TEAPACK: mno, on taky tlak vzduchu ve 29 km je někde trochu jinde, než v těch 21 km :-) jinak nedosáhlo to parametrů, o kterých mluvím... byl to prototyp, první a v podstatě zatím jediné stratosférické solární letadlo vůbec. přesto je ten výsledek pozoruhodný.
tlak a hustota neklesají stejně, ale pro informaci, cílil jsem v těch úvahách na oblast, kde je hustota vzduchu někde mezi 9x a 16x nižší, než u hladiny moře... odpovídající max. rychlost při stejném tahu a stejném koeficientu odporu vzduchu je tam tedy 3-4x vyšší, než u hladiny moře (ovšem... stejným způsobem musíme snížit i plošné zatížení křídla - tzn. 9 až 16x - jinak bychom museli zvednout úhel náběžné hrany, což zřejmě udělal Helios, a L/D jde do háje). způsob, jak jsem nízkého zatížení křídla chtěl dosáhnout, spočíval zejména v měnitelné geometrii křídla.
je fakt, že ve svých původních úvahách jsem vycházel z rychlostních rekordů solárních aut (cca 100-130 km/h, zřejmě podle toho jestli se berou i bateriové typy, nebo jestli jde o rekordy v rámci regulovaných závodů), zatímco rychlost solárních letadel dnes končí u 70 km/h (a průměr Solar Impulse 1 byl spíš 45 km/h a Solar Impulse 2, nepatrně víc - asi 50 km/h)
tyhle stratosférické úvahy teď pro mě nejsou důležité, každopádně: přeorientoval jsem se na to, čeho jsem schopen dosáhnout já amatérskými prostředky (přetlaková kabina je zjevně mimo moje možnosti - i kdybych se třeba rozhodl létat na nějakém teritoriu, kde nebudu omezován předpisy)
takže nechci ztrácet čas opakováním flejmů o stratosférickcýh solárních dopravních letadlech - ne proto, že bych podstatně změnil názory, ale prostě počkám si tak 5 let, až se objeví nové technologie, a pak má cenu v těch debatách pokračovat a upřesňovat je. zatím chci řešit, jaké solární letadlo mám šanci postavit amatérskými prostředky... tady se každá zkušenost s létáním hodí, takže pochopitelně nemá cenu odrazovat lidi, kteří mají co říct, nekonečnými flamewars...