• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: a když budeš šikovnej, tak možná i inspektor z ÚCL zavolá svému sousedovi, jestli ti mají dát povolení pro létání s tvým výtvorem hned, nebo jestli má ještě chvíli zkoušet gůglit tvojí specifikaci někde na internetech.

    A pokud to zjednoduším ještě víc -> některé věci se opravdu naučit musíš a nevyhneš se tomu. Zbytek ať ti klidně dodělá třeba soused, ale nezapomeň, že on v tom lítat nebude.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: no ale výhodou, kterou mám na Internetu je i crowdsourcing :-) nemusíš mi to naservírovat zrovna ty - já si počkám, až přitáhnu dostatečně velké publikum, aby mi někdo z těch, kdo to čtou, fandil, a odkázal mi na potřebnou literaturu.

    jinak bezdušové kolo je naprosto offtopic: k dokončení závodu bylo potřeba nezdržovat se ke všemu navíc ještě tím, že bych pořád měni píchlé duše, řešení se našlo, a je to materiál, který byl před pár lety hi-tech ale dnes už je dostupný běžnému spotřebiteli, tzn. jsem ho nemusel sám vyvíjet, ani si o tom číst skripta z VŠCHT, jak ho vyrobit.

    potřebné know-how se po čase stává public domain, a není vylučně dostupné jen akademické sféře, stejně tak produkty, které dané know-how v sobě zarhnují, se objevují přímo na trhu.

    můžu být klidně schopen použít existující aerodynamický profil s existujícho komerčního závěsného kluzáku a jen to pokrýt tenkovrstvým tištěným FV panelem místo pasivní tkaninou: nemusím kvůli tomu studovat celou teorii aerodynamických profilů, většinu jich už stejně kategorizoval NACA v první polovině 20.století a dnes jsou dávno dostupné jako public domain.

    abych to dovedl do důsledků: můžu použít šroub ze železářství, aniž by byl nucen získat zápočet z technického kreslení tuší, kde by naučili udělat technický výkres toho šroubu. některé věci se pořád naučit musím, ale některé zjistím i metodou pokus omyl (např. který šroub se zlomí a který už ne) - podobné testy mohou být rychlejší, než nastudovat kompletní teorii zátěže šroubu nějakými kroutivými momenty a výdrže daného materiálu, apod.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: co asi má na myslí člověk, který sem postne Pata a Mata v souvislosti se mnou a mými postupy? ano, DIY zahrnuje i pokus a omyl. přesto výsledkem může být funkční řešení.

    proč bych zrovna já měl být vyloučen z možnosti, že najdu funkční řešení? stejně je to jen průzkum nějakého stavového prostoru, ve kterém se hledají všechny možné kombinace parametrů. lze to klidně svěřit i počítači, když budu mít správný simulační software, kterým všechny myslitelné kombinace prohnat.

    např. i argument, proč takové letadlo nepostavil tým SI2, který měl daleko víc peněz, má velmi jednoduché vysvětlení: to letadlo nebude schopné letět kolem světa, 4h výdrž přes poledne je daleko skromnější cíl. celkově nevidím důvod, proč mě předem vylučovat z okruhu těch, kteří podobné DIY řešení mohou nalézt (samozřejmě nejsem jediný, kdo takovou možnost má - popravdě věřím, že nás budou po světě desítky, stejně jako tomu letos bylo u těch solárních kol)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: Nyní budu trochu zlý, abys pochopil, v čem mají přednášky výhodu: Najdi si materiály sám na Wiki, tady nejsi na přednášce, aby ti servírovali pod nos soubory ke studiu v .pdf

    Hint: nezapomeň, že většina kol je dnes bezdušových.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: co se strojařiny týče, potřeboval bych pochopit pár pojmů, které se mohou týkat namáhání např. rámu kola: plánuju totiž začít v malém vyrábět bambusové rámy na kola :-) v zásadě to chci postavit tak jako tak, ale zajímalo by mi mít i spočítané, jak je ten rám namáhaný a kolik by vážil odpovídající např. ocelový, hliníkový nebo karbonový rám (takže uvítám nasměrování na potřebnou literaturu a kapitolu fyziky a materiálového inženýrství...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: pokud mi někdo odkáže na Pata a Mata, tak tím zpochybňuje možnost funkčního DIY, podle mě. (já to sdělení aspoň tak chápu - pokud tím chtěl říct něco jiného, měl to říct na rovinu a přímo)
    0
    evidentně mě podezíráte, že chci dělat všechno sám a nechci se spoléhat na hotové komponenty: to je ale nesmysl. na solární kolo jsem si taky koupil hotové panely a hotový elektromotor a hotové kevlarem vyztužené pneumatiky... bylo to hodně "modulární" DIY, spíš jsem použil hotové komponenty jako něco jako LEGO kostky. tzn. není důvod nezopakovat to u letadla: prostě spoléhám třeba na to, že se objeví efektivní tištěné FV články, které budou tenké, plně flexibilní a budou vážit ještě méně než panely 2 kg/m2, které mám k dispozici teď. To mi umožní třeba i přestavbu existujícího motorového rogalla, které bez motoru podle všeho seženu pod 50 000 Kč.... pak už zbývá jen konzultovat odborníka, jak moc můžu zvětšit plochu křídla, aniž bych zásadně změnil letové vlastnosti. a které konkrétní komponenty má smysl se snažit nahradit pokročilejšími materiály.

    takže to vůbec není o tom, že bych plánoval stát se geniálním konstruktérem: pouze počítám, že se tak jako tak na trhu objeví komponenty, ze kterých to půjde poskládat (i když třeba nebudou výrobci myšlené, aby se použily v této kombinaci). Je to asi jako když islámský stát umístí protiletadlový kanón na korbu pick-upu: výrobci ani jedné z komponent nezamýšleli, že by se to mělo používat v téhle kombinaci, ale ono to funguje a je to účinné, na to na co to používají. Já akorát nejsem psychopatický debil a mám jiné cíle a tak kombinuju jiné komponenty: ale základní princip "asymetrického řešení" je podobný, jako u toho válčení.

    bez ohledu na odlišné cíle, je to příklad DIY přístupu. Husité také měli k válčení značně DIY přístup, a během dalších desetiletí jejich řešení (např. hradby bojových vozů) převzaly i ostatní evropské armády.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: přednáška trvá fixní čas a může být na téma, které se konkrétně mě moc netýká. I pokud je téma důležité, může být možné ho vstřebat rychleji, pokud se mi dostane do rukou správná literatura.

    Hypertextový formát, jaký nabízí wiki, je podle mě budoucností vzdělávání, protože umožňuje rychle si doplnit povědomí o chybějících pojmech, aniž by člověk musel rozklikávat jiné pojmy, které už nastudované má a chápe je. Nikomu přednášky ani lineární texty neberu, ale jestliže máme k dispozici aktuálnější formy prezentace potřebných informací, tak se dá očekávat, že postupně v celém procesu učení a vzdělávání převládnou.

    soustředit se na přenášku je úžasná dovednost, ale nejde to postavit tak, že lidi co se nedokáží soustředit na mluvený projev přednášejícího u tabule jsou úplně nanic a mají být z procesu vzdělávání vyloučeni. Kromě toho, nelineární vzdělávání celkově umožňuje naučit se toho za stejnou dobu víc.

    kromě toho létají i lidi, kteří nikdy žádné letadlo nezkonstruují a naučí se jen ovládat existující typy: celkově bych problém rozdělil do několika částí, jedna z nich je zjistit, o kterou kategorii mám vlastně zájem, jestli je lepší to dělat jako motorový závěsný kluzák nebo ultralehký větroň. dále nastudovat si potřebné předpisy a získat pilotní oprávnění. no a pak je tu samotný design a konstrukce letadla, kde je jasné, že to budu muset částečně outsourcovat (např. mám jen mizivé zkušenosti se svářením, a stejně tak může být v cestě nějaký konkrétní potřebný výpočet, který prostě dokáže provést jen člověk, který má potřebné vzdělání, které já už nedoženu)

    lidí schopných v téhle zemi konstruovat letadla je hodně, takže nemyslím, že když bych podstoupil ten proces taky, že tím cokoliv změním: měl bych vědomosti, ale neměl bych peníze na to to postavit. jestli chci něco změnit, potřebuju být schopen dát dohromady peníze a efektivně zmanageovat jak budou utraceny. problém není fyzikálně neřešitelný, solární letadla existují v řadě podob, jde jen o to vystihnout, jak spojit levné konstrukční postupy s ještě špičkovějšími fotovoltaickými a bateriovými technologiemi, které se objevují každou chvílí:

    Hint: třeba důvod, proč je teď odstaven SI2 (nutnost rozebrat vadnou baterii a proměřit články) lze dnes už řešit DIY garážovým postupem (pouzdro na vyměnitelné články 80160, se schopností adresovat existující vestavěnou elektroniku v jednotlivých článcích a vykomunikovat, které články jsou "zdravé" a které je potřeba vyměnit...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: to ale neznamená, že DIY je od základu špatně a nemá potenciál - rika tady nekdo neco takoveho? Nerika. Takze.... dve slova! Zacinaji na S a F 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Strawman fallacy, jako obvykle, tentokrat navic hned v nekolika smerech. Prosim, aspon poradne cti co pisu. Jestli tu wikipedii ctes stejne pozorne jako prispevky na nyxu, tak se tim mnohe vysvetluje 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: podívej, kdokoliv se snaží něco dělat DIY, tak má sklony být trochu jako Pat a Mat. to ale neznamená, že DIY je od základu špatně a nemá potenciál. naopak si myslím, že potenciál DIY je snižován tím, že se zdůrazňuje jeho estetická stránka a zanedbává se možnost, že by bylo i funkční: DIY přístup je téměř normou u kreativních kutilů s uměleckým záměrem. U soch, kulis a vůbec všmožných instalací je cíl být především cool a originální... v umění je DIY přístup téměř normou (viz David Černý, ale i scéna třeba kolem Freezefestu...). Tím se ale tak trochu schazuje potenciál DIY nabídnout i čistě funkční řešení, funkční lifestyle hack.

    Já nejsem ve své podstatě intelektuál (i když taky hodně žvaním), chybí mi na to právě ty zmiňované VŠ přednášky (pro změnu z humanitních oborů). Jsem nakonec stejně spíš technický, přírodozpytný typ. Tzn. na DIY mě zajímá potenciální funkčnost, nikoliv jeho estetika (kterou nerozporuju, ale zas tolik jí neobdivuju). Spoustě lidí se moje solární kolo líbilo, že je bambusové - ale u mě to byl funkční hack a nehrálo to pro mě roli, protože mi nešlo o estetický dojem, ale právě o tu funkčnost.

    Jestli budu chtít létat, budu se muset dát do party s někým, kdo to umí. Nechám se překvapit, kdo to přesně bude a jakou roli u něj budou hrát ty VŠ přednášky a jakou intuice (či naopak mimo VŠ nabiflované vzorečky). Pro mě bude důležitá hands on zkušenost (já mohu nabídnout hands on zkušenost s fotovoltaikou, tak se taky počítá). Prostě věřím, že mezi nadšenci do létání najdu i někoho, kdo bude nadšený z možnosti, že by mohl přestat utrácet za palivo... nenajdu ho hned, ale věřím, že někdo takový existuje.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: Tak s tím musím nesouhlasit... přednáška je ten nejjednodužší proces, jak se něco naučit a jak získat o něčem relativně ucelený přehled. Zkus se sám naučit třeba teorii tváření ;-) úžasně zajímavý obor, který když se naučíš, tak ti každá automobilka utrhne ruce touhou po tom, aby jsi k ní nastoupil.
    A můžeme si zkusit, jestli se za 14 týdnů dokážeš naučit to samé, jako lidi ze strojárny. Pokud toho zvládneš víc, budeš mít pravdu. Pokud ne, začni chodit na přednášky. A uč se při práci, studenti maj dalších 10 předmětů, na který se musej taky naučit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: myslím, že pořád jsou na světě lidi, kteří toho dost dokázali i bez absorbování vysokoškolských přednášek... já se teda nebráním ničemu, ale co když existují prostě i jednodušší cesty, jak získat nějaké informace, než absolvovat přednášky?
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    XCHAOS: To neni vtip, to je myšlený vážně.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Dost mozna. Jenze pokud se nekdo takovy skutecne objevi, tak na rozdil od tebe (a) bude pri tom uceni postupovat po malych, pricetnych krocich a (b) pod tema "volne dostupnyma informacema" bude chapat nejen par zakladnich vzorecku z wikipedie, ale i napriklad vysokoskolske prednasky z oboru.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: strašně vtipný.. ale prostě nemůžeš vyloučit, že se postupně objeví lidi, co se se všemi těmi informacemi volně dostupnými na internetu pracovat naučí (i kdybych já to nebyl)
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    XCHAOS: toto trochu naráží na to, že už vlastně nedělám u počítače žádnou práci a většinu času vedu různé online flamewars nebo prokrastinuju na sociálních sítích :-)

    duly noted, a je to škoda.
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    DANYSEK: Byli to vizionáři. Je tam všechno, od práce s informacemi v wikipedii knihách až po hotfixování problémů s let...oknem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Paper-thin printed solar cells could provide power for 1.3 billion people | Inhabitat - Sustainable Design Innovation, Eco Architecture, Green Building
    http://inhabitat.com/paper-thin-printed-solar-cells-could-provide-power-for-1-3-billion/
    via [ MAHUTA @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE ]
    Printed solar cells have developed rapidly, rising from 3% efficiency to 20 percent in just a few years.

    možná je blbost to projektovat z existujících off-the-shelf produktů...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ultralight bazar- prodej UL letadel a příslušenství
    http://www.laazatec.cz/clanekbazar.html
    8. 6. 2015, 14:22 (Inzerát č. 4924)
    Prodám: Prodáme MF-01 KOMÁR,r.v. 98, po SO draku, nový TP, nálet cca 350 LH, cena 50 000 kč, bližší info na e-mailu nebo telefonu.

    Motorová rogala | Rogala Bazar
    http://www.rogala.cz/motorova-rogala/2
    Tříkolka 2.990,- Kč
    prodám tříkolku na rogalo, nebo paraglaiding, nutno opravit přední kolo, váha pouze 15 kg, složená za 5 minut, možno přepravovat v kufru auta. rambousek.st@seznam.cz

    ... kdybych začal přestavbou něčeho existujícího bazarového (jako v případě svých solárních kol), tak to bude skutečně hlavně o investici do solárního křídla, baterií (ohlásil jsem 3 kWh), elekmotoru (max. výkon 15 kW) a souvisejích řídících jednotek (motor a solární dobíjení). tyto komponenty jsem měl na mysli že seženu do 200 000. Cenu bazarových komponentů jsem zanedbal, omlouvám se - bude to min. 50 000 za různý šrot.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: myslím, že by tolik stál materiál (dolní hranice odhadu). samozřejmě není jasné, jakou cestou dál jít. (např. existující použitý trup větroň lze sehnat online na inzerát celkem levně, protože to někde tomu majiteli akorát překáží)

    je fakt, že tam může být třeba nějaká povinná avionika, která sama o sobě je drahá. myslím, že samotné použité komponenty drahé nejsou, viz např.:
    AVIATIK - Bazar
    http://aviatik.cz/bazar.php?typ=&kategorie=2
    Ultralight bazar- prodej UL letadel a příslušenství
    http://www.laazatec.cz/clanekbazar.html
    atd.
    záleží na tom, z čeho existujícího by přestavba na solární pohon vyšla:
    foto ke Stratonu - Letecký bazar inzerce - Piloťák.cz
    http://www.pilotak.cz/letecky-bazar/1790-foto-ke-stratonu/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam