• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: proc nutne cihlu? Ty mas vazne omezeny rozhled. Existuji normalni zatezove pasy, ktere vezmes na sebe - pouziva se to v mnoha disciplinach a to nejen v souvislosti s letanim :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    pokud bych to chtěl stavět jako motorový závěsný kluzák (dost pravděpodobná varianta, min. pro první pokus), tak se mě týká
    http://www.laacr.cz/SiteCollectionDocuments/predpisy/UL2-II.pdf
    motorový závěsný kluzák řízený změnou polohy těžiště, hmm. nechápu moc "minimální hmotnost pilota" - když vážím míň, tak si s sebou musím vzít cihlu? (nebo by stačilo přibalit baťoh, stan a spacák? přece určitě všichni piloti neváží 90 kg...)

    technicky se mi to zdá rozumné, jsou tam konkrétní čísla a vzorečky, s tím se dá pracovat

    jako pilota se mi týká toto:
    http://www.laacr.cz/SiteCollectionDocuments/predpisy/2012-04-UL3-MZK.pdf
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: LOL. Schvalne jsem si to stopnul a najit sekci 6.3.3 Zrakové požadavky mi trvalo presne minutu a ctyricet dva vterin. Asi proto, ze chapu takove pokrocile koncepty jako "Obsah" 8)))


    Cili, bavime se tady s clovekem, kterej planuje jak bude stavet uzasny spickovy solarni letadla, nicmene jeden predpis o 112 strankach je pro nej prilis dlouhej a v druhym neni schopnej najit konkretni sekci, protoze Ctrl-F nezafungovalo 8)))) Komedie pokracuje 8)))
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: proto je treba cist text cely, v souvislostech a ne jej zpracovavat systemem "Ctrl-F"... :) Pripadne navstiv leteckeho lekare, zaplat mu - on te v souladu s predpisem posoudi a budes cteni take usetren... kdyz je to tak narocne procist ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: neobtěžuje mi 100 stránek jako takových, ale spíš rozeznat, co z toho by se mě vůbec týkalo: nejsem "zatížený balón bez pilota na palubě" ani 1000 daších věcí.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: nenajdu. slova "oční lékař" ani "dioptrie" se v tom dokumentu nevyskytují
    http://lis.rlp.cz/predpisy/predpisy/dokumenty/L/L-1/data/print/L-1_cely.pdf
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    DANYSEK: jejda, dalsich 100+ stranek, chudak XCHAOS :D
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: na toto naleznes odpoved v predpisu L1 ;-)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    112 stranek mi prijde jako docela dost malo na letecke predpisy, kdyz to srovnam s predpisy ohledne motorovych vozidel
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: Ano, v predpisech byva dobrym zvykem take nejakym zpusobem vyznacovat zmeny - protoze krome novacku je ctou take lidi, ktere se problematice venuji dlouhe roky...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    mě by popravdě zajímaly praktické otázky, jestli 1.75 dioptrie na každém oku je problém (nějaký práh tam asi bude, ale kde?)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ha, stránka iv je taky "záměrně nepoužito". no tak uvidíme co bude dál
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: stránka iii zahrnuje tabulku "účinnost předpisu" o jedné řádce. bylo mi celkem jasné, že byrokrati vymyslí za trest pro ty, kdo byli tak drzí, že začali létat, nějakou pomstu...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: je fakt, že na straně ii je napsáno "záměrně nepoužito". takže v podstatě jen 111 stránek... souhlasím, že by toho mohlo být taky 6x tolik a to by pak bylo peklo.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: no, muzes si vybrat... ale jestli te obtezuje 100 stranek, tak to rovnou vzdej :D
    Předpisy | LAA ČR
    http://www.laacr.cz/Stranky/Predpisy/default.aspx
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: 112 stranek OMG TO JE SILENY KDO SI DOVOLUJE PO TOBE CHTIT ABYS PRECETL CELEJCH STO DVANACT STRANEK!?!?!?!?!?! TO JE O CELEJCH 16 STRANEK VIC NEZ MA SLABIKAR PRO PRVNI TRIDU!!! DES A HRUZA!!!!!!!!!11!11!!!ONE

    Aneb, zase tvoje predstava, ze vsechny tydlecty "predpisy" a "pravidla" jsou tady jenom proto, aby skodily a nespravedlive omezovaly genialni vizionare tveho kalibru.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ty jo, to má 112 stránek... divíš se, že chci létat na něčem, k čemu je co nejmíň byrokracie?
    http://lis.rlp.cz/predpisy/predpisy/dokumenty/L/L-2/data/print/L-2_cely.pdf
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Protoze napsat "letecky predpis l2" do googlu je tak straslive tezky 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: nemůžeš to nalinkovat?

    hele, já si plánuju začít dělat pilotní průkaz na cokoliv nejdřív tak za 2 roky.... do tý doby mám jiných starostí až nad hlavu (věřím ale, že předpisy v tomhle oboru píše spíš vítr a ostatní počasí, takže se asi moc nezměněj... leda budou nový letový hladiny drone-only...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: prostuduj si prosim predpis L2, mas v nem i minimalni letovy hladiny... :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: vizuálně to vypadá podobně, ale dovolím si namítnout, že rozdíl mezi plošným zatížením křídla ~30 vs ~8 kg/m2 a cestovní rychlostí ~30 vs. ~10 m/s se projeví právě v tom chování při poryvech větru, apod (domyslíš si, které hodnoty přisuzuju větroni). (Ultralehké větroně jsou s rychlostí trochu podobnější než velké větroně, ale pořád jsou dost rychlé)

    fakticky to bude sice vypadat jako větroň, ale letové vlastnosti budou asi nejblíž závěsným kluzákům (tedy o něco lepší klouzavost, než paraglide, a taky na výšku to nebude protínat třeab 5-6m různých vzduchových vrstev...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam