• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, ano. ale proto těch 40 kg je uvedeno extra. (navíc není nikde psané, že to musí být tak těžké, skutečného křemíku z toho bude jen asi 1/4, tedy 10 kg... kdyby se to zalaminovalo do nějakého lehčího a tenčího materiálu..)

    namáhání křídla asi myslíš během stání na ploše: za letu se samozřejmě zatížení rovnoměrně rozloží, křídlo bude lehčím trupem naopak namáháno zanedbatelně.

    JVCNC: to já taky. problém je, že u vrtulových motorů se prostě místo statického tahu udává výkon přenesný vrtulí (asi se to snáz měří, nevím... prostě se to tak dělá).

    tah 400N popravdě není tak extra závratný a nemyslím, že bude stačit, aby si s tím odstartoval
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    REDGUY: a jeste navic za stejnou cenu bez predchozich milionovych investic do technologii diky kterym je mozne tu cenu srazit diky seriovosti vyroby.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Coz je vlastne jeste vtipnejsi, kdyz si uvedomite, ze ten zavesnej kluzak nese jenom pilota (max 106kg), zatimco xchaosoplan nese pilota, motor (5kg) a baterie (15kg) a solarni panely (40kg). Cili, dvakrat vetsi letadlo, zhruba o polovinu vetsi naklad... stejna hmotnost konstrukce.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Jen tak pro pobaveni: vykonej, soutezni zavesnej kluzak vazi 30kg (stejne jako cela konstrukce xchaosoplanu), ma rozpeti necelejch deset metru (polovina co xchaosoplan), plochu kridla 12.5 m^2 (62% xchaosoplanu) a stoji zhruba 200000 CZK (seriovej).

    https://www.willswing.com/hang-gliders/t2c/
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ovšem fakticky bez horního potahu křídel (ten budou tvořit ty FV panely) neprilis podstatne. Hmotnost plateneho potahu, nebo jeste lepe, potahu z nejake moderni folie je vyrazne nizsi nez FV. Samozrejme kompletne ignorujes fakt, ze vyrazne tezsi potah znamena vyrazne vetsi namahani kridla, to znamena ze ve srovnani s platnem potazenym kridlem musi byt jeho vnitrni konstrukce vyrazne pevnejsi a tim i tezsi. A dalsi fakt, kterej ignorujes, je mnohem vetsi krehkost FV clanku, takze zatimco u kridla potazeneho platnem nejake ohybani a krouceni zas tak nevadi, v tvem pripade to bude asi problem. Jak to vyresis? Aha, pevnejsi a tezsi vnitrni konstrukci.

    A prosim, odpovez na [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    nicmene ten pomer hmotnost/tah bych u toho elektromotoru znat chtel
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: ten elektromotor ale bude potrebovat hromadu mnohem tezsich baterek a baterky budou potrebovat dalsi hmotnost ve forme FW clanku, tzn. na 4KG to nekonci ale tak na 40kg? mohl by jsi tedy spocitat pomer tah hmotnost cele pohone soustavy? k te turbine potrebuejs uz jen palivo jehoz hmotnost v prubehu letu neni fixni, baterky za letu odhazovat nebudes.

    to jen pro predstavu toho co mozne je a co je uz nesmysl, napr ohledne konstrukce letadla, hmotnosti a materialu.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jak při které rychlosti. - ne. Pri kazde rychlosti je "celni prurez" dost na prd, protoza zalezi na celkovem tvaru a uhlu proudeni.

    A prosim, odpovez na [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] 8)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: však v pohodě, omnivzducholoď uveze baterek na půl cesty kolem světa. Navíc zapomínáš na všechny ty vychytávky, cos tu navrh, na zvýšení osvitný plochy, vysouvacíma plošinama/křídlama počínaje a dokovacíma stanicema kroužícíma v letový hladině konče.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, 30 kilo. ovšem fakticky bez horního potahu křídel (ten budou tvořit ty FV panely), takže to zahrnuje.. trubky, trubky, spoustu dalších trubek, kolečka, řídící plochy a spodní potah křídel a monokok částečně kapotovaného (ale otevřeného) kokpitu.

    (a odpovídím si na co chci, tohle není tisková konference)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: jo, solární vzducholodě budou létat hezký 70. stokou leda tak na baterky :-)

    jdi do toho,a postav nějaký DIY prototyp (jako je to na tomhle obrázku, kde se taky snažím o v podstatě DIY technology demonstrator...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jak při které rychlosti... jednotlivé složky odporu vzduchu se mění v závislosti na hustotě vzduchu a rychlosti... co myslíš, jaká bude poměr těch složek při 10 m/s?

    JVCNC: no... hezký, no. a kolik myslíš bude mít poměr tah/hmotnost ten elektromotor? (který navíc nebude potřebovat žádné palivo?) prostě každý má radši jiný styl... lidi, které baví shánět si palivo, asi nepřesvědčím (ani se o to nesnažím)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Já si jenom rejpnu, když jsem tu před x lety propagoval omnihashovzducholoď, tak si mi to smetl s tím, že je to nepraktický, pomalý a drahý..., mám pocit, že to lítalo stovkou? na už reálně postavený konstrukci...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: sou ale umístěné tak, že jejich čelní průřez je menší - a ja pomalu doufal, ze za ty ctyri roky jso pochopil, ze "celni prurez" neni uplne dobra vec pro hodnoceni aerodynamickeho odporu. No nic 8)))
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: treba to ze ta turbina do vetrone vazi 4kg (vcetne "vrtule") a ma pomer tah/hmotnost 10:1 (tedy trvaly tah 400N) ? a nepotrebuje zadne solarni panely
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: XChaosovsko - lidsky slovnik: "estimated" : "uhm, toto cislo jsem si vycucal z prstu, hrozne si preju aby to tak bylo, ale kdyz po me budete chtit abych ho nejak dokazal, tak reknu ze trollujete".

    A samozrejme, uz pri zbeznem pohledu:: baterky 15, fv 40, motor 5, celkem 60 kilo. Takze na celej zbytek konstrukce zbejva 90-60=30kilo? Kabina, kridlo, podvozek? Uuuuuhhhhmmmm... 8)))

    A prosim, odpovez na [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] . Dekuju!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: dobře ale co s tím má společného proudový motor? našel jsem, že elektromotor potřebných parametrů může vážit třeba 3 kg (bez vrtule). už existující.

    můj přístup je součástí toho, o co tady jde: realita kolem mě se bere příliš smrtelně vážně, samozřejmě mi jde i o to bojovat s tím pocitem depresivní předurčenosti k "nevyhnutelným závěrům".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: souhlasím, že k ověření získaných vědomostí jsou nutné experimenty v praxi :-)) (ale o to se právě snažím)

    jinak ale jde mi právě i o to dokázat, že člověk s přístupem k Internetu dnes dokáže nastudovat a postavit prakticky cokoliv: věřil jsem vždycky, že Internet dokáže rozvinout potenciál jedince líp než spousta jiných nástrojů, a chci to dokázat...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tohle je sice hodně zprasený rychlonáčrt (navíc ani ne efektivně zprasený, protože ani nevznikl stranovým převrácením jedné půlky :-), ale když se tu dva týdny flejmuje o jakémksi mém jednomístném hypotetickém ultralightu, tak mi prostě nedá aspoň částečně a přiblliženě (není to v měřítku!!! je to jen ilustrace do fantasy knížky, ne hotový projekt nebo dokonce dílenský výkres!!!) znázornit, o čem jsem mluvil.

    Je to hodně lehké, ale jsou tam vzpěry (asi tenkté uhlíkové trubky?), jsou ale umístěné tak, že jejich čelní průřez je menší, než odpovídá délce (nejsou kolmo, tzn. proudění vzduchu by mělo tendenci tlačit ocas trochu dolů, to ale tolik nevadí, protože i horní/zadní křídlo bude vytvážet vztlak).

    kokpit jsem nakreslil otevřený, do jaké míry by klouzavost zlepšila "bublina" z plexiskla, to si netroufám odhadnout (zase při takhle nízkých rychlostech a v horkých letních dnech by létání bez bubliny byl rozhodně lepší zážitek...)

    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JVCNC: kdyz to je prave problem, ktery XCH nechape. Sezenim u internetu fakt vsechny vedomosti a dovednosti nabyt nejde...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam