• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Podivej, v tom co pises je hned nekolik veci spatne. Ale nebudu ztracet cas vysvetlovanim, jak funguje stabilita letadla (a ne, fakt nejde o "front wing stalls first", protoze letadlo musi bejt stabilni i pri rychlostech vysoko nad nejakym "stallovanim"). Protoze cim vic se do toho zapletas, tim vic je zrejmejsi a prokazatelnejsi jedna zasadni vec:

    Ty totiz zcela zjevne nechapes zaklady mechaniky.

    Nemluvim o aerodynamice nebo o nejaky stabilite letadel. Mluvim o naprostejch zakladech mechaniky, necem, co zvladaji chytrejsi deti na zakladce a prumerny gymnazisti. Zaklady jako teziste, moment sily, rameno sily a podobne. Sice kolem sebe temahle terminama radostne hazis, ale tim, co jsi v par poslednich zpravach napsal, jsi ukazal, ze to pro tebe je v podstate kargokult. Znas ty slova, vis ze s timhle nejak souvisi, tak je kolem sebe tak hazis, obalene obecnostma a podminovacima zpusobama a doufas, ze tvym starym dorbym mlzenim, lhanim a vykrucovanim se ti podari vyvlect se z problemu, kdyz se te nekdo zepta na neco konkretniho. Bohuzel pro tebe, ted ji napsal prilis velkou pitomost a uz to nezabere. A jako extra trapnej doplnek tady mame fakt, ze uz jsem ti to samozrejme jednou vysvetlil, ale tys to bud nepochopil, nebo ani neprecetl (abych te ocitoval, tak mozna proto, ze moje zpravy " jsou na tebe tldr" 8))) )

    Takze jeste jednou: tvuj posledni navrh je sracka a ne funkcni navrh letadla s "tandemovym kridlem" proto, ze ocividne nechapes jak funguje teziste, pusobiste vztlaku a moment sily. Normalni letadlo s tandemovym kridlem ma teziste _MEZI_ kridlama, protoze to plyne z elementarni mechaniky. Tvoje sracka ma teziste PRED obema kridlama, takze proste neni schopna letu (i proto, ze sis zavrel zadni vratka trvanim na tom, ze tam neni nic, co by vytvarelo negativni vztlak a tim i moment v opacnym smeru). Opet, elementarni mechanika. A prosim, nesnaz se z toho vylhat nejakejma kecama o tom, ze nacrtek neni v meritku. Tohle vubec s meritkem nesouvisi, jde ciste jen o pozici pred/za/mezi. Gratuluju, namaloval a popsal jsi obrazek tak, ze gymnazista by za to propadl a my mame dalsi priklad toho, jak XChaos nezvlada fyziku pro stredni skoly a presto ma plnou hubu machrovani o tom, jak dokaze navrhovat letadla 8)))

    Znovu, prestan ze sebe delat idiota, kup si http://amzn.com/0470903244 , nastuduj si to a dej si par facek za to, jaky kraviny jsi tady psal. Nebo, pokud mas pocit ze bys to nezvladl, prestan machrovat a definitivne prejdi na plan "Najdu nejakyho konstruktera, kterej to za me postavi vymenou za vysvetleni, jak zapojit kabel mezi panel a regulator". I kdyz... to je vlastne taky k smichu. Tak to vlastne nevim, co bys mel delat 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: viz níže, nečteš moje příspěvky (protože jsou na tebe tldr)

    tandemová křídla (ale i "kachny" obecně) dosahují stability tím, že mají odlišný úhel náběhu a při poklesu rychlosti "front wing stalls first" - tím čumák klesne, a letadlo zrychlí, žádná zpětná vazba. bez ohledu na to, která plocha hraje roli VOP a kteoru používáš k naklápění (u dvou prakticky stejně velkých ploch a těžištěm na půl cesty mezi nimi toto vlastně bude dost zajímavé rozhodnout...), VOP v tomhle případě nestablizuje letadlo podtlakem
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: čemu autor předchozího článku říká "Decalage"a co je velmi podobné tomu, co jsem se zmiňoval - ale zase, kecas nesmysly. Bud tak laskav, podivej se na ten clanek jeste jednou a zkus pochopit, v cem je podstatny rozdil mezi tim co pise a tim co hlasas ty. Jako treba... kde je teziste toho jeho modelu? Mas tam i obrazek, kdybys mel nahodou problem s chapanim psaneho textu 8)))

    Opet, odvolavas se na neco, aniz bys poradne chapal v cem se to lisi od blbosti co pises.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: moje letadlo ale rozhodně není letadlo klasické koncepce - ale prdlajs, samozrejme ze je. To jenom nechapes co v tomhle kontextu znamena "klasicka koncepce".

    těžiště by určitě mělo být v místě, kde sedí pilot - LOL. Coz zaroven znamena, ze nechapes i zaklady mechaniky, ktery se uci nejpozdeji nekdy zacatkem gymplu, spis na zakladce 8)))

    a zbytek jsou zase jen kecy. Jen tak namatkou:
    jejich poladěním přesouváš "působiště vztlaku" mírně před nebo za těžiště, - tohle je samozrejme pitomost hned z nekolika duvodu:

    - pilota mas namalovanyho presne na predni hrane kridla. Tedy, teziste je na predni hrane kridla. Tedy, CELY kridlo je ZA tezistem. Prosim, podrobne mi vysvetli, jakpak v tehle situaci "presunes pusobiste vztlaku" PRED teziste? Jakou magii toho dosahnes? Jakym "poladenim" to udelas?

    - a i kdyby se ti to nahodou povedlo... pusobiste vztlaku pred tezistem? Skvele. Prave jsi vyrobil nestabilni letadlo, ktery je letu schopny pouze kdyz do nej strcis pocitacovej ridici system, kterej ho bude neustale stabilizovat. To je tvuj plan?

    Dpc, xchaosi, o stabilite letadel ocividne nevis ani naprosty zaklady. Co o stabilite, ty vis ocivide kulovy o elementarni mechanice. Co takhle aby sis dal par tejdnu pauzu a tyhle zaklady se doucil?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tady se to diskutuje - kdyby to bylo tak jednoduchý, že konvenční letadla jsou dobře a vše ostatní špatně, nebudou existovat celé Scaled Composites a jejich experimentální designy, že...
    Tandem wing for high efficiency? Case Proteus
    http://www.homebuiltairplanes.com/...-technology/10866-tandem-wing-high-efficiency-case-proteus.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    aha, tak stabilitu u mého designu dosáhnu něčím, čemu autor předchozího článku říká "Decalage"a co je velmi podobné tomu, co jsem se zmiňoval - tedy moje "přední" a "zadní" plocha budou mít lehce odlišný úhel náběhu (tedy naprosto zbytečné mít tam VOP vytvářející záporný vztlak)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, moje letadlo ale rozhodně není letadlo klasické koncepce. tak jak je nakreslené není hotové - těžiště by určitě mělo být v místě, kde sedí pilot = (ne)užitečné zatížení, navíc na mojí malůvce by pilot měřil asi 4 metry na délku :-).

    daleko spíš než jako VOP "klasické koncepce" je tandemové uzavřené křídlo potřeba vnímat tak, že řídící plochy jsou na obou křídlech (opět je to diskutované na webech, které odkazuju) a jejich poladěním přesouváš "působiště vztlaku" mírně před nebo za těžiště, aniž by VOP musela generovat záporný vztlak. čímž snížíš ten odpor.

    ne náhodou jsem napsal, že to uzavřené křídlo by fungovalo "trochu jako padák" - nebo jako závěsný kluzák. je to přesně o to tomhle: kladný vztlak dostáváš po celé ploše uzavřeného křídla, a řídícími plochami si jen jemně dolaďuješ, kolik ho bude kde.

    bude nutný další přesnější nákres, podle všeho. (teď už mi to začíná fakt bavit, protože aspoň na vývoji ve světě je vidět, že uzavřená křídla jsou aktuální, nedořešený problém, kde je naděje se posunout vpřed a přitom mě nikdo nemůže odkázat na VŠ přednášky, podle kterých se to už 100 let nějak dělá a basta)

    (heh, dobré peklo v BASICu :-) http://soartech-aero.com/ivens.htm )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ach jo, to musely být časy...

    In 1980, the FAA, for the first time, considered a new approach to handle the "crazy little flying things."
    Three very uncharacteristic men(for the FAA) were tasked to find a way to handle these new activities
    that were growing all over the country.
    FAA did not have the funds, or the will, to chase them all as certified aircraft.
    This is when they were first called "Ultralight Vehicles".
    With that potent concept was conceived the nucleus of FAR Part 103.

    Mike Sacrey, Art Jones, and Ken Peppard, having been chartered with the edict to find a way to handle
    crazy little flying things, sat in a room one day and thought.
    The problem is aircraft and pilots have specific requirements that do not really apply to very light planes.
    From that came new inspiration, "What if they weren't aircraft? What if no knowledge was required to fly them?
    Then major parts of the rules would not apply and a very simple set of rules would be enough.
    We simply need to protect those on the ground.
    The flyers are taking their own risks with single seat vehicles." And so, Part 103 was conceived.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    wow, EC 216/2008 Annex 2 (j) rules for deregulated class under 70 kg (154 lb) empty weight
    ... že bych byrokratům přeci jen měl šanci uletět? :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ale z hlediska aerodynamiky nevím co zvláštního by se dělo - no to ze to nevis je zcela zjevne, to nemusis psat 8)

    Ale jo, protoze jsi tak zdvorilej, skromnej, slusnej, pravdomluvnej, soukromi uznavajici jinoch, zaslouzis si vysvetleni 8)

    VOP by už byla symetrická a při neutrálním nastavení by žádný vztlak nevytvářela - to je pitomost. U letadla klasicke koncepce mas teziste pred pusobistem vztlaku. Aby takove letadlo stabilne letelo, VOP _MUSI_ generovat _zaporny_ vztlak (tlacit ocas dolu). Diky tomu je letadlo stabilni a "leti samo". Jinymy slovy, VOP na letadle jen proto, abys mel cim letadlo ridit, ale i proto, aby ho stabilizovala (hint: proto se taky pevni casti ty vodorovny veci vzadu rika... stabilizator. Sokujici, ze? 8)) )

    Takze... kdyz tohle aplikujeme na tvoji maluvku, co zjistime? Pokud cele to tvoje kridlo generuje vztlak, tak jeho znacna cast je dost daleko za tezistem. Coz znamena co? Ze stabilizator musi vytvaret znacnou silu v protismeru. Coz znamena co? Ze generuje znacne odpor. Coz znamena co? Cl/Cd jde do prdele.

    A pokud cast kridla vztlak negeneruje, tak jednak jen klade odpor a druhak jde do prdele tvoje plosny zatizeni a tak dale a tak dale.

    Jen teda na okraj, tohle je zase naprosto zakladni veci. Ze po ctyrech letech tvyho machrovani o tom, jak skvely dokazes navrhnout letadla, zjistim, ze si myslis ze vop u normalniho letadle muze byt symetricka, neutralne nastavena a nevytvaret vztlak... ach jo.

    Cili, fail. Coz mimochodem fakt ocenuju, protoze jedna z veci, co me tady fakt bavi, je ta fraktalni rozbitost toho, co hlasas. At se na to podivame na jakykoliv urovni, je to rozbity. Ekonomika? Postavit tuhle vec za 200k? Fail. Mechanika? Postavit takovou konstrukci tvejma moznostma vazici 30kg? Fail. Aerodynamika? Navrhnout to tak, aby to bylo schopny stabilniho letu? Fail. Aerodynamika podruhe? Ukazat, ze jsi vubec schopnej dostat se na L/D co potrebujes? Fail.

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ufff, dokonce trojplošný boxed-wing :-)
    StratosLiner index.html
    http://www.stratosliner.com/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    k tomuhle projektu poznamenávají možná něco podobného, o čem jsem přemýšlel tady [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]

    Project « IDINTOS
    http://www.idintos.eu/eng/?page_id=4
    In the case of small aircraft, instead, the greatest benefits can be found in flight safety. In fact, thanks to an intrinsic anti-stall behaviour and the presence of control surfaces on both wings, the PrandtlPlane is able to reduce the probability that a human error could be the cause of accidents and other dangerous situations.

    každopádně kdybych si chtěl začít hrát s modýlky, začnu s něčím takovýmhle
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    "bi-planes have four wingtips, this one has zero"
    aircraft design - Do box-wings suffer from induced drag the same way as normal wings? - Aviation Stack Exchange
    http://aviation.stackexchange.com/...box-wings-suffer-from-induced-drag-the-same-way-as-normal-wings
    ano, opět je to o něčem jiném - větší rychlosti, větší výkony - ale pokud je fakt tak těžké pohánět konvenční letadlo solárně, jak to podle všeho vypadá, tak prostě _něco jiného_ budu muset zkusit tak jako tak.
    Synergy Aircraft, LLC.Home - Synergy Aircraft, LLC.
    http://synergyaircraft.com/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no tak když se zvětší, budou třeba těžší... ale z hlediska aerodynamiky nevím co zvláštního by se dělo, oproti menší a vzdálenější řídící ploše.

    těžiště by samozřejmě mělo být tam, kde bude pilot a baterie a případná zavazadla a tak (takže posouvat ho pomocí posouvání baterií směrem k ocasu asi není dobrý hmm). když by se těžiště přesunulo moc dozadu, nebude to dobře říditelné... proto jsem to taky nakreslil jak jsem to nakreslil, těžiště musí být stejně plus/minus někde na úrovni toho předního křídla, aby to šlo vůbec nějak řídit.

    v podstatě je to tak trochu létající křídlo a ta taky jdou nějak uřídit, že jo. možná ty nevýhody převáží nad výhodama, když tu horní/zadní plochu navíc nemáš k čemu využít, ale to není případ solárního letadla. minimálně by stálo za pokus, co by to vlastně dělalo a jak by se to přesně chovalo.

    podívej, s tou stabilitou to myslím chápu dostatečně - vždycky potřebuješ udržet nějaký úhel náběhu pro dané zatížení a režim letu - ale u takhle speciální konstrukce, kde horní plocha plynule přechází do ocasní plochy, budou některé věci jinak. (další možnost je udělat to jako u toho projektu [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] kde je konvenční uzavřené křídlo + ocasní plochy.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: když se zkrátí rameno páky, na které jsou ocasní plochy, musím zvětšt jejich plochu - a ocividne nechapes dusledky.

    Hint: a kdyz zvetsi ocasni plochy, stane se co?

    co ty víš, kde bude těžiště - no vzhledem k tomu, ze to zjevne nevis ani ty, si z toho nejaky vycitky nedelam 8))



    ale VOP by už byla symetrická a při neutrálním nastavení by žádný vztlak nevytvářela - aha. Takze ten hint asi nepomuze, protoze xchaos zjevne nechape principy stability letadel. Dalsi bizarni zjisteni, po ctyrech letech. Hlavne ze kolem hazis "momentama" a jejich "zanalyzovanim" 8))

    A zbytek jsou jen nahodne motany dohromady utrzky faktu a cizich slov, ktery vzhledem k poslednimu zjisteni fakt netreba brat vazne 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, když se zkrátí rameno páky, na které jsou ocasní plochy, musím zvětšt jejich plochu (toto u mě platí min. pro VOP). vzduchu by tam měl proudit dostatek. obecně tandemová křídla jsou říditelná... (ale kdyby to nemelo žádný háček, budou se asi používat častěji)

    s tím těžištěm jsem samozřejmě kritiku čekal, a na oplátku tedy dodávám - co ty víš, kde bude těžiště? není tam nakreslené, kde bude těch 15 kg baterií, mám tam k dispozici dost dlouhou páku, abych mohl těžiště posunout přesně tam, kde potřebuju (ostatně jsem vysvětloval, že je to ilustrace)

    představuju si, že by vnější (negativně šípovité) části uzavřeného křídla vytvářely vztlak, ale VOP by už byla symetrická a při neutrálním nastavení by žádný vztlak nevytvářela.

    (ve skutečnosti není žádný skutečně pádný důvod, aby spodní plocha nebyla pro změnu pozitivně šípovitá - ostatní closed wing designy to tak mají a dokonce by se asi i lépe přenesla hmotnost pilota na konstrukci křídla... dal jsem přednost tomu přiblížit spodní plochu k těžišti... ale tohle by se už muselo pořádně zanalyzovat, jaké momenty tam vznikají při jakém úhlu náběhu ... v podstatě asi dám nejdřív přednost tomu rozbít několik modelů, než si do toho sednu :-) ...jo už vím - spodní plochu jsem nechal kolmou na trup kvůli 40ti místné verzi s VTOL schopnostma :-) to ale asi není úplně dobrý důvod dát to i na ultralehkou verzi... další možnost taky je, že štíhlost spodní plochy bude menší, absolutní plocha větší a že tedy bude vytvářet i většinu vztlaku... )

    taky by se rozdíl v geometrii obou ploch dal využít k tomu, že dají maximum vztlaku při různých rychlostech, tzn. při malé rychlosti se zhorší klouzavost, ale pokud člověk trochu zvedne čumák (pomocí VOP), doplachtí to bezpečně a pomalu na zem, při větší rychlosti poskytne horní plocha více vztlaku i a VOP bude moci být ve zcela neutrální poloze a nevytvářet vztlak)

    všechny T - ocasní plochy mají ten problém, že při zvednutí čumáku se můžou dostat do turbulence za křídlem a ztrati účinost (ruské tryskáče takhle padaly). tohle u mě řeší právě ta negativní šípovitost horní plochy - při žádném úhlu náběhu celého letadla by neměla být nikdy celá horní plocha v turbulenci za křídlem a mělo by to tedy mít tendenci se samo vrátit do klouzavého letu (i při příliš malé rychlosti na to, aby to šlo ocasníma plochama řídit... v podstatě je žádoucí, aby se to letadlo v neřízeném letu chovalo tak trochu jako padák :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: i když ta horní plocha uzavřeného křídla na mém schématu je současně tak trochu VOP, takže je otázka, kolik vztlaku skutečně přidá, aby to šlo vůbec pořádně řídit - jo, to je dobra pripominka, i kdyz zda se, ze ani nevis proc 8)

    Hint: zamysli se nad tim, co udela se stabilitou klasickyho letadla prilis mnoho vztlaku daleko za tezistem 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: takhle, tohle mi REDGUY počítal už asi před 5 lety (ovšem coby kritik)

    dostaneš průměrně 100W z 1 m2 (optimální maximální výkon až 200 či víc W se nepočítá - ten můžeš šoupnout do baterie nebo na něj stoupat nebo zrychlit, když ho náhodou máš).

    co s tím letadlem těch 100W na 1m2 udělá, to závisí z velké části právě na kombinaci klouzavosti + plošného zatížení křídla. Proto jsem pro svůj design stanovil jako cíl něco kolem klouzvaosti 16:1 a zatížení křídla 8 kg/m2 (i když ta horní plocha uzavřeného křídla na mém schématu je současně tak trochu VOP, takže je otázka, kolik vztlaku skutečně přidá, aby to šlo vůbec pořádně řídit.. nicméně, tandemové designy existují...)

    nikomu neberu, že jeho třeba baví létání jiným způsobem: já sám moc zkušeností nemám, jsem prostě cestovatel, a mám pocit, že by mi na silnicích nezávislé cestování a vyhlídka zvýšky navrch bavila (i když reálně na toto člověk bude mít čas a peníze až tak v důchodu). nikomu neberu jeho koníček, ať už je to klasické plachtění, s nejrůznějšími přídavnými motory, nebo bez... jenom si prostě rád vymýšlím excentrická řešení tak trochu "po svém".

    dá se očekávat, že lidí, které cestovní rychlosti 36 km/h neuspokojí. ovšem i dolet kolem 160 km/letní den by umožnil spoustu zajímavých věcí...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: proto je to taky pomocny motor, protoze slouzi pro dolet na letiste pripadne kdyz chces nabrat vysku, neslouzi pro vzlet. zavratny je ten pomer tah ku hmotnosti a to te zajima i u vrtuloveho letadla, u pistovych motoru a vrtule se udava vykon motoru protoze ten tah zavisi na vice parametrech, treba na vrtuli a tah u vrtule se meni s otackami, s tim se meni i potrebny kroutici vykon, a ten je u motoru promenlivy s otackami podle momentove otackove charakteristiky motoru. u dospelejsich letadel se pouzivaji vrtule s promenlivim natocenim listu, prave aby dosahli optimalniho vyuziti motoru pri jeho optimalnich otackach a krouticiho momentu (hint, vykon se sklada z otacek a momentu), optimalni otacky jsou promenlive s ohledem na vysku teplotu a vlhkost vzduchu.

    nakonec z toho vseho dostanes tah pri optimalnich otackach (i elektromotor ma optimalni otacky), hint2: tah je to co pohani letadlo dopredu, a protoze potrebujes vsechno maximalne lehke, tak te u pohonu ze vseho nejvic zajima prave pomer tah/hmotnost, u te turbiny je ten pomer 10:1, kdyz k tomu pridame 50 litru paliva tak bude celkovy pomer 1:1, myslis ze se s FV soustavou dostanes aspon na 1:10 (tzn 1kg tahu na 10kg hmotnosti) ? cim budes mit pohon tezsi, tim budes muset mit i tezsi celou konstrukci a ty to chces delat presne obracene.

    btw tech 200k kc ti nebude stacit ani na certifikace, s rozpoctem jsi v minusu driv nez by jsi koupil prvni sroubek
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    přemýšlím, že bych si tu kapotáž koupil dopředu na lehokolo :)
    Motorová rogala, Motorové rogalo CROSS 5 SPORT, podvozky pro rogala
    http://www.rogalo.info/rogalo-blatniky-kolecka-kapotaz-pristrojove-panely.html
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam