, prosim, podivej se na Sunseeker I. Podivej se, jak aerodynamicky cistounky letadlo to je, jak na nem neni jedina zbytecna plocha. Zatahovaci podvozek, nalestenej povrch. A pak se zamysli nad tim, jestli nahodou nejsi idiot, kdyz si myslis, ze stejny aerodynamicky cistoty dosahnes s litajicim lesenim.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: Pipistrel dost jasně vysvětlil, jakým způsobem bylo jemu vyráběnému typu letadel zabráněno jako prvnímu přeletět Lamanšský průliv... jestli myslíš tuhle "strawman fallacy".

    fakt je, že moje odhady jsou často příliš optimistické: viz moje kolo, které nikdy neujelo 200 km za den, ale jen něco kolem 150 km (pravda - když jsem měl k dispozici ideální silniční a klimatické podmínky, tak jsem kolo nikdy neměl po ránu plně nabité, ani jsem už neměl k dispozici nepoškozené solární panely, takže věřím, že na 180 km by se dostalo, když bylo nové - to jsem ale zase ještě neměl naučenou tu správnou techniku asistovaného šlapání, při které je dojezd maximální...)

    nicméně, Eric Raymond elektricky létal s výkonem motoru, kapacitou baterií i účinností panelů, které byly výrazně nižší než to, s čím dnes můžu celkem snadno pracovat já.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (oprava: formálně vzato, dvouplošné hang-glidery nikdy nebyly "rogalla".. rogalo je označní pro konkrétní typ trojúhelníkové nosné plochy bez nějakého žebry tvarovaného aerodynamického profilu... dnešní závěsné kluzáky většinou už nejsou technicky vzato, "rogalla", ale mají vyspělejší křídlo vybavené aerodynamickým proflem, i když půdorys se často také blíží trojúhelníku)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, uvažoval jsem několik možností. dvouplošné hang glidery, někdy i s motorovými tříkolkami se krátce vyskytly ve 20. a 70. letech století (to druhé byl relativně snadný Easy Riser, ve verzi Solar Riser též 1.solární letadlo, bohužel z finančních důvodů vlastně nikdy pořádně nedokončené)

    velmi zhruba si to představuju nějak takto:


    tzn. dvouplošná motorová rogala historicky už existovala (a existovala i ve 20.letech 20.století). asi to není ideální, ale létalo to.

    já bych vyšel ze standarní tříkolky, opatřené 20 kW motorem z elektrického motorového rogalla (pralticky off-the-shelf výrobek, i celé elektrická tříkolky motorová rogalla se ve Francii dělají sériově, ale na ty asi nebudu mít, asi budu muset vyjít z toho co seženu second-hand a dát to nějak dohromady, jako u mých solárních kol)

    k tomu by se postavilo custom dvouplošné solární křídlo, které by bylo poněkud větší, než u Easy Riseru, ale mělo by třeba i větší plochu, než křídlo prvního Sunseekeru: cca 20m2. bylo by pokryté monokrystalickými flexi panely s hmotností cca 2 kg/m2, takže by jen panely na křídle vážily 40 kg (k tomu by se samozřejmě musela přičíst konstrukce křídla...)

    a tohle celé bych chtěl aerodynamicky vyladit tak, aby pro vodorovný let stačily 2 kW (20 m2 solárních panelů dá za ideálních podmínek přes poledne i o něco více, takže by měly být možné uprostřed dne cca 4h dlouhé lety i s baterií, která by umožňovala třeba jen pár minut plného výkonu - někde kolem 2 kWh, dejme tomu)

    finančně komponenty takový stroj začínají někde kolem 200 000 Kč.... (panely, baterie, motor...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    A jako obvykle, odpoved na neco uplne jineho nez jsem se ptal, trocha mlzeni a odvadeni pozornosti a nakonec samozrejme strawman fallacy, protoze to by nebyl XChaos kdyby ho nepouzil aspon jednou tejdne. Dobra prace! 8))

    Az budes mit neco konkretniho, dej vedet 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: zabere to spoustu času hledat. doteď to byly jen odhady, tenhle článek jsem vygooglil až dnes. jsem rád, že se moje odhady +/- trefily (v podstatě jsem si za svůj cíl dal vodorovný let s dvojnásobkem výkonu, než měl v začátcích k dispozici Eric Raymond)

    v nejbližší době se chystám stavět minimálně dva nové solární systémy (jeden pro obytnou dodávku rodičů a druhý 80x60 mono panel místo mé dosavadní stříšky, který bych rád vozil na normálním lehkém kole - nikoliv obřím tandemu s bambusovou střechou). zachovalejší ze dvou panelů z letošního závodu věnuju na projekt solární pípy, apod... vše to jsou flexibilní panely, jejichž hmotnost na m2 je vyhovující i pro létání.

    podstupně tedy získávám zkušenosti s relativně levnými FV systémy, jejichž parametry převyšují to, co měl v roce 1990 k dispozici Eric Raymond.

    a samozřejmě, už dnes existují "garážové" (či sériově vyráběné) technologie, které převýší to, co je na palubě SI2: např. když jim odešla při posledním letu na Hawai jedna z baterií, znamená to pro ně, že budou muset celou baterii rozebrat a zjistit, který článek je vadný. Tuším Tesla Powerwall toto detekuje automaticky a rovnou označí baterii, která se má vyměnit. Pracují na tom i JV-labs.eu: nové 80160 LiION válečky jsou vybavené elektronikou, která podporuje komunikační protokol (s možností adresace každého článku). battery management systémy (BMS) je tedy možné navrhnout tak, že po startu samy detekují, které články jsou v pořádku a které zničené podpětím, a v závislosti na konkrétním návrhu BMS jsou schopné je i označit, aby je obsluha mohla vyměnit.

    představa, že náskok např.NASA či bohatých týmů typu SI2 musí být nějaký závratný, je tedy naivní. viz ostatne příspěvek [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] - korporace evidentně občas využívají svých konexí s jinými korporacemi, aby méně známým garážovým firmám zakázaly ustavit nějaký rekord.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Wait, wat? Ty to chces stavet jako paraglide? Nebo to chapu blbe?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    I could sustain level flight with 1 kW at the beginning, but now the same aircraft is heavier, so it must be at least 1.5 kW
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: UFFFFFF.

    No konecne. Hele, do budoucna, myslis ze by slo vynechat to obecny mlzeni, klickovani a vymlouvani se a misto toho rovnou napsat odpoved? Usetri nam to spoustu casu. Predem diky 8))

    Takze planujes postavit nejakej ekvivalent tohohle? Behem tri let?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The glide ratio of the Sunseeker is about 35 or 36 to 1.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The engine was 2.4 kW at the time, which is not much. Now the same airplane has 5.5 kW.

    ...tzn. předpokládám, že původnímu Sunseekeru stačilo pro vodorovný let 2 kW, když fakticky s tím byl schopen i odstartovat :-) já bych naproti tomu na "svém" Sunseekeru (bude to určitě pro začátek srovnatelná třída letadel) rád měl instalovaný rovnou 20 kW motor (v podstatě komerčně dostupný motor pro elektrický paragliding), ale rád bych, aby aerodynamika a hmotnost toho stroje umožnila vodorovný let s výkonem staženým na 10% (šlo to v roce 1990 - tak proč by to nemělo jít čtvrt století poté?)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tak většina existujících letadel pro vodorovný let výkon motoru snižuje, - thank you, Captain Obvious! A co misto obecnych trivialit napsat konkretni odpoved na otazku? To jsem tuhle cetl takovou peknou vec, dovol abych ji ocitoval:

    As such, the use of experimental data, mathematics, physics, engineering, drawings, spreadsheets and computer simulations are strongly encouraged, while overly broad subjective wordy statements are discouraged.

    Zdroj: [ XCHAOS @ Diskuze o nesmrtelnosti chrousta (centrum pro léčbu memetických poruch a mementálních postižení, trollologie, apod.) ] 8)))

    Mohl by ses prosim ridit vyse uvedenym a psat konkretne? Misto obecnych kecu a trivialit? 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Alan invented the MPPT in about 1987.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The Other Cross-U.S. Solar Plane Trek - IEEE Spectrum
    http://spectrum.ieee.org/transportation/marine/the-other-crossus-solar-plane-trek
    The 1990 Sunseeker had amorphous silicon solar cells whose efficiency was just about 2 percent. There were almost 11 square meters of them, on the curvy top part of the wings, the tail boom, and the tailplane. The motor produced a paltry 2.4 kilowatts.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (resp. šlo i o motory pro vodní čerpadla, apod. - prostě malé lehké spalovací motory bez převodovek, původně určené na kdeco)

    ten výkon v začátcích byl tedy kolem 10-11 kw (nejmenší použité motory byly zdvojené, takže to taky vycházelo takhle). dnes se častěji používá minimum kolem 20 kW, aby tam byla rezerva, ale i ty modely se slabšími motory byly schopné odstartovat a stoupat.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak většina existujících letadel pro vodorovný let výkon motoru snižuje, že.

    reálně použitelná ultralehká letadla se stavěla s motory, které začínaly někde kolem 4-5 kW (některé typy měly takové motory raději dva). (šlo o nejlevnější motory vyráběné pro sekačky na trávu a motorové pily - nebyly nikdy určené pro letectví...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A ja se te uz poste ptam, jestli dokazes uvest priklad existujiciho, prakticky pouzitelneho letadla, ktere dokaze neco takoveho. A vsechno jsi schopen odpovedet, je vykrucovani, slovickareni a machrovani. Nic noveho 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, "moc to nelítalo" je něco jiného než "vůbec to nelítalo"

    asi posté opakuju, že nehodlám vybavit letadlo 2 kW motorem, ale navrhnout ho tak, aby pro vodorovný let stačily 2 kW. na stoupání bude samozřejmě potřeba větší výkon, kromě toho by motor ještě měl mít rezervu.

    dnes se eleltromotory do letadel neinstalují tak krkolomně, jako to měl udělaný stroj Solar One, tak by to neměl být problém.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Myslis to letadlo o kterem jsi ty sam napsal "ale moc teda nelítalo"? Ktera casti slovniho spojeni "bezne pouzitelneho" nerozumis?

    ale o letadle, kterému na udržení vodorovného letu stačí 2 kW - coz je presne formulace, kterou jsem v otazce nekolikrat opakoval (treba v [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] ) a tys to pokazde ignoroval. Takze ty jsi fakt cekal, az tu otazku zopakuju bez zminky o vodorovnem letu, abys mohl najednou zacit protestovat, ze si "nerozumime"? Neprijde ti to ubohy?

    Takze, kdyz jsme si to ujasnili: kteremu PRAKTICKY POUZITELNEMU letadlu staci v VODOROVNEMU LETU PROKAZATELNE 2kW vykonu? (velkejma pismenama jsem zvyraznil casti otazky, ktere ti zjevne delaji krapet problemy 8)) )
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam