• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: na km ano, na kopce víc než celý :) no a včetně cesty na start taky víc než celý (francouzi jeli na start asi polovinu co já). ale moje poslední 1/3 byla tak o 1/5 celkově vyrobené energie...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: a ty si to dal minule celý?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: vítěz Sun Tripu na solárním lowraceru (bez přívěsu, ale naložený věcma na kempování) ujel průměrně 300 km za den. souhlasím, že je to frajer, a to, že jsem vyhlásil, že ho v roce 2017 chci trumfnout, je fakticky větší drzost než to, že chci v roce 2020 (nějak, jakkoliv, mimo soutěž...) solárně létat.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: tak jestli ujedeš 200 kiláků denně na kole s přídavným vozíkem, tak seš frajer nehledě na to, jestli postavíš nějakej xchaosplán.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (jinak pro ujasnění situace: ano, plánuju naprosto vážně, že solární lehokolo zprovozněné v roce 2017 ujede za den zhruba 2x tolik (tzn. asi 300 km), než kolik za den za ideálních podmínek uletí moje jednomístné solárně dobíjené letadlo v roce 2020 (tzn. asi 150 km)... důvod je jednoduchý: na tom kole se bude současně ještě šlapat a očekává se, že bez elektřiny na rovině by mělo být pořád schopné ujet aspoň tak 100 km...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: pokud mluvím, že letadlo se udrží ve vodorovném letu 3-4h přes poledne, tak co myslíš? která hodnota je relevantnější?

    uletěl bych zhruba tolik, kolik jsem letos ujel na solárním kole (ovšem za těch nejlepších dnů)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: tak to je právě video toho Archeopteryxe za letu, vždyť jsem na to odkazoval :-)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: No, a s jakou hodnotou se u nás potkáš častěji? :-D s maximální osvitovou hodnotou, kterou máš dva dny v roce v poledne, nebo s tou průměrnou?

    BTW: zkus si spočítat, kolik bys uletěl za ty tvoje ideální dvě až tři sluneční hodiny denně v průběhu léta, když budeš mít cestovku 36km/h ... není pak lepší vzít kolo? O.o
    A vůbec, tušíš jak daleko od sebe jsou letiště, kde bys mohl se svým křehkým strojem přistát? ;-)

    O dodání/výrobě komponent pro cokoli jsem ochoten se bavit až nad technickým výpočtem popř. výkresem.

    BURAN: jasně šéfe, zařiď, ať mi začne chodit na účet 5k švýcarských franků měsíčně a klidně začnu ;)
    BURAN
    BURAN --- ---
    jo, TEAPACK, prestan zvanit a zacni makat :) miskovi se blizi deadline ;)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: jinak já si samozřejmě nechám při konstrukci svého plánovaného stroje rád poradit, ale doufám, že to nebude nutně od lidí, kteří když udělají zásadní botu v chápání pro solární technologie tak klíčové veličiny, jako je insolace (tzn. označení průměrné hodnoty za maximální rovníkovou).

    pořád věřím, že bys mohl třeba dodat nějaký klíčový komponent, se kterým podle všeho máš zkušenosti, ale pouze potvrzuješ moje obecné podezření, že lidé jsou čím dál tím více specializovaní a vědí "téměř všechno o téměř ničem" - dnes hodně chybí všeobecný rozhled a znalost celkového obrazu věcí (lidi ty informace potenciálně mají, ale dávají přednost zábavným, adrenalinovým extrémům...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ:
    DANYSEK: no, trochu offtopic, leda byste na tu skálu šplhali nějak solárně
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ:
    OMNIHASH: ano - solární auta jsou tady jako doplňkové téma ontopic taky. prostě solární rychlostní rekordy všeho druhu se tu počítají.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    JIMIQ: tak Australia Solar Challenge se jezdí obrok:

    World Solar Challenge - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/World_Solar_Challenge
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    solární auto
    http://physics.ucsd.edu/do-the-math/wp-content/uploads/2011/11/Tokai_Challenger.jpg
    1) technologie existuje
    2) funguje
    3) levnější než letadlo
    4) rychlejší než letadlo
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JIMIQ: zkuste to... bez motoru... mily Marconi... :)
    GoPro: Wingsuit Flight Through 2 Meter Cave - Uli Emanuele
    https://www.youtube.com/watch?v=-C_jPcUkVrM
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Wingsuit flight between the trees - 9GAG
    http://9gag.com/gag/aw7O9v1

    solární letadlo :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: no ale fakt mi přijde, že ty stratosférické věci jsou příliš vzdálené přízemní realitě, a musel bych se omezit na nějaké simulace a tak. amatérské létání je v dosahu běžného člověka, a elektromotor dnes může být levnější než spalovací (viz počet letových do nutné generálky motoru, apod.) a stejně tak fotovoltaika může být levnější, než lithium. Takže to není úplně mimo mísu a je to jen otázka času... když se k tomu nedokopu já, tak to zkusí někdo jiný.

    a samozřejmě, člověk může působit jako OOOO - Opravník Obecně Oblíbených Omylů - viz irradiance průměrná vs. maximální vs. typická v letním období v mírném klimatickém pásmu... :-)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: njn, když je člověk zaneprázdněn důležitějšími věcmi, tak je jasné, že nepodstatné detaily musí jít stranou ;) tak si užij stavbu letadla/kluzáku/čehokoli a až budeš mít testovací let, tak dej vědět, abych se tomu místu raději vyhnul velkým obloukem ;)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: mno, on taky tlak vzduchu ve 29 km je někde trochu jinde, než v těch 21 km :-) jinak nedosáhlo to parametrů, o kterých mluvím... byl to prototyp, první a v podstatě zatím jediné stratosférické solární letadlo vůbec. přesto je ten výsledek pozoruhodný.

    tlak a hustota neklesají stejně, ale pro informaci, cílil jsem v těch úvahách na oblast, kde je hustota vzduchu někde mezi 9x a 16x nižší, než u hladiny moře... odpovídající max. rychlost při stejném tahu a stejném koeficientu odporu vzduchu je tam tedy 3-4x vyšší, než u hladiny moře (ovšem... stejným způsobem musíme snížit i plošné zatížení křídla - tzn. 9 až 16x - jinak bychom museli zvednout úhel náběžné hrany, což zřejmě udělal Helios, a L/D jde do háje). způsob, jak jsem nízkého zatížení křídla chtěl dosáhnout, spočíval zejména v měnitelné geometrii křídla.

    je fakt, že ve svých původních úvahách jsem vycházel z rychlostních rekordů solárních aut (cca 100-130 km/h, zřejmě podle toho jestli se berou i bateriové typy, nebo jestli jde o rekordy v rámci regulovaných závodů), zatímco rychlost solárních letadel dnes končí u 70 km/h (a průměr Solar Impulse 1 byl spíš 45 km/h a Solar Impulse 2, nepatrně víc - asi 50 km/h)

    tyhle stratosférické úvahy teď pro mě nejsou důležité, každopádně: přeorientoval jsem se na to, čeho jsem schopen dosáhnout já amatérskými prostředky (přetlaková kabina je zjevně mimo moje možnosti - i kdybych se třeba rozhodl létat na nějakém teritoriu, kde nebudu omezován předpisy)

    takže nechci ztrácet čas opakováním flejmů o stratosférickcýh solárních dopravních letadlech - ne proto, že bych podstatně změnil názory, ale prostě počkám si tak 5 let, až se objeví nové technologie, a pak má cenu v těch debatách pokračovat a upřesňovat je. zatím chci řešit, jaké solární letadlo mám šanci postavit amatérskými prostředky... tady se každá zkušenost s létáním hodí, takže pochopitelně nemá cenu odrazovat lidi, kteří mají co říct, nekonečnými flamewars...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam