• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: přednáška trvá fixní čas a může být na téma, které se konkrétně mě moc netýká. I pokud je téma důležité, může být možné ho vstřebat rychleji, pokud se mi dostane do rukou správná literatura.

    Hypertextový formát, jaký nabízí wiki, je podle mě budoucností vzdělávání, protože umožňuje rychle si doplnit povědomí o chybějících pojmech, aniž by člověk musel rozklikávat jiné pojmy, které už nastudované má a chápe je. Nikomu přednášky ani lineární texty neberu, ale jestliže máme k dispozici aktuálnější formy prezentace potřebných informací, tak se dá očekávat, že postupně v celém procesu učení a vzdělávání převládnou.

    soustředit se na přenášku je úžasná dovednost, ale nejde to postavit tak, že lidi co se nedokáží soustředit na mluvený projev přednášejícího u tabule jsou úplně nanic a mají být z procesu vzdělávání vyloučeni. Kromě toho, nelineární vzdělávání celkově umožňuje naučit se toho za stejnou dobu víc.

    kromě toho létají i lidi, kteří nikdy žádné letadlo nezkonstruují a naučí se jen ovládat existující typy: celkově bych problém rozdělil do několika částí, jedna z nich je zjistit, o kterou kategorii mám vlastně zájem, jestli je lepší to dělat jako motorový závěsný kluzák nebo ultralehký větroň. dále nastudovat si potřebné předpisy a získat pilotní oprávnění. no a pak je tu samotný design a konstrukce letadla, kde je jasné, že to budu muset částečně outsourcovat (např. mám jen mizivé zkušenosti se svářením, a stejně tak může být v cestě nějaký konkrétní potřebný výpočet, který prostě dokáže provést jen člověk, který má potřebné vzdělání, které já už nedoženu)

    lidí schopných v téhle zemi konstruovat letadla je hodně, takže nemyslím, že když bych podstoupil ten proces taky, že tím cokoliv změním: měl bych vědomosti, ale neměl bych peníze na to to postavit. jestli chci něco změnit, potřebuju být schopen dát dohromady peníze a efektivně zmanageovat jak budou utraceny. problém není fyzikálně neřešitelný, solární letadla existují v řadě podob, jde jen o to vystihnout, jak spojit levné konstrukční postupy s ještě špičkovějšími fotovoltaickými a bateriovými technologiemi, které se objevují každou chvílí:

    Hint: třeba důvod, proč je teď odstaven SI2 (nutnost rozebrat vadnou baterii a proměřit články) lze dnes už řešit DIY garážovým postupem (pouzdro na vyměnitelné články 80160, se schopností adresovat existující vestavěnou elektroniku v jednotlivých článcích a vykomunikovat, které články jsou "zdravé" a které je potřeba vyměnit...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: to ale neznamená, že DIY je od základu špatně a nemá potenciál - rika tady nekdo neco takoveho? Nerika. Takze.... dve slova! Zacinaji na S a F 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Strawman fallacy, jako obvykle, tentokrat navic hned v nekolika smerech. Prosim, aspon poradne cti co pisu. Jestli tu wikipedii ctes stejne pozorne jako prispevky na nyxu, tak se tim mnohe vysvetluje 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: podívej, kdokoliv se snaží něco dělat DIY, tak má sklony být trochu jako Pat a Mat. to ale neznamená, že DIY je od základu špatně a nemá potenciál. naopak si myslím, že potenciál DIY je snižován tím, že se zdůrazňuje jeho estetická stránka a zanedbává se možnost, že by bylo i funkční: DIY přístup je téměř normou u kreativních kutilů s uměleckým záměrem. U soch, kulis a vůbec všmožných instalací je cíl být především cool a originální... v umění je DIY přístup téměř normou (viz David Černý, ale i scéna třeba kolem Freezefestu...). Tím se ale tak trochu schazuje potenciál DIY nabídnout i čistě funkční řešení, funkční lifestyle hack.

    Já nejsem ve své podstatě intelektuál (i když taky hodně žvaním), chybí mi na to právě ty zmiňované VŠ přednášky (pro změnu z humanitních oborů). Jsem nakonec stejně spíš technický, přírodozpytný typ. Tzn. na DIY mě zajímá potenciální funkčnost, nikoliv jeho estetika (kterou nerozporuju, ale zas tolik jí neobdivuju). Spoustě lidí se moje solární kolo líbilo, že je bambusové - ale u mě to byl funkční hack a nehrálo to pro mě roli, protože mi nešlo o estetický dojem, ale právě o tu funkčnost.

    Jestli budu chtít létat, budu se muset dát do party s někým, kdo to umí. Nechám se překvapit, kdo to přesně bude a jakou roli u něj budou hrát ty VŠ přednášky a jakou intuice (či naopak mimo VŠ nabiflované vzorečky). Pro mě bude důležitá hands on zkušenost (já mohu nabídnout hands on zkušenost s fotovoltaikou, tak se taky počítá). Prostě věřím, že mezi nadšenci do létání najdu i někoho, kdo bude nadšený z možnosti, že by mohl přestat utrácet za palivo... nenajdu ho hned, ale věřím, že někdo takový existuje.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: Tak s tím musím nesouhlasit... přednáška je ten nejjednodužší proces, jak se něco naučit a jak získat o něčem relativně ucelený přehled. Zkus se sám naučit třeba teorii tváření ;-) úžasně zajímavý obor, který když se naučíš, tak ti každá automobilka utrhne ruce touhou po tom, aby jsi k ní nastoupil.
    A můžeme si zkusit, jestli se za 14 týdnů dokážeš naučit to samé, jako lidi ze strojárny. Pokud toho zvládneš víc, budeš mít pravdu. Pokud ne, začni chodit na přednášky. A uč se při práci, studenti maj dalších 10 předmětů, na který se musej taky naučit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: myslím, že pořád jsou na světě lidi, kteří toho dost dokázali i bez absorbování vysokoškolských přednášek... já se teda nebráním ničemu, ale co když existují prostě i jednodušší cesty, jak získat nějaké informace, než absolvovat přednášky?
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    XCHAOS: To neni vtip, to je myšlený vážně.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Dost mozna. Jenze pokud se nekdo takovy skutecne objevi, tak na rozdil od tebe (a) bude pri tom uceni postupovat po malych, pricetnych krocich a (b) pod tema "volne dostupnyma informacema" bude chapat nejen par zakladnich vzorecku z wikipedie, ale i napriklad vysokoskolske prednasky z oboru.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: strašně vtipný.. ale prostě nemůžeš vyloučit, že se postupně objeví lidi, co se se všemi těmi informacemi volně dostupnými na internetu pracovat naučí (i kdybych já to nebyl)
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    XCHAOS: toto trochu naráží na to, že už vlastně nedělám u počítače žádnou práci a většinu času vedu různé online flamewars nebo prokrastinuju na sociálních sítích :-)

    duly noted, a je to škoda.
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    DANYSEK: Byli to vizionáři. Je tam všechno, od práce s informacemi v wikipedii knihách až po hotfixování problémů s let...oknem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Paper-thin printed solar cells could provide power for 1.3 billion people | Inhabitat - Sustainable Design Innovation, Eco Architecture, Green Building
    http://inhabitat.com/paper-thin-printed-solar-cells-could-provide-power-for-1-3-billion/
    via [ MAHUTA @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE ]
    Printed solar cells have developed rapidly, rising from 3% efficiency to 20 percent in just a few years.

    možná je blbost to projektovat z existujících off-the-shelf produktů...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ultralight bazar- prodej UL letadel a příslušenství
    http://www.laazatec.cz/clanekbazar.html
    8. 6. 2015, 14:22 (Inzerát č. 4924)
    Prodám: Prodáme MF-01 KOMÁR,r.v. 98, po SO draku, nový TP, nálet cca 350 LH, cena 50 000 kč, bližší info na e-mailu nebo telefonu.

    Motorová rogala | Rogala Bazar
    http://www.rogala.cz/motorova-rogala/2
    Tříkolka 2.990,- Kč
    prodám tříkolku na rogalo, nebo paraglaiding, nutno opravit přední kolo, váha pouze 15 kg, složená za 5 minut, možno přepravovat v kufru auta. rambousek.st@seznam.cz

    ... kdybych začal přestavbou něčeho existujícího bazarového (jako v případě svých solárních kol), tak to bude skutečně hlavně o investici do solárního křídla, baterií (ohlásil jsem 3 kWh), elekmotoru (max. výkon 15 kW) a souvisejích řídících jednotek (motor a solární dobíjení). tyto komponenty jsem měl na mysli že seženu do 200 000. Cenu bazarových komponentů jsem zanedbal, omlouvám se - bude to min. 50 000 za různý šrot.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: myslím, že by tolik stál materiál (dolní hranice odhadu). samozřejmě není jasné, jakou cestou dál jít. (např. existující použitý trup větroň lze sehnat online na inzerát celkem levně, protože to někde tomu majiteli akorát překáží)

    je fakt, že tam může být třeba nějaká povinná avionika, která sama o sobě je drahá. myslím, že samotné použité komponenty drahé nejsou, viz např.:
    AVIATIK - Bazar
    http://aviatik.cz/bazar.php?typ=&kategorie=2
    Ultralight bazar- prodej UL letadel a příslušenství
    http://www.laazatec.cz/clanekbazar.html
    atd.
    záleží na tom, z čeho existujícího by přestavba na solární pohon vyšla:
    foto ke Stratonu - Letecký bazar inzerce - Piloťák.cz
    http://www.pilotak.cz/letecky-bazar/1790-foto-ke-stratonu/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: myslím, že by tolik stál materiál (dolní hranice odhadu). samozřejmě není jasné, jakou cestou dál jít. (např. existující použitý trup větroň lze sehnat online na inzerát celkem levně, protože to někde tomu majiteli akorát překáží)

    je fakt, že tam může být třeba nějaká povinná avionika, která sama o sobě je drahá. myslím, že samotné použité komponenty drahé nejsou, viz např.:
    http://aviatik.cz/bazar.php?typ=&kategorie=2
    http://www.laazatec.cz/clanekbazar.html
    atd.
    záleží na tom, z čeho existujícího by přestavba na solární pohon vyšla:
    http://www.pilotak.cz/letecky-bazar/1790-foto-ke-stratonu/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: myslím, že by tolik stál materiál (dolní hranice odhadu). samozřejmě není jasné, jakou cestou dál jít. (např. existující použitý trup větroň lze sehnat online na inzerát celkem levně, protože to někde tomu majiteli akorát překáží)

    je fakt, že tam může být třeba nějaká povinná avionika, která sama o sobě je drahá. myslím, že samotné použité komponenty drahé nejsou, viz např.:
    http://aviatik.cz/bazar.php?typ=&kategorie=2
    http://www.laazatec.cz/clanekbazar.html
    atd.
    záleží na tom, z čeho existujícího by přestavba na solární pohon vyšla:
    http://www.pilotak.cz/letecky-bazar/1790-foto-ke-stratonu/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: myslím, že by tolik stál materiál (dolní hranice odhadu). samozřejmě není jasné, jakou cestou dál jít. (např. existující použitý trup větroň lze sehnat online na inzerát celkem levně, protože to někde tomu majiteli akorát překáží)

    je fakt, že tam může být třeba nějaká povinná avionika, která sama o sobě je drahá. myslím, že samotné použité komponenty drahé nejsou, viz např.:
    http://aviatik.cz/bazar.php?typ=&kategorie=2
    http://www.laazatec.cz/clanekbazar.html
    atd.
    záleží na tom, z čeho existujícího by přestavba na solární pohon vyšla:
    http://www.pilotak.cz/letecky-bazar/1790-foto-ke-stratonu/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to mě nepřekvapuje, že tě "person's worldview" trápí víc, než ty detaily. z těch detailů samozřejmě lze snadno vybrat většinu část, které prostě chybně nejsou. v některých konkrétních bodech zatím nemám jasnou představu (a absence jasné představy nejde označit, že to "špatně") nebo se teda nechám poučit, co je špatně a opravím.

    u tebe je ale proces zjišťování,co je špatně a kde se můžu poučit, strašně z dlouhavý: argumentuješ racionalitou, ale ve skutečnosti jí ve svých argumentech sám používáš tak málo, jak to jen jde.

    já na tenhle klub teď fakt nebudu mít čas, solární létání určitě udělá další velké pokroky, než já vůbec začnu (což bude po roce 2017 nejdřív).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: do jakýho terénu, zase? to jak jsem mluvil o té škole paraglidingu, nebo jak?

    říkal jsem, že mi neuspokojí nějaký zkušební let načerno, že budu chtít mít všechno tak, jak se to má dělat?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    At se na XChaosovy plany koukame na jakykoliv urovni, vsude je to spatne. Fyzikalne, matematicky, ekonomicky, prakticky, pravne, mechanicky... jeden fail za druhym. Svym zpusobem je to obdivuhodny 8)

    Fractal wrongness - RationalWiki
    http://rationalwiki.org/wiki/Fractal_wrongness
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: Ty ses fakt komik :) Tak jasne, ze "student" do takoveho terenu logicky nemuze... predpisy jasne definuji, co a za jakych podminek kdy muzes. A to neni zadne "hura", za tyden to muzu taky provozovat. Ze ty predpisy neznas te... vubec neomlouva :-) A me to neprekvapuje, kdyz ses liny se do toho poradne zacist... ;-) To vazne neni o nejakych vyjimkach pro vyvolene - i kdyz je zjevne, ze stejne jako meles ostatni nesmysly, tak budes stale opakovat i tento svuj blud.

    Predpisy jako pilot musis znat - nevim, jak chces tu znalost nekam outsourcovat :D Ani pilotni prukaz te automaticky neopravnuje letat na vsem, jsou ruzne dilci opravneni... o kterych zjevne nemas doted anung :) I samotna konstrukce letajiciho zarizeni podleha nejakym pravidlum. A take silne pochybuju, ze zacatecnika pusti na nejaky experimentalni stroj... ;-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: že materiál na moje solární letadlo, by měl stát kolem 200 000 - jj. Coz znamena, ze vsechny ty ceny u realnejch, maloseriove vyrabenejch a hlavne _existujicich_ letadel zhruba v tve kategorii jsou desetkrat a vice vyssi proc? Protoze tolik stoji prace? Protoze konstrukteri maji obrovskou marzi? Nebo proto, ze ten tvuj odhad je proste naprosto mimo?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: zmiňoval jsem myslím, že materiál na moje solární letadlo, by měl stát kolem 200 000 .... se 460 tisícema mi nedojmeš. ale i kdyby, tak se pokusím sehnat někoho, kdo se za tuhle cenu se mnou aspoň pokusí na tom solárním letadle začít pracovat (a opět: teď na to nemám, náklady na účast v Sun Tripu 2017 odhaduju na min. 100 000 za osobu, takže fakticky, rád bych začal se stavbou solárního letadla tak za 3 roky nejdřív.. do té doby musím vydělávat peníze tím, co umím, abych si mohl dovolit zaplatit lidi na to, co neumím)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: ano, snažím se samozřejmě znovynalézt (nejen) bicykl, ale i spoustu dalších kol :-) ale to je právě největší sranda - nechat se zaměstnat na 8h denně a dělat to, co všichni kolem, je neskonalá nuda.

    myslím, že kdybys historii té debaty celou prošel, tak že bys to nemohl odbýt takovýmhle rádobyvtipným bonmotem. létání mě vždycky zajímalo tak jako tak. solární energie mě zajímala tak jako tak. outdoor aktivity mě vždycky bavily samy o sobě (kempování a vaření si v přírodě). elektrickou energii potřebuju tak jako tak: jsem silně informačně závislý člověk... broadbandové internetové pokrytí nám stejně Elon Musk zařídí globální, pomocí své satelitní sítě, ale pořád bude nutné si dobít notebook nebo smartphone.

    o technologickém nomádství uvažuju taky už léta (např. někde stanovat s notebookem a dělat veškerou práci odjinud, než z domova... toto trochu naráží na to, že už vlastně nedělám u počítače žádnou práci a většinu času vedu různé online flamewars nebo prokrastinuju na sociálních sítích :-)

    tzn. celá ta kombinace "ostrovní energetický systém + outdoor + offroad + létání" má u mě dost hluboké kořeny, sahající hodně dávno do minulosti (zčásti ještě do dětství) a absolutně mě nechává chladným, že mě radíš stěhovat si solární panely dodávkou, jako "výhodnější": samozřejmě jsem si obytné auto půjčoval, a zjistil, že mi vůbec nevyhovuje - protože hezkých míst, kde se dá sjet ze silnice a nějak outdoor tábořit, není vůbec tolik, a člověk má největší pravděpodobnost, že ho někdo odněkud vykopne, že tam nemá co dělat. solární kolo je o moc lepší: zvládne slušný offroad někde po louce, nezanechává na rozdíl od auta vyjeté stopy, a za dobrého počasí klidně i dobije notebook (za špatného ale stěží mobil).

    cestoval jsem za posledních 20 let hodně krát, a zahrnovalo to spousty kombinací, co s sebou vláčím: od baťohů po celého naloženého auta nebo dokonce obytného auta. pořád jsem ještě nevychytal, jak málo nebo jak moc věcí s sebou chci vláčet, ale je jasné, že všechno, co s sebou vezu, má být co nejuniverzálnější a nejvíceúčelovější (příklad: jeden účastník Sun Tripu byl vozíčkář, a jeho solární handbike měl kola z jeho vozíku - vezl si s sebou vozík bez kol, a prohazoval je s tím handbikem, když se potřeboval přesunout na kratší vzdálenost - takže přesně takhle uvažuje většina lidí, co řeší alternativní mobilitu... dost možná, že by moje solární letadlo mělo kolečka s koloběžky, kterou bych měl na palubě a kterou po přistání můžu smontovat a dojet si do vesnice pro mlíko do kafe a rohlíky...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: ad rozbalení panelů z kufru - tuhle vizi jsem měl léta, ale potřebuješ min. dodávku (elektrické dodávky existují, ale jsou drahé)

    lithium v tvé elektrické dodávce bude samo o sobě drahé, a panely které by ho dokázaly dobít taky (tenké, lehké, ohebné - většinou 2x tak dražší, než těžké, určené na střechu..). cenově ti elektromobil vyjde drahý už sám o sobě a s FV panely pro dobití např. během jednoho dne v nákladovém prostoru dvojnásob.

    já totiž celou dobu postupuju v ekonomické úvaze obráceně: mám FV solární panely na louce, tzn.ostrovní systém. konkuruju ceně elektřiny z energocentrály, pálící palivo zatížené spotřební daní - nekonkuruju elektřině ze zásuvky ani plynu z trubky, s tím jsem se už smířil. moje úvaha od začátku byla - a co teď s tím? kam s tou elektřinou? jakákoliv snaha přidělat to k zemi a natáhnout od toho dráty naráží na to, že na druhém konci drátu bude elektřina levnější. takže jsem začal vymýšlet mobilní ostrovní systémy:

    - mobilní soundsystém (problém: lidi chtějí dělat parties hlavně v noci, přes den by se do nich muselo cpát moc drog a to mi nesedne)
    - mobilní solární pípa (to už bylo lepší - když je vedro, pivo potřebuje chladit víc, nežv noci)
    - solární kolo (protože vybité elektrokolo je opruz a sezóna ježdění na kole je v létě... a letošní výsledek není myslím špatný)
    - o zbytku mých úvah je tento klub
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    já mám z celé debaty dojem, že se XCHAOS snaží vymyslet kolo (ne bicykl), které už někdo dávno vymyslel a funguje, zatímco jeho dosavadní návrh je čtverec a snaží se ho kladivem ubít do oválného tvaru a nedaří se mu to :D
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: tohle všechni ti ale tady kolegové vyvrátili a ty si zase meleš svou :-)
    ultralehké letadlo s velkou plochou křídel - nerealizovatelné.

    Lithiové baterky zas tak drahé nejsou, ojetý leaf s dojezdem 150km seženeš za 460 tisíc.

    A nemluvil jsem o FV panelu na střeše auta, ale FV panelech poskládaných vevnitř auta, rozložitelných venku když stanuješ (třeba).

    FV články !možná! jsou nominálně levnější než baterie, ale baterie funguje pořád a je nabitelná ze sítě, zásuvky jsou taky všude. FV články fungují 6 hodin denně (v průměru).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: mě to je úplně jedno: já se všude neoháním pravidly a předpisy, spíš naopak.

    když už nějaká pravidla jsou (na výcviku seskoku padákem se nám zmiňovali, že nad obcemi nesmíme), tak mi samozřejmě zajímá, zda platí pro všechny a jak je to s vyjímkami. nepřekvapuje mi to - žijeme ve světě, kde pravidla platí jen pro někoho.

    ale špatně chápeš můj přístup k tomu všemu. mě je celkem jedno, kdo se kde zabije - když to nebude nikdo mě blízký a/nebo nespadne na hlavu mě nebo někomu mě blízkému. můj přístup k existenci pravidel je spíše stoický - občas namítám, že pravidla, která nejde vynutit plošně, budou stejně dobrá tak maximálně k samoúčelné šikaně někoho, koho nějaký ten "lepší člověk" bude chtít sociálně vyloučit, ale není to pro mě téma dne (zvlášť ne v tomto klubu)

    dejme tomu, že jsem už jednou řekl, že se nechci spokojit s pokoutními zkušebními skoky 100 m někde na loučce za lesem, kde mě nikdo neuvidí, ale že samozřejmě usiluju o letadlo, které bude moci letat zcela oficiálně, na malých amatérských letištích a já to budu řídit s pilotním průkazem, zcela legálně. takže asi tak. navíc, nastudování pravidel lze outsourcovat (dá se obecně předpokládat, že kdokoliv cpe větší množství peněz do nějakého projektu, tak na tom sám dělá, co ho baví, i kdyby to bylo třeba vrtání vrtačkou do duralu, nebo riskování života při zkušebních letech - a outsourcuje to, co ho nebaví - např. studium pravidel, komunikaci s úřady, apod. - tedy, v podstatě, existence byrokracie a lidských zákonů pro mě představuje náklady navíc, stejně jako existence nepříjemných přírodních zákonů či vzácných zdrojů na vstupu)

    tím bych debatu o pravidlech s dovolením uzavřel
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: tak pro začátek: ve funkčním elektromobilu je tolik lithia, že si troufám říct, že za tu cenu fakt postavím nějaký ten solárně elektrický ultralight (bez toho, abych zaplatil práci zkušeného stavitele - musel by to dělat z nadšení a proto, aby získal know-how, které doté doby neměl).

    další věc je, že když dám na střechu elektromobilu solární panel, tak tím utáhnu stěží klimatizaci - výkon motoru a kapacita baterií jsou proti té ploše minimální, takže bych auto musel parkovat několik týdnů, aby se dobilo (teď takto ovšem parkuju na chat několik týdnů solární kolo, a panely už nemají tu energii kam dávat...). ultralehké letadlo má tu matematiku přesně obráceně: plocha křídel je velká, kapacita baterie malá, výkon motoru taky (proti elektromobilu). takže ultralehké letadlo nemusím na sluníčku parkovat několik týdnů, ale spíš jednotky dnů, a možná i jen několik hodin.

    další argument je, že lithiové baterky jsou tak drahé, že pokud část jejich hmotnost v běžném elektrickém letadle nahradím FV články (ne nutně pro udržitelný let, ale třeba jen pro dobíjení na zemi a za letu během plachtění...), tak se mi ten tradeoff v podstatě vyplatí - finančně, hmotnostně a i z hlediska celkové autonomie.

    uznávám, že pokud za 5 let nepředvedu solárně-elektrický stroj s avizovanou výdrží ve vzduchu 4 h přes poledne, ale třeba jen 0.5 h (a zbytek dne dobíjet na zemi), tak to bude v podstatě fail. ale uvidíme, co se podaří...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: takhle - hybridní, nebo plně elektrické auto ti splní z tvých požadavků dejme tomu 60%. Ale už to existuje a je to "relativně" levné.

    Solární letadlo ti splní 100% požadavků, ale neexistuje, vývoj bude drahý a provoz složitý (viz přistání na libovolném plácku, autem zaparkuješ opravdu skoro všude a i tu konvici/notebook z něj uživíš)

    A není problém si do kufru/na zadní sedadla naskládat solární panely a po parkování je rozbalit
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam