• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: solární letadlo pro 100 lidí by mohlo cestovat ve výšce nad 20 km rychlostí kolem 300 km/h [...] což není nic světoborného - kecy. Nic ani zdaleka podobneho tomu co hlasas neexistuje, ani ve forme konceptu, prave ta "solarnost" je klic. Nesnaz se predstirat, ze tvoje blaboly nejsou daleko mimo cokoliv, co existuje nebo co planujou pricetni lide.

    Zbytek samozrejme neni jineho nez "urcite mam pravdu ale abych vam to dokazal, musite pockat pet let a mozna ani pak ne, protoze vymluvy" 8)

    A pochopitelne, dost vtipny je, ze uz zacinas couvat z drivejsiho "postavim to za 200k". Ted najednou je to "200k je dolni odhadovana hranice". Ale to urcite zase neni "omyl" ale jen "upresneni", ze jo 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: spadl mi disk (což mi nasralo, měl jsem tam i důležitější data, než tyhle malůvky) ten server prostě neexistuje, chystám se nainstalovat další. nejspíš je to v cache na tečcecz (ve sníženém rozlišení). nebo zkus něco jako internet archive.... Hrm. Wayback Machine doesn't have that page archived. (Nová "solární VTOL" malůvka ale bude, trochu jiná, a doufám už ve FreeCadu..ostatně tuhle mám možná někde archivovanou a možná ne - vloni mi spadl disk notebooku, resp. spadlo mi na ten notebook v bouřce solární kolo, a současně mi odešel i disk na PC a osobní server a ještě mobil :-)

    jednoduše, cca kolem roku 2010 jsem tvrdil, že solární letadlo pro 100 lidí by mohlo cestovat ve výšce nad 20 km rychlostí kolem 300 km/h. první koncept předpokládal turbovrtulově-elektrický hybrid, což není nic světoborného - koncepty jako Boeing SUGAR (Subsonic Ultra Green Aircraft Research s tím počátají, akorát bez solárních panelů. když jsem si porovnal, jaká velká část energie je potřeba na stoupání třeba jen na hranici použitelnosti turbovrtulových motorů (něco pod 20 km výšky, AFAIK) a jak malá pak pro vodorovný let, tak jsem se chytil za nos, a začal jsem mluvit o čistě elektrickém letadle (ne čistě solárním, protože startuje s nabitými bateriemi, z čeho je na zemi nabije, není definované - v létě to můžou být i ty solární panely na křídlech, v zimě těžko). a chytnul jsem se čísla 40 cestujících, protože to byl limit kapacity DC-3, což bylo letadlo, které ve své éře umožnilo revoluci v letecké dopravě (shodou okolností podobnou rychlostí a na podobnou max. vzdálenost, s jakou počítám já)

    nevím, jak tu "pravdu" chceš shrnout "upřímněji" - od téhle úvahy se debaty rozštěpily do třech proudů I. až III., viz [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] původní koncept spadá do kategorie "III." (tedy hranice možností dnešního hi-tech, včetně materiálů kategorie [ BURAN @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] ).

    To, co jsem slíbil do 4 a 3/4 roku odteď předvést, ale spadá jednoznačně do kategorie I. Popravdě - nebylo by pro mě moc motivující utrácet za nějaký ultralight z motorem z Trabantu, tak jako tak. První, co musím zlepšit, je moje příjmová stránka: protože dokázat utratit i těch blbých 200 000 za materiál (dolní odhadovaná hranice) není sranda - ne každý si může dovolit takhle drahé koníčky, takže je to určitá motivace jít do sebe.

    Jsou samozřejmě důvody, kvůli kterým kdybych ten "příslib" nesplnil (a odložil to někdy na důchod), tak budu šťastný a zvysoka se na nějaké "sliby" vykašlu (např. založení rodiny, apod.). Ale pokud budu sám a bez dalších závazků, tak nevidím důvod se někde v koutku uchlastávat k smrti a vyčkávat na důchod a o nic se nesnažit.

    Třídění na I. - v dosahu amaterů, II. - v dosahu garážových firem a III. - v dosahu korporátního hi-tech můžeme ostatně dělat u všeho, co projde tímhle klubem. Osobně si nejsem jistý, zda Airbus Perlan II je více stroj typu II.nebo III., stejně tak vzducholoď YUANMENG
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: stěží vysvětloval, že ti jde o nějaké hledání pravdy a ne o osobní útok Problem je, ze v tvem pripade kazde "hledani pravdy" je zaroven "utokem na tebe", protoze tvuj pristup k pravde je velmi... kreativni 8))

    co se mi postaví do cesty, to nevím - ja jo 8)

    XCHAOS: nikdy jsem nic takového nesmazal, - ze ne? To je zajimavy, protoze par obrazku tvych "vizi" (napr: http://teckacz.arachne.cz/xchaos/files/stratospheric-solar-VTOL-0.1.gif nebo http://teckacz.arachne.cz/xchaos/files/annular-solar-paraglide-concept-2012.pdf) nejak zahadne zmizelo a uz neni k dispozici. Ale samozrejme, kdyz rikas zes nikdy nic nemazal, tak urcite nelzes a zase jde jen o nejake "nedorozumeni" 8)))

    A btw: pro 200 to nebylo nikdy. bylo to pro 100, - A kdyz xchaos primo nelze, tak aspon velmi selektivne manipuluje historii. Technicky vzato, tohle neni lez, ale ze by to byla kompletni a uprimna pravda, to samozrejme taky ne. To jen tak na okraj, k tomu "hledani pravdy" 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: můžeš to klidně brát jako 4 3/4 roku. a samozřejmě je možné, že mi do toho něco přijde, proč ne? lítat chci. a jinak, než solárně, to v dnešní době myslím ani nemá smysl. co se mi postaví do cesty, to nevím.. nejspíš peníze, možná technické problémy, možná byrokracie.

    tvoje teorie, kdy jsem se mýlil, bych radši fakt nechal stranou. a lhaní je fakt něco hodně jiného. a zejména ty bys komukoliv stěží vysvětloval, že ti jde o nějaké hledání pravdy a ne o osobní útok proti mě...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GESTO: pro 200 to nebylo nikdy. bylo to pro 100, pak jsem slevil na 40 (po vzoru DC-3). na tomhle mimochodem trvám (ne, že _já_ to dokážu - ale že je to v dosahu dnešních technologických možností - skupina III. v té mé klasifikaci).

    nikdy jsem nic takového nesmazal, ale protože ta debata trvá asi 5 let, tak nejspíš odrolovala do historie NYXu. každopádně jsem tady zaznamenal dostatečně silný "groupthink" proti mým názorům, aby mi stálo za to se tomu postavit. minimálně část lidí, co si byla jistá, že se mýlím, o tom věděla ještě větší houby, než já...
    GESTO
    GESTO --- ---
    XCHAOS: pripominas mne tu scenu z cervenyho trpaslika s toustovacem :) ja tady nebudu hledat ty tvoje nastrely, kde jsi placal nejaky uplny nesmysly, jako plan letadla pohaneny solarama pro 200 lidi a podobne..btw stejne jsi to vsechno smazal, aby to radsi uz nikdo nenasel :P
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já mám radši frázi A v cem presne je rozdil? Oboje mi prijde jako presne ta vec, kterou by rikal nekdo, kdo velmi usilovne doufa, ze za tech pet let se zapomene co vlastne sliboval 8)

    XCHAOS: "měním názory" - možná upřesňuju - no urcite. XChaos totiz nemeni nazory, XChaos "upresnuje". XChaos nelze, XChaos se "myli".

    ono případů, kdy by fakta ukázala, že moje odhady se mýlily, zatím nebylo tolik - upresnim: pripadu, kdy fakta ukazala, ze se XChaos myli a zarovne to XChaos pochopil a uznal, zatim nebylo tolik 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tu frázi s "vytřením zraku" používáš opakovaně ty. já mám radši frázi "kdo se směje naposled, ten se směje nejlépe".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GESTO: myslím, že to, čemu říkáš, že "měním názory", je jen tvoje přehlédnutí, že se bavím o několika různých věcech najednou, konkrétně tak zhruba o třech:
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]
    (a vzducholoď ve stylu OMNIHASH byla ještě čtvrtá)

    "měním názory" - možná upřesňuju, ale ono případů, kdy by fakta ukázala, že moje odhady se mýlily, zatím nebylo tolik (a vlastně nejpádnější nový fakt je teď tahle čínská vzducholoď....)
    GESTO
    GESTO --- ---
    XCHAOS: myslis po 5ti letech co tady neustale menis svoje nazory, popiras svoje predchozi vyroku a pod.? to funguje spis obracene s tou povesti :P (i kdyz ja to tady teda tak dlouho nectu)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jestli něco vím správně nebo ne, to nerozhodne žádná vnější autorita, ale nakonec jen a jen výsledky v praxi - jo, presne tak. A zatimco experti v tech tebou opovrhovanejch "hierarchickejch strukturach" staveji fungujici letadla a vzducholodi, ty jenom melej pantem a machrujes, jak vsem za pet let vytres zrak. Ano, vysledku rozhoduji, souhlasim 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: "moderní" kultura poznání a hierarchické struktury kolem něj naopak maximálně glorifikovala. můj přístup je spíš "postmoderní" a částečně možná anarchistický: vědění je subjektivní a to, jestli něco vím správně nebo ne, to nerozhodne žádná vnější autorita, ale nakonec jen a jen výsledky v praxi. (samozřejmě, když budu transparentní v tom, co předpokládám a srovná se to s tím, jaký je výsledek, tak někdo může hodnotit zvenčí, jak byly moje hypotézy úspěšné - to je další faktor proti situaci, kdy hodnotím jen sám sebe)

    např. jsem nepředpokládal rigidní vzducholoď létající do 20 km, a když jsem transparentně přinzal, že jsem se v téhle konkrétní předpovědi mýlil (pořád by mi ale strašně zajímalo, jak rychle to lítá! tohle zatím nebylo zveřejněno), tak jsem byl obviněn, že si "hraju na experta". takže fakt WTF: cílem tu evidentně není se něčeho dobrat, ale rozbít debatu a provozovat osobní útoky (rád bych je tu jako moderátor zakázal - tak, jako jsou zakázané třeba na kosmo.cz... )

    samozřejmě, stěží uvěřitelná je ruská propagandistická verze:
    Chinese Helium Airships to Hunt for Enemy Aircraft
    http://sputniknews.com/military/20151025/1029083974/china-aviation-helium-balloon-scouting.html
    "The Yuanmeng aircraft can reach a height of 100 kilometers" - uh, huh, cože? :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: protože v dnešní době může být "za experta" každý trouba, včetně mě, pokud se naučí trochu googlit - coz je prave tvuj hluboky omyl. Pravda, nejsi sam, ktery se ho dopousti, trivializace poznani je bohuzel soucasti moderni kultury a vidime ji vsude kolem sebe, antivaxerama pocinaje a hvezdama popu vyjadrujicim se k politickym otazkam konce, to te ale neomlouva. V oblastech jako politologie to prislusnym troubum muze docela dlouho prochazet, ale ve fyzice a pribuznych oborech ti k prozrazeni staci jedina maluvka, porusujici fyzikalni zakony a jedinej prispevek, dokazujici nepochopeni i tech zakladnich vzorcu, co sis precetl na wikipedii. A v tvem pripade takovych odkopani mame mnohem, mnohem vic 8) Takze sorry, ale _fakt_ se nediv, ze za "experta" se porad povazujes, se svoji prislovecnou skromnosti, jen ty sam 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: protože v dnešní době může být "za experta" každý trouba, včetně mě, pokud se naučí trochu googlit: tím nedávám najevo svojí vyjímečnost, ale spíš jen rovnocennost se spoustu dalších uživatelů, co se naučí to samé. Takže mi přijde úplně zbytečné se v tom dál rejpat.

    Internet samozřejmě představuje výzvu pro tradiční mocenské struktury v oblasti vědění - viz [ XCHAOS @ Kvazičástice: největší revoluce ve fyzice od vynálezu kvasarů, kvarků a kvasnic? + modifikovaná setrvačnost (MiHsC) ] - je mi líto každého, kdo v tom vidí nějaký problém, já v tom vidím spíš výhodu, pro sebe i spoustu jiných.

    jinak udělané to může být cca 3 způsoby, z nichž první mi přijde nepravděpodobný, pokud ty ilustrace jsou realistické. Další 2 způsoby jsou: 1) balonet plněný vzduchem nebo 2) dvojí plášť a uvnitř něj balonet plněný héliem (oba přístupy mají svoje pro a proti, v obou přístupech je tlak hélia shodný s vnějším tlakem atmosféry)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: takže nechápu, proč se do mě strefujete Ja se do tebe strefuju za tvoje podivovani, ze jeste nejsi za experta 8))

    tak opakuju, že by mi _fakt_ zajímalo, jak je to udělané - coze? Ted by te zajimalo, jak je do udelane? Jeste pred chvili jsi psal, ze rozdil v objemu vaku si kazdej domysli. Zvlastni, asi nejsi "kazdej" 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Pokud tu někomu připadá vystoupání čínské bezpilotní solární vzducholodi YUANMENG do výšky 20 km jako samozřejmost... buď není tak rigidní, jak napovídají ty zveřejněné rendery, nebo to samozřejmost není:

    What Experimental Effects Does Altitude Have On Balloons - - The Naked Scientists Forum - Naked Science Forum
    http://www.thenakedscientists.com/forum/index.php?topic=49237.0
    However, it would be easiest to consider the temperature fixed, and just vary the pressure, in which the volume would be about 3x at the peak of Mt. Everest.

    StratoStar FAQ | Weather Balloon FAQ | STEM Education FAQ
    http://www.stratostar.net/faq.html
    During the balloon's flight it will grow more than 4 times the diameter and up to 83 times the volume measured at launch, until it can't stretch any more and will burst!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: kdo se směje naposledy, ten se směje nejlépe. nicméně, čínská vzducholoď dává za pravdu spíš teoriím, které tu razil id OMNIHASH, a se kterými jsem já polemizoval, takže nechápu, proč se do mě strefujete, když hned v prvním příspěvku okomentuju, že "tohle jsem teda nečekal" ...

    (protože pochybuju, že ta cca 9ti násobná změna objemu helia ve 20km oproti 0km se řeší nějakým podtlakem nebo změnou vnějšího tvaru vzducholodi - pokud ty přiložené ilustrace jsou realistické!! - tak opakuju, že by mi _fakt_ zajímalo, jak je to udělané - a podle mě každého, kdo tenhle klub sleduje kvůli něčemu jinému, než že ho baví trollovat, to určitě zajímá taky)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: BUAHAHAHAHAHAHAHAHA. "Intenzivniho studia"? Myslis procitani wikipedie a linkovani propagacnich letaku? Potom, co opakoven pises a malujes nesmysly, ktery by byly jasny prumernymu gymnazistovi co daval pozor pri fyzice? No, to je je fakt fascinuji a nefer 8))

    každý si domyslí, jaký musí být rozdíl mezi objevem plynových vaků v 0 km a ve 20 km - no tak me to zas tak ocividne neni. Prosim, kdyz je to tak snadne, predved nam to "domysleni" 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GESTO: nepřestává mi fascinovat, jak ani po 5 letech intenzivního studia všech možných zdrojů člověk nezíská na netu pověst "odborníka na dané téma".

    ano, rigidní vzducholoď, která vystoupá do 20 km, není nic samozřejmého - každý si domyslí, jaký musí být rozdíl mezi objevem plynových vaků v 0 km a ve 20 km, konstrukční detaily téhle vzducholodi neznám - pravděpodobně nemá jediný plášť jako např. Zeppelin NT, ale zřejmě bude podobná spíš předválečným designům s vnitřními plynovými vaky, případně může mít naopak vnitřní balonet plněný vzduchem, který je pro stoupání do výšky vytlačován - bylo by rozhodně zajímavé znát konstrukční detaily (doufám, že aspoň v tomhle bodě se mi zde přítomný konstruktér OMNIvzducholodě zastane :-)
    GESTO
    GESTO --- ---
    XCHAOS: Neprestava mne fascinovat jak nedokazes neco pastnout bez toho, abys k tomu musel mit komentare jako kdybys byl nejakej odbornik na dany tema :)

    XCHAOS: v tomhle pripade tvuj napad/predpoved, rikej si tomu jak chces, neni nic originalniho. Imo tady jde o to ze to je nekdo schopnej zkonstruovat..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    přiznám se, že rigidní vzducholoď s podobným dostupem jsem pokládal za nemožnou...
    China Tests Its Largest Airship | Popular Science
    http://www.popsci.com/china-tests-its-largest-airship
    ... ale: Using solar power to drive its rotors will save additional weight in order to increase payload

    tzn. s tímhle už jsem ve shodě - FV panel jako lehčí než více baterií či více paliva. budoucnost bude každopádně ještě zajímavá (teď ještě zjistit, jak rychle s tím lítají :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam