• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    XCHAOS: Jestli to bylo myšlení na potvrzení toho co píšu, tak ano, posílám palec nahoru :)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XChaosi, hele, ja pro dnesek koncim. A vzhledem k tomu, ze ti tvuj dealer ocividne dneska dodal nejakej extra silnej matros, doporucuju to samy i tobe. "Doucim se pocitani konstrukci za jeden vecer" je dost silny kafe i na tvoje pomery a fakt nechces riskovat, ze to jeste necim trumfnes 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: potom tě prodloužení životnosti baterie třeba na dvojnásobek stojí jednotky procent původní ceny baterie. - Tohle myslis vazne? Opravdu? Prosim, velmi peclive se nad tim zamysli. Hint: nebudes menit jen jeden clanek 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Přesto jsou budoucností podle všeho Li-Ion - aha. Tak v tom pripade proc jsi vubec zminoval ty LiFePo4? A proc mlzis o zivotnosti LiPo??
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: Jeden vecer? Co mi to jen pripomina.... Aha! Vim! Plzenske rychlokurzy prava zakoncene VS diplomem... :D

    Ono to nebylo jen technicke kresleni (dva roky), ale treba i mechanika (dva roky), strojni soucasti (rok), dilenska praxe (dva roky). Tys argumentoval, ze jsem "jenom" ajtak, coz je opet prokazatelna lez :-) A i kdyz se diky me IT specializaci po letech cela rada detailnich vedomosti tech oboru vytrati, neco v te hlave precijen zustalo a hlavne tusim, co kdyztak kde hledat. Ale i to malo, co v hlave zustalo staci k utvoreni nazoru o tvych vyplodech. A nazorem "to dam za vecer" to zabijes naprosto dokonale...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak kdyby se v tomhle _odborném_ klubu netrollovalo a někdo měl zájem na skutečném vzdělávání se a ne na osobních útocích...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    jak by to s reálnými výpočty nějakých konstrukcí - kdo z nás by se dostal dál... chybí mi tam určitě nějaké pojmy (což vidím na první pohled, když studuju parametry různých materiálů: kolik to vydrží tahu v Pa, to by mi ještě smysl dávalo, a pak je tam spousta dalších operací co s tím můžeš dělat a tam už se nechytám.. nicméně zrovna tohle by šlo asi dohnat za jeden večer, kdyby to bylo fakt potřeba


    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: samozřejmě je rozdíl, jestli zahodíš celou baterii nebo vyměníš jeden článek (což je zlomek ceny). potom tě prodloužení životnosti baterie třeba na dvojnásobek stojí jednotky procent původní ceny baterie.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: LiFePO4 mají maximální výkonovou hustotu. To se ti hodí např. při startu a stoupání (u elektrokola při jízdě do kopce). Energetickou hustotu mají horší, než Li-polymer nebo Li-ion. Navíc nevybuchují, nepřehřívají se, apod.

    Přesto jsou budoucností podle všeho Li-Ion články 80160, protože se očekává, že budou díky Gigafactory masivně levně dostupné (https://en.wikipedia.org/wiki/Gigafactory_1 http://www.teslamotors.com/gigafactory )

    Tesla's Gigafactory May Hit $100/kWh Holy Grail Of EV Batteries
    http://cleantechnica.com/...y-may-hit-100-per-kilowatt-hour-holy-grail-ev-batteries-report-predicts/
    pro představu: jestli jsem u svého solárního letadla prohlásil, že mi budou stačit 3 kWh Li-ion baterií, tak tohle by mělo v éře Gigafactory stát jen asi 300 USD (něco přes 6000 Kč). protože limitem u toho létání je hmotnost baterií, tak vlastně cena náhradních článků pro udržování plné kapacity baterie bude časem úplně zanedbatelná (srovnej náklady na generálku motoru: tohle přitom budou stejné díly, jako pro notebooky, elektrokola, elekotromopedy, eletromobily...)

    (zrovna tu technologii opravy baterií bez letování přímo na cestě bych chtěl mít dořešenou do toho roku 2017... to se totiž může sakra hodit...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: já na střední taky dělal nějaké výkresy tuší, a přijímačky na strojárnu jsem po gymplu bez problémů udělal (akorát tam nešel - protože 90tá léta, počítače a programování jako budoucnost lidstva, apod.). otázka je, jak by to s reálnými výpočty nějakých konstrukcí - kdo z nás by se dostal dál... chybí mi tam určitě nějaké pojmy (což vidím na první pohled, když studuju parametry různých materiálů: kolik to vydrží tahu v Pa, to by mi ještě smysl dávalo, a pak je tam spousta dalších operací co s tím můžeš dělat a tam už se nechytám.. nicméně zrovna tohle by šlo asi dohnat za jeden večer, kdyby to bylo fakt potřeba...)

    vůbec nechápu, co má tvůj známý, co je úspěšný inženýr, společného s tímhle diskuzním klubem - argumentoval jsem lidmi, kteří proti mě trollují tady, ne tvými kamarády :-) jsem zmínil, že tady z těch lidí co se mě snaží shazovat nejspíš strojárnu nikdo nemá - ovšem to jim nebrání mě označovat za "nevzdělance", ačkoliv trollují v oboru, kde jsou téměř stejně nevzděláni, když pomineme pár nabiflovaných zákazů a příkazů, což je sociální, nikoliv technická dovednost - a ty vytáhneš nějakého kamaráda, co se téhle debaty ani neúčastní? wtf? celou dobu říkám, že v ČR je dost chytrých lidí, co umějí dopočítat letadlo s mnou požadovanými dílčími parametry (rozuměj: dopočítat ty zbylé parametry). vy ale mezi ně evidentně nepatříte :-)

    nakonec bude provoz solárního letadla (stejně jako jakéhokoliv jiného) o ergnomii (jak se to bude snadno skladovat, rozebírat, skládat, přepravovat) a o ekonomii (pořizovací náklady, cena letové hodiny...). jako praktikující podnikatel mám o ekonomických aspektech téměř jakékoliv lidské činnosti poměrně slušnou představu.... no, a vůbec to posuzování "úspěchu" či "neúspěchu" je dost subjektivní věc - znám lidi, kteří svůj celkem očividný fail v nějaké lidské aktivitě klidně prezentují jako úspěch, já mezi ně nepatřím, ale fakticky nepotřebuju tohle poučování: min. mám dost času vést tyhle debaty - to ti nestačí jako důkaz průměrně úspěšné existence?

    hlavně nechápu motivaci toho, kdo stráví podstatnou část života tím, že mi vysvětluje, jak moje úsilí nemá smysl: fajn, možná nemá, tak mě prostě ignorujte, ne? proč kvůli tomu musíte takhle spamovat klub osobními útoky, když je to podle vás tak jednozačné?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: LiFePO4... a jakpak jsou na tom s hmotnosti?

    Lithium Polymer baterie mají ale taky slušný počet cyklů, myslím že 1500 hodin provozu můj notebook za sebou určitě má - BUAHAHAHAHAHAHA. Jezis, XChaosi... tohle uz je fakt trapny. To si fakt myslis ze ti to projde? Nejdriv neurcite obecne "slusny pocet" a pak najednou, abys dostal cislo ktery potrebujes, magicky prejdes z _cyklu_ na _hodiny_ provozu? Fakt si myslis, ze si nikdo tehle argumentacnich faulu nevsimne?


    životnost celé baterie prakticky nekonečná - a dalsi faul, protoze nejaka zivotnost "cele baterie" nikoho nezajima, dulezita je cena. A i kdyz jeden valecek mozna je "stokorunova polozka", kdyz to vynasobis celkovym poctem, najednou mas problem. Coz asi moc dobre vis, protoze jinak bys takhle nemlzil a neklickoval 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: navíc když někomu předvedu, že si mrtvé 80160 válečky může v baterii vyměňovat bez letování a podle nějakého čísla, které odečte z displeje - Vis, to je zajimavy. Na jedny strane tvrdis, ze i tak komplexni dovednost, jako "postavit letadlo" je mozne ziskat ciste jen brouzdanim po internetu. Na druhou stranu si predstavujes, ze tvoje schopnost vysvetlit neco, co si clovek muze precist v navodu k pouziti, je nejak hodnota komodita pro barter... no, uvidime 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: LiFePO4 má údajně "téměř neomezený počet cyklů". mě na ní odešly balancery, ale tam, kde jsem si nechal vyměnit ty čínské bast-destičky za profesionální trakční balancer, se mi zdá, že má i navzdory špatnému skladování v zimě pořád kapacitu kolem 10 Ah z původních 12ti. (Problém je, že jsem vloni o baterkách nevěděl skoro nic a uvěřil jsem reklamním žvástům, místo abych si četl manuál od výrobce... tím jsem zbytečně utratil peníze, které jsem mohl vrazit do kvalitnější baterie)

    Lithium Polymer baterie mají ale taky slušný počet cyklů, myslím že 1500 hodin provozu můj notebook za sebou určitě má (i když kolik z toho bylo na baterie.. hmm, nevím).

    Tento problém řeší právě zmiňovaný "zástrčkovník" (nebo jak to nazvat) na chytré 80160 články: pokud výměna přestárlého či podbitého článku neznamená letování a ruční přeměřování, tak he rázem životnost celé baterie prakticky nekonečná, protože jen čas od času vyměníš jeden váleček (což je stokorunová položka, a pokud to půjde bez letování, tak současně operace na pár minut)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ja nejake elementarni zaklady strojariny mam - byla to po dva roky soucast stredoskolskeho oboru, ktery jsem studoval - a vykresy na skole delal (a nejen sroubovych spoju). K profilaci na IT doslo az v pozdejsich letech. Jinak treba jeden z mych kamaradu - inzenyr-strojar se dnes zivi vyvojem specialni elektroniky a programovanim - a rozhodne je uspesnejsi nez ty :) Samozrejme i zkusenosti ze strojariny ve svem podnikani vyuziva. Aneb neposuzuj lidi, o kterych nic nevis a maximalne se domnivas na zaklade drbu a svych dojmu...
    XCHAOS: stanoveni udrzbovych hodin vychazeji z nejakeho certifkacniho procesu. To neni tak, ze vezmes libovolny motor a ten pouzijes. Bohuzel tvuj pristup je takovy - staci "naakej" elektromotor a uz litame. No tak jiste... :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: chceš argumentovat, že dnes je (spolu)vlastnictví letadla taková pohodička, že vůbec nechápeš, proč by někdo řešil cenu letové hodiny hele, vazne, ctes co pisu? nebo nectes? Kdybych si napsal robota, kterej na kazdou tvoji zpravu automaticky odpovi Strawman Fallacy! tak se nesplete odhadem v 40% pripadu 8))

    Ne, nic takoveho argumentovat nechci. Jen marne cekam, az mi vysvetlis, proc by cena letove hodiny elektroletu mela byt nejak zasadne nizsi, nez u normalniho letadla. Nebo az konecne ukazes ty uzasne vyhody elektroletu, kvuli kterym si je lidi budou kupovat misto letadel se spalovacima motorama. Ale chapu ze toho se nedockam, protoze mas spoustu prace s mlzenim a vykrucovanim se 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: o schopnosti "stavět letadlo" nikoliv, nicméně, pokud v té době bude někdo u nás stavět elektrická letadla - předpokládám, že ne jeden stavitel - tak jsem prostě kandidát na barter "dodáv dva FV + bateriové systémy na elektrický ultralight výměnou za to, že si jeden odnesu"

    když si vezmeš, kolik panely a baterie stojí, tak to nevypadá zas tak nereálně, navíc když někomu předvedu, že si mrtvé 80160 válečky může v baterii vyměňovat bez letování a podle nějakého čísla, které odečte z displeje, tak věřím, že se nějak dohodneme. (je to jen o tom naučit se to pospojovat dřív než ostatní a dostat se pokud možno u dovozců na jejich nákupku...)

    vrčení motoru není zas taková romantika - tichý elektrický let bude lákat tak jako tak, solární i nesolární

    nechápu, co tě na téhle flamewar láká: chceš argumentovat, že dnes je (spolu)vlastnictví letadla taková pohodička, že vůbec nechápeš, proč by někdo řešil cenu letové hodiny?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Mimochodem... 1500 hodin do generalky? U elektrickyho letadla to pri hodine na jeden let to znamena 1500 cyklu baterie. Jakou ze zivotnost ma lipo baterka?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Pokud cena za letovou hodinu u elektrických letadel bude nižší, tak to přispěje k rozšíření - thank you, Captain Obvious! 8) A ted jeste nejak vysvetlit, proc by to tak melo opravdu bejt.

    Chapes proc ti porad rikam ze mlzis a klickujes? Nejdriv placnes nejakej vyrok. Ja te pozadam o jeho zduvodneni. Ty se chvili vykrucujes, pak dokonce priznas ze nevis... a presto dal snasis na hromadku triviality typu "kdyz to bude levnejsi, tak to lidi budou chtit"....
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Pri vsi ucte, i kdybys vyhral SunTrip 2017, bude to velmi zaslusne a obdivuhodne, ale o tvoji schopnosti stavet solarni letadla to zas tak moc nevypovida. Plus, samozrejme, opet jsme u tve... hmmm, rekneme, znacne sebeduvery. Nepsal jsi nahodou, ze vitez mel za sebou celej vysokoskolskej tym a mj. generoval 3x vic energie nez ty? Takze tvuj plan se za mene nez dva roky se dostat na jejich uroven? No... hodne stesti.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mno, drak byl slepá ulička, jde o motor:
    Sen o vlastním ULL letadle tovární výroby - Aeroweb.cz
    http://www.aeroweb.cz/clanky/171-
    Máme-li letoun vybaven motorem Rotax 912, pak je předepsaná prohlídka motoru co 100 hodin a doba provozu do generální opravy je 1 500 hodin. Generální oprava stojí 210 tisíc a prohlídka, když je motor nový stojí sice výrazně méně než udávaných 9.000, ale časem se zase přehoupne přes tuto hranici, takže se jedná o průměrnou cenu.
    ...
    Celkem tedy vychází náklady přibližně 230 Kč na jednu letovou hodinu, které je potřeba promítnout do ceny letové hodiny (postupně našetřit), pokud chceme i po nalétání 1 500 hodin mít potřebnou částku na opravu motoru a tím moci létat dále.
    ...
    Revize draku a vybavení letadla
    ....
    U některých typů letounů jsou předepsány pravidelné prohlídky draku, popřípadě jiného vybavení letadla (záložní systém, avionika, radiostanice, apod.). Tato cena se liší samozřejmě podle výbavy a typu letounu. U našeho letadla budeme počítat s cenou 20 000 Kč za 1 000 letových hodin, tj.: 20 Kč na letovou hodinu.


    Pokud cena za letovou hodinu u elektrických letadel bude nižší, tak to přispěje k rozšíření

    (např. životnost elektromotoru - ten můj na kole mi při celkové průměrné rychlosti kolem 15 km/h fungoval 8000 km, tedy evidentně víc jak 500 hodin, za poslední dva roky celkově ještě o něci víc, ovšem koupit úplně nový bude podle všeho i u letadla levnější, než generálka spalovacího motoru)

    generálky spalovacích motorů jsou u levných ultralehkých letadel obecně problém:
    Úvaha o koupi ultralehkého letadla LK-2 Sluka - Aeroweb.cz
    http://www.aeroweb.cz/clanky/733-

    moje sázka na to, že příští vlna leteckého nadšení bude směřovat k elektromotorům, kvůli nižším provozním nákladům a kvůli tomu, že zásuvku na dobití (např. přes noc) má určitě každé letiště, je teda podle mě přesně taková "obecná řeč a trivialita", která napadne prostě každého.

    no a svést se na vlně elektrického létání s tím, že přidám ještě trochu FV panelů, to bude rozhodně snažší, než začínat od píky a bojovat se všemi předpisy...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam