• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: ne, já jsem to následně rozporoval už správně :-) a jsou tam i další texty, byl by to hrozně složitý edit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: ok, ty máš číslo 650W já, "zhruba 1000W". Ta jsou celkem dále od sebe, než 19/7 od 3 (nebo 22/7 od 3.14159..). tedy, někdo z nás má k dispozici přesnější zdroj, podle všeho.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS:tak to smázni, ať ostatní nemateš ;)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: počkej, počkej... já jsem neustoupil ze 40ti-místné stratosférické DC-3, která ve výšce kolem 21-25 km letí průměrnou rychlostí kolem 250-300 km na vzdálenost až 3000 km za den :-) ale k tomu povede dlouhá cesta, a někdo (ne nutně já), kdo si to troufne navrhnout, bude muset získat důvěru investorů. A tu nejsnáze získá, pokud solární amatérské létání v malém bude zcela běžné, a k tomu už přispět můžu :-)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: =) ano a teď začínají slovíčka typu approximately a kolem mít velkou váhu... jinak, určitě znáš ten vtip o tom, proč vlak na kolejích drncá že? =) abych ti nemusel hlouběji vysvětlovat, že 19/7 jsou skoro 3 =)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (celkem je to v souladu s tím, co jsem pozoroval u svých polykrystalických 260W flexibilních panelů, když byly nové a nepoškozené... maxima byla kolem 8A, při dobíjení vybité baterie tedy napětí jen kolem 25V, tedy kolem 200W, což odpovídá tomu, že se taky ohřívaly a slunce nebylo kolmo nad hlavou, apod.)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Solar irradiance - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_irradiance#Earth
    The Sun's rays are attenuated as they pass through the Atmosphere, leaving maximum normal surface irradiance at approximately 1000 W /m2 at Sealevel on a clear day
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak, tohle je "at the top of atmosphere" - to je dobré tak pro panely na satelitech...
    Solar constant - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_constant#Solar_irradiance
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: Vidím, že už zase chystáš spíš kluzák... nechceš začít chodit do aeroklubu, aby ses naučil lítat s kluzákem a vyzkoušels motorovou? ^ ^
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    eh, to předchozí je blbost, to je "average annuak irradiation", to je energie, ne výkon...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: ok, dobře, tohle chápu. (taky lze mluvit o přetížení, které to musí snést, ne?). ale i tohle by mělo jít nějak testovat

    TEAPACK: tak těch 650W musím rozporovat (zdroj: wiki)


    1) vliv odklonění - jasně, mluvím o 3h letu přes poledne (i na solárním kole jsem přes poledne vždy ujel největší úsek cesty a ještě za jízdy dobil baterii, teda dokud byly panely nepoškozené). I potom je to v našich šířkách, méně než kolmo nad obzorem, to je jasné

    2) experimentům jsem se teď věnoval 3 léta po sobě dost intenzivně a určitou představu mám (teď se ale chystám poprvé experimentovat s monokrystalickým flexibilními panely, se kterými počítám do pěti let i na to letadlo)

    3) účinnost dobíjení není vůbec špatná, ale jak sis jistě povšiml: můj koncept počítá s dobíjením na zemi před startem, poté budou panely hlavně snižovat zatížení baterie a prodlužovat její výdrž, v ideálním případě nabídnou vodorovný let bez dobíjení baterií. (o dobíjení za letu půjde mluvit v případě klouzavého letu, pokud jsem předtím stoupal v termice... tzn. během těch přeletů k nějakému dobíjení občas dojde, ale nespoléhám na to)

    ... ad měření tahu vrtule: to je další dobrý nápad, nejdřív si hrát jen s elektromotorem a vrtulí, než začnu skutečně nakupovat ve velkém panely nebo s něčím létat. (je toho spousta, co se dá vyzkoušet předtím, než se pokusím doopravdy se v tom letadle zabít :)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: ale tady jde o impulz síly, ne o statické zatížení... nádherný příklad je třeba plechovka - můžeš na ní položit postupně i 150kg a nezdeformuješ jí, ale když na ní upustíš cihlu, tak máš stejně smůlu.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: maximální teoretický výkon slunce, který dopadá na náš povrch je 650W (rovník, poledne, naprosto čistý vzduch bez prachových částic) ve všech vlnových délkách (nejen od IČ do UV). Teoretická maximální účinnost FV panelu je 31% pro vlnové délky, na které je citlivý.
    Dnešní panely mají účinnost opravdu kolem 20% a laboratorní pokusné dokonce až 25%. Ovšem abys dostal z teoretického výkonu reálný dodávaný do motoru, tak musíš
    1) započítat ještě vliv odklonění od slunce ( *cos(alfa))
    2) korekci na další miliardu parametrů, jako jsou např. odpor vodičů a účinnost měniče - nejlepší určit experimetálně na panelu, který už určitě máš koupený.
    3) započítat ztráty při ukládání energie do baterií.

    a pak už můžeš na vybraný elektromotr připojit vrtuli a pustit do toho předem naměřený špičkový výkon, který ti může reálně poskytnout měnič, abys zjisitl, jaký tah s danou vrtulí získáš.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: hele, před pěti rokama, bo kdy si ten svůj aeroplán rozjížděl, to byl solární koráb, kde měl každej cestující svojí kabinu a kochal se výhledem ze stratosféry. IMHO ve chvíli, kdy se tvoje vize smrskla na chlápka v rogalu, co běží z kopce nesouc letadlo, protože to neuveze ani podvozek, tak je na čase si přiznat, že tenhle směr by teoreticky mohl být slepá ulička. Ale jinak zdar a hodně štěstí v dalších letech bádání.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: ééé, ne způsobená, vypadla mi půlka věty...

    "tuhost křídla a odolnost vůči poryvům způsobeným stopavým proudem"

    nebo tak nějak, sorry :-)

    zajímá mi, jaký je maximální akceptovatelný průhyb křídla, nebo na jaké zatížení by se to testovalo při testech letové způsobilosti: můžu si zkoušet poskládat pár trubek a věšet na ně pytlíky s pískem, ještě než kamkoliv poletím...
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: "ta tuhost způsobená stoupavým proudem" O.o Coooo ?! dokážeš si představit, co by s tvým křídlem udělal klesavý proud? =D to by se ti z křídel stal brzdný pruh látky! ^ ^

    Stoupavý proud ti nezpůsobuje žádnou tuhost!! Ale naopak je schopný tě kopnout do zadku stejně, jako když vjedeš autem do pořádnýho výmolu (pořádnýho na český poměry) a to je jenom síla přenášená z křídla na trup letadla.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    OMNIHASH: tak výkon můžeš snížit tím, že koupíš čínskej měnič a dáš tam míň baterií, ale ten tvuj motor je rozhodně menší na celkové rozměry potřebné na zástavbu a i na hmotnost ;)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: jednoduše, to letadlo musí být navržené tak, aby s 3 kWh baterií (tzn. asi 6x kapacita baterie běžného elektrokola, které i bez asistovaného šlapání na rovině ujede min. desítky km...) uletělo při vodorovném letu (bez stoupání) a bez asistence fotovoltaiky (opět: téměř nikdy nebudeš létat když bude zcela zataženo nebo noc, takže vždy panely tu bilanci nepatrně zlepší) vydrželo ve vzduchu 40 minut.

    toto jednoduše možné je: nikdo neříká, že to bude snadné, dost možná to nebude tak levné, jak dnes fantazíruju - ale není to nemožné, dostatečně lehké letadlo s dostatečně vysokou klouzavostí by si mělo vystačit s 2 kW pro vodorovný let. kdybys debatu sledoval...

    https://en.wikipedia.org/wiki/Ruppert_Archaeopteryx
    http://www.ruppert-composite.ch/rokdownloads/public/archaeopteryx/kataloge/Electeryx-Flyer_eng.jpg

    toto je nesrovnatelný s jakýmkoliv padákem nebo rogallem, a výkon elektrického motoru (někde o tom píšou podrobně) je v podstatě k smíchu
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: ne. padák i rogallo jsou sice lehké, ale mají relativně špatné L/D ratio (rozhodně oproti např. motorovým kluzákům: typické rogallo nebo padák v oblasti 10:1, ultralehké kluzáky běžně přes 20:1, profi kluzáky 30:1 ale ty jsou zase těžké a rychlé...). U rogall i padáků potřebuješ větší výkon v přepočtu na jednotku hmotnosti, abys udržel vodorovný let.

    Nápověda: Nejslabší výkon "motoru" v historii měla bez debaty šlapací, lidskou silou poháněná letadla - a to rozhodně nebyly paraglidy ani rogalla. Nad touto kategorií dále existovaly stroje, které dokázaly odstartovat s cca 2 kW maximálního výkonu (ovšem tam je otázka, na kolik šlo ten výkon stáhnout při vodorovném letu...) a ani to nebyly paraglidy a rogalla.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam