• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: u varianty "motorový závěsný kluzák" ne úplně (stejně tak motorový paraglide... solární textilie nevím, jestli udělají za 5 let dostatečný pokrok, případně jestli budou cenově dostupné tak, jako dnes ohebné panely)

    že existují bezletové zóny samozřejmě tuším, navíc bych si jejich mapu musel sehnat v každé zemi, kterou bych prolétal... ale obecně paraglidy dnes tak jako tak přistávají často tam, kde potřebují (a ostatně i větroně - ne vždy se dostaneš zpět na letiště). s větším doletem bych musel asi lépe planovat, a preferovaná trasa by stejně asi byla stejně z letiště na letiště... ale rozhodně nemyslím, že se létá _jenom_ na letištích, co se tak kolem sebe koukám
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jak uz jsem tu poznamenal, tva predstava o vzletu z libovolneho placku je sama o sobe mimo misu :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: no a umí lítat? já chci levně a ekologicky lítat (ale nejde jen o ekologii, ale i o autonomii - ve variantě závěsný kluzák by se mi líbilo, že by šlo přistát prakticky kdekoliv na nějakém plácku... jediné, čím bych platil za další cestu, by byl čas...)

    myslím, že auta bych do toho vůbec netahal (i když je možné, že se objeví hybridní letadla, s rekuperací energie přes vrtuli během klesání - nesmějte se, s tímhle má velké plány ta česká firma co staví elektrického Phoenixe ). (možná si reagoval na solární kolo? nevím, tady se bavíme o bezpalivovém létání - v podstatě o o možnosti odstartovat s de-facto kluzákem bez tažného zařízení, tažného letadla, nebo benzínového motoru)

    celkově u mě nejde jen o tu mobilitu samotnou, ale od začátku je můj koncept "mobilní zdroj energie" - i u toho solárního kola šlo o to, že se někde zakempuju a tam si dobíjím např. notebook (letos jsem s sebou neměl notebook, ale ponorný vařič...). že by solární letadlo i pod mrakem utáhlo 250W ponorný vařič, to je myslím mimo diskuzi :-) dtto např. odchyt dešťové vody kapající z velké plochy křídel za deště... takže ono je to celé myšlené i jako mobilní autonomní obytná jednotka - nejde mi o adrenalinový zážitek z rychlé jízdy či letu (i když 67 km/h z kopce na solárním kole se stříškou byl docela adrenalin a třeba Eric Raymond se Sunseekerem II troufl udělat looping, takže ten adrenalin se dá najít asi ve všem..)

    jinak když někam povezu 20m2 panelů autem, tak budu už výrazně překážet... ale na travnaté ploše letiště se to naprosto ztratí. takže u mě je solární letadlo i součást úvah, jak přemístit solární elektrárnu naprosto přirozeně tam, kde jí zrovna potřebuju: můžeš se na to koukat i jako na samohybný bezpalivový vařič a ledničku :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: není teda levnější, ekologičtější, praktičtější, jednodušší a obecně lepší si pořídit plug-in hybrid automobil? Třeba chevrolet volt? :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Myslim ze mnohem dulezitejsi je pro tebe vedet, ze motor 15kW je _potrebny_ a proc. Coz mam dojem ze porad je trochu problem 8))

    A btw: jestli se z praktických důvodů ukáže, že tam [ve vzduchu] vydržím 2h, tak se samozřejmě máte právo smát - ja myslim, ze tohle fakt ukazuje jak uplne neuveritelne mimo jsi. Ale uvidime za tech pet let. Uz mam poznamku v kalendari 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: samozřejmě, že nevím, jestli můj _prototyp_ bude praktičtější, než "normální letadlo" (i u mých prvních dvou solárních kol to bylo diskutabilní - u toho které plánuju jako další, chci už jednoznačně mimo jakoukoliv pochybnost ukázat, že bude praktičtější, i když zase když někdo předvede elektrokolo s 2 kW baterií, tak se tam argumentuje dost těžko :-)

    myslím bych do 5 let mohl mít prototyp, rád bych vydržel ve vzduchu 4h, jak jsem psal, jestli se z praktických důvodů ukáže, že tam vydržím 2h, tak se samozřejmě máte právo smát, jak jste říkali, že to nebude tak snadný....

    vědět, že potřebný 15 kW motor (bez vrtule) váží do 3kg je pro mě důležité.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: .... stejně jako třeba 3 kW lithiových baterií, ovšem (zmiňoval jsem, že plánuju jen 2 kWh v bateriích...). nebude to úplně snadné, mám dnes k dispozici panely co váží 2kg/m2, lze to udělat lehčí, ale musel bych si laminovat vlastní (nebo sehnat dodavatele)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Coz bohuzel narazi na tvuj problem s pochopenim, ze solarni panely vazi krapet vic nez potahovy platno 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    vůbec tenhle tým je mi svým přístupem blízký:
    http://www.electricmotorglider.com/
    solární verze by asi nebyla "udržitelná", ale i prodloužení doletu proti čistě bateriové verzi by mohlo pro začátek být zajímavé (a kdo ví, kam se za pět let posunou panely a baterie? mohlo by stačit prostě osadit existující solární prototyp účinějšími panely a bateriemi, Eric Raymond začínal s pouhými 2% účinnosti a s NiMH...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    http://www.electricmotorglider.com/EMG6_Public/Electric/Electric.html
    Total weight of this system as used on the EMG-5 prototype weighs 5.3 pounds
    (méně než 3 kg)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    z tohohle by by taky bylo zajímavý vyjít: takže se moje vize pohybuje někde mezi hang gliderem a ultralightem, a není jasné, kterou cestou se vydat
    EMG-6 at Oshkosh AirVenture 2015
    https://www.youtube.com/watch?v=8uVrZe12Qps


    (je docela dobře možné, že první verze prostě nebude schopná solárně poháněného vodorovného letu a solární panely jen prodlouží výdrž baterií a umožní bezplatné dobíjení kdekoliv, kde zrovna zaparkuju... ani to by nebylo úplně málo..)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: tva predstava o tom, ze si litas kdy chces jak a kam chces je usmevna sama o sobe :) Nechces se seznamit s mapou letovych prostoru a jejich tridami, potazmo pravidly pro let?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Chacha. Jednak teda samozrejme velky LOL na to "kdyz", ale i kdyby... dve hodiny letet velmi pomalu, navic jen za velmi prihodnyho pocasi, pak dve hodiny nabijet (jen kdyz sviti slunicko) a pak to cely opakovat? No nevim, myslim ze pokud jde o "zajimavy cesty", tak v klasickym letadle budou mnohem zajimavejsi, bezpecnejsi a hlavne, mnohem levnejsi, i se zapocitanim obcasne cesty k pumpe.

    Takova drobna rada: nesnaz se argumentovat, ze tvoje solarni letadlo bude vyhodnejsi nebo praktickejsi nez normalni. I kdyby nahodou fungovalo, tak proste nebude. Drz se toho, ze chces solarni letadlo protoze proto a nejakou realnou vyhodnost do toho netahej.

    XCHAOS: A fakt se mi libi krivost, s jakou vytahujes jen ty parametry jinejch letadel, co se ti hodi do kramu a ignorujes ty, ktery dokazujou nesmyslnost tvejch "vizi" 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tenhle vydrží ve vzduchu cca hodinu s 5.6 kWh baterií (já uvažuju jen 2 kWh baterii, tzn. ušetřím na hmotnosti baterií možná až 30 kg, místo toho naložím 40 kg panelů na křídlech)
    ElectraFlyer.com - The World Famous ElectraFlyer-C
    http://www.electraflyer.com/electraflyerc.php
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY:
    DANYSEK: otázka je, co to "čistě solární" - když prodloužím výdrž baterií například na dvojnásobek, a vydržím ve vzduchu 2h místo 1h, a pak to po přistání budu schopen zase např. za cca 2h dobít do plného stavu baterií... nebude to "čistě solární", ale rozhodně mi to umožní podnikat zajímavé cesty, bez nutnosti chodit s kanystrem k pumpě.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ElectraFlyer.com - The World Famous ElectraFlyer-C
    http://www.electraflyer.com/electraflyer-uls.php
    Best L/D: 20:1
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    DANYSEK: Na cemz je samozrejme nejvtipnejsi, ze ani tyhle just-for-fun plachtitka by zcela zjevne jako ciste solarni nefungovaly. Ale to xchaosovi pochopitelne nebrani tady s nima tapetovat 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ElectraFlyer ULS, ElectraFlyer's Electraflyer ULS electric battery powered ultralight aircraft.
    https://www.youtube.com/watch?v=pT5XBMM5YQA
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    Jenom mi unika smysl tech videi :) Tak jako jiste, do vzduchu se dostalo a dostava ledacos. Otazkou je, co je vlastne cilem. Ocividne se to scvrklo do just-for-fun plachtitka, co bude litat maximalne za idealniho pocasi :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Electric Powered Millennium Hang Glider
    https://www.youtube.com/watch?v=RfNtu4BAilo

    2015: 3000 dolarů, většina z toho baterie
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: no, jak nalozis s vyslednym srotem uz neni predmetem debaty :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam