REDGUY: já jsem napsal, že, bych rád létal 10 m/s, což v absolutních číslech je, velmi zjevně, těsně nad pádovou rychlostí. v relativním srovnání kupodivu ale ne nutně.
ta zmínka u 30 km/h tam byla _pro kontrolu_ - nevím, jaká u toho designu bude pádová rychlost, to se bude muset změřit/nasimulovat.
podstatné je, že pokud U2 ve stratosféře létalo "těsně nad pádovou rychlostí", tak i pokud rozdíl byl stejných co já vím, ~5 m/s jako bude u mě, tak to znamenalo něco jiného: při rychlostech stovek km/h šlo o daleko menší relativní rozdíl. takže ačkoliv budu taky létat "těsně nad pádovou rychlostí", tak by to mělo být daleko méně citlivé na případné chyby pilotáže, než u nesrovnatelně těžšího letadla, které by kinetickou energii v případě špatného manévru ztratilo daleko rychleji (i když pravda, kinetická energie zase roste s druhou mocninou rychlosti... )
základní myšlenka je, že kluzáků i motorových designů, které létají touhle rychlostí, je celkem hodně. kapotovaný závěsný (ale současně i motorový) kluzák Archaeopteryx má klouzavost 28:1 při štíhlosti křídla 12.8
https://en.wikipedia.org/wiki/Ruppert_Archaeopteryx
uznávám, že 75 000 švýcarských franků je hodně :-) (mj. i proto tvrdím, že je to celé dost o penězích). nicméně, pokud jednoplošník může mít tuto klouzavost, proč by mělo být nemožné postavit dvouplošník, který bude při podobné štíhlosti mít výrazně horší klouzavost 16:1? (např. díky tomu, že bude mít obdobně kapotovanou kabinu?)