• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: tak to je právě video toho Archeopteryxe za letu, vždyť jsem na to odkazoval :-)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: No, a s jakou hodnotou se u nás potkáš častěji? :-D s maximální osvitovou hodnotou, kterou máš dva dny v roce v poledne, nebo s tou průměrnou?

    BTW: zkus si spočítat, kolik bys uletěl za ty tvoje ideální dvě až tři sluneční hodiny denně v průběhu léta, když budeš mít cestovku 36km/h ... není pak lepší vzít kolo? O.o
    A vůbec, tušíš jak daleko od sebe jsou letiště, kde bys mohl se svým křehkým strojem přistát? ;-)

    O dodání/výrobě komponent pro cokoli jsem ochoten se bavit až nad technickým výpočtem popř. výkresem.

    BURAN: jasně šéfe, zařiď, ať mi začne chodit na účet 5k švýcarských franků měsíčně a klidně začnu ;)
    BURAN
    BURAN --- ---
    jo, TEAPACK, prestan zvanit a zacni makat :) miskovi se blizi deadline ;)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: jinak já si samozřejmě nechám při konstrukci svého plánovaného stroje rád poradit, ale doufám, že to nebude nutně od lidí, kteří když udělají zásadní botu v chápání pro solární technologie tak klíčové veličiny, jako je insolace (tzn. označení průměrné hodnoty za maximální rovníkovou).

    pořád věřím, že bys mohl třeba dodat nějaký klíčový komponent, se kterým podle všeho máš zkušenosti, ale pouze potvrzuješ moje obecné podezření, že lidé jsou čím dál tím více specializovaní a vědí "téměř všechno o téměř ničem" - dnes hodně chybí všeobecný rozhled a znalost celkového obrazu věcí (lidi ty informace potenciálně mají, ale dávají přednost zábavným, adrenalinovým extrémům...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ:
    DANYSEK: no, trochu offtopic, leda byste na tu skálu šplhali nějak solárně
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ:
    OMNIHASH: ano - solární auta jsou tady jako doplňkové téma ontopic taky. prostě solární rychlostní rekordy všeho druhu se tu počítají.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    JIMIQ: tak Australia Solar Challenge se jezdí obrok:

    World Solar Challenge - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/World_Solar_Challenge
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    solární auto
    http://physics.ucsd.edu/do-the-math/wp-content/uploads/2011/11/Tokai_Challenger.jpg
    1) technologie existuje
    2) funguje
    3) levnější než letadlo
    4) rychlejší než letadlo
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JIMIQ: zkuste to... bez motoru... mily Marconi... :)
    GoPro: Wingsuit Flight Through 2 Meter Cave - Uli Emanuele
    https://www.youtube.com/watch?v=-C_jPcUkVrM
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Wingsuit flight between the trees - 9GAG
    http://9gag.com/gag/aw7O9v1

    solární letadlo :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: no ale fakt mi přijde, že ty stratosférické věci jsou příliš vzdálené přízemní realitě, a musel bych se omezit na nějaké simulace a tak. amatérské létání je v dosahu běžného člověka, a elektromotor dnes může být levnější než spalovací (viz počet letových do nutné generálky motoru, apod.) a stejně tak fotovoltaika může být levnější, než lithium. Takže to není úplně mimo mísu a je to jen otázka času... když se k tomu nedokopu já, tak to zkusí někdo jiný.

    a samozřejmě, člověk může působit jako OOOO - Opravník Obecně Oblíbených Omylů - viz irradiance průměrná vs. maximální vs. typická v letním období v mírném klimatickém pásmu... :-)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: njn, když je člověk zaneprázdněn důležitějšími věcmi, tak je jasné, že nepodstatné detaily musí jít stranou ;) tak si užij stavbu letadla/kluzáku/čehokoli a až budeš mít testovací let, tak dej vědět, abych se tomu místu raději vyhnul velkým obloukem ;)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: mno, on taky tlak vzduchu ve 29 km je někde trochu jinde, než v těch 21 km :-) jinak nedosáhlo to parametrů, o kterých mluvím... byl to prototyp, první a v podstatě zatím jediné stratosférické solární letadlo vůbec. přesto je ten výsledek pozoruhodný.

    tlak a hustota neklesají stejně, ale pro informaci, cílil jsem v těch úvahách na oblast, kde je hustota vzduchu někde mezi 9x a 16x nižší, než u hladiny moře... odpovídající max. rychlost při stejném tahu a stejném koeficientu odporu vzduchu je tam tedy 3-4x vyšší, než u hladiny moře (ovšem... stejným způsobem musíme snížit i plošné zatížení křídla - tzn. 9 až 16x - jinak bychom museli zvednout úhel náběžné hrany, což zřejmě udělal Helios, a L/D jde do háje). způsob, jak jsem nízkého zatížení křídla chtěl dosáhnout, spočíval zejména v měnitelné geometrii křídla.

    je fakt, že ve svých původních úvahách jsem vycházel z rychlostních rekordů solárních aut (cca 100-130 km/h, zřejmě podle toho jestli se berou i bateriové typy, nebo jestli jde o rekordy v rámci regulovaných závodů), zatímco rychlost solárních letadel dnes končí u 70 km/h (a průměr Solar Impulse 1 byl spíš 45 km/h a Solar Impulse 2, nepatrně víc - asi 50 km/h)

    tyhle stratosférické úvahy teď pro mě nejsou důležité, každopádně: přeorientoval jsem se na to, čeho jsem schopen dosáhnout já amatérskými prostředky (přetlaková kabina je zjevně mimo moje možnosti - i kdybych se třeba rozhodl létat na nějakém teritoriu, kde nebudu omezován předpisy)

    takže nechci ztrácet čas opakováním flejmů o stratosférickcýh solárních dopravních letadlech - ne proto, že bych podstatně změnil názory, ale prostě počkám si tak 5 let, až se objeví nové technologie, a pak má cenu v těch debatách pokračovat a upřesňovat je. zatím chci řešit, jaké solární letadlo mám šanci postavit amatérskými prostředky... tady se každá zkušenost s létáním hodí, takže pochopitelně nemá cenu odrazovat lidi, kteří mají co říct, nekonečnými flamewars...
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: hmm... zajímavé věci typu: remotely piloted (-80kg/osobu, žádné vzduchotěsné kabiny, žádná klimatizace...),
    "The wing area is 1,976 sq ft (183.6 m2)., which gives the craft a maximum wing loading of only 0.81 lb./sq. ft. when flying at a gross weight of 1,600 lb." -> kolik má asi vlaštovka z A4, to bude něco podobnýho ne? ;) - vážně nechceš začít s 1m velkým modelem?

    + Kolik je ten tlak vzduchu v týhle výšce O.o
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: mno, rekord dostupu solárního letadla je trochu výše:
    NASA Helios - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/NASA_Helios#Records
    On August 13, 2001, the Helios Prototype piloted remotely by Greg Kendall reached an altitude of 96,863 feet (29,524 m), a world record for sustained horizontal flight by a winged aircraft

    (v podstatě šlo tak trochu i o vývoj letadla, které by bylo schopné poháněné solární energií lítat v atmosféře Marsu, což je právě zhruba těch 30 km...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Part 2: Solar Energy Reaching The Earth’s Surface | ITACA
    http://www.itacanet.org/...un-as-a-source-of-energy/part-2-solar-energy-reaching-the-earths-surface/
    The Earth presents a disc of area nR2 to the Sun, therefore the total amount of extraterrestrial insolation incident on the Earth is ISC × nR2. This value is then divided by half the surface areas of the Earth, 4nR2/2, which gives 684 W/m2, the average insolation incident on unit area of the Earth facing the Sun (figure 2.9). Note that solar panels are calibrated assuming that there is 1000 W/m2 available.

    TEAPACK: předpisy jsou výtvorem lidí, nikoliv přírody, a popravdě, nejlepší způsob který se mi osvědčil, je outsourcovat potýkání se sociálními konstrukty jinými lidem (tedy: naučil jsem se konvertovat problematiku konformity se společností na finanční náklady, potřebné k tomu, aby to někdo vyřešil za mě)

    zpět k irradianci: číslo, které si prezentoval, je průměrná hodnota, týkající se celé osvětlené poloviny Země, včetně oblastí východu a západu slunce, resp. polárních oblastí. Tedy včetně oblastí, kde se solární energie obvykle nevyužívá! Je to každopádně průměrná hodnota - nikoliv "maximální hodnota v oblasti mezi obratníky, když je Slunce kolmo nad hlavou"
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: hlavně si udělej podrobný audit zdrojů všech informací, ze kterých vycházíš. Aby tě někdo nevytrolil jenom kvuli tomu, že ty to studovat nechceš...

    což mi připomíná, už máš nastudované předpisy? ;)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: 21-25km .... hmmm ... jaký tam je asi tlak vzduchu? =D je tam vůbec něco, co by to letadlo drželo ve vzduchu? O.o
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: ne, já jsem to následně rozporoval už správně :-) a jsou tam i další texty, byl by to hrozně složitý edit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: ok, ty máš číslo 650W já, "zhruba 1000W". Ta jsou celkem dále od sebe, než 19/7 od 3 (nebo 22/7 od 3.14159..). tedy, někdo z nás má k dispozici přesnější zdroj, podle všeho.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam