• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tehdy mi to překvapilo, ale od té doby s tím pracuju. - ocividne ne, protoze soucasne mluvis o optimialnim L/D (ktery je obece na rychlosti vyrazne jiny nez padovy) a soucasne rikas, ze budes litat tesne nad padovou rychlosti. Takze bys mel nejak demonstrovat, ze je vubec mozne postavit letadlo, ktere te zatracene vysoke klouzavosti dosahuje na zatracene nizke rychlosti. A "demonstrovat" znamena neco jineho nez napsat "sazim na to" 8))

    klesající pádovou rychlostí různých ultralehkých designů často klesá i klouzavost - ano. Ted z toho jeste vyvodit nejake zavery...

    nevím, ale přesto chci zkusit, jestli nenajdu cestu - cili jsme zase u toho, ze tvrdis, ze dokazes postavit neco v tomhle parametru vyrazne lepsiho nez vsichno ostatni, nebo aspon vetsina lidi. Fakt je tak tezky pochopit, proc tohle povazuju za chvastani?

    pomezí cestování, technologie, ekonomie, ekologie, politiky/přítomnosti ve veřejeném prostoru a volného času - wut? "politiky"? "ekologie"? "pritomnosti ve verejnem prostoru"? Bzzzzztt! Buzzword alert! 8)) Jo aha, soudle podle zbytku, je to jen obvykly sebehypovani... a zaverem nejaky podivny projekce. Hele, fakt neni podstatne k cemu jsem ja dospel nebo nedospel diky nejakym simulacim. Podstatne je, ze ty nejsi schopnej svoje tvrzeni podlozit cimkoliv jinym, ze "sazim na", "veriim ze", "tvrdim ze" a jednim spatne interpretovanym vzorcem. Proboha, kdybys aspon dokazal ukazat jedno jediny letadlo, ktery by se parametrama aspon trochu blizilo tomu, co potrebujes. Ani tohle neodkazes... misto toho mlzis o tom, jak jsou ostatni zaslepeny simulacema 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ne, že L/D nezáleží na rychlosti, to jsme si vyjasnili už před několika lety, tehdy mi to překvapilo, ale od té doby s tím pracuju.

    podstatné pro mě je, aby konkrétní design křídla, se kterým budu pracovat, neměl vyšší pádovou rychlost, než těch 10 m/s se kterými jsem se rozhodl pracovat (je to orientační číslo ale blíží se nejpomalejší možné rychlosti, kterou se skutečně létá), ale aby jí měl naopak nižší (třeba tak 7 m/s). tzn. L/D 30:1, kterého můžu dosáhnout u krásného jednoplošného kluzáku, mi bude nanic, pokud pádová rychlost (stall speed) tohoto designu bude třeba 20 m/s.

    co jsem tak sledoval na wiki, tak s klesající pádovou rychlostí různých ultralehkých designů často klesá i klouzavost (na druhou stranu: jsou to často designy bez kapotované kabiny, kromě Archeopteryxe a všech Sunseekerů). takže odpověď je: nevím, ale přesto chci zkusit, jestli nenajdu cestu. je to podle mě jedna z nejzajímavějších věcí, které na pomezí cestování, technologie, ekonomie, ekologie, politiky/přítomnosti ve veřejeném prostoru a volného času jdou dnes ještě zkusit zmapovat

    znám lidi, co si chtějí dát na střechu FV panel a topit tím topnou spirálou v bojleru, protože je to nejlevnější a nejméně pracné, co s tím mohou dělat: já si vybral na druhou stranu asi nejsložitější možnou pozemní aplikaci FV panelů, ale ten cíl mi dává smysl natolik, že opakuju... stojí mi za to zkusit. bylo by to něco 1000x uspokojivějšího, než jen adrenalin, že bych třeba letěl rychle, nebo prosté okouzlení výhledem z letadla, nebo ta.

    myslím, že letecké počítačové simulace, se kterými jsi zvyklý pracovat (pokud je moje info o tvé osobě správné), jsou simulace trochu jiného typu, než že by obsahovaly úplný aerodynamický model toho letadla. domnívám se, že jsou to simulace už nějakým způsobem parametrizované (L/D, hmotnost, klouzavost, výkon motoru...) a neobsahují úplný aerodynamický model toho designu. no a ty si příliš dlouhým pobytem v těchto simulacích možná dospěl k tomu, že jiná letadla ani existovat nemohou... nevím.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: netuším, jak si odhadl, že štíhlost křídla mého designu bude nízká - no to vis, v absenci konkretnich informaci mi nezbyva, nez hadat. Mozna kdybys napsal neco konkrentiho... ale to je asi prilis radikalni myslenka 8))

    Proste jsem predpokladal, ze protoze chces dvojplosnik, abys nemel problemy s pevnosti, bude to dvojplosnik zhruba klasickych proporci. Ale samozrejme, pokud chces stavet neco, co bude dvojplosnik s obrovskym rozpetim a malinkou hloubkou kridla a budes nam o tom vysvetlovat, jak to bude soucasne pevne, levne, lehke a aerodynamicky efektivni, s chuti do toho. Radi si nejake _konkretni_ argumenty poslechneme 8))

    na některé tvoje připomínky jsem odpověděl - jako treba?

    a bylo by složité zjistit, které tvoje připomínky neměl už on. - BUAHAHAHAHAHAHA. Hele, az me budes obvinovat z toho, ze se se mnou spatne debatuje, vzpomen si na tenhle moment: "Na tvoje argumenty nebudu reagovat, protoze mozna se na ne uz ptal nekdo jinej, ale mozna taky ne, ale me se nechce nejat zjistovat jestli jo nebo ne, takze je radsi budu ignorovat vsechny" 8)))))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: netuším, jak si odhadl, že štíhlost křídla mého designu bude nízká. už před časem jsem se odvolával na dvouplošníky se štíhlými křídly, které v meziválečném období existovaly.

    a hrozně to tu tapetuješ/spamuješ, nezbyde tu místo pro zajímavé příspěvky, které se třeba k tématu vyskytnou. na některé tvoje připomínky jsem odpověděl už když jsem odpovídal pro id TEAPACK [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] nebudu odpovídat znova. a bylo by složité zjistit, které tvoje připomínky neměl už on.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ne, nemám tě zablokovanýho
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Jo, a XChaosi, psal jsem ti to do posty, ale asi me mas zablokovanyho, takze tady: az se budes priste rozrusovat, ze te obvinuju z lhani, tak se podivej do klubu, ktery jsem specialne pro tebe zalozil jako referenci pro tuhle problematiku: [ XChaos lze jako kdyz Rude Pravo tiskne ] 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] na které sázím je, že plochy dvouplošníku se při nízké rychlosti budou vzájemně méně aerodynamicky ovlivňovat - To je peknej inzenyrskej pristup, "sazet na neco". Jde docela dobre dohromady s tvym druhym nejoblibenejsim pristupem, totiz "ignoruju to", kterej aplikujes na problemy "aerodynamicky odpor leseni na kridle", "nizka stihlost kridla", "hmotnost konstrukce", "pevnost konstrukce" a dalsi 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] : protože poletím těsně nad pádovou rychlostí - A jeje. Ty jsi porad jeste nepochopil, ze protoze L/D zalezi na uhlu nabehu, tak zaroven zalezi i na rychlost? Takze tvoje uvahy jsou dvojnasobne spatne, protoze nejen ze nemuzes klouzavost pouzit jako L/D pro vodorovny let, ale navic i to cislo stejne bude jine, protoze "tesne nad padovou rychlost" to kridlo ani zdaleka nepracuje v optimalnim rezimu a L/D je mnohem horsi nez to nejlepsi? Treba takovej L-13 Blanik: Stall speed 62km/h, best glide speed 93km/h. Dost rozdil, nemyslis? Takze dalsi vec kterou bys mel ukazat je, ze nejen ze zvladnes postavit dvouplosnik s nejlepsim L/D na svete, ale navic ze ten nejlepsi L/D na svete bude dosahovat pri zatracene nizky rychlosti. Good luck 8))

    tady je trik s tou klouzavostí vs. lift-to-drag, který podle mě jako první použili při výpočtech právě bratři Wrightové - znovu, zdroj, prosim.

    mohu stanovit něco, čemu říkám "gravitační výkon" - stanovit to muzes a rikat tomu muzes treba "Maruska", ale je ti to k nicemu, protoze pri vodorovnem letu je to jinak. Viz drive.

    na konstrukci letounu včetně motoru ale bez potahu křídel mi zbývá 50 kg Easy Riser: empty weight 54kg, bez motoru, vrtule, baterii, elektroniky a o ctyri metry ctverecni mensi kridlo... LOL 8)

    vodorovný let rychlostí těsně nad tou pádovou nebude nebezpečný 8))

    přístup "jsi idiot, chybu děláš zaručeně" - pristup "jsi idiot" prisel az po nekolika letech naseho pristupy "v tehle konkretnich vecech delas tyhle konkretni chyby" a tveho protipristupu "nenenenene, jsem vizionar netrolujte" 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] vyhodnotit, kolik % energie vyrobila která plocha (tzn. jak často byla nezastíněná) může být samo o sobě vedlejším cílem toho experimentu - urcit prumerne procento osvicene plochy panelu je ze vsech problemu, ktere te u konstrukce letadla cekaji, presne ten, ktery _nejmene_ potrebuje "experimentalni" urceni. Proste to spocitat je veskrze trivialni zalezitost. Jako, samozrejme, jsou to tvoje penize, jestli ti prijde rozumne je vyhazovat za neco, co bys mohl zjistit po par dnech programovani, s chuti do toho 8)

    letadlo by mělo být navržené tak, aby pro vodorovný let stačilo 10% výkonu - coz samozrejme napsat muzes, ale podstatne je, jak presne to chces udelat. "Zalozim investicni fond s vynosem 300% rocne!" dokaze rict kazdej idiot. Kdyz pak dojde na vysvetlovani jak presne to udelat, je to najednou slabsi 8)))

    klouzavosti (resp. L/D poměru) stroje kolem 16:1 (poměrně hodně na dvouplošník - a dalsi problem. Ukaz nejaky priklad ktery se tomu blizi. Easy Riser? Ani nahodou. Proc myslis, ze naprosta vetsina (vsechny?) soucasne kluzaky jsou jednoplosniky? Protoze zadnej amaterskej plachtar by neocenil jednodussi manipulaci a skladnost diky mensimu rozpeti? Nebo levnejsi konstrukci diky mensim narokum na pevnost?

    by ty cca 2 kW výkonu měly snad stačit na udržení vodorovného letu stroje - proc? Zduvodneni, prosim. Sunseeker se stejnym vykonem ma klouzavost vic nez dvakrat lepsi (a presto to zvlada jen tak-tak). Proc by tobe mela stacit polovicni?

    160*0.6*g - co je tohle za vypocet? Odkyd sis vytahl ty cisla?

    použil jsem velmi hrubý odhad, podobný odhadům, které používali bratří Wrightové - coze? Prosim, zdroj. Jaky "odhad"? A kde a jak ho pouzivali Wrightove?

    větroně s klouzavostí 16:1 by veškerou práci potřebnou pro dopředný let mohl dodat jen pokles gravitačního potenciálu - jenomze ty neklouzes, ale letis rovne. Tudiz ti gravitace nic nedodava.

    pro dostatečně velkou klouzavost lze pokládat hodnoty L/D při vodorovném motorovém letu za identické s klouzavostí. - nelze. Pri vodorovnem letu letis s jinym uhlem nabehu a l/d zalezi na uhlu nabehu. Coz se ti snazime vysvetlit uz asi tri roky a _porad_ nic 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Wooohooo, jsem zpatky! Mate radost? 8)

    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] : ignoruje to a zase znovu zopakuje tohohle stejného slaměného panáka. - hele, xchaosi, jses si jistej, ze vis, jaky vyznam ma slovni spojeni "slamenej panak"? V mem vesmiru to znamena kdyz nekdo zkresli vyrok jineho ucastnika debaty a pak argumentuje proti te zkreslene verzi. A kdyz tak koukam do historie, co se psalo o tvem prekonavani rekordu, vidim tohle:

    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] není vůbec nereálné překonat rekord českého Phoenixe
    [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] to na to prekonani rekordu, o kterem jsi mluvil, zbydou tri roky... docela si fandis

    Nejen ze tam nejake zkreslovani nevidim, naopak, jsou to presne stejna slova (pokud teda pominu jinej tvar slovesa). Jak muze tohle bejt nejaky strawmanovani? Mam to chapat tak, ze kdyz ty reknes "prekonani rekordu", znamena to neco jineho nez kdyz "prekonani rekordu" reknu ja?

    A btw, for the record, i kdyz pristoupim na to, ze jsi se jenom (zase) blbe vyjadril a myslel jsi "za pet let prekonam dnesni rekord" - co do miry nabubrele chvastavosti mi to prijde jen o fous lepsi. Protoze tvrdit, ze z nuly (resp. spis negativnich cisel 8) ) se behem peti let dokazes dostat tam, kde je dnesni ceska spicka, to je porad _sakra_ namysleny tvrzeni. Mozna jsi trochu popletenej z pocitacu, kde vyvoj bezi krapet jinym tempem 8)

    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] : nevim, kde jsem tvrdil, ze pet let pretrvam nejaky rekord (krome jedineho ceskeho, ktery v te dobe prekona asi i leckdo jiny, takze slo o recnicky obrat). - Heh. "Nevim kde jsem tvrdil X, teda, krome toho pripadu kde jsem tvrdil X". "Plati tvrzeni Y a zaroven plati tvrzeni NOT Y". XChaos, chodici oxymoron 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: ok, takhle po bodech se to dá řešit snadno:
    1) jako programátor vcelku souhlasím, že přistání je speciální případ pádu :-) to s těmi řídícími plochami vím, nicméně ještě jsem se ani nerozhodl, jestli to bude nějaké řídící plochy mít, nebo to bude dvouplošný závěsný kluzák, řízený přenášením hmotnosti (zvětšený Easy Riser)
    2) doufám, že elektromotor 20 kW (který ale nebude muset 20 kW snášet trvale, tzn. max. 2 kW odpadního tepla a ještě nepořád) může být lehčí, než 15 kg. Ale nevím, musím zjistit, kolik váží ten elektrický backpack na paraglide a kolik z toho jsou baterie. (vrtule souhlas)
    3) no vyhlásil jsem, že je to cíl: tedy, musím tvar a velikost křídla navrhnout, abych téhle klouzavosti dosáhl (odpor kabiny to zhorší, dost pravděpodobné je, že to bude "kapotovaný závěsný kluzák", jako Archeopteryx...). věřím, že existuje nějaký aerodynamický simulační software: jednoduše třeba časem zaujmu někoho, kdo s tím umí a má k tomu přístup.
    4) váhu jsem opět stanovil jako horní hranici: na vstupu mám kolik můžu reálně odhadovat příkon pro vodorovný let rychlostí 10 m/s a vyšla mi z toho požadovaná min. klouzavost a požadovaná max. hmotnost. je to tedy číslo, které je zadáním při návrhu konstrukce: pokud mi vyjde moc těžká, začnu hledat, jak jí odlehčit při zachování mechanických vlastností (tzn. uhlíkové trubky v konstrukci místo duralu - třeba. určitě to nebude laminátový monokok, a na uhlíkový monokok zase nebudu mít prachy)
    5) že z 20 m^2 dostanu max. 4 kW ve špičce (dokonalé chlazení + slunce přímo nad hlavou, nereálná kombinace) a tedy 2 kW v reálných podmínkách, aspoň tak 4h denně během letního dne - to je známý fakt o FV panelech, které chci použít (resp. moje zkušenosti s provozem FV systémů). Že toho bude 20m^2, to je opět můj odhad horního stropu plochy křídla, kterou si můžu dovolit: vyšel jsem, že pokud nejlehčím mě známým a reálně použitelným letadlům stačil pro vodorovný let cca 2 kW motor (toto podložené mám - Sunseeker I), tak potřebuju s dnešními dostupnými panely pro tento let aspoň 20 m^2. (Ani nevím, jestli to bude křídlo + horní plocha trupu + VOP, nebo závěsný kluzák)
    6) no ano, letící kluzák získává energie pro dopředný let ("příkon") skrze "snižování své potenciální energie v gravitačním poli". protože tahle fráze je zbytečně dlouhá, začal jsem disipaci potenciální energie při klouzavém letu zkracovat jako "gravitační výkon" - nic jiného za tím není. (je to celé jen o mechanice tělesa na nakloněné rovině, to má také nějakou potenciální energii, atd.). Jestliže máš potenciální energii, tak pokud tuto energii čerpáš v průběhu nějakého času, teče tam nějaký výkon. Jestliže potenciální energii v gravitačním poli čerpáš v průběhu nějakého času, tak máš k dispozici "gravitační výkon", obrazně řečeno.

    spíš je háček, že ani nevím, jestli při tak nízké rychlosti jako 10 m/s můžu počítat s klouzavostí 16:1 - je to trochu nad parametry rogal a paraglidů, ty při podobné rychlosti mají klouzavost 8:1 až 12:1. takže ano, potřebuju se posunout nad rámec toho, co je dnes běžné - ale ne extrémně.

    bratři Wrightové byli rychlejší než já - já o solárních letadlech přemýšlím už 5 let a teprve 2 roky stavím solární kola. a nebyli to vědci, ale byl to "technologický startup". o tom tunelu vím, to je samozřejmě cool - na druhou stranu, já budu mít místo toho k dispozici postupy jako vlečení kluzáku za autem, čímž se dnes aerodynamické tunely běžně nahrazují (viz video Erica Raymonda, jak testoval Sunseeker Duo...).

    dnes určitě není výzva to vůbec dokázat - to vidíš všude kolem - ale je výzva danou technologii zvládnout levně a zpřístupnit jí všem (dokud si s něčím hrají jen elity, zatímco "plebs" pořád pálí ropu za použítí desítky let zastaralých postupů, je ekologický dopad nové technologie minimální)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: No, pár úvah je šeredně špatně...
    1) když přistáváš, tak přistáváš téměř při pádovce a od záleží hodně na dynamice křídla, při jaký rychlosti ti budou fungovat řídicí plochy a kdy už ne -> dost často je to mnohem výš, než 36km/h...
    2) ty elektromotory maj samy cca 15-25kg + řídicí jednotka, chladiče, hromada drátů a vrtule (ta bude mít kolem 1kg ikdyž bude z kompozitu)
    3) netuším, jak se pořád dostáváš na to, že budeš mít klouzavost 1:16, když ani neznáš tvar a velikost svého křídla - na tom taky zapracuj - a podlož to vzorečky, ne tlacháním o tom, jak by to tak mohlo být...
    4) Z čeho odhaduješ váhu letadla?
    5) Jak jsi se dostal na křídla o ploše na 20m^2 a výkonu 2kW?
    6) gravitace dodává výkon O.o jako fakt? o.O
    7) o jakym Cx mluvíš? můžeš sem dát odkaz nebo tak něco? O.o

    A Wrightové nebyli opraváři kol, ale vynálezci už od mala (vlastní tiskařský stroj, vlastní kola) a létat se naučili až s X. prototypem po 4 letech a to byl pouze kluzák, s motorem se jim povedl řízený let až 6 let od doby, kdy začali dávat na papír principy a mechanismy a začali stavět první letadla, a za tu dobu získali spoustu zkušeností, takže se vůbec neohrazuj tím, že "byli jenom opraváři kol", oni v tu dobu byli vědci na špici, kteří si sestrojili vlastní aerodynamický tunel, aby pochopili, jak a čím ovládat letadlo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    a teď ještě jak to bude probíhat v reálu: neumím navrhnout letadlo tak, aby dosáhlo konkrétní klouzavosti, naplánovat můžu tak max. hmotnost: pokud nedosáhnou požadované klouzavosti, letoun bude muset být lehčí - a naopak pokud bude těžší, musel by být aerodynamicky čistší a mít větší klouzavost.

    jak postupovat v tomhle směru, to zatím nevím.. pomoci by mohl nějaký simulační software, nebo tak něco.

    jedna z věcí, na které sázím je, že plochy dvouplošníku se při nízké rychlosti budou vzájemně méně aerodynamicky ovlivňovat. (to je úvaha, která může být docela dobře chybná - možná vzájemné ovlivňování ploch s rychlostí naopak klesá, umím si představit oboje, potřeboval bych konzultovat někoho, kdo tomu rozumí)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: já ale přemýšlím i o rogallu :-) akorát jsem si našel klouzavost spíš tak 10:1

    vzorec dodal jako první před 5 lety id REDGUY (já vycházel původně z vzorce pro odpor vzduchu, který je taky relevantní,ale pro letadla je Cx zavádějící a je lepší pracovat s lift-to-drag).

    příkon bude muset vždy být vyšší, než výkon. ten se bude rovnat síla (odporu vzduchu) * rychlost. Letadla se málokdy dostávají na pádovou rychlost pod 30 km/h, pokud tedy tvrdím, že chci letět 10 m/s, je to riskantní, protože poletím těsně nad pádovou rychlostí (ale myslím, že v dané kategorii to zas tak nezvyklé není).

    jestliže jsem řekl, že chci pro vodorovný let 2 kW, tak mám na mysli příkon elektromotoru, ten má účinnost kolem 90%, ale vrtule ne, takže efektivní výkon bude nižší. Dejme tomu 60% tohoto. Takže pokud se mi podaří efektivní výkon třeba 1.2 kW (tedy jiné než tepelné ztráty motoru, turbulence kolem vrtule apod.) tak budu ještě celkem rád. při 10 m/s by to odpovídalo odporu vzduchu 120N.

    a tady je trik s tou klouzavostí vs. lift-to-drag, který podle mě jako první použili při výpočtech právě bratři Wrightové (BTW: opraváři kol, nikoliv akademičtí vědci): pokud budu klouzat dopřed 10 m/s a změřil jsem klouzavost 16:1, znamená to, že ztrácím 10/16 = cca 0.6 m/s. pokud znám svojí schopnost, mohu stanovit něco, čemu říkám "gravitační výkon" (asi se tomu tak obvykle neříká) - prostě pokles mojí potenciální gravitační energie za jednotku času. Tzn. dejme tomu, že celý letoun i s užitečným zatížením (pilotem) váží 160 kg: plachtí 16:1, ztrácí 0.6m výšky za sekundu, gravitace tedy kluzáku dodává výkon 160*9.81*0.6 = asi 942 wattů.

    jestliže z 2 kW příkonu do motoru (se špičkovým výkonem 20 kW, ale to použiju jen na baterie, při startu a stoupání) získám po odečtení ztrát v motoru (10%) a na vrtuli (30%) kolem 1.2 kW efektivního výkonnu, měl bych být s klouzavostí 16:1 a celkovou hmotností letounu 160 kg (70 kg já, 90 kg letoun) schopen +/-vodorovného letu (protože nejbližší aproximace "vodorovného letu" u kluzáku vyžaduje těsně pod 1 kW).

    do 90 kg se teoreticky můžu vejít: 20m^2 off-the shelf flexibilních solárních panelů bude vážit 40kg, na konstrukci letounu včetně motoru ale bez potahu křídel mi zbývá 50 kg (proto taky uvažuju spíš závěsný kluzák, než plnohodnotné letadlo s ocasními plochami). Do 10 kg se mi bohužel vejde jen cca 1 kWh Li baterie, to dělá 3 minuty plného tahu motoru (nicméně, těch 20 kW tam má být _rezerva výkonu_ - stroje podobné kategorie vzlétaly i s motory pod 10 kW max. výkonu, takže doufám, že ke stoupání bude stačit třeba jen 5-6 kW, z toho pokud 2 kW dodá solár, tak to umožní třeba až 15 minut stoupání), motor s vrtulí si myslím, že by mohl být pod 10 kg. zbytek bude asi dost zábavný :-) ale vysvětluje to myslím, proč sázím na dvouplošnou příhradovou konstrukci: sedadlo pilota a konstrukce křídel se musí vejít bez všeho dalšího do cca 30 kg (zase 30 kg např.duralových trubek a ocelových lanek není tak málo materiálu... ovšem z něčeho taky musí být vyrobené náběžné hrany křídel a spodní potah křídel)

    nicméně celé to stojí na té úvahách typu, že L/D při vodorovném letu se bude blížit klouzavosti, že to bude schopné bezpečné přistát pomalým klouzavým letem bez motoru (tzn. že vodorovný let rychlostí těsně nad tou pádovou nebude nebezpečný), apod. já nevím, jestli v některé z těch úvah nedělám chybu, ale nelíbí se mi přístup "jsi idiot, chybu děláš zaručeně".

    mě baví to solární elektrické létání vymýšlet od začátku - ne řešit, jak vydělat peníze a koupit si hotové letadlo (i když i to je možnost, která existuje jako záložní... se solárním kolem to možná dopadne podobně, možná příště vyjdu ze špičkového lehokola... takže by to byl precedens vyjít např. ze špičkového rogalla a vyměnit jen potah křídla)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: No, koukám, že to pořád odhaduješ nějak na přeskáčku O.o můžeš to trochu upřesnit? Sepsat třeba tabulku rozměrů včetně jednotek a podobných věcí a k tomu dát vzorce, který používáš a ne jenom nějaký čísla, který nikomu nic neříkaj?

    Jo a pokud ti stačí klouzavost kolem 15, tak zapřemejšlej o rogalu ^ ^
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: chci mít panely i na spodních plochách (většinu času bude taky osvětlená), jenom tam budou nezávislé MPPT systémy (nebude to celé v jediné sérii). a potom asi na horní ploše trupu (jestli to bude mít rup) a na VOP (jestli to bude mít VOP).

    (vyhodnotit, kolik % energie vyrobila která plocha (tzn. jak často byla nezastíněná) může být samo o sobě vedlejším cílem toho experimentu...)

    všechny využitelné plochy dvouplošníku počítám budou mít tak 20 m^2, to dělá mezi 2-4 kW maximálního solárního výkonu (podle typu panelů, úhlu slunce nad obzorem, apod.). počítám s 2 kW, raději (protože pokles účinnost v důsledku zahřívání, sice chlazení vzduchem je účinné, a ve větší výšce nad zemí je šance srazit takto teplotu FV panelu pod 30 stupňů, což je kritické.. ale taky ne pořád)

    motor bude mít maximálně 20 kW, ale letadlo by mělo být navržené tak, aby pro vodorovný let stačilo 10% výkonu. panely letadlo dobijí před startem, za letu se s dobíjením baterií (na rozdíl od SI2) moc počítat nebude, spíš budou za letu solární panely zpomalovat vybíjení baterie (a to při vodorovném letu až k nule, víc asi ne)

    orientační výpočty tu padly... a byly napadeny. při dopředné rychlosti kolem 10 m/s a klouzavosti (resp. L/D poměru) stroje kolem 16:1 (poměrně hodně na dvouplošník, ale výrazně méně, než umí dnešní větroně... toto číslo je nejvíc diskutabilní) by ty cca 2 kW výkonu měly snad stačit na udržení vodorovného letu stroje... otázkou je hmotnost... možná tak 160 kg? (160*0.6*g... nedospěl jsem právě spíš k 1 kW, než 2 kW, hmm? :-)) použil jsem velmi hrubý odhad, podobný odhadům, které používali bratří Wrightové (dnes se používá jiná terminologie a asi hodně sofistikovanější modely, o tom žádná)

    vycházím z toho, že u větroně s klouzavostí 16:1 by veškerou práci potřebnou pro dopředný let mohl dodat jen pokles gravitačního potenciálu a pro dostatečně velkou klouzavost lze pokládat hodnoty L/D při vodorovném motorovém letu za identické s klouzavostí. prostě vždy máme nějaké hodnoty které bychom rádi (v tomhle případě výkon pro vodorovný let) a aby to sktutečně letělo, musíme dopočítat jaké by byly požadované ty zbývající - kromě lepší klouzavosti to může být požadavek na odlehčení konstukce, apod.

    viz [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] - proto mi tak štve, když ty odkazy odrolují.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: OK, ale pořád jsi mi nevysvětlil, jak se dostaneš panely o ploše 150m^2 na horní křídlo, který bude mít tak 7-10m^2 a na něm bude účinnost panelu mezi 30 a 100% (100% při 10°C, na rovníku, v poledne a při vodorovném letu ideálně na západ) a na další využitelné 3m^2 ze spodního křídla (pokud bude horní veeeelmi vysazené).

    Ať počítám jak počítám, musela by se účinnost solárního panelu zvednout na nějakých 300% abys to tam nacpal... Slunce nám dodává cca 1.3kW/m^2 ve všech vlnových délkách, a to je hodnota před vstupem do atmosféry, samotná atmosféra odrazí a nebo pohltí cca 48% energie -> zbývá ti něco kolem 0.65 kW/m^2 -> z toho vyplývá, že pro 30kW motor potřebuješ mít osvícenou plochu křídla minimálně 50m^2 a účinnost FV panelu mít na 100%

    => jakmile si takhle jednoduše propočítáš i ostatní parametry letadla, můžeš začít přemejšlet o tom, jakej materiál budeš muset vynaleznout, abys to mohl vůbec postavit. Už se těším na tvůj nový návrh včetně orientačních VÝPOČTŮ, ať se konečně máme o čem bavit. ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no ale nevim, kde jsem tvrdil, ze pet let pretrvam nejaky rekord (krome jedineho ceskeho, ktery v te dobe prekona asi i leckdo jiny, takze slo o recnicky obrat).

    nevim. probiral jsem s kamaradem pres radia, ze stratosfericke solarni retranslace, co planuje Facebook apod. sice nepovezou cestujici, ale zato budou muset mit dost slusnou rezervu vykonu kvuli pokryti pomerne rozsahleho uzemi signalem.. pripadny sektor bude z vysky 20 km pokryvat desitky km ctverecnich a na tuhle vzdalenost, aby klienti nemuseli mit megapraboly, to proste neco zrat bude. tzn. ty solarni panely pres poledne musi dobit baterie nejen pro celonocni vydrz ve vzduchu, ale i pro celonocni vysilani...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: zapomels jedno podstatne - tyden tam sice vydrzelo, ale taky se dlouho na zemi cekalo na idealni podminky :) Coz je na rutinni provozovani ponekud zasadni komplikace.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (já tu vysvětluju, jak i kdybych byl za 5 let čirou náhodu lepší, než "profíci v oboru", tak to neznamená, že oni za 5 let nebudou ještě dál - a on si to nepřečte. ignoruje to a zase znovu zopakuje tohohle stejného slaměného panáka... ať si založí nějaký vlastní klub, na tohle... to mi fakt nebaví)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: víš co, už mě pěkně sereš. ať dělám co dělám, tak to prostě není lež: tvoje definice lži je pěkně gumová a nafukovací, dá se říct, že v podstatě lživá.

    v tomhle klubu ses, stejně jako všude jinde, dostal mohutně offtopic, takže za to trollování máš na týden ban a můžeš být spokojený. (jako moderátor několik klubů současně přípomínám, že za spolehivé a ověřitelné odhalení tvojí identity a ukončení tvé anonymity jsem ochoten vyplatit min. 0.1 BTC, které podle všeho na účtě pořád ještě mám...)

    odháníš mi z klubu lidi s vážným zájmem o solární létání.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam