XCHAOS: ma vliv na oboje uplne stejne, airspeed je relativni rychlost vuci vzduchu kolem letadla a groundspeed je relativni vuci zemi, tebe zajima hlavne airspeed.
priklad c.1
letadlo ma airspeed 10m/s a groundspeed 0, tzn. kolem letadla proudi vzduch dostatecne rychle aby byl vztlak, nicmene letadlo stoji na miste, groundspeed 0, protivitr vytvori vztlak, ne dopredna rychlost.
problem je kdyz vitr prestane foukat nebo nedejboze v nejake turbulenci zacne foukat z druhe srtany coz neni nic vyjimecneho a najednou mas airspeed -10m/s a v tu chvili v tom letadle opravdu sedet nechces.
priklad c.2
letadlo ma airspeed 10m/s a groundspeed 20m/s, tzn ve smeru letu fouka vitr o rychlosti 10m/s.
problem nastane kdyz prestane foukat, najednou mas airspeed 20m/s coz s letadlem tez zaclouma a hlavne muze dojit k prekroceni konstrukcni rychlosti a letadlo se muze rozpadnou.
uvedene rychlosti jsou jen prikladove. ale cim nizsi bude provozni rychlost, tzn na kterou to bude cele konstruovano tim vetsi vliv bude vitr a jeho zmeny mit. paraglide se lita tam kde jsou vetrne podminky zmapovane, tzn jen nektere strany kopce a jen za vhodneho pocasi, nizka provozni rychlost vhodne podminky znacne limituje. paraglide ma rozsah provoznich rychlosti znacne omezen, takze pri silnejsim protivetru lze stoupat (velky airspeed) a i zaroven couvat (zaporny groundspeed) coz je zrovna u paraglide extremne nebezpecna situace ktera muze snadno nastat prave diky nizke provozni rychlosti