• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: potom tě prodloužení životnosti baterie třeba na dvojnásobek stojí jednotky procent původní ceny baterie. - Tohle myslis vazne? Opravdu? Prosim, velmi peclive se nad tim zamysli. Hint: nebudes menit jen jeden clanek 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: samozřejmě je rozdíl, jestli zahodíš celou baterii nebo vyměníš jeden článek (což je zlomek ceny). potom tě prodloužení životnosti baterie třeba na dvojnásobek stojí jednotky procent původní ceny baterie.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: LiFePO4 mají maximální výkonovou hustotu. To se ti hodí např. při startu a stoupání (u elektrokola při jízdě do kopce). Energetickou hustotu mají horší, než Li-polymer nebo Li-ion. Navíc nevybuchují, nepřehřívají se, apod.

    Přesto jsou budoucností podle všeho Li-Ion články 80160, protože se očekává, že budou díky Gigafactory masivně levně dostupné (https://en.wikipedia.org/wiki/Gigafactory_1 http://www.teslamotors.com/gigafactory )

    Tesla's Gigafactory May Hit $100/kWh Holy Grail Of EV Batteries
    http://cleantechnica.com/...y-may-hit-100-per-kilowatt-hour-holy-grail-ev-batteries-report-predicts/
    pro představu: jestli jsem u svého solárního letadla prohlásil, že mi budou stačit 3 kWh Li-ion baterií, tak tohle by mělo v éře Gigafactory stát jen asi 300 USD (něco přes 6000 Kč). protože limitem u toho létání je hmotnost baterií, tak vlastně cena náhradních článků pro udržování plné kapacity baterie bude časem úplně zanedbatelná (srovnej náklady na generálku motoru: tohle přitom budou stejné díly, jako pro notebooky, elektrokola, elekotromopedy, eletromobily...)

    (zrovna tu technologii opravy baterií bez letování přímo na cestě bych chtěl mít dořešenou do toho roku 2017... to se totiž může sakra hodit...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: já na střední taky dělal nějaké výkresy tuší, a přijímačky na strojárnu jsem po gymplu bez problémů udělal (akorát tam nešel - protože 90tá léta, počítače a programování jako budoucnost lidstva, apod.). otázka je, jak by to s reálnými výpočty nějakých konstrukcí - kdo z nás by se dostal dál... chybí mi tam určitě nějaké pojmy (což vidím na první pohled, když studuju parametry různých materiálů: kolik to vydrží tahu v Pa, to by mi ještě smysl dávalo, a pak je tam spousta dalších operací co s tím můžeš dělat a tam už se nechytám.. nicméně zrovna tohle by šlo asi dohnat za jeden večer, kdyby to bylo fakt potřeba...)

    vůbec nechápu, co má tvůj známý, co je úspěšný inženýr, společného s tímhle diskuzním klubem - argumentoval jsem lidmi, kteří proti mě trollují tady, ne tvými kamarády :-) jsem zmínil, že tady z těch lidí co se mě snaží shazovat nejspíš strojárnu nikdo nemá - ovšem to jim nebrání mě označovat za "nevzdělance", ačkoliv trollují v oboru, kde jsou téměř stejně nevzděláni, když pomineme pár nabiflovaných zákazů a příkazů, což je sociální, nikoliv technická dovednost - a ty vytáhneš nějakého kamaráda, co se téhle debaty ani neúčastní? wtf? celou dobu říkám, že v ČR je dost chytrých lidí, co umějí dopočítat letadlo s mnou požadovanými dílčími parametry (rozuměj: dopočítat ty zbylé parametry). vy ale mezi ně evidentně nepatříte :-)

    nakonec bude provoz solárního letadla (stejně jako jakéhokoliv jiného) o ergnomii (jak se to bude snadno skladovat, rozebírat, skládat, přepravovat) a o ekonomii (pořizovací náklady, cena letové hodiny...). jako praktikující podnikatel mám o ekonomických aspektech téměř jakékoliv lidské činnosti poměrně slušnou představu.... no, a vůbec to posuzování "úspěchu" či "neúspěchu" je dost subjektivní věc - znám lidi, kteří svůj celkem očividný fail v nějaké lidské aktivitě klidně prezentují jako úspěch, já mezi ně nepatřím, ale fakticky nepotřebuju tohle poučování: min. mám dost času vést tyhle debaty - to ti nestačí jako důkaz průměrně úspěšné existence?

    hlavně nechápu motivaci toho, kdo stráví podstatnou část života tím, že mi vysvětluje, jak moje úsilí nemá smysl: fajn, možná nemá, tak mě prostě ignorujte, ne? proč kvůli tomu musíte takhle spamovat klub osobními útoky, když je to podle vás tak jednozačné?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: LiFePO4... a jakpak jsou na tom s hmotnosti?

    Lithium Polymer baterie mají ale taky slušný počet cyklů, myslím že 1500 hodin provozu můj notebook za sebou určitě má - BUAHAHAHAHAHAHA. Jezis, XChaosi... tohle uz je fakt trapny. To si fakt myslis ze ti to projde? Nejdriv neurcite obecne "slusny pocet" a pak najednou, abys dostal cislo ktery potrebujes, magicky prejdes z _cyklu_ na _hodiny_ provozu? Fakt si myslis, ze si nikdo tehle argumentacnich faulu nevsimne?


    životnost celé baterie prakticky nekonečná - a dalsi faul, protoze nejaka zivotnost "cele baterie" nikoho nezajima, dulezita je cena. A i kdyz jeden valecek mozna je "stokorunova polozka", kdyz to vynasobis celkovym poctem, najednou mas problem. Coz asi moc dobre vis, protoze jinak bys takhle nemlzil a neklickoval 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: navíc když někomu předvedu, že si mrtvé 80160 válečky může v baterii vyměňovat bez letování a podle nějakého čísla, které odečte z displeje - Vis, to je zajimavy. Na jedny strane tvrdis, ze i tak komplexni dovednost, jako "postavit letadlo" je mozne ziskat ciste jen brouzdanim po internetu. Na druhou stranu si predstavujes, ze tvoje schopnost vysvetlit neco, co si clovek muze precist v navodu k pouziti, je nejak hodnota komodita pro barter... no, uvidime 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: LiFePO4 má údajně "téměř neomezený počet cyklů". mě na ní odešly balancery, ale tam, kde jsem si nechal vyměnit ty čínské bast-destičky za profesionální trakční balancer, se mi zdá, že má i navzdory špatnému skladování v zimě pořád kapacitu kolem 10 Ah z původních 12ti. (Problém je, že jsem vloni o baterkách nevěděl skoro nic a uvěřil jsem reklamním žvástům, místo abych si četl manuál od výrobce... tím jsem zbytečně utratil peníze, které jsem mohl vrazit do kvalitnější baterie)

    Lithium Polymer baterie mají ale taky slušný počet cyklů, myslím že 1500 hodin provozu můj notebook za sebou určitě má (i když kolik z toho bylo na baterie.. hmm, nevím).

    Tento problém řeší právě zmiňovaný "zástrčkovník" (nebo jak to nazvat) na chytré 80160 články: pokud výměna přestárlého či podbitého článku neznamená letování a ruční přeměřování, tak he rázem životnost celé baterie prakticky nekonečná, protože jen čas od času vyměníš jeden váleček (což je stokorunová položka, a pokud to půjde bez letování, tak současně operace na pár minut)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ja nejake elementarni zaklady strojariny mam - byla to po dva roky soucast stredoskolskeho oboru, ktery jsem studoval - a vykresy na skole delal (a nejen sroubovych spoju). K profilaci na IT doslo az v pozdejsich letech. Jinak treba jeden z mych kamaradu - inzenyr-strojar se dnes zivi vyvojem specialni elektroniky a programovanim - a rozhodne je uspesnejsi nez ty :) Samozrejme i zkusenosti ze strojariny ve svem podnikani vyuziva. Aneb neposuzuj lidi, o kterych nic nevis a maximalne se domnivas na zaklade drbu a svych dojmu...
    XCHAOS: stanoveni udrzbovych hodin vychazeji z nejakeho certifkacniho procesu. To neni tak, ze vezmes libovolny motor a ten pouzijes. Bohuzel tvuj pristup je takovy - staci "naakej" elektromotor a uz litame. No tak jiste... :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: chceš argumentovat, že dnes je (spolu)vlastnictví letadla taková pohodička, že vůbec nechápeš, proč by někdo řešil cenu letové hodiny hele, vazne, ctes co pisu? nebo nectes? Kdybych si napsal robota, kterej na kazdou tvoji zpravu automaticky odpovi Strawman Fallacy! tak se nesplete odhadem v 40% pripadu 8))

    Ne, nic takoveho argumentovat nechci. Jen marne cekam, az mi vysvetlis, proc by cena letove hodiny elektroletu mela byt nejak zasadne nizsi, nez u normalniho letadla. Nebo az konecne ukazes ty uzasne vyhody elektroletu, kvuli kterym si je lidi budou kupovat misto letadel se spalovacima motorama. Ale chapu ze toho se nedockam, protoze mas spoustu prace s mlzenim a vykrucovanim se 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: o schopnosti "stavět letadlo" nikoliv, nicméně, pokud v té době bude někdo u nás stavět elektrická letadla - předpokládám, že ne jeden stavitel - tak jsem prostě kandidát na barter "dodáv dva FV + bateriové systémy na elektrický ultralight výměnou za to, že si jeden odnesu"

    když si vezmeš, kolik panely a baterie stojí, tak to nevypadá zas tak nereálně, navíc když někomu předvedu, že si mrtvé 80160 válečky může v baterii vyměňovat bez letování a podle nějakého čísla, které odečte z displeje, tak věřím, že se nějak dohodneme. (je to jen o tom naučit se to pospojovat dřív než ostatní a dostat se pokud možno u dovozců na jejich nákupku...)

    vrčení motoru není zas taková romantika - tichý elektrický let bude lákat tak jako tak, solární i nesolární

    nechápu, co tě na téhle flamewar láká: chceš argumentovat, že dnes je (spolu)vlastnictví letadla taková pohodička, že vůbec nechápeš, proč by někdo řešil cenu letové hodiny?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Mimochodem... 1500 hodin do generalky? U elektrickyho letadla to pri hodine na jeden let to znamena 1500 cyklu baterie. Jakou ze zivotnost ma lipo baterka?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Pokud cena za letovou hodinu u elektrických letadel bude nižší, tak to přispěje k rozšíření - thank you, Captain Obvious! 8) A ted jeste nejak vysvetlit, proc by to tak melo opravdu bejt.

    Chapes proc ti porad rikam ze mlzis a klickujes? Nejdriv placnes nejakej vyrok. Ja te pozadam o jeho zduvodneni. Ty se chvili vykrucujes, pak dokonce priznas ze nevis... a presto dal snasis na hromadku triviality typu "kdyz to bude levnejsi, tak to lidi budou chtit"....
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Pri vsi ucte, i kdybys vyhral SunTrip 2017, bude to velmi zaslusne a obdivuhodne, ale o tvoji schopnosti stavet solarni letadla to zas tak moc nevypovida. Plus, samozrejme, opet jsme u tve... hmmm, rekneme, znacne sebeduvery. Nepsal jsi nahodou, ze vitez mel za sebou celej vysokoskolskej tym a mj. generoval 3x vic energie nez ty? Takze tvuj plan se za mene nez dva roky se dostat na jejich uroven? No... hodne stesti.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mno, drak byl slepá ulička, jde o motor:
    Sen o vlastním ULL letadle tovární výroby - Aeroweb.cz
    http://www.aeroweb.cz/clanky/171-
    Máme-li letoun vybaven motorem Rotax 912, pak je předepsaná prohlídka motoru co 100 hodin a doba provozu do generální opravy je 1 500 hodin. Generální oprava stojí 210 tisíc a prohlídka, když je motor nový stojí sice výrazně méně než udávaných 9.000, ale časem se zase přehoupne přes tuto hranici, takže se jedná o průměrnou cenu.
    ...
    Celkem tedy vychází náklady přibližně 230 Kč na jednu letovou hodinu, které je potřeba promítnout do ceny letové hodiny (postupně našetřit), pokud chceme i po nalétání 1 500 hodin mít potřebnou částku na opravu motoru a tím moci létat dále.
    ...
    Revize draku a vybavení letadla
    ....
    U některých typů letounů jsou předepsány pravidelné prohlídky draku, popřípadě jiného vybavení letadla (záložní systém, avionika, radiostanice, apod.). Tato cena se liší samozřejmě podle výbavy a typu letounu. U našeho letadla budeme počítat s cenou 20 000 Kč za 1 000 letových hodin, tj.: 20 Kč na letovou hodinu.


    Pokud cena za letovou hodinu u elektrických letadel bude nižší, tak to přispěje k rozšíření

    (např. životnost elektromotoru - ten můj na kole mi při celkové průměrné rychlosti kolem 15 km/h fungoval 8000 km, tedy evidentně víc jak 500 hodin, za poslední dva roky celkově ještě o něci víc, ovšem koupit úplně nový bude podle všeho i u letadla levnější, než generálka spalovacího motoru)

    generálky spalovacích motorů jsou u levných ultralehkých letadel obecně problém:
    Úvaha o koupi ultralehkého letadla LK-2 Sluka - Aeroweb.cz
    http://www.aeroweb.cz/clanky/733-

    moje sázka na to, že příští vlna leteckého nadšení bude směřovat k elektromotorům, kvůli nižším provozním nákladům a kvůli tomu, že zásuvku na dobití (např. přes noc) má určitě každé letiště, je teda podle mě přesně taková "obecná řeč a trivialita", která napadne prostě každého.

    no a svést se na vlně elektrického létání s tím, že přidám ještě trochu FV panelů, to bude rozhodně snažší, než začínat od píky a bojovat se všemi předpisy...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A zase je obecen reci a trivility jako ze letova hodina neco stoji. Plus samozrejme veci z kategorie "tonouci se stebla chyta a pravdepodobne mele nesmysly", protoze zivostnost draku normalniho letadla ocividne neni nejak zasadni problem.

    co já vím kde budou elektrická letadla za 5 let - a znovu. Ted dokonce sam priznavas, ze o tom vis naprosty kulovy a presto jsi jen o par let dozadu tvrdil ze, cituji, "elektrické létání v té době bude tak běžné, jako dnes elektrokola".

    Hele, chapes aspon odkud se bere ten problem kterej s tebou nejen ja mam? Tenhle tvuj zvyk vynaset autoritativni soudu o vecech, o kterejch vis kulovy, v tomhle pripade podle vlastniho priznani? Vis _prd_ o tom, kde budou elektricka letadla za pet let. Presto sebejiste hlasas, ze "za pet let budou elektricka letadla bezna jako dnes elektricka kola". Fakt v tom nevidis ani trosicku problem? Fakt ti to neprijde ani trochu jako dukaz nepodlozene argumentace? To nejsou recnicke otazky, fakt by me zajimalo, co k tomu reknes.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: pokud bych v roce 2017 skutečně splnil svůj cíl a vyhrál další roční Sun Tripu, tak bude jasné, že jsem se už s tou fotovoltaikou asi něco naučil...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no letová hodina stojí něco sama o sobě, je to dané i amortizací letadla, a tak. jaká bude amortizace elektrických letadel, to bude zajímavé: dobře, baterie mají omezený počet cyklů.. ale co když drak letadla, díky menším vibracím a vůbec akustickému zatížené, než od spalovacího motoru, bude mít prodlouženou životnost?

    co bych teď počítal - co já vím kde budou elektrická letadla za 5 let? já sázím na to, že budou. a určité procento tohohle neznámého procenta uživatelů (a konstruktérů) elektrických letadel se bude zajímat o solární pohon, kvůli svobodě, kterou jim to nabídne.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jenže nainstalovat tam ty panely není tak jednoduché jako koupit hotový regulátor a pospojovat to - a tvoje zkusenosti jsou s cim? S instalaci panelu do letadel, nebo s koupenim hotovyho regulatoru a pospojovani?

    přímo na ulici jich tolik nevidíš - HAHAHAHAHA. Tak se bez nekdy projit po Praze.

    elektrická letadla asi nebudou mít tu výhodu, že na ně nebudeš ptořebovat řidičák, budiž - no a porad cekam na ty skutecne vyhody. Drazsi, mensi dolet, dobijeni trva vyrazne dele nez doliti benzinu... kde je ta vyhoda? Krome "wow, litam na elektriku"?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: No tak se predved a spocitej to. Spocitej, kolik stoji palivo, spotrebovane vlecenim vetrone, kolik by stalo stejne mnozstvi elektriny, kolikrat je drazsi to elektricky letadlo, kolik te stoji cas, kterej stravis stanim na zemi a dobijenim baterky (nebo kolik te stoji extra baterka kterou vymenujes). Sup sup, chci videt nejaky _konkretni_ vyhody.

    A kdyz rikas ze "elektricky motory pro vetrone dost frci" - urcite to muzes nejak dolozit, vid? Jako, dolozit faktama, ne linkem na jeden typ elektrickyho vetrone, ze ho? Tak prosim, dokaz to "frceni". Predem diky 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jenže ono to s tím letadlem není tak hrozný: musíš srovnávat cenu letové hodiny. jistě, výdrž 20 minut je vhodná spíš třeba pro výuku létání... ale jak dlouhé jsou lety, při kterých třeba vlečeš větroň na start? nebo co když elektromotor použije motorový větroň pouze pro start a dále už plachtí?

    zejména elektrické motory pro větroně dost frčí, protože tam se po startu ze země předpokládá vypnutí a stoupání v termice. fakticky jsem přesvědčený, že za 5 let bude z čeho vycházet a že nebudu muset bastlit od nuly komponenty pro elektrický pohon letadel - že budu řešit fakt jen to solární dobíjení baterie.

    kromě toho další průlom v lithiových bateriích je více než pravděpodobný - nové typy jsou už ohlášené, ať už jde o odlišnou strukturu elektrody nebo odlišné složení. zdvojnásobení energetické hustoty ti okamžitě posune buď užitečné zatížení nebo výdrž/dolet na hodnoty, u kterých to začne mít smysl řešit. (tohle se může stát prakticky kdykoliv...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: hmm... hlavně, že vy jste všichni tak "vzdělaní" (např. kdo z vás tu má strojárnu - ty, REDGUY? silně pochybuju.. jste ajťáci oba)

    když budeš stavět letadlo na spalovací motor, může se to hodit, že s nějakým už máš zkušenost - budeš o motorech něco tušit.

    faktem je, že lidí, co staví ostrovní FV systémy s lithiovými bateriemi a elektromotory je v téhle zemi toho času prostě méně, než lidí, co staví letadla. a ekonomická teorie takovouto situaci popisuje jasně: pokud někdy vznikne poptávka po solárních letadlech, tak na jednoho člověka co umí dodat FV systém pro letadlo bude připadat možná i sto těch, kdo ho umí postavit.

    REDGUY: no ano, prostě letadla která létají na elektřinu se už staví i u nás. jenže nainstalovat tam ty panely není tak jednoduché jako koupit hotový regulátor a pospojovat to: stejně tak lithiové baterie s větší kapacitou než pro elektrokola jsou pořád v podstatě kusová výroba.

    elektrokola jsou běžná hlavně v obchodech, které je prodávají - přímo na ulici jich tolik nevidíš. jsou běžně dostupná, lidi to mají... hlavně když fakt někam _musí_ jezdit na kole z ekonomických důvodů a současně se jim nechce sportovat a nechtějí se zapotit.. je to levnější než moped. elektrická letadla asi nebudou mít tu výhodu, že na ně nebudeš ptořebovat řidičák, budiž...

    samozřejmě jsem měl na mysli _relativně tak běžná_ - ne že absolutní počet elektrických letadel bude nějak obrovský, ale že poměr k jiným malým letadlům bude asi jako poměr elektrokol k mopedům (když už někdo investuje do letadla, zajímají ho asi provozní náklady - a ty budou u elektrických letadel nízké...)

    jednoduše bude stačit předvést FV systém s potřebnými parametry (hmotnost panelů, kapacita baterií, poskytovaný proud) někomu, kdo bude v té době stavět elektrická letadla a vzbudit jeho zájem: samozřejmě ale nejde mlžit a mít to jen nakreslené (byť jako luxusní 3D), člověk musí předvést nějaký hardware (a tady se kolo docela hodí, na demonstraci funkčnosti a robustnosti systému..)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam