• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: je fakt, že na straně ii je napsáno "záměrně nepoužito". takže v podstatě jen 111 stránek... souhlasím, že by toho mohlo být taky 6x tolik a to by pak bylo peklo.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: 112 stranek OMG TO JE SILENY KDO SI DOVOLUJE PO TOBE CHTIT ABYS PRECETL CELEJCH STO DVANACT STRANEK!?!?!?!?!?! TO JE O CELEJCH 16 STRANEK VIC NEZ MA SLABIKAR PRO PRVNI TRIDU!!! DES A HRUZA!!!!!!!!!11!11!!!ONE

    Aneb, zase tvoje predstava, ze vsechny tydlecty "predpisy" a "pravidla" jsou tady jenom proto, aby skodily a nespravedlive omezovaly genialni vizionare tveho kalibru.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ty jo, to má 112 stránek... divíš se, že chci létat na něčem, k čemu je co nejmíň byrokracie?
    http://lis.rlp.cz/predpisy/predpisy/dokumenty/L/L-2/data/print/L-2_cely.pdf
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Protoze napsat "letecky predpis l2" do googlu je tak straslive tezky 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: nemůžeš to nalinkovat?

    hele, já si plánuju začít dělat pilotní průkaz na cokoliv nejdřív tak za 2 roky.... do tý doby mám jiných starostí až nad hlavu (věřím ale, že předpisy v tomhle oboru píše spíš vítr a ostatní počasí, takže se asi moc nezměněj... leda budou nový letový hladiny drone-only...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: prostuduj si prosim predpis L2, mas v nem i minimalni letovy hladiny... :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: vizuálně to vypadá podobně, ale dovolím si namítnout, že rozdíl mezi plošným zatížením křídla ~30 vs ~8 kg/m2 a cestovní rychlostí ~30 vs. ~10 m/s se projeví právě v tom chování při poryvech větru, apod (domyslíš si, které hodnoty přisuzuju větroni). (Ultralehké větroně jsou s rychlostí trochu podobnější než velké větroně, ale pořád jsou dost rychlé)

    fakticky to bude sice vypadat jako větroň, ale letové vlastnosti budou asi nejblíž závěsným kluzákům (tedy o něco lepší klouzavost, než paraglide, a taky na výšku to nebude protínat třeab 5-6m různých vzduchových vrstev...)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: naopak, ten vetron je pro tebe to nejrelevantnejsi, neb je ze vseho zmineneho nejblize, tedy po konstrukcni strance blizeji realite solarniho letadla nez cokoliv jineho
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Zase blabol. Nejdriv rikas, ze chces stavet model, ve kterym nebudes sedet a kdyz ti reknu, ze s tim nebudes umet litat, tak zacnes tvrdit, ze se chces ucit litat s necim, v cem sedet budes. Neee, vubec se nevymlouvas a neklickujes 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, nerad bych se opakoval,ale rád bych se naučil lítat s něčím, co lítá pomalu (vzhledem ke svým rozměrům) a já v tom současně sedím. v úvahu podle mě připadají paraglidy, závěsné kluzáky s tříkolkou a nebo ultralehké motorové kluzáky (ale tu už lítají dost rychle). velké větroně lítají relativně hodně rychle, oproti tomu, co chci stavět, tak se obávám, že pro mě nejsou moc relevantní.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ani s paraglidem nemuzes pristavat kde chces. Pominu-li pravni aspekty, pak i v technicke rovine rozhodne nejde pristat kdekoliv. Z vysky jen tak nepoznas, co na poli roste... a ono to klidne muze byt dvoumetrova kukurice, zejo.. a on i takovy svlacec rolni je z pohledu pristnani pekny previt, a to jde o vcelku malou rostlinku :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jo, samozrejme, protoze "umet s tim litat" k vecem jako "mereni klouzavosti" vubec, ale vubec nepotrebujes. 8)))))

    Jen kontrolni otazka: myslis aspon trochu?

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: já se na tom ale nechci učit lítat, já na tom chci měřit věci jako klouzavost, L/D apod. .. nebo změřit, jak moc můžu křídlo zatížit, než praskne,apod. (tedy nakonec to chci stejně rozsekat)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ok, ale já neřekl, že si model nepostavím - akorát ne malinkatý, na kterém bych se "učil létat", to je celé. směřuju k paraglidu, motorovému rogallu nebo ultralehkému motorovému větroni - ještě jsem se nerozhodl, ale větroně mě přijdou moc náročné (např. mi bude hodně zajímat přistávat kdekoliv v terénu, jako u paraglide, a nejen na letištích...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: /yawn . Protoze tydlecty momenty jsou jedina vec, kterou se muzes naucit. Jo, jasne. A na zaver pochopitelne irelevanti podobenstvi.

    FYI, mimo jine, kdyz postavis ctyrmetrovej model, i kdyby byl nahodou letuschopnej (nebude), tak ho behem peti vterin po startu rozsekas, protoze s nim proste nebudes umet litat. Kdyby tak existoval nejakej zpusob, jak se letani s modelem jednoduse, bezpecne a levne naucit... 8))))
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: na modelech se drive testovalo kdeco celkem bezne...
    Spin Tunnel Tests in the RAE Vertical Spin Tunnel
    https://www.youtube.com/watch?v=UNZ234jfUy8


    Supersonic Wind Tunnel Aka The Duke At The Aircraft Research Association (1956)
    https://www.youtube.com/watch?v=hHdCYKIDGZc
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak zajímá mi to i kvůli ověření konstrukčních postupů, a např. momenty sil působích na křídlo rostou s 2 mocninou, takže i těch 10:1 bude zatěžován dost k smíchu, u menšího modelu je to ještě míň

    hlavně si nejsem jistý, jestli by mi hraní s letadlem s dostatečným výkonem něco dalo, mě když už zajímají ty větroně - ty mají k solárnímu létání nejblíž (ale zase: ne zcela, protože jsou celkem rychlé). je to jako by si argumentoval, že když chci jezdit na kole, musím se nejdřív naučit jezdit na motorce: není to pravda, když už, tak koloběžka, ale i tam bude spousta věcí jinak. navíc jsem ve fázi, kdy ani nevím, jestli to co stavím má blíž k motorové koloběžce nebo motorovým kolečkovým bruslím, souhlasím, že předpisy bych měl znát v obou případech :-)) ale prostě hračková motorka pro děti je jiný level a nepomůže mi naučit se na ní jezdit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: já souhlsím, že bez nějakého kurzu se neobejdu. jen nejde v tuhle chvíli ještě říct, jestli to bude mít blíž k závěsnému kluzáku, nebo k větroni... to je celé... (a rozhodnout se chci právě podle testů s nějakým větším modelem, cca 10:1 až 5:1 - ne s polystyrénovým RC pidmodelem)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Ale prdlajs. "Aerodynamicky relevatni" vysledky muzes dostat i na mensich modelech (jak uz ti tady bylo parkrat vysvetlovano). A vzhledem k objemu tvych znalosti a zkusenosti te i vyrazne mensi model toho spoustu nauci. Jedina vyhoda, kterou ma velky model, je, ze se mnohem snaz hledaji duvody proc jsi ho jeste nepostavil 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: příklad 1 věta 1 chápu, ale nechápu, jak se stane, že nemáš _groundspeed_ -10 ale airspeed -10 jak tvrdíš (pochopil bych to leda, kdyby vítr foukal o pár metrů výš jinak rychle, jak jsem psal... tedy turbulence, budiž)

    příklad 2: ok, vletíš do oblasti stojatého vzduchu větší rychlostí, chápu, že to může být problém, ale nešlo by to oboje dvoje klasifikovat jako "poryvy větru"? obecně, čím menší plošné zatížení křídla, tím méně je letadlo odolné vůči poryvům, toto jsem si už zjistil (solární letadlo fakt nebude schopné létat za každého počasí... ani to moje malé... bude to hodně o kempování na zemi a čekání, až přejde nějaká fronta, na druhou stranu, ty panely by měly utáhnout aspoň noťas co bude řešit net, hudbu, filmy, e-knihy... je to takový můj plán na zabíjení času v důchodu, no :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mno, je dost možný, že 2-4 m monstrum bude přesně v měřítku 10:1, aby výsledky byly aspoň trochu aerodynamicky relevantní (a neboj... nebudu s tím létat víc jak 2-3 m nad zemí někde na rovince na louce... možná to budu při zkušebních letech tahat za kolem, nebo tak něco.. nebude to klasický rádiem řízený model, ale spíš nějaký aerodynamický vývojový kousek)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam