• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: takže nechápu, proč se do mě strefujete Ja se do tebe strefuju za tvoje podivovani, ze jeste nejsi za experta 8))

    tak opakuju, že by mi _fakt_ zajímalo, jak je to udělané - coze? Ted by te zajimalo, jak je do udelane? Jeste pred chvili jsi psal, ze rozdil v objemu vaku si kazdej domysli. Zvlastni, asi nejsi "kazdej" 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: kdo se směje naposledy, ten se směje nejlépe. nicméně, čínská vzducholoď dává za pravdu spíš teoriím, které tu razil id OMNIHASH, a se kterými jsem já polemizoval, takže nechápu, proč se do mě strefujete, když hned v prvním příspěvku okomentuju, že "tohle jsem teda nečekal" ...

    (protože pochybuju, že ta cca 9ti násobná změna objemu helia ve 20km oproti 0km se řeší nějakým podtlakem nebo změnou vnějšího tvaru vzducholodi - pokud ty přiložené ilustrace jsou realistické!! - tak opakuju, že by mi _fakt_ zajímalo, jak je to udělané - a podle mě každého, kdo tenhle klub sleduje kvůli něčemu jinému, než že ho baví trollovat, to určitě zajímá taky)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: BUAHAHAHAHAHAHAHAHA. "Intenzivniho studia"? Myslis procitani wikipedie a linkovani propagacnich letaku? Potom, co opakoven pises a malujes nesmysly, ktery by byly jasny prumernymu gymnazistovi co daval pozor pri fyzice? No, to je je fakt fascinuji a nefer 8))

    každý si domyslí, jaký musí být rozdíl mezi objevem plynových vaků v 0 km a ve 20 km - no tak me to zas tak ocividne neni. Prosim, kdyz je to tak snadne, predved nam to "domysleni" 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GESTO: nepřestává mi fascinovat, jak ani po 5 letech intenzivního studia všech možných zdrojů člověk nezíská na netu pověst "odborníka na dané téma".

    ano, rigidní vzducholoď, která vystoupá do 20 km, není nic samozřejmého - každý si domyslí, jaký musí být rozdíl mezi objevem plynových vaků v 0 km a ve 20 km, konstrukční detaily téhle vzducholodi neznám - pravděpodobně nemá jediný plášť jako např. Zeppelin NT, ale zřejmě bude podobná spíš předválečným designům s vnitřními plynovými vaky, případně může mít naopak vnitřní balonet plněný vzduchem, který je pro stoupání do výšky vytlačován - bylo by rozhodně zajímavé znát konstrukční detaily (doufám, že aspoň v tomhle bodě se mi zde přítomný konstruktér OMNIvzducholodě zastane :-)
    GESTO
    GESTO --- ---
    XCHAOS: Neprestava mne fascinovat jak nedokazes neco pastnout bez toho, abys k tomu musel mit komentare jako kdybys byl nejakej odbornik na dany tema :)

    XCHAOS: v tomhle pripade tvuj napad/predpoved, rikej si tomu jak chces, neni nic originalniho. Imo tady jde o to ze to je nekdo schopnej zkonstruovat..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    přiznám se, že rigidní vzducholoď s podobným dostupem jsem pokládal za nemožnou...
    China Tests Its Largest Airship | Popular Science
    http://www.popsci.com/china-tests-its-largest-airship
    ... ale: Using solar power to drive its rotors will save additional weight in order to increase payload

    tzn. s tímhle už jsem ve shodě - FV panel jako lehčí než více baterií či více paliva. budoucnost bude každopádně ještě zajímavá (teď ještě zjistit, jak rychle s tím lítají :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    něco pro id OMNIHASH:
    Čína zkouší svoji zatím největší vzducholoď | Technologie
    http://www.rozhlas.cz/...do/technologie/_zprava/cina-zkousi-svoji-zatim-nejvetsi-vzducholod--1546603
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Uvidime za pet let 8)) Prece jen, kdyz jsi naposledy ohlasoval, ze postavis neco uzasnyho rekordniho, tak to skoncilo trochu trapne 8) Ale aspon ses z toho poucil a tentokrat sis dal takovej termin, ve kterym se na to mozna zapomene 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: uvidíme
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ne
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Vzhledem k tomu, jak nafoukle mas predstavy o vlastnich schopnostech, tak se obavam ze podobne trideni jaksi neni realne, protoze neco, co pricetni lide radi do kategorie III, pro tebe spada do I (a jeste si myslis ze ti potom zbyde cas na bohatou veceri 8) ).
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Nemicham. Jen pripominam, jaky pitomosti jsi hlasal driv. Nebo chces abysme o tvejch minulejch "vizich" radsi nemluvili? Hint: to je fakt dobrej napad 8))
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    ja bych ty kategorie udelal 4, kategorie od I. do III. se pohybuje realite naseho sveta v mezich fyzikalnich zakonu, to bych nechal, ale chybi tam jeste pred pocatecni kategorie, ktera v tomto svete nefunguje.

    0. co by si pral dokazat (protoze se domniva, preje si, nevyhnutelne musi, mysli si,mohlo by, usuze ze) xChaos
    a az pak
    I. co muze amatersky dokazat a jiz uz i prakticky dokazal nebo je tesne pred dokoncenim, kazdy trouba.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: myslím, že zase mícháš všechno dohromady. já sám za sebe plánuju solární ultralight s doletem nejvýš 200 km. s více penězma by "garážovými prostředky" šlo postavit i něco většího (třeba velký solární hydroplán, vozící lidi na ostrovy?)

    debaty, které se týkaly toho, kolik by vážila kompozitní stratosférická přetlaková kabina pro X lidí, se netýkaly mých možností, nebo "možností garážových firem", apod. ale toho, jestli to vůbec je možné (třeba i jako drahý hitech).

    fakt v tom začíná být zmatek, tak bych to všechno navrhoval klasifikovat do třeba třech kategorií:
    I. co může amatérsky dokázat každý trouba (třeba i xChaos)
    II. co dokáže "garážová firma" s dostatkem finančních prostředků (Pipistrel, Eric Raymond...apod.)
    III. co je absolutní hranice dnešního hi-tech, s dostatkem finančních prostředků

    Perlan II. je někde na rozmezí kategorií II. a III.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Sakra. Zda se mi to, nebo nejak zahadne zmizely vsechny maluvky xchaosovejch starejch "vizi"? Takovy ty dveste metrovy monstra pro dvacet lidi, co vazili sest tun vcetne pytliku buraku pro pasazery? Jako chapu proc to radsi nechat zmizet, ale... 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Redguyuv nazor na Perlan II je zhruba takovej, ze pokud se chystas argumentovat stylem "pokud to dokaze Airbus za janevimkolik mega po janevim kolika letech prace s tymem janevim kolika profiku, tak to samozrejme dokaze vyfrknout i XChaos za par korun behem dvou a pul roku", tak presne tak nafoukanej trouba, jak si uz par let myslim 8)))
    A az se budu nudit, tak tech 600kg ktery vazi supermoderni, experimentalni kluzak, do kteryho se jen tak tak nacpe jeden clovek schvalne srovnam s tvejma blabol-, ehm, vizema o produkcnich, z hliniku a preklizky v garazi postavenejch dopravnich letadlech pro dvacet lidi o rozpeti dveste metru 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: proti zkrutu (torzi) by křídla v uspořádání boxed wing měl podle mě chránit ten styčný winglet na konci - a dalsi pitomost. Mas sirokou, uzkou krabici z extremne tenkyho a lehkyho materialu. To ze je ne konci uzavrena "wingletem" ji pred kroucenim uchrani leda v tvy bohaty fantazii.

    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Sorry, i recnicky otazky musej davat smysl. Kdyz budes chodit po svete a klast "recnicke otazky" typu "Copak 1+1=3", budes za idiota uplne stejne, jako ted. A pokud nevidis kde se ten tvuj "trojuhelnik" bude ohejbat, jsi jeste vetsi idiot nez by se zdalo z tvych "recnickych otazek" 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    mimochodem, abychom nebyli jen u mých přízemních DIY pokusů, ale mluvili i o něčem stratosférickém.. když teda id REDGUY vypršel ban, tak by mi opravdu zajímal jeho názor na parametry větroně Airbus Perlan II:
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    REDGUY: mno zase vychytávky typu jousting tyče by tam prošly...jinak tohle jsem považoval za jeden z pokusů xchaose proniknout do sketch-upu nebo něčeho podobnýho.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    proti zkrutu (torzi) by křídla v uspořádání boxed wing měl podle mě chránit ten styčný winglet na konci - má nejen aerodynamický, ale samozřejmě i konstrukční smysl - protože normálně se proti silám, snažícím se křídlo podélně zkroutit můžeš bránit jen místě přichycení křídla k trupu, zatímco u boxed wingu se dá se zkrutem bojovat na obou jeho koncích.

    podle mě normálně se boxed wing nepoužívá proto, že nepotřebuješ při cca stejných aerodynamických vlastnostech maximalizovat plochu křídla, a použiješ nějaký trik, který je aerodynamicky téměř stejně dobrý, ale váží míň (třeba dnes už zcela konvenční konstrukční prvek - winglet).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam