• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: elektrické létání (ne solární, ale na baterie) je skutečně dost na vzestupu. chceš to zpochybnit?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: elektrické létání v té době bude tak běžné, jako dnes elektrokola 8) Riiiiiiight 8)))

    XCHAOS: rozhodně moje komparativí výhoda je, že stavím ostrovní fotovoltaické systémy s flexibilními panley a akumulátory na bázi lithia - obavam se, ze precenujes hodnotu vedomosti o tom, jak propojit FV panel, regulator a baterky a zaroven podcenujes hodnotu vedomosti o tom, jak postavit letadlo. Ale nechme se prekvapit 8)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: problem je, ze do letadla muzes instalovat jen zarizeni pro letadla taky certifikovane :) A jako certifikaci do letadla ti fakt nikdo nevezme pristup stylem "odjel jsem s tim 8000km na bicyklu, tak to bude dobry" :) Viz napr. predpis L8... a jo, ja vim - ze to mas rad :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BTW dost inspirativní - proč začal Elon Musk stavět vlastní rakety - protože mu Rusáci nechtěli prodat dva Rokoty za cenu jednoho :-)))
    [ CHILDINTIME @ Elon Musk (Paypal, SpaceX, Tesla Motors, Solarcity, Hyperloop atd.) ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ano, u nás většina staví stacionární, já jsem začal stavět takové, které se hýbou - tzn. např. pokud MPPT regulátor přežil 8000 km drncání na neodpruženém tandemu, včetně řady offroad odboček (někdy nezáměrných - zabloudil jsem :-) tak si ho fakt troufnu instalovat i do letadla (on je teda na 24V a solární kolo bude potřebovat daleo vyšší napětí, ale stejně... jde o ten princip, rozhodně jsem se záměrně vrhnul na mobilní ostrovní FV systémy, které občas trochu tvrdě dopadají na zem...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: myslíš to Meanwhile, subjects with true ability tended to underestimate their relative competence. ? já jsem na některé věci prostě líný, no :-) a jsem teda obklopený lidmi, kteří o své kompetentnosti moc nepochybují...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ono postavit stacionarni FV system je neco diametralne odlisneho od konstrukce cehokoliv co se hybe, vime? :-) Ono to tak nejak z principu na vsechny uzite komponenty klade ponekud jine naroky. Budiz uklidnenim, ze fantasmagorie do provozu nikdo neschvali a pokud se na nich vzneses nacerno a nezabijes se, tak se pak dost pravdepodobne nedoplatis :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: v roce 2016 si koupit lehokolo a naučit se na něm jezdit. v roce 2017 vyhrát Sun Trip na lepším solárním lehokole - 48V, chlazené panely, apod. :-) (BTW plánovanou techniku evaporativního chlazení FV panelů rozpálených na přímém letním slunci doufám využiju i u toho solárního křídla letadla...)

    zhruba v roce 2020 bych rád létal na něčem solárně dobíjem: jestli to bude 1-4 hodiny přes poledne schopné vodorovného letu jen na elektřinu z panelů na křídlech a nebo to bude nutné dobíjet na zemi před cestou, to závisí na spoustě věcech, ale elektrické létání v té době bude tak běžné, jako dnes elektrokola, a já se prostě pokusím o solární verzi tak, jako jsem se pokusil o solární verzi elektrokola (dokonce si dovedu představit, že v té době bude někdo prodávat ojeté elektrické letadlo, protože mu klesla kapacita baterií a já tam třeba instaluju menší battery pack + tenkovrstvou fotovoltaiku na křídla.. možností je fakt spousta, proč bych teď měl přesně vědět, jak dosáhnu toho, co bude za pět let?)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: hele, já věřím, že v týhle zemi umí hodně lidí lítat, zná předpisy, apod. (možná v tomhle klubu je víc expertů na vyjímky, než na pravidla, ale budiž). na druhou stranu, myslím, že v téhle zemi není moc lidí, co staví ostrovní FV systémy s lithiovými bateriemi (vzhledem k jejich ceně) - ve skutečnosti, třeba i4wifi doporučovala ještě do letošního jara ke svým LiFePO4 baterkám regulátor, který končí na napětí 28.8V místo 29.2 a tedy byl optimalizovaný na olověné baterie a lithiové po čase zničil.

    tzn. až tu solární létání bude aktuální, tak rozhodně moje komparativí výhoda je, že stavím ostrovní fotovoltaické systémy s flexibilními panley a akumulátory na bázi lithia, zatímco ty komerčně dodávané (na chalupy na samotě, apod.) jsou většinou s olověnými trakčními akumulátory a s rigidními panely v hliníkovém rámu (oboje je dneska už zatraceně levné)

    tzn. jestli se najde nadšenec do létání, který má předpisy v malíčku, ale nemá tu zkušenost s elektronikou a fotovoltaiku, ale četl o tom, a láká ho tiché, za dobrého počasí navíc skoro celodenní létání, navíc po počáteční investici skoro zadarmo? jesti takového parťáku najdu, nevyplatilo by se nám dohromady postavit dvě solární letadla, jedno pro něj a jedno pro mě,a nasdílet potřebné know-how, případně tak víc amortizovat různé dílenské příravky, které na to budou potřeba?

    prostě když o tom budu mlčet a budu se snažit všechno vymyslet a udělat sám, tak dopadnu jako s mými ostatními projekty, co jsem na nich chtěl všechno dělat sám: já náhodou význam spolupráce a dělby práce chápu moc dobře, a když mám dobrý nápad, tak mlčet o tom nemusí být dobrá strategie (třeba na decentralizovanou počítačovou síť mám už nadšence a grafika a lanařím codera, který se na rozdíl ode mě PHPkem živí doteď, takže ví, kam se věci posunuly... dtto se solárními koly jsem cyklo-věci v podstatě připravený outsourcovat a řešit na tom jen speciální věci týkající se elektrického pohonu v kombinaci s fotovoltaikou...)

    hlavně id REDGUY tu má rétoriku "pokud tohle všechno chceš zvládnout, tak bys musel bejt strašně dobrej a to určitě nejsi, takže jsi to druhý, tzn. idiot" - fakticky, většina známých mi říká, že se spíš podceňuju, než že bych byl přehnaně sebevědomý (jen tak na okraj). pokud mluvím o té stavbě maého solárního letadla, tak je to samozřejmě myšlené tak, že _kdokoliv_ bude za pět let schopen něco podobného realizovat, ne že já mám nějaké vyjímečné schopnosti (samozřejmě, já budu pořebovat někoho aby mi pomohl s terminologií, předpisy a vůbec tou konstrukcí - na druhou stranu, to letadlo asi bude dost originál i pro něj...).
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    XCHAOS: a já si naopak myslím, že flejmwars jsou v dnešní době ta správná věc, jak posunout věci dopředu, prověřit možnosti a získat nový informace. (stačí si všímat, na který konkrétní body žádný protiargument nemáte :)

    No, a to je to co řikám, že je škoda ;)

    Abych jenom neházel, tak ze dvou důvodů:

    1) Trochu přeceňuješ lidi, co se tý debaty účastněj (a myslim že nikdo z nich by neřek, že "nemám protiargument" -> "bude to posouvat věci dopředu / bude to fungovat")
    2) Jsou věci, co jsou spíš tak trochu řemeslo...třeba si nejsem jistej, nakolik se v bojovejch uměních budeš posouvat dopředu tim, že si o nich budeš číst místo toho abys je cvičil.

    A já mám pocit, že v lítání je hodně věcí v týhle kategorii...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    JIMIQ: Jesti to spravne chapu, tak do roku 2017 nic a pak zacit doufat, ze se behem tri let objevi funkcni, lacina a dostupna technologie, ktera umozni vydrzet ctyri hodiny ve vzduchu, protoze podle toho co on sam psal, kdyz vydrzi jen dve (nebo dokonce mene, treba nula), mame duvod se mu smat.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    a jaký je teda timeline? 3 roky blábolit na nyxu a pak začít shánět rogalo s elektromotorem na které se přilepí panely?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: detaily jejich řešení neznám - coz je to podstatne. Neznas detaily, prestou moudre rozdavas "hinty" o tom, jak to meli podle tebe udelat lip. Coz je tvuj problem v kostce: vis prd, presto machrujes, v podstate na jakekoliv tema, ktery te zrovna zajima. U tohohle hesla by na Wikipedii mela bejt tvoje fotka 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: oni to tak ale třeba neudělali proto, že ty články v době kdy začínaly v sobě neměly tu inteligentní elektroniku! vývoj jde kupředu celkem rychle a jejich koncepce je stará možná už i 10 let (odkladů tam bylo spousta)

    detaily jejich řešení neznám, ale měli s tím problém, veřejně ho přiznali. Já budu mít za ty 2 roky (doufám) baterii postavenou na chytrém řešení už u svého příštího kola (a určitě je dobré s něčím nasbírat zkušenosti na zemi, než se pokusím to poslat do vzduchu). Tzn. budu schopen demonstrovat diagnostikování a výměnu vadného článku bez letování, cca na úrovni složitosti výměny tužkové baterky.

    právě snadná servisovatelnost baterií se může ukázat jako poslední krok k masivnějšímu rozšíření elektromobility všeho druhu: viděl jsem na své vlastní baterii, jak se to opravuje teď (letování, ruční přeměření...) a je jasné, že čím větší kapacita baterie, tím větší statistická pravděpodobnost, že některý článek bude nutné vyměnit (dokonce i v noteboocích se zničenými battery packy je často vadný jen jeden článek, a ostatní jsou ok...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: vem prosim do ruky predpis L14 a zacti se, ju? :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ok, co takhle "velká letiště" a "malá letiště"? SI2 možná operuje z velkých letišť i kvůli svému rozpětí, ale je jasné, že tam asi dost komplikuje provoz a přitom mu musí stěhovat i speciální zázemí (nafukovací hangár). Sunseekery naproti tomu jsou letadla o velikosti max. větroně a operují z malých, klubových letišť.

    Že moje případné jednomístné letadlo bude operovat z klubových letišť (nebo prostě někde na louce, pokud to bude nakonec jen závěsný kluzák), to je asi dost jasné. Nedovedu si ale představit, že by velká solární letadla operovala z dnešních velkých letišť, jako SI2: jsou na to příliš pomalá, příliš by to omezovalo provoz.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Kecy, mlzeni a klickovani. Znovu: znas konkretni parametry a pozadavky, jake splnuje soucasne reseni baterii SI2 a jsi schopen prokazat, ze to, co navrhujes (80160) je v nich bud stejne dobre, nebo lepsi? Pokud ano, sem s tim. Pokud ne, prestan mlzit a priznej, ze tvoje "hinty" o tom, jak to meli spravne udelat, jsou jen kecy.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: zjistil jsem, že důvod, proč nemůžu najít lehké 40ti místné dopravní letadlo, od kterého by se dala odvodit solární verze, může být dost možná v regulaci létání, ne v technických možnostech - LOL. Protoze samozrejme, to ze tvoje "vize" jsou nesplnitelne blaboly, to je chyba byrokracie, ne fyziky 8)))
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a coze si predstavujes pod pojmem komercni letiste? :-) Ja ze, v letectvi se opet pouziva terminologie ponekud odlisna. Mozna by nebylo od veci zacit byt terminologicky kompatibilni s prostredim, ve kterem se chces pohybovat :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: mícháte to spíš vy - mě to přijde tak zjevné, že to mlátí dveřma.

    ale ne nadarmo se říká: "kdo chce, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod".

    Nejsem nijak zásadní odpůrce regulace létání - paradoxně má spíš ekonomické důvody, protože kdyby lidi padali někomu na hlavu příliš často, snížilo by to důvěru veřejnosti v létání a ochotu za něj utrácet. V případě těch 9 místných letadel jsem prostě konstatoval, že cítím přítomnost nějaké regulace "od deseti osob výše" - a neříkám, že vím proč a jestli je to dobře nebo špatně.

    Nemyslím, že tenhle klub má sloužit k debatám o regulaci létání: solární letadla podle mě časem získají vlastní kategorii - a to nejspíš proto, že zatížení křídla bude nezvykle nízké na to, o jak velké stroje půjde, a to bude mít vliv na jejich letové vlastnosti během startu a přistání. Nebudou překážet na komerčních letištích, jako to z marketingových důvodů provádí SI2 - budou to spíše největší letadla létající z malých klubových letišť.

    Regulace se týká i bezpilotních letadel (dronů), probíhají o ní bouřlivé debaty - je prostě možné, že když se ukáže, že solární elektrická letadla se tak úplně nevejdou do existujících škatulek, protože v různých parametrech vyčuhují, tak pro ně vznikne samostatná regulační kategorie a samostatné normy. V podstatě jednak to budou ultralehká solární letadla, která splní automaticky parametry jako max.pádová rychlost, apod., jednak to budou velká solární letadla (která se nutně budou svými vlastnostmi více či méně podobat spíš SI2)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ano, michas pate pres devate :)

    Regulace letani ma sve duvody. Jak je ve vsech oborech dobrym zvykem, z drivejsich chyb se ucime a prijimame takova opatreni, aby se v budoucnu podobne riziko - ktere nekdy ukaze az provoz - snizilo. Jednim z takovych dobrych zvyku je neprovozovat veci na hrane moznosti, ale naopak ponechat rezervy pro nepredvidane nebo krizove situace.

    Investora se svym pristupem pochybuji, ze sezenes. Ono nestaci mit jen prastene napady. Pro investici musis mit neco, co je taky realne nejen skutecne postavit, ale i provozovat... :) A pokud konstrukce bude delana na krev - bez rezerv, tak je dost pravdepodobne, ze s prvnim bezpecnostnim incidentem bude stroj uzemen a investice vyhozena kominem. A to si kazdy pricetny investor rozmysli :-)

    To plati i o konstrukci pro jednomistne lety. Jak uz jsem rekl - na moznost s necim letat nestaci umet treba sit na stroji... ci v obecne rovine si neco na kolene zbastlit :) A se tvym pristupem pochybuju, ze ti to nekdo kdy schvali... uz vidim, jak se na UCL dohadujes stejne jako tady :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam