• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: LOL, stall speed 55km/h, 48kW motor 8))))

    hele, nez neco nalinkujes, precti si to poradne, abys neargumentoval sam proti sobe 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A na to jsem se taky neptal. Mlzis, mlzis, mlzis 8))) Kdybys radsi zacal shanet tech 75000 franku. Pamatujes jak jsi psal ze to das za 200000 CZK? 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tandem/Box-Wing for foot-launch glider - Page 3
    http://www.homebuiltairplanes.com/...-new-technology/22246-tandem-box-wing-foot-launch-glider-3.html
    resp.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Airkraft_Sunny
    Wing area: 17 m2
    tohle je téměř tam kde chci být, jen bych to musel postavit tak cca 4x-5x lehčí :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: W. T. F. ? Sorry, to uz je uplne zhuleny. To jen tak nahodne tahas odborny termity z pytliku a sazis je jeden za druhej? Co ma kineticka energie spolecnyho s tim, ze jen magor si muze myslet, ze 150% rozdilu je "tesne"?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    lehce related - stratosférický ultralight
    Parker Projects
    http://www.parkerprojects.com/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ale při menším plošném zatížení křídla může ten samý design letět nižší rychlostí!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, pokud to bude třeba v absolutních číslech rozdíl o 4 m/s, bude to "těsně". ale současně to bude 150% stall speed. ale zase kinetická energie lehkého letadla při takhle malé rychlosti bude celkem mizivá, takže to ani nebude to samé, jako 150% stall speed když stall speed je třeba 20 m/s. muselo by se to vyzkoušet. (na letecké simulátory jsi tady co jsem tak slyšel spíš ty, tak tam můžeš najít letadla s přibližně stejnými parametry, a porovnat, kolik sekund může v těchto případech trvat, než chyba pilotáže způsobí pád...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: LOL. Njn, neni nad dobrej plan 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: při větším plošném zatížení křídla - na to jsem se neptal. Znovu: pri jake rychlosti?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: co na tom nechápeš - nechapu, jak nekdo muze s vaznou tvari tvrdit, ze 150% rozdilu je "tesne v absolutnich cislech". Ale zase lepsi nechapat takovyhle magoriny a bejt pricetnej nez naopak 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Boxed wing dvouplošník je varianta, která by pro solární létání mohla stát za prozkoumání...

    http://www.fzt.haw-hamburg.de/pers/Scholz/Airport2030/Airport2030_M_BoxWing_E_max_12-06-14.pdf
    In the ideal case of an infinite height to span ratio (h/b ratio) the induced drag of the box wing
    aircraft is only 50 % of that of the reference aircraft. Based on this, the effect on the glide ra-
    tio can be calculated: a) With optimum conditions for the reference aircraft (condition that
    D i,ref = D 0,BW ) the glide ratio of the box wing aircraft is 33 % higher than that of the reference
    aircraft. b) With optimum conditions for the box wing aircraft (condition that D i,BW = D 0,BW )
    the glide ratio of the box wing aircraft is 50 % higher than that of the reference aircraft. c)
    With the condition that both the box wing and the reference aircraft fly at their individual
    maximum glide ratio, the glide ratio of the box wing aircraft is 41 % higher than that of the
    reference aircraft if resulting differences in the aspect ratio are not considered (as they should
    be following the derivation).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: hele, nevím. není všem dvouplošníkům konec. moderní boxed-wing designy aspirují na to konkurovat jednoplošníkům, v aerodynamice.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: a opět zase zbytečný útok: to, že by nebylo bezpečné tak pomalu lítat neznamená, že se to neudrží ve vzduchu. může tam být nějaká rezerva.

    k tomu dalšímu... je to prostě hraní se slovíčky, z tvé strany. v absolutních číslech to bude "těsně". v relativních... ne tak docela. co na tom nechápeš? prostě svět není tvořen tak ostrými hranicemi a přesnými definicemi, jak by se ti asi líbilo. v přírodě evoluce vyvinula celou řádu ptáků s nejrůznější klouzavostí při klouzavém letu, atd. ... je tam plynulý přechod mezi jednotlivými designy. není potřeba mít to v téhle fázi definované na m/s přesně... zvýšení rozpětí křídla mi zvětší hmotnost, zvýší štíhlost... ale taky asi zlepší klouzavost a zvýší solární výkon. takže bude možné simulací prohnat třeba několik iterativně navržených designů a najít optimální parametry pro solární dvouplošník: 18m2 ? 22m2? nevím: v téhle fázi mám hrubý odhad. v další fázi se to zpřesní. nebo se postaví levný bezmotorový "bezsolární" prototyp a změří se jeho vlastnosti. není to nemožné... může to zkusit i takový idiot, jako já, troufám si říct.

    REDGUY: při větším plošném zatížení křídla, než plánuju já, pro začátek. snížení wing loading bude mít na pádovou rychlost... jaký vliv?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: pokud jednoplošník může mít tuto klouzavost, proč by mělo být nemožné postavit dvouplošník, který bude při podobné štíhlosti mít výrazně horší klouzavost 16:1 - protoze vzpery? Protoze koutovej odpor? Protoze interference kridel? Protoze dvakrat vic koncu kridel? Protoze Easy Riser ma 1:10? Protoze porad cekame, az ukazes priklad letadla, ktery to ma? Protoze "proc by melo byt nemozne" je idiotskej argument? Ty tvrdis ze to jde, ty dokaz ze to jde.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: kapotovaný závěsný (ale současně i motorový) kluzák Archaeopteryx má klouzavost 28:1 při štíhlosti křídla 12.8 - a pri jakepak rychlosti?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    něco podobného staršího:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Maupin_Carbon_Dragon
    a oficiální web Aracheopteryxe, elektrická verze:
    First electric flight season - Images
    http://www.ruppert-composite.ch/en/aktuell/256-elektroflugsaison-die-bilder.html

    můj plán je crossover mezi tímhle a dvouplošníky Mike Sandlina. nevím, co je na tom taková věda, že mi někdo musí furt spamovat tím, jak i kdyby to šlo, _já_ to rozhodně nedokážu. možností je spousta - co se nedokážu naučit, na to si můžu někoho najmout...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Aha. Takze ted bude ta stall speed 24km/h, aby ti to vychazelo? I kdyz jsi puvodne psal Letadla se málokdy dostávají na pádovou rychlost pod 30 km/h? Pekne to retconujes, jen co je pravda 8))) Akorat teda netusim co se snazis rict tou rychlosti zpomalovani , teda krome toho, ze to je asi jen dalsi mlzeni 8))

    chci létat těsně nad pádovou rychlostí - ano, vypadá to tak, ale kupodivu, pokud to neřeknu takhle v absolutních číslech a místo toho řeknu, že chci létat 150% pádové rychlosti, tak to najednou zní úplně jinak - to ano, zni to uplne jinak, protoze rict "chci letat 150% padove rychlosti" je neco _uplne_ jineho nez "chci letat tesne nad padovou rychlosti".

    Boze, ty jsi ale pitomec. Nebylo by fakt jednodussi proste uznat, ze to puvodni "tesne nad" byla proste hloupost? Fakt ti prijde dustojny tohle lhani, klickovani, mlzeni a vymlouvani, zes to vlastne myslel uplne jinak?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: já jsem napsal, že, bych rád létal 10 m/s, což v absolutních číslech je, velmi zjevně, těsně nad pádovou rychlostí. v relativním srovnání kupodivu ale ne nutně.

    ta zmínka u 30 km/h tam byla _pro kontrolu_ - nevím, jaká u toho designu bude pádová rychlost, to se bude muset změřit/nasimulovat.

    podstatné je, že pokud U2 ve stratosféře létalo "těsně nad pádovou rychlostí", tak i pokud rozdíl byl stejných co já vím, ~5 m/s jako bude u mě, tak to znamenalo něco jiného: při rychlostech stovek km/h šlo o daleko menší relativní rozdíl. takže ačkoliv budu taky létat "těsně nad pádovou rychlostí", tak by to mělo být daleko méně citlivé na případné chyby pilotáže, než u nesrovnatelně těžšího letadla, které by kinetickou energii v případě špatného manévru ztratilo daleko rychleji (i když pravda, kinetická energie zase roste s druhou mocninou rychlosti... )

    základní myšlenka je, že kluzáků i motorových designů, které létají touhle rychlostí, je celkem hodně. kapotovaný závěsný (ale současně i motorový) kluzák Archaeopteryx má klouzavost 28:1 při štíhlosti křídla 12.8
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ruppert_Archaeopteryx

    uznávám, že 75 000 švýcarských franků je hodně :-) (mj. i proto tvrdím, že je to celé dost o penězích). nicméně, pokud jednoplošník může mít tuto klouzavost, proč by mělo být nemožné postavit dvouplošník, který bude při podobné štíhlosti mít výrazně horší klouzavost 16:1? (např. díky tomu, že bude mít obdobně kapotovanou kabinu?)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ad o polovinu větší: stall speed 24 km/h a cruise speed 36 km/h je o 150%, ale v absolutních číslech je to "těsné": samozřejmě, rozdíl mezi kinetickou energií lehkého stroje při těchto rychlostech bude malý, jenže... letadlo bude lehké, tedy pokud v důsledku chyby pilotáže (zvednutí čumáku a stoupání - jinak ani ve vzduchu nelze airspeed pořádně ztratit, pokud nevrazíš do stromu či komína) ztratí kinetickou energii a zpomalí, tak toto zpomalení kupodivu potrvá zhruba stejně dlouho, jako u těžšího a současně rychlejšího stroje: v podstatě zpomalení na 2/3 rychlosti kupodivu u těžšího a rychlejšího stroje může trvat stejně dlouho, jako u pomalejšího a lehčího.

    tolik k tvojí výtce, že chci létat těsně nad pádovou rychlostí - ano, vypadá to tak, ale kupodivu, pokud to neřeknu takhle v absolutních číslech a místo toho řeknu, že chci létat 150% pádové rychlosti, tak to najednou zní úplně jinak (a těch cca 40 km/h může být klidně 150% pádové rychlosti - já prostě _nevím_, buď se to bude muset postavit, nebo otestovat např. v rámci tažného letu nízko nad zemí za autem)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam