• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ty stale zamenujes moznost informaci vyhledat se schopnosti ji chapat a kvalifikovane vyuzit. Ja chapu, ze Pat s Matem jsou mozna tvym vzorem, ale takhle se toho moc postavit neda. A vidim to i ve svem oboru, kdy lidi aplikuji nejaky "vygoogleny navod" a pak se divi, ze jim site funguji... divne :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: je fakt, že třeba Němce za války vůbec nenapadlo použít Zuseho relátkové počítače (v některých ohledech napřed před Britskými - dešifrovacími - a Americkými - jaderná bomba) k nějakému šifrování a dešifrování, ale používaly se právě na nějaké aerodynamické výpočty.

    Tohle video je ale z doby před válkou. souhlasím, že min. ti, kterým to lítalo, měli nejspíš více praktických zkušeností s "generickými letadly", než já - ovšem teoreticky je na tom dnešní uživatel wiki a googlu prostě lépe. Fakt je fasciující, jak hluboce může podceňovat nástroj, k jehož obecné dostupnosti v ČR sám tak zásadně přispívá, někdo jako ty: to, že "ajťáci" (určitě i včetně tebe, min. občas) a programátoři si dnes každou pitomost dokáží vygooglit, to bereš jako samozřejmost (i když je to nový let, max. tak 15 let starý, spíše méně). Ale co je tak překvapivého na tom, že data postupně půjdou vygooglit i v jiných oborech?

    Objeví se celé konstrukční výkresy letadel k volnému stažení, dřív nebo později (na jeden příklad, EMG-6, jsem tu už odkazoval). Od toho bude jen kousek ke stažitelným souborům pro 3D tiskárny, apod. Kromě toho ale půjde samozřejmě prohledat učebnice aerodynamiky, které se prostě objeví online. Co nebude free, to půjde upirátit.

    Opravdu, ještě jednou a stručně: jak je možné tak hluboké podcenění možností Internetu zrovna od někoho, koho Internet živí? To si fakt myslíš, že ty lidi bude pořád bavit jen stahovat porno, filmy a gamesit? Že nikdo nepomyslí na nic jiného?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ti panove uz tehda meli vice vedomosti, nez mas ty dnes - that's point :-) Samotne testovani ve vetrnych tunelech trosku ustoupilo v momente, kdy to slo nahradit energeticky mene narocnejsimi vypocty a modely na pocitacich... byt samozrejme ty pocitace meli uz tehda - moznosti takoveho Royal Aircraft Establishment byly ponekud jinde tak nejak celkove... ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    bobs modified Multiplex Bixler airplane hovering around sccmas
    https://www.youtube.com/watch?v=9Y9PjYv9fVQ
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: jenže oni měli výrazně méně vědomostí, než my dnes! proboha, já kdybych něco stavěl, použiju nějakou hotovou NACA airfoil, kterou amíci testovali ve větrném tunelu určitě už někde ve 20. nebo 30.letech. jenže řada těchle věcí létala aniž by měli tyhle vědomosti!

    v podstatě ty popíráš, že by se vědomosti mohli šířit jakoukoliv jinou, než "oficiální cestou"... ta myšlenka žije svým vlastním životem, když jednou existujem, a v podstatě jakýkoliv blbec může přijít a implementovat jí. jistě, něco přitom nejspíš rozbije... ale máš velkou šanci, že dnes narazíš na informace, které stavitlé, kteří do těch bastlů fakticky nastoupili, prostě neměli (část z toho jsou jistě parodie, jistě natočené a narežírované speciálně pro ten dokument, protože to nemohli myslet vážně, když to stavěli... ale právě ty věci, co létají, demonstrují přístupy, které předběhly dobu a dodnes se čeká, až přijde jejich čas...)

    každopádně, nejlepší video tohle [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] totiž, že elektrické tilt-rotory budou konstrukčně nesrovnatleně jednodušší, než ty s direct-drive od spalovacích motorů všeho druhu, to se dá dost čekat, a spoustu věcí kolem lítání to může naprosto změnit.. jako by vrtulníky najednou byly tiché a buď daleko rychlejší, nebo s daleko nižší spotřebou a doletem...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: letala spousta na pohled divnych veci... :) ale jejich konstrukteri vychazeli z nejakych vedomosti a znalosti a sledovali nejaky konkretni cil, dokazali to podlozit nejakym vypoctem, atd... v tom je ten rozdil :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (já bych byl jen rád, aby bylo jasné, že výrazně divnější věci, než jsem kdy nakreslil já, skutečně létaly! dnes žijeme ve strašně nudné době...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    nebo tohle :-)
    F-0030 Early Aviation-Airplane Video: Aeronautical Oddities
    http://www.youtube.com/watch?v=Wwovm1FJ_Bo&t=349
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tohle vypadá pro solární létání prakticky, a nemůžu to najít vůbec na wiki...
    F-0030 Early Aviation-Airplane Video: Aeronautical Oddities
    http://www.youtube.com/watch?v=Wwovm1FJ_Bo&t=221
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (pro odlehčení...)
    F-0030 Early Aviation-Airplane Video: Aeronautical Oddities
    https://www.youtube.com/watch?v=Wwovm1FJ_Bo

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    wow, elektrický VTOL tentokrát pilotovaný a pořádný :-)
    Norio pilots the Bixler tilt rotor flying around nasa
    https://www.youtube.com/watch?v=e7QNbU71lsA
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: vyžaduju snad já přetlakovou kabinu? :-) navíc to je 30 kg bez horního potahu křídel (takže jen holá konstrukce s kokpitem, podvozkem a případně svislou ocasní plochou)... není to nereálné, když konstrukce bude z prefabrikovaných karbonových trubek.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: jak můžeš 250 kilo kvalifikovat jako "lehké", když ty chceš 30kg?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jiná lehká přetlaková kabina, dokonce na dnešní poměru (50 let poté) celkem "garážová technologie"
    Empty weight:249 kg
    Lamson L-106 Alcor - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Lamson_L-106_Alcor
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Never exceed speed 698 km/h :-)) inu stratosféra, no
    Windward Performance Perlan II - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Windward_Performance_Perlan_II
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Crew 2, vida.
    Aircraft | Perlan Project
    http://www.perlanproject.org/aircraft
    empty weight asi 600 kg (udávají to v librách chmm). takže přetlakovou kabinu jde zjevně udělat... lehkou.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak lehoučkou přetlakovou kabinu bychom měli...
    Home | Perlan Project
    http://www.perlanproject.org/

    tak teď už jen udělat mashup Perlanu 2 s SI2, a je to :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Kluzák Airbus Perlan 2 má létat třikrát výš než dopravní letadla | 100+1 zahraniční zajímavost
    http://www.stoplusjednicka.cz/kluzak-airbus-perlan-2-miri-k-hranici-30-tisic-metru
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: no to se nedá říct... skoro všechno bylo asistované šlapání, pouze na konci bohužel často i dost neasistované (to jsem řešil v jiném klubu). zajímavá čísla se týkají vyrobené energie: na začátku kolem 1 kWh za den, ke konci už asi jen třetina (protože vedro, kratší dny, slunce níž nad obzorem a navíc ještě poškození panelů...)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: tak to si docela masta blasta, kolik z toho jsi šlapal a kolik si se vezl?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam