DANYSEK: ježišmarja, tady se míchá dohromady to, o čem si myslím, že by bylo reálné to postavit s dnešní technologií (mít na to pár desítek až stovek milionů, eur nebo dolarů...) s tím, co si myslím, že bych _já_ mohl být schopen postavit.
fakt je, že se mi nedařilo najít vhodné příklady ve váhové kategorii, která mi zajímala (tzn. cca kapacita jako DC-3) a když jsem nad tím hloubal, tak jsem zjistil, že evidentně v Americe existuje kategorie certifikovaná do 9 osob včetně pilota, takže i business jety se dělají pro 8 cestujících + pilota, i když by unesly víc: letadla s 10 a více osobami na palubě mají zřejmě nějaký jiný režim provozu nebo certifikace, a jsou tam nějaké mezní náklady, takže od 10 osob výše je v nabídce díra (s ojedinělou 20-ti místnou verzí jednomotorové Cessny, v podstatě částečně zaplněná i našim Turboletem L-410, což je ale spíš "malé velké letadlo", než "velké malé letadlo", nebo jak to pojmenovat) a pak se objevují až velké turbovrtulové stroje pro 40 a víc lidí, které jsou i váhově někde jinde.
tzn. zjistil jsem, že důvod, proč nemůžu najít lehké 40ti místné dopravní letadlo, od kterého by se dala odvodit solární verze, může být dost možná v regulaci létání, ne v technických možnostech, a zmírnil požadavek na 9ti místné solární letadlo vč. pilota. Ovšem: takovéhle vize samozřejmě nemůžu jít a realizovat já sám, nebo aspoň ne hned (nebo ne dokud nepředvedu aspoň něco, abych přilákal investory, o co se ale snaží i jinačí hráči, že...). Takže pokud si někdo myslel, že chci ty původní vize stavět nějak osobně, tak nepochopil nic - snažil jsem se rozlišit, co je asi v možnostech hi-tech průmyslu a co by případně mohla zvládnout i garážová firma - ale já nejsem ani jedno.
Pokud je řeč o tom, v čem solárním bych mohl já létat do pěti let, tak reálné varianty jsou v podstatě solárně-elektrický motorový závěsný kluzák (existují i jako ne-tříkolky a stačí jim menší výkon motoru, ale je to asi už dost krkolomné, používat pro motorový start rozběh po vlastních nohou) a nebo ultralehký solárně-elektrický motorový kluzák. Větroně jsou pro moje účely už moc velké, těžké a rychlé.
Pokud mluvím o něčem jednomístném, tak o tom mluvím z toho titulu, že bych to rád postavil a létal v tom. I tady zvažuju variant několik.
Pokud mluvím o solárních letadlech pro 9-40 lidí, mluvím o tom z toho hlediska, že si myslím, že by to mělo podle nejrůznějších náznaků v dosahu dnešních technických možností, tak či onak (ale ne nutně v dosahu mých možností, logicky - nebo pokud ano, tak třeba za 20 let a pokud bych šíleně zbohatl)
Je to teď už trochu jasné?