• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Pri vsi ucte, i kdybys vyhral SunTrip 2017, bude to velmi zaslusne a obdivuhodne, ale o tvoji schopnosti stavet solarni letadla to zas tak moc nevypovida. Plus, samozrejme, opet jsme u tve... hmmm, rekneme, znacne sebeduvery. Nepsal jsi nahodou, ze vitez mel za sebou celej vysokoskolskej tym a mj. generoval 3x vic energie nez ty? Takze tvuj plan se za mene nez dva roky se dostat na jejich uroven? No... hodne stesti.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mno, drak byl slepá ulička, jde o motor:
    Sen o vlastním ULL letadle tovární výroby - Aeroweb.cz
    http://www.aeroweb.cz/clanky/171-
    Máme-li letoun vybaven motorem Rotax 912, pak je předepsaná prohlídka motoru co 100 hodin a doba provozu do generální opravy je 1 500 hodin. Generální oprava stojí 210 tisíc a prohlídka, když je motor nový stojí sice výrazně méně než udávaných 9.000, ale časem se zase přehoupne přes tuto hranici, takže se jedná o průměrnou cenu.
    ...
    Celkem tedy vychází náklady přibližně 230 Kč na jednu letovou hodinu, které je potřeba promítnout do ceny letové hodiny (postupně našetřit), pokud chceme i po nalétání 1 500 hodin mít potřebnou částku na opravu motoru a tím moci létat dále.
    ...
    Revize draku a vybavení letadla
    ....
    U některých typů letounů jsou předepsány pravidelné prohlídky draku, popřípadě jiného vybavení letadla (záložní systém, avionika, radiostanice, apod.). Tato cena se liší samozřejmě podle výbavy a typu letounu. U našeho letadla budeme počítat s cenou 20 000 Kč za 1 000 letových hodin, tj.: 20 Kč na letovou hodinu.


    Pokud cena za letovou hodinu u elektrických letadel bude nižší, tak to přispěje k rozšíření

    (např. životnost elektromotoru - ten můj na kole mi při celkové průměrné rychlosti kolem 15 km/h fungoval 8000 km, tedy evidentně víc jak 500 hodin, za poslední dva roky celkově ještě o něci víc, ovšem koupit úplně nový bude podle všeho i u letadla levnější, než generálka spalovacího motoru)

    generálky spalovacích motorů jsou u levných ultralehkých letadel obecně problém:
    Úvaha o koupi ultralehkého letadla LK-2 Sluka - Aeroweb.cz
    http://www.aeroweb.cz/clanky/733-

    moje sázka na to, že příští vlna leteckého nadšení bude směřovat k elektromotorům, kvůli nižším provozním nákladům a kvůli tomu, že zásuvku na dobití (např. přes noc) má určitě každé letiště, je teda podle mě přesně taková "obecná řeč a trivialita", která napadne prostě každého.

    no a svést se na vlně elektrického létání s tím, že přidám ještě trochu FV panelů, to bude rozhodně snažší, než začínat od píky a bojovat se všemi předpisy...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A zase je obecen reci a trivility jako ze letova hodina neco stoji. Plus samozrejme veci z kategorie "tonouci se stebla chyta a pravdepodobne mele nesmysly", protoze zivostnost draku normalniho letadla ocividne neni nejak zasadni problem.

    co já vím kde budou elektrická letadla za 5 let - a znovu. Ted dokonce sam priznavas, ze o tom vis naprosty kulovy a presto jsi jen o par let dozadu tvrdil ze, cituji, "elektrické létání v té době bude tak běžné, jako dnes elektrokola".

    Hele, chapes aspon odkud se bere ten problem kterej s tebou nejen ja mam? Tenhle tvuj zvyk vynaset autoritativni soudu o vecech, o kterejch vis kulovy, v tomhle pripade podle vlastniho priznani? Vis _prd_ o tom, kde budou elektricka letadla za pet let. Presto sebejiste hlasas, ze "za pet let budou elektricka letadla bezna jako dnes elektricka kola". Fakt v tom nevidis ani trosicku problem? Fakt ti to neprijde ani trochu jako dukaz nepodlozene argumentace? To nejsou recnicke otazky, fakt by me zajimalo, co k tomu reknes.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: pokud bych v roce 2017 skutečně splnil svůj cíl a vyhrál další roční Sun Tripu, tak bude jasné, že jsem se už s tou fotovoltaikou asi něco naučil...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no letová hodina stojí něco sama o sobě, je to dané i amortizací letadla, a tak. jaká bude amortizace elektrických letadel, to bude zajímavé: dobře, baterie mají omezený počet cyklů.. ale co když drak letadla, díky menším vibracím a vůbec akustickému zatížené, než od spalovacího motoru, bude mít prodlouženou životnost?

    co bych teď počítal - co já vím kde budou elektrická letadla za 5 let? já sázím na to, že budou. a určité procento tohohle neznámého procenta uživatelů (a konstruktérů) elektrických letadel se bude zajímat o solární pohon, kvůli svobodě, kterou jim to nabídne.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jenže nainstalovat tam ty panely není tak jednoduché jako koupit hotový regulátor a pospojovat to - a tvoje zkusenosti jsou s cim? S instalaci panelu do letadel, nebo s koupenim hotovyho regulatoru a pospojovani?

    přímo na ulici jich tolik nevidíš - HAHAHAHAHA. Tak se bez nekdy projit po Praze.

    elektrická letadla asi nebudou mít tu výhodu, že na ně nebudeš ptořebovat řidičák, budiž - no a porad cekam na ty skutecne vyhody. Drazsi, mensi dolet, dobijeni trva vyrazne dele nez doliti benzinu... kde je ta vyhoda? Krome "wow, litam na elektriku"?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: No tak se predved a spocitej to. Spocitej, kolik stoji palivo, spotrebovane vlecenim vetrone, kolik by stalo stejne mnozstvi elektriny, kolikrat je drazsi to elektricky letadlo, kolik te stoji cas, kterej stravis stanim na zemi a dobijenim baterky (nebo kolik te stoji extra baterka kterou vymenujes). Sup sup, chci videt nejaky _konkretni_ vyhody.

    A kdyz rikas ze "elektricky motory pro vetrone dost frci" - urcite to muzes nejak dolozit, vid? Jako, dolozit faktama, ne linkem na jeden typ elektrickyho vetrone, ze ho? Tak prosim, dokaz to "frceni". Predem diky 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jenže ono to s tím letadlem není tak hrozný: musíš srovnávat cenu letové hodiny. jistě, výdrž 20 minut je vhodná spíš třeba pro výuku létání... ale jak dlouhé jsou lety, při kterých třeba vlečeš větroň na start? nebo co když elektromotor použije motorový větroň pouze pro start a dále už plachtí?

    zejména elektrické motory pro větroně dost frčí, protože tam se po startu ze země předpokládá vypnutí a stoupání v termice. fakticky jsem přesvědčený, že za 5 let bude z čeho vycházet a že nebudu muset bastlit od nuly komponenty pro elektrický pohon letadel - že budu řešit fakt jen to solární dobíjení baterie.

    kromě toho další průlom v lithiových bateriích je více než pravděpodobný - nové typy jsou už ohlášené, ať už jde o odlišnou strukturu elektrody nebo odlišné složení. zdvojnásobení energetické hustoty ti okamžitě posune buď užitečné zatížení nebo výdrž/dolet na hodnoty, u kterých to začne mít smysl řešit. (tohle se může stát prakticky kdykoliv...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: hmm... hlavně, že vy jste všichni tak "vzdělaní" (např. kdo z vás tu má strojárnu - ty, REDGUY? silně pochybuju.. jste ajťáci oba)

    když budeš stavět letadlo na spalovací motor, může se to hodit, že s nějakým už máš zkušenost - budeš o motorech něco tušit.

    faktem je, že lidí, co staví ostrovní FV systémy s lithiovými bateriemi a elektromotory je v téhle zemi toho času prostě méně, než lidí, co staví letadla. a ekonomická teorie takovouto situaci popisuje jasně: pokud někdy vznikne poptávka po solárních letadlech, tak na jednoho člověka co umí dodat FV systém pro letadlo bude připadat možná i sto těch, kdo ho umí postavit.

    REDGUY: no ano, prostě letadla která létají na elektřinu se už staví i u nás. jenže nainstalovat tam ty panely není tak jednoduché jako koupit hotový regulátor a pospojovat to: stejně tak lithiové baterie s větší kapacitou než pro elektrokola jsou pořád v podstatě kusová výroba.

    elektrokola jsou běžná hlavně v obchodech, které je prodávají - přímo na ulici jich tolik nevidíš. jsou běžně dostupná, lidi to mají... hlavně když fakt někam _musí_ jezdit na kole z ekonomických důvodů a současně se jim nechce sportovat a nechtějí se zapotit.. je to levnější než moped. elektrická letadla asi nebudou mít tu výhodu, že na ně nebudeš ptořebovat řidičák, budiž...

    samozřejmě jsem měl na mysli _relativně tak běžná_ - ne že absolutní počet elektrických letadel bude nějak obrovský, ale že poměr k jiným malým letadlům bude asi jako poměr elektrokol k mopedům (když už někdo investuje do letadla, zajímají ho asi provozní náklady - a ty budou u elektrických letadel nízké...)

    jednoduše bude stačit předvést FV systém s potřebnými parametry (hmotnost panelů, kapacita baterií, poskytovaný proud) někomu, kdo bude v té době stavět elektrická letadla a vzbudit jeho zájem: samozřejmě ale nejde mlžit a mít to jen nakreslené (byť jako luxusní 3D), člověk musí předvést nějaký hardware (a tady se kolo docela hodí, na demonstraci funkčnosti a robustnosti systému..)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A prosim, nez zacnes vykrikovat ze za pet let budou elektricky letadla fakt bezny: prosim, vysvetli mi, jaky ma elektricky (bateriovy) letadlo zasadni vyhody proti normalnimu letadlu se spalovacim motorem? Je mnohem drazsi na porizeni, ma mnohem nizsi dolet... elektricky kolo ti proti normalnimu kolu dava nektere jasne vyhody a proto jsou dnes relativne bezny. Jakou takovou vyhodu ti dava elektricky letadlo? (hint: jestli si myslis ze "neplatim za palivo" je nejaka podstatna vyhoda, zamysli se nad cenou paliva, elektriky a celkovejma nakladama)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ale jde o roky prace kvalifikovanych konstrukteru v oboru, ne nevzdelaneho cvoka co na zaklade zkusenosti z bicyklu "stavi" letadlo.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A jako obvykle, strawman fallacy.

    XChaos: elektrické létání v té době bude tak běžné, jako dnes elektrokola
    Redguy: hahaha
    XChaos: elektrické létání (ne solární, ale na baterie) je skutečně dost na vzestupu. chceš to zpochybnit

    Jinymy slovy, XChaos bud zase vedomne mlzi a klickuje, nebo je idiot kterej nechape ze je krapet rozdil mezi "neco roste" a "neco roste a poroste tak rychle, ze to za pet let bude bezne jako dnes elektrokola".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: elektrické létání (ne solární, ale na baterie) je skutečně dost na vzestupu. chceš to zpochybnit?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: elektrické létání v té době bude tak běžné, jako dnes elektrokola 8) Riiiiiiight 8)))

    XCHAOS: rozhodně moje komparativí výhoda je, že stavím ostrovní fotovoltaické systémy s flexibilními panley a akumulátory na bázi lithia - obavam se, ze precenujes hodnotu vedomosti o tom, jak propojit FV panel, regulator a baterky a zaroven podcenujes hodnotu vedomosti o tom, jak postavit letadlo. Ale nechme se prekvapit 8)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: problem je, ze do letadla muzes instalovat jen zarizeni pro letadla taky certifikovane :) A jako certifikaci do letadla ti fakt nikdo nevezme pristup stylem "odjel jsem s tim 8000km na bicyklu, tak to bude dobry" :) Viz napr. predpis L8... a jo, ja vim - ze to mas rad :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BTW dost inspirativní - proč začal Elon Musk stavět vlastní rakety - protože mu Rusáci nechtěli prodat dva Rokoty za cenu jednoho :-)))
    [ CHILDINTIME @ Elon Musk (Paypal, SpaceX, Tesla Motors, Solarcity, Hyperloop atd.) ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ano, u nás většina staví stacionární, já jsem začal stavět takové, které se hýbou - tzn. např. pokud MPPT regulátor přežil 8000 km drncání na neodpruženém tandemu, včetně řady offroad odboček (někdy nezáměrných - zabloudil jsem :-) tak si ho fakt troufnu instalovat i do letadla (on je teda na 24V a solární kolo bude potřebovat daleo vyšší napětí, ale stejně... jde o ten princip, rozhodně jsem se záměrně vrhnul na mobilní ostrovní FV systémy, které občas trochu tvrdě dopadají na zem...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: myslíš to Meanwhile, subjects with true ability tended to underestimate their relative competence. ? já jsem na některé věci prostě líný, no :-) a jsem teda obklopený lidmi, kteří o své kompetentnosti moc nepochybují...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ono postavit stacionarni FV system je neco diametralne odlisneho od konstrukce cehokoliv co se hybe, vime? :-) Ono to tak nejak z principu na vsechny uzite komponenty klade ponekud jine naroky. Budiz uklidnenim, ze fantasmagorie do provozu nikdo neschvali a pokud se na nich vzneses nacerno a nezabijes se, tak se pak dost pravdepodobne nedoplatis :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: v roce 2016 si koupit lehokolo a naučit se na něm jezdit. v roce 2017 vyhrát Sun Trip na lepším solárním lehokole - 48V, chlazené panely, apod. :-) (BTW plánovanou techniku evaporativního chlazení FV panelů rozpálených na přímém letním slunci doufám využiju i u toho solárního křídla letadla...)

    zhruba v roce 2020 bych rád létal na něčem solárně dobíjem: jestli to bude 1-4 hodiny přes poledne schopné vodorovného letu jen na elektřinu z panelů na křídlech a nebo to bude nutné dobíjet na zemi před cestou, to závisí na spoustě věcech, ale elektrické létání v té době bude tak běžné, jako dnes elektrokola, a já se prostě pokusím o solární verzi tak, jako jsem se pokusil o solární verzi elektrokola (dokonce si dovedu představit, že v té době bude někdo prodávat ojeté elektrické letadlo, protože mu klesla kapacita baterií a já tam třeba instaluju menší battery pack + tenkovrstvou fotovoltaiku na křídla.. možností je fakt spousta, proč bych teď měl přesně vědět, jak dosáhnu toho, co bude za pět let?)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam