• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: u tandemového křídla je princip stability postavený na tom "front wing stalls first" - ale prdlajs, to sis zase neco precetl, neopochopil a ted to donekonecne opakujes. Letadlo musi byt stabilni pri vsech rychlostech, nejen kdyz je jedno z nich blizko stallu, takze je pitomost rikat, ze "princip stability je postaveny na front stalls first".

    musí teda existovat způsob, - LOL. Engineering by wishful thinking. "Musi to existovat" 8))) A samozrejme, opet nechapes kde je problem. Nejde o nejakym "moc vztlaku". Jde ciste o to, ze jakakoliv zmena namahani konstrukce (turbulence, vibrace, tepelny zmeny, _cokoliv_ ) ti bude meni geometrii celyho letadla a tim i jeho aerodynamicky vlastnosti. Plus samozrejme vzhledem k tomu, ze ty vzpery jsou pripojeny v jednom bode a daleko od osy kridla, to bude deformace dost "kriva" A v situaci, kdy potrebujes letadlo s vlastnostma vcelku kvalitniho kluzaku... no, LOL. Jen si znvvu dokazujeme, ze toho vis tak malo, ze ani nevis, co vsechno nevis 8))

    celá ta vnitřní sekce vymezená vzpěrama - takze extra vzpery, takze leseni, takze aerodynamickej odpor? Takze zase tvuj starej dobrej cyklickej fail, kdy jeden problem letadla vyresis tak, ze vytvoris dalsi problem, kterej pak vyresis tak, ze se zase vratis k prvnimu problemu?

    k tomu ostatnímu se asi nemá smysl vyjadřovat - no, ze se ti o dukazech tveho zmrdstvi nechce mluvit chapu 8)) Jen by me docela zajimalo, jestli muzu do budoucna pocitat s tim, ze zase budes lhat o tom, proc nekoho banujes. Abysme si usetrili cas 8))

    A co ty vzpery a jejich prurez? K tem se taky nema smysl vyjadrovat, protoze uz ti doslo, jaka pitomost to byla?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, že ty vzpěry ovlivní náběžný úhel křídel, o tom jsem samozřejmě přemýšlel, co se stane. u tandemového křídla je princip stability postavený na tom, že křídla tak jako tak nemají stejný úhel náběhu, "front wing stalls first". musí teda existovat způsob, jak tu interakci přes vzpěru využít k dosažení tohohle efektu: pokud máme moc vztlaku, zatáhne vzpěra za spodní křídlo, to ztratí vztlak, a čumák půjde dolů.... ok, to samo o sobě, ale není problém... stačí úhel náběhu zadního křídla nastavit tak, aby za normálních okolností toho vztlaku negenerovalo tolik, ne? pokud zadní křídlo nebude generovat dostatek vztlaku, bude efekt opačný, tedy bude to tlačit na spodní křídlo a zvyšovat jeho úhel náběhu...

    další možnost je, že celá ta vnitřní sekce vymezená vzpěrama (obrázek myslím není dostatečně v měřítku, aby se z něj dalo říct, mezi jakou roztečí kol podvozku je reálné dosáhnout požadované tuhosti...) bude skutečně zkonstruovaná dostatečně tuhá a průhyb křídla se bude projevovat jen na vnějších segmentech (a to díky tomu propojení konců křídel tím boxováním tak, že se obě křídla prohnou v podstatě o stejný úhel a průhyb neovlivní úhel náběhu)

    souhlasím, že zrovna vlastnost tohohle konkrétního uspořádání křídel by mělo cenu začít testovat na modelu... a ano, chci se do toho pustit. hraní s modýlky teď není úplně moje priorita, ale mohlo by to bavit děti v mém okolí, takže bych jim měl co předvést...

    k tomu ostatnímu se asi nemá smysl vyjadřovat. (ano, skutečně se mi daří na nějaké vyjímečně vtipné okamžiky zapomínat - např., že jsem dokázal, že zrovna ty bys byl člověk ochotný nechat se najmout na nadávání online oponentům .-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Jsem zpatky, mate radost?

    XCHAOS: Tak jsem o tom premyslel, jak jsi mi doporucil, a dospel jsem k par zajimavejm vecem:

    - tvoje teorie o tom, ze "kvuli redguovi tady neni poradna debata" byla vyvracena praxi. Naprosta vetsina zprav za ten mesic jsou tvoje linky na vice ci mene relevatni obrazky a videa. A co se te mensiny tyce, pokud se ti nekdo pokusi vysvetlit, v cem mas problem, tak typicka reakce je "nenene, nechapete me" 8))
    - tvoje lhani postoupilo na dalsi uroven. Nejen z ti nedela problem obecn lhat, ted uz vylhany duvody pouzivas i jako zaminku k banovani. Nez tohle zacnes popiprat, nezapomen, ze se k placeni za nadavani oponentum ses ve vedlejsim klubu (po par kolech klickovani a lhani) priznal, takze tvoje zaminka k memu banu, cituji, lživé obvinění, že "platím lidem za nadávání oponentům", byla... no, lziva. Dost meta 8)) A jestli banovat na zaklade vylhanejch duvodu neni dobry duvod oznacit te za zmrda... tak uz asi nic 8))
    - vrchol tvych argumentacnih schopnosti je zabanovat oponenta a pak se do nej navazet - kdyz se nemuze branit. Wow, skvele! 8))

    A ted neco technickeho, coz?

    Obrazek v [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] : co se takhle zamyslet, co se stane, kdyz vzperarma spojis predni hranu horniho s spodni hranou horniho kridla v okamziku, kdy se ty kridla zacnou pohybovat? Nebo se chystas tvrdit, ze budou absolutne tuhy?

    A prosim, uz jsem se na to jednou myslym ptal ale blahoskolne jsi to presel: opravdu trvas na tom, ze celkem prurez tech vzper budel celkem 20x20cm? Samozrejme ze je pitomost odvozovat celkovej jejich odpor ciste jen z celniho prurezu, ale i tak - porad na tom trvas?

    No a konecnce, co se tve teorie ze diky internetu muze 80% lidi dokazat skoro cokoliv: proc teda nikde nevidime solarni superletadla ktery tady hlasas? Znamena to, ze z tech 80% lidi jsi jedinej genius, kteryho neco takovyho napadlo?
    GESTO
    GESTO --- ---
    XCHAOS: Ty vtom necitis tu ironii? :))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Paul MacCready: Flying on solar wings
    https://www.youtube.com/watch?v=eneJXqmh3g0
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: myslím, že "předpověděl" není to správný slovo - prostě jsem jen sledoval, kam směřuje vývoj. Konstrukce typu monokok byla ve své době (přelom 20. a 30. let 20.století) revoluční a právě že to bylo krok kupředu z 19.století, kterému vládly příhradové konstrukce... ale je možné, že tahle éra končí a že 21.století se zase posune někam jinam, ale zase jinými prostředky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Solar Powered plane with Autopilot and Wireless Network
    https://www.youtube.com/watch?v=SZlc-baC7TY
    BURAN
    BURAN --- ---
    Prihradovej nanomaterial! Presne jak XCHAOS predpovedel!

    Revoluce v létání. Vědci vyvinuli „těžký kov“, který je lehký jako vzduch – Svobodný monitor
    http://www.svobodnymonitor.cz/...ce-v-letadlech-vedci-vyvinuli-tezky-kov-ktery-je-lehky-jako-vzduch/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Imagine a sailplane that self-launches using the battery power to its electric motor, but leaves its large propeller out in the breeze to regenerate energy and recharge itself. At first glance this could be seen as another perpetual motion scheme, but Barnes provides a detailed mathematical proof that the sailplane could enjoy a net gain in energy during its flights, allowing unlimited time in the air. He adds a solar option that would further increase the utility of the craft.
    Dynamic and Regenerative Soaring – Perpetual Energy in Flight – CAFE Foundation Blog
    http://blog.cafefoundation.org/...mic-and-regenerative-soaring-%E2%80%93-perpetual-energy-in-flight/

    hmm, rekuperaci teď řeším pro elektrokolo, a hodně o ní mluvil i konstruktér českého Phoenixe, v mailu, že s tím u té elektrické verze počítá. na rozdíl od kola se asi opravdu během klesání dá zrekuperovat velká část gravitačního potenciálu... u mého ultralight projektu by to hlavně asi druhý den zkrátilo potřebnou dobu nabíjení před dalším startem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: jako sorry, ale dělám co umím... prostě rozpočet na ty 2 kW solárníc panelů zatím nemám. (jo, mohl by lítat model... to jo...)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: kdyby tohle byla pravda, tak už xchaosplán lítá, ostatně matematicko-fyzikální tabulky a skripta na cokoliv z avionatiky od konstrukce motorů po modelování aerodynamiky na internetech najdeš už léta.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: DYI pristup existuje odjakziva, dokonce na toto tema vysilaji porady v TV. Ale ono neco jineho je DYI ve svem baraku a neco jineho konstrukce - at uz se bavime o autech nebo letadlech. Na to, abys s DYI letadlem vzletnul potrebujes porad splnit nejake nalezitosti a to neprovedes na zaklade odkazu na clanky z wikipedie. That's point. V garazi si samozrejme muzes zbastlit, co hrdlo raci :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: sorry, tohle víc offtopic než já. některé "garážové firmy" možná působí jako Pat a Mat, ale celkově DIY přístup ve světě existuje, občas předvede nějkaý výsledek, a Internet hraje v šíření informací o tomhle roli (dozvěděl by ses o Ericovi Raymondovi a Solar Flight z mainstreamových médií - tak jako o týmu Solar Impulse, který má solvayntnější sponzory? a takhle to je v jiných oborech téměř určitě taky, jen to třeba já konkrétně nesleduju...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: Ono k informacim se slo dostat i v dobach bez internetu, o existenci knihoven jsi predpokladam neco slysel :-)

    A samozrejme, postavit je mozne skutecne kdeco :D
    Pat & Mat - Skokani
    https://www.youtube.com/watch?v=UvJylqiCNVw
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: je to tu offtopic, ale přeci:

    (těch "neblbějších 10%" o kterých mluvím, je symetricky vlevo").

    Kdo se trefí do "horních 90%" (tedy 80% průměrných + 10% vyjímečných), ten by v budoucnu pomocí standardně, od základní školy vyučovaných postupů a návodů pro hledání informací a navazování spolupráce pomocí Internetu, měl být schopen realizovat prakticky cokoliv legálního (proto bude daleko větší sranda, když toho legálního bude co nejvíc :). Horních 10% (resp. vysoce funkční psychopati a sociopati mezi nimi) dokáží pak s pomocí Internetu realizovat i věci, co budou ilegální :-)

    10% nejblbějších ovšem pomůže jen homeopaticky dávkovaná (tzn. ředěním potencovaná) svěcená voda.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: nechybí! prerekvizity chybí u zhruba "dolních 10%". podstatná část Gausovy křivky,tzn asi tak 80%, disponuje schopnostma, které jim na základě využití internetových zdrojů (to může zahrnovat jak know-how, tak online objednávky, apod.) umožní realizovat zhruba cokoliv. (horních 10% géniů a vysokoškoláků tuto výsadu mělo i v době před Internetem)

    pochop, to co probíhá, je něco podobného, jako bylo všeobecné rozšíření gramotnosti - do té doby to také byla výsada cca 10%, a 80% z Gaussovy křivky celý život makalo někde na poli, a věřilo pověrám.

    myslím, že zařadit se mezi 80% populace, co do schopností, to není nijak povýšené ani nafouké (patřím možná k vyjímečným 10% na okraji té křivky co se týče svých excentrických preferencí a celkového vkusu, ano - ale ne, co se týče schopností - bohužel)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: kvalifikovane, kvalifikovane... nebavime se o kazdem troubovi, u trouby chybi jiste prerekvizity :-)
    Obavam se, ze stejna progresivita jako u tech antispamu ti chybi u tech konstrukterskych schopnosti. A nezamenuj prosim bastleni s umenim konstruovat. Bastleni samo o sobe u nas ma celkem tradici... :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ale to je blbost... pochopitelně ty informace může využít kdejaký trouba, klidně i já. (samozřejmě v kombinaci s levnými komponentami, které jde objednat přes Intenet :-)

    je to prostě jen problém některých lidí, že se s tím nedokáží vyrovnat. já sám v tomhle nebyl pohotový, lidi kolem mě se rozkoukali rychleji a používají internet daleko progresivněji než já. pouze někdo si vygooglí, jak nastavit antispamový filtr, zatímco já si vygooglím, jak postavit solární letadlo. to je celé...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ty stale zamenujes moznost informaci vyhledat se schopnosti ji chapat a kvalifikovane vyuzit. Ja chapu, ze Pat s Matem jsou mozna tvym vzorem, ale takhle se toho moc postavit neda. A vidim to i ve svem oboru, kdy lidi aplikuji nejaky "vygoogleny navod" a pak se divi, ze jim site funguji... divne :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: je fakt, že třeba Němce za války vůbec nenapadlo použít Zuseho relátkové počítače (v některých ohledech napřed před Britskými - dešifrovacími - a Americkými - jaderná bomba) k nějakému šifrování a dešifrování, ale používaly se právě na nějaké aerodynamické výpočty.

    Tohle video je ale z doby před válkou. souhlasím, že min. ti, kterým to lítalo, měli nejspíš více praktických zkušeností s "generickými letadly", než já - ovšem teoreticky je na tom dnešní uživatel wiki a googlu prostě lépe. Fakt je fasciující, jak hluboce může podceňovat nástroj, k jehož obecné dostupnosti v ČR sám tak zásadně přispívá, někdo jako ty: to, že "ajťáci" (určitě i včetně tebe, min. občas) a programátoři si dnes každou pitomost dokáží vygooglit, to bereš jako samozřejmost (i když je to nový let, max. tak 15 let starý, spíše méně). Ale co je tak překvapivého na tom, že data postupně půjdou vygooglit i v jiných oborech?

    Objeví se celé konstrukční výkresy letadel k volnému stažení, dřív nebo později (na jeden příklad, EMG-6, jsem tu už odkazoval). Od toho bude jen kousek ke stažitelným souborům pro 3D tiskárny, apod. Kromě toho ale půjde samozřejmě prohledat učebnice aerodynamiky, které se prostě objeví online. Co nebude free, to půjde upirátit.

    Opravdu, ještě jednou a stručně: jak je možné tak hluboké podcenění možností Internetu zrovna od někoho, koho Internet živí? To si fakt myslíš, že ty lidi bude pořád bavit jen stahovat porno, filmy a gamesit? Že nikdo nepomyslí na nic jiného?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam