• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: prvotní nákres se týkal hlavně přibližného znázornění štíhlosti křídla, že je to mimo měřítko proože pilot tam měl 4m, to jsem napsal jako první já. opravdu nechápu, jak ses mohl snažit domýšlet těžiště u nákresu, který je tak mimo měřítko, že pilot má 4m - kromě toho se hrabeš v něčem, u čeho jsem od začátku varoval, že je to velmi přibližná ilustrace, o čem se bavíme.

    ale měl si pravdu v tom, že hrát si vzadu na něco jako VOP, plynuje splývající do horní plochy křídla, byl nesmysl. sice si nepochopil hlavní rozdíl, v čem se aerodynamika tandemového křídla liší od konvenčního letadla (které zase nemám tak do hloubky nastudované), ale aspoň mě ta kritika nastudovala na zdroje, díky kterým teď chápu řízení letadel s tandemovými křídly lépe, než když jsem první nákres kreslil.

    samozřejmě bys to nebyl ty, aby si nepředvedl, že si můžeš i po 5 letech dovolit nadávat moderátorovi klubu do idiotů - no, já si prostě počkám, až to tady přitáhne lidi, kteří ti začnou ty idioty oplácet za mě, i kdyby to mělo být až po tom, co se ve svém stroji (v roce 2020) poprvé proletím (samozřejmě už znám tvojí identitu, takže se nevyhneš tomu, že se za těch pět let dozvím, jak se pak budeš tvářit...)

    ujasnil jsem si každopádně spoustu věcí: umístění podvozku nebo první vzpěry v řadě od trupu je takhle téměř nevyhnutelné (jestli tam bude potřeba i ta druhá vzpěra by se muselo vyzkoušet nebo spočítat, ale mě tam intuitivně prostě sedí, už kvůli tomu podvozku). pro rejpaly: vzpěry budou vyrobené z velmi tenkých karbonových trubek (něco jako tyčky od stanu, ale souvislé, bez těch kovových spojů). čelní průměř vzpěr při délce přes ty 2m bude pod 0.01 m2, celkově tedy vzpěry přidají odpor, jako objekt s čelním průřezem 20x20 cm (to není málo, ale v případě nekapotovanéh kokpitu to je cca stejné, jako čelní průřez hlavy pilota, takže třeba už přidáním bubliny nad cockpit by se to nejspíš kompenzovalo)

    s destruktivní zátěžovou zkouškou karbonové trubky jsem letos získal celkem zkušenosti, protože v Řecku mi po buřce spadlo moje solární kolo na stan, protože déšť podmáčel hlínu na poli, o kteoru se opíral stojan :-) kupodivu tyčky vydržely ,jen se nevratně zdeformaly (obě dvě), a zlomila se jedna z nich až když sem se jí silou snažil narovnat. tzn. na mém letadle se případná dá v krajním očekávat nevratné zdeformování některých komponent (vzpěry, apod.), tudíž konstrukce musí být koncipovaná tak, aby ty karbonové trubky byly v takovém případě vyměnitelné (např. upnuté mezi čelistmi, místo natvrdo zalaminované)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Ctyri servomotorky? HAHAHAHAHAHAHA. Jo, ses idiot 8) To ze "absolutne nechapes" je myslim zcela zjevne 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: absolutně nechápu, jak mi hmotnostní rozpočet ohrozí 4 servomotorky. (letadlo je tak jako tak celé na elektřinu, solární panely vyrobí energii pro serva snad i v noci - přeháním - každopádně v bateriách zbyde elektřina pro servra ještě hodiny po tom, co by motor byl dávno odpojený, protože jeho zapnutí způsobí podpětí... vybité baterie pořád ještě dávají nižší proud i potom, co spotřebiče vyžadující vyšší proud už musíš kvůli jejich ochraně odpojit)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tak jsem přeci jen zvednul verzování na 0.2, aby bylo jasné, o čem se teď bavíme. Kromě komentářů v [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] které byly podle mě podstatné, jsem ještě přidal vzpětí u boxed tandem wingu, aby celý design byl více autostabilní.

    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hromada sracek, cisla sis vytahal z prdele, flybywire je pitomost protoze na to nemas rozpocet ani financni, ani hmotnostni, VOP kompenzuje negativním vztlakem přesunutí těžiště je nesmyslnej shluk slov, ktery sice jednotlive davaji smysl, dohromady jsou ale blabol (v stabilite letadla samozrejme primarne nejde o nejake "presunuti teziste"), sance ze bys to postavil v 30kg je nulova, to ze ty estimated cisla jsou blaboly je zrejmy protoze jak jsme zjistili, nejen ze nezvladas aerodynamiku a mechaniku, ale nechapes ani stredoskolskou fyziku.

    Jako, namalovat mi to dite na zakladce, tak dobry. Ale po ctyrech letech, co ti vysvetlujeme jak letadla fungujou... no, dost fail.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: takže když už, tak má těžiště v oblasti předního křídal (ale ani to není dobře) - tak se podivejme, coz?


    těžiště by samozřejmě mělo být tam, kde bude pilot a baterie a případná zavazadla
    Pilot? Baterie? Pridavna zavazadla? Vsechno v nejlepsim pripade na urovni predni hrany predniho kridla. Namaloval jsi pitomost, ktera proste _nemuze_ fungovat a proc nemuze fungovat by ti dokazal vysvetlit jakejoliv maturant. Do prdele, NAUC SE UZ TU FYZIKU PRO STREDNI SKOLY, TY IDIOTE!

    (ale ani to není dobře) - ale aspon ze jsi to KONECNE priznal. Ale jako obvykle, standardni postup: XChaos napise neco, co je pitomost, jak mu to napisu, xchaos machruje ze to samozrejme pitomost neni a ze jeho genialni vize jsou tak nekonvencni, ze moje hloupa fyzika na ne nefunguje, ja mu znova, podrobnejc vysvetlim proc je to pitomost, cely se to mozna jeste parkrat opakuje a pak konecne priznas, ze to byla pitomost. Nicmene protoze jsi namysleny, nevzdelany hovado, tak misto aby ses z toho poucil a zacal se neco ucit, tak hnedka hupsnes na dalsi verzi stejnejch pitomosti. Nejsi schopnej ani namalovat krokem litajici letadylko pro jednoho cloveka a pritom mas tu drzost tvrdit, ze tvoje dvestemetrovy konvertoplany jsou fakt dobrej napad....

    mohl bych argumentovat, že baterie jsou vzadu u motoru - coz by byl zbytecnej pokus o vylhani se z tvoji ignorance, protoze jsi jasne napsal, ze TEZISTE je tam kde pilot. Pred prednim kridlem.

    ale vím, že pokud se má cokoliv (nejen letadlo, ale i kolo) být rozumně ovladatelné, tak je nejlepší soustředit většinu zatížení poblíž těžiště - coz je samozrejme pitomost.

    protože jsem o tom po přečtení těch dalších textů začal přemýšlet trochu jinak - takze uz sis poridil tu ucebnici fyziky pro idioty, co jsem ti doporucil? Co si ji nejdriv precist?

    dosažení maximální ovladatelnosti - coz je dalsi pitomost. "ovladatelnost" neni zadnej termin a poloha teziste ma na vlastnosti letadla vliv, kterej vede radu faktoru proti sobe a je potreba najit kompromis. Myslis "obratnost"? Nebo myslis "stabilitu"? Nebo myslis "energetickou narocnosti". Zase, placas odborne znejici slova, aniz bys vedel, co znamenaji.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ok, tak aby nevznikly neshody, překreslil jsem svůj návrh s následujícími změnami:

    1) s menší štíhlostí křídla (důvody: vygooglil jsem levné custom uhlíkové trubky max. do délky 235 cm a navíc štíhlost podle všeho při nižších rychlostech nehraje takovou roli... i když zase Gossamery z konce 70.let....),
    2) s předsunutím vrtule před horní/zadní křídlo (důvody: motor bude blíže k těžiště a taky vrtule bude mít menší hlučnost, protože nebude pracovat ve zvířeném, turbulentním prouděním za křídlem)
    3) nákres je přeci jen trochu blíž nějakému měřítku (i když je pořád NOT TO SCALE, pilot aspoň neměří 4m, jako na první skice, takže zdejší trollové mají menší prostor k fantazírování) a pro jistotu jsem zakreslil čerchovaně osu, o které si představuju, že bude procházet těžištěm
    4) vyznačil jsem řídící plochy (pro zajímavost: uvažuju o fly-by-wire, s tím, že by se při naklápění do stran všechny 4 řídící plochy chovaly jako křidélka, tedy vepředu i vzadu by se naklápěly vlevo/vpravo obráceně naopak při stoupání a klesání by se chovaly jako VOP, tedy na přední a zadní ploše by se naklápěly vždy stejně, ale vpředu/vzadu obráceným směrem... s tím, že jejich naklopení při různých pohybech řídící páky by byla softwarově, ne mechanicky definovaná a řídící jednotka by si mohla pamatovat různě těžké piloty s různě dlouhýma nohama a různou bagáží....)
    5) ještě jednou pro ty, kdo to propásli: tandemová křídla neletí tak, že VOP kompenzuje negativním vztlakem přesunutí těžiště, ale je tam mírný rozdíl v úhlu náběžných hran (ostatně i jako u konvečních dvouplošníků), díky kterému je tohle uspořádání v podstatě autostabilní při klouzavém letu (při zpomalení ztrácí vztlak nejdřív přední plocha a to znemožňuje dosažení kritického úhlu náběhu)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tohle prostě není pravda, co píšeš.

    poslední "návrh" není návrh v měřítku, takže když už, tak má těžiště v oblasti předního křídal (ale ani to není dobře). mohl bych argumentovat, že baterie jsou vzadu u motoru (což by bylo i logické umístění, z hlediska min. délky elektrického vedení, apod.) ale vím, že pokud se má cokoliv (nejen letadlo, ale i kolo) být rozumně ovladatelné, tak je nejlepší soustředit většinu zatížení poblíž těžiště (a ne pilota před ním a baterie za ním)

    nákres překreslím (protože jsem o tom po přečtení těch dalších textů začal přemýšlet trochu jinak), ale ve skutečnosti není jasné, kde přesně bude výhodné mít těžšitě pro dosažení maximální ovladatelnosti - takhle jak jsem to nakreslil je těžiště mezi oběma křídly, ale spíš blíže k tomu přednímu, letu to tím schopné je a pilot má celkem rozumný výhled (akorát na nákresu je dlouhý asi 4m, takže je jasné, že nákres nemůžeš brát doslova)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Podivej, v tom co pises je hned nekolik veci spatne. Ale nebudu ztracet cas vysvetlovanim, jak funguje stabilita letadla (a ne, fakt nejde o "front wing stalls first", protoze letadlo musi bejt stabilni i pri rychlostech vysoko nad nejakym "stallovanim"). Protoze cim vic se do toho zapletas, tim vic je zrejmejsi a prokazatelnejsi jedna zasadni vec:

    Ty totiz zcela zjevne nechapes zaklady mechaniky.

    Nemluvim o aerodynamice nebo o nejaky stabilite letadel. Mluvim o naprostejch zakladech mechaniky, necem, co zvladaji chytrejsi deti na zakladce a prumerny gymnazisti. Zaklady jako teziste, moment sily, rameno sily a podobne. Sice kolem sebe temahle terminama radostne hazis, ale tim, co jsi v par poslednich zpravach napsal, jsi ukazal, ze to pro tebe je v podstate kargokult. Znas ty slova, vis ze s timhle nejak souvisi, tak je kolem sebe tak hazis, obalene obecnostma a podminovacima zpusobama a doufas, ze tvym starym dorbym mlzenim, lhanim a vykrucovanim se ti podari vyvlect se z problemu, kdyz se te nekdo zepta na neco konkretniho. Bohuzel pro tebe, ted ji napsal prilis velkou pitomost a uz to nezabere. A jako extra trapnej doplnek tady mame fakt, ze uz jsem ti to samozrejme jednou vysvetlil, ale tys to bud nepochopil, nebo ani neprecetl (abych te ocitoval, tak mozna proto, ze moje zpravy " jsou na tebe tldr" 8))) )

    Takze jeste jednou: tvuj posledni navrh je sracka a ne funkcni navrh letadla s "tandemovym kridlem" proto, ze ocividne nechapes jak funguje teziste, pusobiste vztlaku a moment sily. Normalni letadlo s tandemovym kridlem ma teziste _MEZI_ kridlama, protoze to plyne z elementarni mechaniky. Tvoje sracka ma teziste PRED obema kridlama, takze proste neni schopna letu (i proto, ze sis zavrel zadni vratka trvanim na tom, ze tam neni nic, co by vytvarelo negativni vztlak a tim i moment v opacnym smeru). Opet, elementarni mechanika. A prosim, nesnaz se z toho vylhat nejakejma kecama o tom, ze nacrtek neni v meritku. Tohle vubec s meritkem nesouvisi, jde ciste jen o pozici pred/za/mezi. Gratuluju, namaloval a popsal jsi obrazek tak, ze gymnazista by za to propadl a my mame dalsi priklad toho, jak XChaos nezvlada fyziku pro stredni skoly a presto ma plnou hubu machrovani o tom, jak dokaze navrhovat letadla 8)))

    Znovu, prestan ze sebe delat idiota, kup si http://amzn.com/0470903244 , nastuduj si to a dej si par facek za to, jaky kraviny jsi tady psal. Nebo, pokud mas pocit ze bys to nezvladl, prestan machrovat a definitivne prejdi na plan "Najdu nejakyho konstruktera, kterej to za me postavi vymenou za vysvetleni, jak zapojit kabel mezi panel a regulator". I kdyz... to je vlastne taky k smichu. Tak to vlastne nevim, co bys mel delat 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    eh, v předposledním příspěvky níkoliv "žádná zpětná vazba", ale prostě jen "zpětná vazba bez zásahu pilota" - fakticky se musím naučit si po sobě technický texty číst, než je postnu.

    no nic, jdu ven
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, pilota mám na tom nákresu taky 4m dlouhýho,mimochodem :-) vysvětlil jsem, že je to velmi předběžná ilustrace. ano, budu muset dodat nákres, na kterém bude aspoň těžiště, a aspoň pilot v měřítku s rozpětím křídla a déklou trupu, když nic jiného...

    (hezkou sobotu všem, doufám v pokračování debaty až po víkendu)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: viz níže, nečteš moje příspěvky (protože jsou na tebe tldr)

    tandemová křídla (ale i "kachny" obecně) dosahují stability tím, že mají odlišný úhel náběhu a při poklesu rychlosti "front wing stalls first" - tím čumák klesne, a letadlo zrychlí, žádná zpětná vazba. bez ohledu na to, která plocha hraje roli VOP a kteoru používáš k naklápění (u dvou prakticky stejně velkých ploch a těžištěm na půl cesty mezi nimi toto vlastně bude dost zajímavé rozhodnout...), VOP v tomhle případě nestablizuje letadlo podtlakem
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: čemu autor předchozího článku říká "Decalage"a co je velmi podobné tomu, co jsem se zmiňoval - ale zase, kecas nesmysly. Bud tak laskav, podivej se na ten clanek jeste jednou a zkus pochopit, v cem je podstatny rozdil mezi tim co pise a tim co hlasas ty. Jako treba... kde je teziste toho jeho modelu? Mas tam i obrazek, kdybys mel nahodou problem s chapanim psaneho textu 8)))

    Opet, odvolavas se na neco, aniz bys poradne chapal v cem se to lisi od blbosti co pises.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: moje letadlo ale rozhodně není letadlo klasické koncepce - ale prdlajs, samozrejme ze je. To jenom nechapes co v tomhle kontextu znamena "klasicka koncepce".

    těžiště by určitě mělo být v místě, kde sedí pilot - LOL. Coz zaroven znamena, ze nechapes i zaklady mechaniky, ktery se uci nejpozdeji nekdy zacatkem gymplu, spis na zakladce 8)))

    a zbytek jsou zase jen kecy. Jen tak namatkou:
    jejich poladěním přesouváš "působiště vztlaku" mírně před nebo za těžiště, - tohle je samozrejme pitomost hned z nekolika duvodu:

    - pilota mas namalovanyho presne na predni hrane kridla. Tedy, teziste je na predni hrane kridla. Tedy, CELY kridlo je ZA tezistem. Prosim, podrobne mi vysvetli, jakpak v tehle situaci "presunes pusobiste vztlaku" PRED teziste? Jakou magii toho dosahnes? Jakym "poladenim" to udelas?

    - a i kdyby se ti to nahodou povedlo... pusobiste vztlaku pred tezistem? Skvele. Prave jsi vyrobil nestabilni letadlo, ktery je letu schopny pouze kdyz do nej strcis pocitacovej ridici system, kterej ho bude neustale stabilizovat. To je tvuj plan?

    Dpc, xchaosi, o stabilite letadel ocividne nevis ani naprosty zaklady. Co o stabilite, ty vis ocivide kulovy o elementarni mechanice. Co takhle aby sis dal par tejdnu pauzu a tyhle zaklady se doucil?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tady se to diskutuje - kdyby to bylo tak jednoduchý, že konvenční letadla jsou dobře a vše ostatní špatně, nebudou existovat celé Scaled Composites a jejich experimentální designy, že...
    Tandem wing for high efficiency? Case Proteus
    http://www.homebuiltairplanes.com/...-technology/10866-tandem-wing-high-efficiency-case-proteus.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    aha, tak stabilitu u mého designu dosáhnu něčím, čemu autor předchozího článku říká "Decalage"a co je velmi podobné tomu, co jsem se zmiňoval - tedy moje "přední" a "zadní" plocha budou mít lehce odlišný úhel náběhu (tedy naprosto zbytečné mít tam VOP vytvářející záporný vztlak)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, moje letadlo ale rozhodně není letadlo klasické koncepce. tak jak je nakreslené není hotové - těžiště by určitě mělo být v místě, kde sedí pilot = (ne)užitečné zatížení, navíc na mojí malůvce by pilot měřil asi 4 metry na délku :-).

    daleko spíš než jako VOP "klasické koncepce" je tandemové uzavřené křídlo potřeba vnímat tak, že řídící plochy jsou na obou křídlech (opět je to diskutované na webech, které odkazuju) a jejich poladěním přesouváš "působiště vztlaku" mírně před nebo za těžiště, aniž by VOP musela generovat záporný vztlak. čímž snížíš ten odpor.

    ne náhodou jsem napsal, že to uzavřené křídlo by fungovalo "trochu jako padák" - nebo jako závěsný kluzák. je to přesně o to tomhle: kladný vztlak dostáváš po celé ploše uzavřeného křídla, a řídícími plochami si jen jemně dolaďuješ, kolik ho bude kde.

    bude nutný další přesnější nákres, podle všeho. (teď už mi to začíná fakt bavit, protože aspoň na vývoji ve světě je vidět, že uzavřená křídla jsou aktuální, nedořešený problém, kde je naděje se posunout vpřed a přitom mě nikdo nemůže odkázat na VŠ přednášky, podle kterých se to už 100 let nějak dělá a basta)

    (heh, dobré peklo v BASICu :-) http://soartech-aero.com/ivens.htm )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ach jo, to musely být časy...

    In 1980, the FAA, for the first time, considered a new approach to handle the "crazy little flying things."
    Three very uncharacteristic men(for the FAA) were tasked to find a way to handle these new activities
    that were growing all over the country.
    FAA did not have the funds, or the will, to chase them all as certified aircraft.
    This is when they were first called "Ultralight Vehicles".
    With that potent concept was conceived the nucleus of FAR Part 103.

    Mike Sacrey, Art Jones, and Ken Peppard, having been chartered with the edict to find a way to handle
    crazy little flying things, sat in a room one day and thought.
    The problem is aircraft and pilots have specific requirements that do not really apply to very light planes.
    From that came new inspiration, "What if they weren't aircraft? What if no knowledge was required to fly them?
    Then major parts of the rules would not apply and a very simple set of rules would be enough.
    We simply need to protect those on the ground.
    The flyers are taking their own risks with single seat vehicles." And so, Part 103 was conceived.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    wow, EC 216/2008 Annex 2 (j) rules for deregulated class under 70 kg (154 lb) empty weight
    ... že bych byrokratům přeci jen měl šanci uletět? :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ale z hlediska aerodynamiky nevím co zvláštního by se dělo - no to ze to nevis je zcela zjevne, to nemusis psat 8)

    Ale jo, protoze jsi tak zdvorilej, skromnej, slusnej, pravdomluvnej, soukromi uznavajici jinoch, zaslouzis si vysvetleni 8)

    VOP by už byla symetrická a při neutrálním nastavení by žádný vztlak nevytvářela - to je pitomost. U letadla klasicke koncepce mas teziste pred pusobistem vztlaku. Aby takove letadlo stabilne letelo, VOP _MUSI_ generovat _zaporny_ vztlak (tlacit ocas dolu). Diky tomu je letadlo stabilni a "leti samo". Jinymy slovy, VOP na letadle jen proto, abys mel cim letadlo ridit, ale i proto, aby ho stabilizovala (hint: proto se taky pevni casti ty vodorovny veci vzadu rika... stabilizator. Sokujici, ze? 8)) )

    Takze... kdyz tohle aplikujeme na tvoji maluvku, co zjistime? Pokud cele to tvoje kridlo generuje vztlak, tak jeho znacna cast je dost daleko za tezistem. Coz znamena co? Ze stabilizator musi vytvaret znacnou silu v protismeru. Coz znamena co? Ze generuje znacne odpor. Coz znamena co? Cl/Cd jde do prdele.

    A pokud cast kridla vztlak negeneruje, tak jednak jen klade odpor a druhak jde do prdele tvoje plosny zatizeni a tak dale a tak dale.

    Jen teda na okraj, tohle je zase naprosto zakladni veci. Ze po ctyrech letech tvyho machrovani o tom, jak skvely dokazes navrhnout letadla, zjistim, ze si myslis ze vop u normalniho letadle muze byt symetricka, neutralne nastavena a nevytvaret vztlak... ach jo.

    Cili, fail. Coz mimochodem fakt ocenuju, protoze jedna z veci, co me tady fakt bavi, je ta fraktalni rozbitost toho, co hlasas. At se na to podivame na jakykoliv urovni, je to rozbity. Ekonomika? Postavit tuhle vec za 200k? Fail. Mechanika? Postavit takovou konstrukci tvejma moznostma vazici 30kg? Fail. Aerodynamika? Navrhnout to tak, aby to bylo schopny stabilniho letu? Fail. Aerodynamika podruhe? Ukazat, ze jsi vubec schopnej dostat se na L/D co potrebujes? Fail.

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam