• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no není to snadný zadání, ale zrovna to zpomalení na třetinu bude souviset s dvouplošnou koncepcí. ta přinese vzpěry. vzpěry přinesou, že to nebude potřeba stavět z uhlíkových kompozitů (snad).

    ve skutečnosti, po létání rychlostí 36 km/h není až taková poptávka (a většinou to dělají paraglidy a závěsné kluzáky, které s s klouzavostí dostanou na 10:1 až 12:1 ...zatímco já požaduju "dramaticky lepších" 16:1...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A chapu spravne, ze u svyho letadla oproti tomuhle potrebujes:

    - usetrit 30 kg hmotnosti
    - pridat solarni panely & prislusnou elektroniku
    - zvetsit plochu kridla? tohle bude mit sotva neco pres 10m^2, ty potrebujes co, dvojnasobek?
    - cestovni rychlost srazit z ~90 na ~36 km/h (cili skoro na TRETINU!)
    - a to cely zvladnout za 200 000 CZK, pricemz ten Song 120, stoji podle http://flying-expert.com/flying-expert_welcome/song_120.html nejakej 44 000 EUR, cili 1 200 000 CZK. Takze cenu srazit na SESTINU. A to neberu do uvahy ze to 1.2mega je cena za "seriovej" stroj, zatimco ty budes stavet prototyp.

    Cili vetsi, lehci, vznasivejsi, za zlomek ceny... a jako svuj prvni projekt, behem dvou, tri let. Je to zhruba spravne shrnuti?

    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: mají klouzavost přes 20:1 při pádové rychlosti 55 km/h - hele, jen tak pro kontrolu, tohle myslis tak, ze kdyz leti 55km/h tak ma kluzavost pres 20:1?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jasne, rozumim. Kdyz se proste nashromazdi prilis mnoho otazek, na ktere neumis odpovedet a prilis mnoho argumentu, ktery ukazujou, ze rikas nesmysly, tak se proste prestanes bavit. To dava smysl 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    s id REDGUY se nemá absolutně cenu bavit.

    zpět k reálným letadlům, podobným tomu, co bych chtěl stavět já:

    (já teda vytyčil plán na ultralehké solární letadlo vážící 90 kg, tohle váží 120...). mají klouzavost přes 20:1 při pádové rychlosti 55 km/h. Já bych rád pádovou rychlost dostal pod 30 km/h (cestovní rychlost pak 36 km/h), zdá se ale, že s poklesem pádové rychlosti klesá i klouzavost (paraglidy mají rychlosti, o kterých uvažuju, ale kouzavost jen asi 10:1)

    je reálné dostat se na klouzavost 16:1 při pádové rychlosti pod 30 km/h? tohle je to, co mi doopravdy zajímá (a ne něčí ventilované osobnostní púroblémy)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nový trojský most má aspect ratio právě asi 10:1 a unese výrazně víc, než jen sám sebe + trup letadla uprostřed - HAHAHAHAHAHAHA. Argumentace mostem? LOL. To tu jeste nebylo.

    co to vypovídá o případu, kdy křídlo má takové rozpětí, že po přistání při absenci vztlaku neunese samo sebe - pockej. Jako vazne? Ty tady jako zcela vazne tvrdis, ze pro letadlo, dokonce letadlo prepravujici zivy lidi, navrhujes tak krehky kridlo, ze v klidu, na zemi, NEUNESE SAMO SEBE?

    Proboha. To je jeste mnohonasobne vetsi pitomost, nez "naucim se pocitani konstrukci za jeden vecer".

    Napsal bych sem nejakou "napovedu" nebo "hint", ale myslim, ze jsi takovej idiot, ze bys to nepochopil. Takze pro dnesek papa 8))

    (ale prosim, na [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] opravdu odpovez. At si ujasnime, jestli jsi v tomhle konkretnim pripade vedomne lhal, nebo nepochopil vcelku trivialni vyrok 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: napsal si - ano, to jsem napsal. A myslim, ze z toho "podivam se na parametry" je vcelku jasne, zemluvim _konkretne_ o tomhle _konkretnim_ stroji. Nebo chces tvrdit, ze to chapes jako obecne tvrzeni ze "konvertplán nějak zásadně osudově nemůže být solární "?

    Prosim, odpovez na tuhle otazku.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (btw zajímavá otázka: je teď REDGUY dle svých vlastních kritérií lhář, nebo není? :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: napsal si [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] nejake zesolarneni neprichazi v uvahu ani nahodou.

    dobře, "pokud se podívám na parametry" ... ok, takže tenhle typ konvertplánu je nějak zjevně limitovaný velikostí? 2m? 20m? 80m? má být nějak zjevné, jak velké maximálně musí být křídlo, aby se mohlo takhle překlápět? pokud je ti ten limit jasný, tak mě ne: proč by to nemohlo být 200m? je tam nějaká fyzikální konstanta, která zakazuje, aby objekt např. 200x20 m, stojící na výšku na své hraně, tzn. s vnitřní strukturou která má k dispozici pro nějaké výztuže či vzpěry těch 20m, neunesla sama sebe? (takovýhle most si určitě už viděl....nový trojský most má aspect ratio právě asi 10:1 a unese výrazně víc, než jen sám sebe + trup letadla uprostřed...)

    (další nápověda: křídlo "na výšku" se prohýbá méně, než "na placato" - co to vypovídá o případu, kdy křídlo má takové rozpětí, že po přistání při absenci vztlaku neunese samo sebe? napadlo tě, že v mém nákresu se překlápělo na výšku právě z tohohle důvodu? no já to tehdy vysvětloval, takže tě to nemuselo napadnout, hmm...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tzn. úplně hloupě se snažíš dokázat, že konvertplán nějak zásadně osudově nemůže být solární - coz je samozrejme zase lez, zcela prokazatelne. Nic takoveho jsem nikdy nerekl. Bavim se o tvych dvestemetrovych blabolech, to s nejakou zasadni osudovosti nema nic spolecnyho. Lzi, lzi a zase lzi.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Samozrejme, zase jen obecny kecy. Ale tak se na ten GL-10 podivame trochu blize, co?

    Rozpeti: 6 metru. Plochu kridla nepisou, ale podle obrazku hlubsi nez metr nebude, spis min, takze rekneme 6 metru ctverecnich. To znamena ze FV by dala kolik... neco pres 1kW? A kolik ze tam maj vykonu z tech generatoru? 2x6kW? Cili FV by byla schopna dodate MENE NEZ 10% vykonu tech generatoru?

    LOL. Hele, XChaosi, me spis prijde, ze tal GL-10 jen dokazuje, ze tvoje vize jsou naprosto mimo. Ale uz se tesim na klickovani, kterym se to pokusis zmenit 8)))

    rotože prostě můj online projev nejde klasifikovat jako lhaní. - jde. Pro dukazy, viz [ XChaos lze jako kdyz Rude Pravo tiskne ] 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    nápověda: spalovací motory byly většinou _těžké_, tvořily podstatnou část hmotnosti letadla, a bylo nutné je umísťovat pokud možno co nejblíž osy procházející těžištěm. elektrické motory jsou _lehké_, resp. mají obrovský thrust-to-weight ratio (těžký je pouze zdroj energie). elektrická letadla mají teda obrovský potenciál vypadat _jinak_ (například mít motory s vrutulemi na obskurních místech, kde by spalovací motory kvůli své hmotnosti rozhodně umístěny být nemohly - na koncích křídel, na koncích ocasu či ocasních ploch). toto se také už dnes běžně děje (nejen u prototypů NASA).

    solární letadla jsou jen speciální případ elektrických letadel, takže nejdřív stačí přemýšlet, jak _hrozně moc jinak_ můžou vypadat a fungovat elektrická letadla, než vypadají a fungují ta dnešní (proč? protože viz výše)

    prostě nežijeme v uzavřeném, hotovém světě, ve kterém už další vývoj není možný a vše bude navždy podobné tomu, jak to vypadá dnes.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    “A liberal is a man too broadminded to take his own side in a quarrel. ”
    ― Robert Frost
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: vrtulky jsou elektrické, a právě díky tomu to funguje (možnost dočasně zvýšit výkon a tím tah, protože lehký elektrický motor). proč tam mají dieselgenerátor, to asi vědí jen oni... asi to vydrží dýl než lithiová baterka, nevím.

    podstatné na tom je, že kdysi se tenhle typ konvertplánů přestal vyvíjet kvůli špatné ovladatelnosti, elektrický motor ale umožňuje přidat další vrtule na překlápěcí VOP, což umožňuje letadlo zavěsit ve třech místo ve dvou bodech, což na oplátku zřejmě dramaticky zvýší říditelnost.

    správná námitka by byla, že můj nákres konzervativně zahrnoval 2 motory, což pro ovladatelnost tohohle typu konvertplánu (tilted-wing) historicky nikdy nestačilo - tzn. úplně hloupě se snažíš dokázat, že konvertplán nějak zásadně osudově nemůže být solární (což je taková blbost, že ti to musí být naprosto jasné) - místo toho si mohl vyhrabat, že ta inovace se kterou přišli se týká toho, že motory na kterých to při vertikálním startu visí, nejsou nově všechny v jedné linii.... (což mi samozřejmě nenapadlo, a je to chyba - ale ty, kdyby si byl aspoň trochu obratný diskutér, a ne jen béčkový hejter, neschopný ničeho jiného, než osobních výpadů, tak tě to mělo napadnout)

    jinak fakt mi sereš s tím lhaním, protože prostě můj online projev nejde klasifikovat jako lhaní. "kličkování" - to je něco jiného. na "kličkování" nevidím nic špatného, protože prostě nemám všechny pádné argumenty pefektně pohromadě a musím pracovat s těmi
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: protože to otočný křídlo musí být _přesně_ tak velký, j - lzes. O "presne" velikosti nikdo nic nerika. 200m vs 10m. Hele, namaluju ti to:

    _ <= NASA
    __________________________________ <= XChaos

    Uz chapes rozdil?

    A btw, ted jsem si teprve vsiml, ze ten Greased Lightning dokonce neni ani bateriovej, ale dieselelektrickej - BUAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA. Aneb, XChaos se svejma argumentama opet strili do nohy 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: uááá... protože to otočný křídlo musí být _přesně_ tak velký, jak ho mají oni, a jakékoliv jiné otočné křídlo (třeba dost velké, aby bylo fotovoltaicky aktivní) by už takhle startovat nemohlo, protože si to zatím neviděl na žádném videu na YouTube?

    takže pro akademického velmistra zrozeného skrze pozornost na VŠ přednáškách je nakonec hlavním kritériem, jestli už _přesně_ něco podobného viděl na online videu?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jj. Lhat, klickovat, vymyslet si, uhejbat a mlzit... a kdyz uz to dal fakt nejde, tak zacit vtipkovat. XChaosova skola argumentace 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: protože to není _přesně_ tak velký - nepravda. Neni to ANI ZDALEKA tak velky. A pokud se podivas na parametry tve veci, zjistis, ze nejake zesolarneni neprichazi v uvahu ani nahodou.

    Takze fakt ne.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: teď fakt přeháníš... rádio Jerevan by se rozhodně netrefilo do strafosféry, ale šlo by o nějaký troposféricky meteorologický balón plněný bahením plynem, či tak něco.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: LOL.

    Otazka: "Ty jsi ale neplanoval retlasacni drony, ze ne?"
    Odpoved: "ale ve stratosféře to rozhodně létat bude!"

    To je jak radio Jerevan 8))))

    od té doby se objevilo několik designů, značně překonávajících to, co NASA postavila. - ale porad se ani zdaleka neblizis tomu, co hlasas ty. A nejen to, dokonce nikdo ani v naznaku neuvazuje o komercnich solarnich osobnich letadlech.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: hmm, hrozně lol... nakreslil jsem elektrický letadlo s otočným křídlem a NASA testuje prototyp elektrického letadla s otočným křídlem, rok potom. to ale nic neznamená, protože to není _přesně_ tak velký a _přesně_ tak solární, apod.

    takže když v podstatě nakreslím cokoliv podobného něčemu, tak to nic neznamená, aspoň ne pro tebe, takže si stejně jakékoliv kreslení těch vizí můžu odpustit, protože _tebe_ to nezajímá a ty máš právo zabrat veškerý volný prostor v jakémkoliv klubu na nyxu a odradit kohokoliv, koho by to případně zajímalo.

    jistě slavíš s tímhle levelem sociální dovedosti v každodenním životě mnoho praktických úspěchů... :-)
    The Big 3 Social Skills By Sheldon Cooper
    https://www.youtube.com/watch?v=_Ii13vZy3O4
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam