• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ovšem fakticky bez horního potahu křídel (ten budou tvořit ty FV panely) neprilis podstatne. Hmotnost plateneho potahu, nebo jeste lepe, potahu z nejake moderni folie je vyrazne nizsi nez FV. Samozrejme kompletne ignorujes fakt, ze vyrazne tezsi potah znamena vyrazne vetsi namahani kridla, to znamena ze ve srovnani s platnem potazenym kridlem musi byt jeho vnitrni konstrukce vyrazne pevnejsi a tim i tezsi. A dalsi fakt, kterej ignorujes, je mnohem vetsi krehkost FV clanku, takze zatimco u kridla potazeneho platnem nejake ohybani a krouceni zas tak nevadi, v tvem pripade to bude asi problem. Jak to vyresis? Aha, pevnejsi a tezsi vnitrni konstrukci.

    A prosim, odpovez na [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, 30 kilo. ovšem fakticky bez horního potahu křídel (ten budou tvořit ty FV panely), takže to zahrnuje.. trubky, trubky, spoustu dalších trubek, kolečka, řídící plochy a spodní potah křídel a monokok částečně kapotovaného (ale otevřeného) kokpitu.

    (a odpovídím si na co chci, tohle není tisková konference)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: jo, solární vzducholodě budou létat hezký 70. stokou leda tak na baterky :-)

    jdi do toho,a postav nějaký DIY prototyp (jako je to na tomhle obrázku, kde se taky snažím o v podstatě DIY technology demonstrator...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jak při které rychlosti... jednotlivé složky odporu vzduchu se mění v závislosti na hustotě vzduchu a rychlosti... co myslíš, jaká bude poměr těch složek při 10 m/s?

    JVCNC: no... hezký, no. a kolik myslíš bude mít poměr tah/hmotnost ten elektromotor? (který navíc nebude potřebovat žádné palivo?) prostě každý má radši jiný styl... lidi, které baví shánět si palivo, asi nepřesvědčím (ani se o to nesnažím)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Já si jenom rejpnu, když jsem tu před x lety propagoval omnihashovzducholoď, tak si mi to smetl s tím, že je to nepraktický, pomalý a drahý..., mám pocit, že to lítalo stovkou? na už reálně postavený konstrukci...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: sou ale umístěné tak, že jejich čelní průřez je menší - a ja pomalu doufal, ze za ty ctyri roky jso pochopil, ze "celni prurez" neni uplne dobra vec pro hodnoceni aerodynamickeho odporu. No nic 8)))
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: treba to ze ta turbina do vetrone vazi 4kg (vcetne "vrtule") a ma pomer tah/hmotnost 10:1 (tedy trvaly tah 400N) ? a nepotrebuje zadne solarni panely
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: XChaosovsko - lidsky slovnik: "estimated" : "uhm, toto cislo jsem si vycucal z prstu, hrozne si preju aby to tak bylo, ale kdyz po me budete chtit abych ho nejak dokazal, tak reknu ze trollujete".

    A samozrejme, uz pri zbeznem pohledu:: baterky 15, fv 40, motor 5, celkem 60 kilo. Takze na celej zbytek konstrukce zbejva 90-60=30kilo? Kabina, kridlo, podvozek? Uuuuuhhhhmmmm... 8)))

    A prosim, odpovez na [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] . Dekuju!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: dobře ale co s tím má společného proudový motor? našel jsem, že elektromotor potřebných parametrů může vážit třeba 3 kg (bez vrtule). už existující.

    můj přístup je součástí toho, o co tady jde: realita kolem mě se bere příliš smrtelně vážně, samozřejmě mi jde i o to bojovat s tím pocitem depresivní předurčenosti k "nevyhnutelným závěrům".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: souhlasím, že k ověření získaných vědomostí jsou nutné experimenty v praxi :-)) (ale o to se právě snažím)

    jinak ale jde mi právě i o to dokázat, že člověk s přístupem k Internetu dnes dokáže nastudovat a postavit prakticky cokoliv: věřil jsem vždycky, že Internet dokáže rozvinout potenciál jedince líp než spousta jiných nástrojů, a chci to dokázat...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tohle je sice hodně zprasený rychlonáčrt (navíc ani ne efektivně zprasený, protože ani nevznikl stranovým převrácením jedné půlky :-), ale když se tu dva týdny flejmuje o jakémksi mém jednomístném hypotetickém ultralightu, tak mi prostě nedá aspoň částečně a přiblliženě (není to v měřítku!!! je to jen ilustrace do fantasy knížky, ne hotový projekt nebo dokonce dílenský výkres!!!) znázornit, o čem jsem mluvil.

    Je to hodně lehké, ale jsou tam vzpěry (asi tenkté uhlíkové trubky?), jsou ale umístěné tak, že jejich čelní průřez je menší, než odpovídá délce (nejsou kolmo, tzn. proudění vzduchu by mělo tendenci tlačit ocas trochu dolů, to ale tolik nevadí, protože i horní/zadní křídlo bude vytvážet vztlak).

    kokpit jsem nakreslil otevřený, do jaké míry by klouzavost zlepšila "bublina" z plexiskla, to si netroufám odhadnout (zase při takhle nízkých rychlostech a v horkých letních dnech by létání bez bubliny byl rozhodně lepší zážitek...)

    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JVCNC: kdyz to je prave problem, ktery XCH nechape. Sezenim u internetu fakt vsechny vedomosti a dovednosti nabyt nejde...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    DANYSEK: nj, ja kdyz si v HPH potezkal pomocny proudovy motor pro vetron tak jsem zacal byt k solarnim technologiim pro letani trochu skeptictejsi, zda se ze xchaosovi chybi hned nekolik takovych zkusenosti vic nez sul, kouknout se na vlastni oci jak jsou takove veci konstruovany, treba by mu doslo ze udelat to vetsi lehci a levnejsi je holy nesmysl, protoze to co se vyrabi dnes uz vetsi lehci pevnejsi a levnejsi s vyuzitim novych materialu uz je. jen jeho pristup ke vsemu je takovy ze ho odevsud hned vyhodej i kdyby mel vypracovane studie a hotovy funkcni model.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JVCNC: kdyz on nejspis ani v zadne z tech fabrik nebyl - aby videl jak takove zazemi vypada :) to je pak tezky... njn, kdyz treba Kunovice jsou z pohledu vyletu na kole z Prahy trosku z ruky :D
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    REDGUY: tak tak, za ty 2 roky mohl uz davno postavit daleko mensi model na kterem mohl prezentovat svoje napady, kdyby k tomu vypracoval celkovou studii pouzitelnosti, slabych mist atd. a prisel s tim do jedne ze zminenych firem, tak ted uz mohl na tom projektu pro jednu z tech firem pracovat. Jenze jeho vypocty typu domnivam se, myslim si atd. nepresvedci ani vyberciho na verejnem wc, natoz nekoho kdo v oboru uz dela a potrebne technologie uz ma.

    Nepomohlo ani nakopnout ho smerem ke koncepci vetrone, protoze ten se ve vzduchu 4 hodiny udrzi i bez motoru a casto jeste uveze i pomocny motor, coz by podle me byla pro xchaose nejjednodussi a realnejsi cesta nez stavet neco od zakladu absolutne bez znalosti a potrebnych technologii. Nakonec me to neprekvapilo, protoze tu 2 roky sleduju jak nepomaha jakekoliv nakopnuti a dokopat k tomu kohokoliv jineho cloveka zcela od nuly, tak uz by lital aspon s funkcnim modelem.a co hur, vzdycky se vyda opacnym smerem a vic spatne k tomu uz pristupovat nemuze.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    JVCNC: A nejsmutnejsi na tom je, ze kdyby xchaos delal neco, kde ma sanci ukazat konkretni vysledky (jako treba zacal od nejakyho malyho solarniho modylku s metrovym rozpetim a postupne zvetsoval), tak by mel sanci na sebe upoutat pozornost a ucastnit se toho. Ale tenhle jeho pristup, kdy si mysli ze navaze nejaky partnerstvi do kteryho vlozi svoje "know how" jak prisroubovat solarni panel na kolo a jak zapojit kabely mezi baterkou, panelem a regulatorem a druha strana mu za to postavi cely letadlo...

    Ach jo.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    kdyz se vratim ke sve metafore svitilny s 100w vlaknovou zarovkou a knoflikovou baterkou, tak kdyz to xchaos udela s led zarovkou tak to bude chtit napajet indukci z mag pole zeme. puvodne jsem mel rozepsano neco delsiho ale pak mi doslo ze jakekoliv rady k nakopnuti dopredu jsou, jak uz tu par let pozoruju, k nicemu.

    ted k moznostem ktere v cr jsou, kdyby se spojili firmy hph sailplanes a evektor, tak by tu moznost postavit solarni letadlo v CR byla, mozna by to zvladli i samostatne. xchaos v tom ale nijak nefiguruje, firmy jsem zminil jako priklad potrebneho technologickeho zazemi, kde se treba xchaos muze podivat co vse bude minimalne potrebovat, ale uz ted vim ze, jakekoliv nakopnuti dopredu je zbytecne.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: se nediv, ze nevis - to chce nejdriv trochu studovat a pak teprve neco vymyslet :) A ne vymyslet... a pak vymyslet, jak vymyslu dosahnout :D
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: ten materiál ze kterého to budeš skládat už existuje alespoň na papíře, nebo nedejbože jako prototyp? :D větší a stejně lehké, nebo lépe i lehčí... :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: no vzpěry tam buď budou nebo nebudou - v tom pripade je dost idiotske jednu chvili rikat, ze tam budou a druhou chvili ze ne. Protoze pokud _nevis_ jestli tam budou, tak rikat "budou tam" je... lhani, coz?

    ětšina lidí podle mě ani netuší, že closed wing s 4x větší štíhlostí než konvenční křídlo může dosáhnout výrazně lepších parametrů: - ale prdlajs. "Vyrazne lepsich" je zase dalsi tvoje klickovani, ktery znamena "uhm, mozna to bude lepsi, sice nevim o kolik ale budu se tvarit ze to je o hodne a ze mi to staci a budu doufat, ze do toho nikdo nebude rejt, protoze jsem pouzil odborne znejici termity". Zase mlzis, ve skutecnosti vis prd.

    A prosim, odpovez na [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] .
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no vzpěry tam buď budou nebo nebudou :-) přijde na to, jestli s nima bude možné dosáhnout požadované klouzavosti, aby to na solární pohon bylo schopné aspoň vodorovného poháněného letu.

    kdybych věděl, jak to přesně udělat, tak asi půjdu a udělám to: jde o to, že většina lidí podle mě ani netuší, že closed wing s 4x větší štíhlostí než konvenční křídlo může dosáhnout výrazně lepších parametrů: většinou se dvouplošníky dělaly, aby mohly mít menší štíhlost a menší rozpětí, tady jde o to, že vlastně s 4x větší štíhlostí bude mít closed wing pořád poloviční plochu proti konvenčnímu letadlu (u toho co jsem postnul si všichni, jak malá je tam asi plocha to křídla a jak velké bude plošné zatížení... já mám trochu jiné cíle, ale aerodynamicky to může být na úplně stejném principu)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam