• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nikdy jsem neříkal, jestli 200 000 je dolní nebo horní hranice ceny komponent solárního ultralightu. - BUAHAHAHAHA. Takze tedka zacnes tvrdit, ze tech 200k, kterejma tady uz asi dva mesice mavas, byla _DOLNI_ hranice? Ze kdyz jsi psal "kolik letových hodin ta varianta za ~200 000 Kč", "materiál na moje solární letadlo, by měl stát kolem 200 000" nebo dokonce bych chtěl do roku 2020 postavit s rozpočtem okolo 200 000 Kč na součástky a materiál , tak celou tu dobu jsi myslel ze tech 200k je dolni hranice, takze kdyz to nakonec bude treba deset mega, tak porad jsi mel pravdu?

    Jo, jasne, vubec nejsi patologickej lhar 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: viděl jsem popravdě i výrazně nepřítečnější plány... existuje to ve formě mého konceptu, který logicky nemá až takovou váhu, jako kdyby to byla studie Boeingu či Airbusu, ale pořád je příčetnější, než řada precizně 3D renderovaných splašených vizí co jsou taky v oběhu.

    nikdy jsem neříkal, jestli 200 000 je dolní nebo horní hranice ceny komponent solárního ultralightu. dovedu si představit, že si během 5 let budu moc dovolit dát tyhle peníze stranou na hraní - to je celé. součástky za ně nakoupím, ale jistě první věc, co s tím udělám, nebude, že to rozbiju. samotnou konstrukci z prefabrikovaných uhlíkových trubek musím pořídit výrazně levněji. a pokud nevydrží nějaké počáteční zátěžové zkoušky, nemá cenu na to ani kupovat ty solární panely, že jo... někde v nějaký moment během vývoje a stavby asi bude nutné něco spočítat, aby se zbytečně neničily drahé komponenty...

    REDGUY: bohužel: na tom serveru toho bylo trochu více, co teď neběží nikde. samozřejmě nechci omezovat tvoji paranoiu v rozletu, ale fakt je, že jsem neměl nejmenší důvod ty kresby tajit, zvláště ty pozdější. všechny sice obsahovaly jasné chyby, které člověku dojdou až když nad tím přemýšlí delší čas (nebo si vyslechne kritiku) ale mělo to nějaký vývoj a hlavně to neměly být konstrukční výkresy, ale doklad tvrzení "dokážu si představit". Ano - dokážu si představit nějaký koncept, a když si vyslechnu kritiku nebo se nad tím sám zamyslím, dokážu ten koncept zpřesnit a dál vyvíjet.

    být obviňován, že jsem něco záměrně smazal, je dost trapné. pokud někde vyhrabu nějaké zálohy (to PC kde jsem to kreslil jen nebootuje, ale disk asi zásadně vadný není), klidně to zase hodím online.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ještě k "příhradám" (vzpěrám) a křídům s vysokou štíhlostí - viz aviationweek: To go higher and reduce drag further, to an aspect ratio of 20, or even 30, you need to support the wing with a strut (a single member) or truss (two or more members). Hurel-Dubois pioneered this with a series of designs in the late 1940s and 1950s

    Prakticky všechny hlavní "komponenty" mých tolik kritizovaných a vysmívaných vizí se v letectví opakovaně objevují, jsou testovány a po letech se k nim debaty znovu stáčí. Dokázat, že nějaký nápad je jednoznačně nesmysl prostě není tak jednoduché, jak si někdo myslí. (jiná věc je obvinit mě, že to nedokážu přesně spočítat, apod. - jistě nedokážu, ale ten, kdo umí, může vyjít z různých design patterns a pak prozkoumat celý stavový prostor všech proměnných parametrů...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: (podstatnou součástí flejmwar 2009-2014 byla otázka "kolik by vážila přetlaková kabina pro 40 lidí?" - a protoze tvoje maluvky tech letadel pro 40 lidi jsou velmi prihodne smazane diky "spadlemu disku", tak se nemuzeme vsichni pobavit nad tim, kolik hmotnosti jsi vyhradil pro tu kabinu, ve ktery by 40 platicich pasazeru travilo dlouhy hodiny, ve srovani s experimetalnim kluzakem pro dva testovaci piloty 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: solární letadlo pro 100 lidí by mohlo cestovat ve výšce nad 20 km rychlostí kolem 300 km/h [...] což není nic světoborného - kecy. Nic ani zdaleka podobneho tomu co hlasas neexistuje, ani ve forme konceptu, prave ta "solarnost" je klic. Nesnaz se predstirat, ze tvoje blaboly nejsou daleko mimo cokoliv, co existuje nebo co planujou pricetni lide.

    Zbytek samozrejme neni jineho nez "urcite mam pravdu ale abych vam to dokazal, musite pockat pet let a mozna ani pak ne, protoze vymluvy" 8)

    A pochopitelne, dost vtipny je, ze uz zacinas couvat z drivejsiho "postavim to za 200k". Ted najednou je to "200k je dolni odhadovana hranice". Ale to urcite zase neni "omyl" ale jen "upresneni", ze jo 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Airbus Perlan II. Větroň s přetlakovou kabinou, který se bude nejen moci, ale přímo muset pohybovat ve výškách nad 20 km rychlostma několik set km/h. Přetlaková kabina pro dvě osoby přitom zvyšuje jeho hmotnost proti běžným větroňům nejvýše o jednotky stovek kg (podstatnou součástí flejmwar 2009-2014 byla otázka "kolik by vážila přetlaková kabina pro 40 lidí?")

    Windward Performance Perlan II - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Windward_Performance_Perlan_II#Specifications_.28Perlan_II.29
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Solárně poháněná čínská vzducholoď Yuanmeng. Model vypadá trochu jinak, než počítačové rendery. Zveřejněné parametry znějí stěží uvěřitelně - i dostup 20 km je dost, nemluvě o 100 km o kterých mluví ruští propagandisté. Není jasné, zda mění tvar (a objem) celá, nebo je rigidní a má nějaké vnitřní balonety (či zda je ve hře kombinace obojího). Nicméně, její samotná existence je bod pro id OMNIHASH a jeho Omnivzducholoď.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Boeing SUGAR. Sklápěcí konce (solárních) křídel jste na mých malůvkách z let cca 2010-2014 mohli vidět.

    Will Boeing Embrace Braced Wings? | Things With Wings
    http://aviationweek.com/blog/will-boeing-embrace-braced-wings
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: spadl mi disk (což mi nasralo, měl jsem tam i důležitější data, než tyhle malůvky) ten server prostě neexistuje, chystám se nainstalovat další. nejspíš je to v cache na tečcecz (ve sníženém rozlišení). nebo zkus něco jako internet archive.... Hrm. Wayback Machine doesn't have that page archived. (Nová "solární VTOL" malůvka ale bude, trochu jiná, a doufám už ve FreeCadu..ostatně tuhle mám možná někde archivovanou a možná ne - vloni mi spadl disk notebooku, resp. spadlo mi na ten notebook v bouřce solární kolo, a současně mi odešel i disk na PC a osobní server a ještě mobil :-)

    jednoduše, cca kolem roku 2010 jsem tvrdil, že solární letadlo pro 100 lidí by mohlo cestovat ve výšce nad 20 km rychlostí kolem 300 km/h. první koncept předpokládal turbovrtulově-elektrický hybrid, což není nic světoborného - koncepty jako Boeing SUGAR (Subsonic Ultra Green Aircraft Research s tím počátají, akorát bez solárních panelů. když jsem si porovnal, jaká velká část energie je potřeba na stoupání třeba jen na hranici použitelnosti turbovrtulových motorů (něco pod 20 km výšky, AFAIK) a jak malá pak pro vodorovný let, tak jsem se chytil za nos, a začal jsem mluvit o čistě elektrickém letadle (ne čistě solárním, protože startuje s nabitými bateriemi, z čeho je na zemi nabije, není definované - v létě to můžou být i ty solární panely na křídlech, v zimě těžko). a chytnul jsem se čísla 40 cestujících, protože to byl limit kapacity DC-3, což bylo letadlo, které ve své éře umožnilo revoluci v letecké dopravě (shodou okolností podobnou rychlostí a na podobnou max. vzdálenost, s jakou počítám já)

    nevím, jak tu "pravdu" chceš shrnout "upřímněji" - od téhle úvahy se debaty rozštěpily do třech proudů I. až III., viz [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] původní koncept spadá do kategorie "III." (tedy hranice možností dnešního hi-tech, včetně materiálů kategorie [ BURAN @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] ).

    To, co jsem slíbil do 4 a 3/4 roku odteď předvést, ale spadá jednoznačně do kategorie I. Popravdě - nebylo by pro mě moc motivující utrácet za nějaký ultralight z motorem z Trabantu, tak jako tak. První, co musím zlepšit, je moje příjmová stránka: protože dokázat utratit i těch blbých 200 000 za materiál (dolní odhadovaná hranice) není sranda - ne každý si může dovolit takhle drahé koníčky, takže je to určitá motivace jít do sebe.

    Jsou samozřejmě důvody, kvůli kterým kdybych ten "příslib" nesplnil (a odložil to někdy na důchod), tak budu šťastný a zvysoka se na nějaké "sliby" vykašlu (např. založení rodiny, apod.). Ale pokud budu sám a bez dalších závazků, tak nevidím důvod se někde v koutku uchlastávat k smrti a vyčkávat na důchod a o nic se nesnažit.

    Třídění na I. - v dosahu amaterů, II. - v dosahu garážových firem a III. - v dosahu korporátního hi-tech můžeme ostatně dělat u všeho, co projde tímhle klubem. Osobně si nejsem jistý, zda Airbus Perlan II je více stroj typu II.nebo III., stejně tak vzducholoď YUANMENG
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: stěží vysvětloval, že ti jde o nějaké hledání pravdy a ne o osobní útok Problem je, ze v tvem pripade kazde "hledani pravdy" je zaroven "utokem na tebe", protoze tvuj pristup k pravde je velmi... kreativni 8))

    co se mi postaví do cesty, to nevím - ja jo 8)

    XCHAOS: nikdy jsem nic takového nesmazal, - ze ne? To je zajimavy, protoze par obrazku tvych "vizi" (napr: http://teckacz.arachne.cz/xchaos/files/stratospheric-solar-VTOL-0.1.gif nebo http://teckacz.arachne.cz/xchaos/files/annular-solar-paraglide-concept-2012.pdf) nejak zahadne zmizelo a uz neni k dispozici. Ale samozrejme, kdyz rikas zes nikdy nic nemazal, tak urcite nelzes a zase jde jen o nejake "nedorozumeni" 8)))

    A btw: pro 200 to nebylo nikdy. bylo to pro 100, - A kdyz xchaos primo nelze, tak aspon velmi selektivne manipuluje historii. Technicky vzato, tohle neni lez, ale ze by to byla kompletni a uprimna pravda, to samozrejme taky ne. To jen tak na okraj, k tomu "hledani pravdy" 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: můžeš to klidně brát jako 4 3/4 roku. a samozřejmě je možné, že mi do toho něco přijde, proč ne? lítat chci. a jinak, než solárně, to v dnešní době myslím ani nemá smysl. co se mi postaví do cesty, to nevím.. nejspíš peníze, možná technické problémy, možná byrokracie.

    tvoje teorie, kdy jsem se mýlil, bych radši fakt nechal stranou. a lhaní je fakt něco hodně jiného. a zejména ty bys komukoliv stěží vysvětloval, že ti jde o nějaké hledání pravdy a ne o osobní útok proti mě...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GESTO: pro 200 to nebylo nikdy. bylo to pro 100, pak jsem slevil na 40 (po vzoru DC-3). na tomhle mimochodem trvám (ne, že _já_ to dokážu - ale že je to v dosahu dnešních technologických možností - skupina III. v té mé klasifikaci).

    nikdy jsem nic takového nesmazal, ale protože ta debata trvá asi 5 let, tak nejspíš odrolovala do historie NYXu. každopádně jsem tady zaznamenal dostatečně silný "groupthink" proti mým názorům, aby mi stálo za to se tomu postavit. minimálně část lidí, co si byla jistá, že se mýlím, o tom věděla ještě větší houby, než já...
    GESTO
    GESTO --- ---
    XCHAOS: pripominas mne tu scenu z cervenyho trpaslika s toustovacem :) ja tady nebudu hledat ty tvoje nastrely, kde jsi placal nejaky uplny nesmysly, jako plan letadla pohaneny solarama pro 200 lidi a podobne..btw stejne jsi to vsechno smazal, aby to radsi uz nikdo nenasel :P
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já mám radši frázi A v cem presne je rozdil? Oboje mi prijde jako presne ta vec, kterou by rikal nekdo, kdo velmi usilovne doufa, ze za tech pet let se zapomene co vlastne sliboval 8)

    XCHAOS: "měním názory" - možná upřesňuju - no urcite. XChaos totiz nemeni nazory, XChaos "upresnuje". XChaos nelze, XChaos se "myli".

    ono případů, kdy by fakta ukázala, že moje odhady se mýlily, zatím nebylo tolik - upresnim: pripadu, kdy fakta ukazala, ze se XChaos myli a zarovne to XChaos pochopil a uznal, zatim nebylo tolik 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tu frázi s "vytřením zraku" používáš opakovaně ty. já mám radši frázi "kdo se směje naposled, ten se směje nejlépe".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GESTO: myslím, že to, čemu říkáš, že "měním názory", je jen tvoje přehlédnutí, že se bavím o několika různých věcech najednou, konkrétně tak zhruba o třech:
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]
    (a vzducholoď ve stylu OMNIHASH byla ještě čtvrtá)

    "měním názory" - možná upřesňuju, ale ono případů, kdy by fakta ukázala, že moje odhady se mýlily, zatím nebylo tolik (a vlastně nejpádnější nový fakt je teď tahle čínská vzducholoď....)
    GESTO
    GESTO --- ---
    XCHAOS: myslis po 5ti letech co tady neustale menis svoje nazory, popiras svoje predchozi vyroku a pod.? to funguje spis obracene s tou povesti :P (i kdyz ja to tady teda tak dlouho nectu)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jestli něco vím správně nebo ne, to nerozhodne žádná vnější autorita, ale nakonec jen a jen výsledky v praxi - jo, presne tak. A zatimco experti v tech tebou opovrhovanejch "hierarchickejch strukturach" staveji fungujici letadla a vzducholodi, ty jenom melej pantem a machrujes, jak vsem za pet let vytres zrak. Ano, vysledku rozhoduji, souhlasim 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: "moderní" kultura poznání a hierarchické struktury kolem něj naopak maximálně glorifikovala. můj přístup je spíš "postmoderní" a částečně možná anarchistický: vědění je subjektivní a to, jestli něco vím správně nebo ne, to nerozhodne žádná vnější autorita, ale nakonec jen a jen výsledky v praxi. (samozřejmě, když budu transparentní v tom, co předpokládám a srovná se to s tím, jaký je výsledek, tak někdo může hodnotit zvenčí, jak byly moje hypotézy úspěšné - to je další faktor proti situaci, kdy hodnotím jen sám sebe)

    např. jsem nepředpokládal rigidní vzducholoď létající do 20 km, a když jsem transparentně přinzal, že jsem se v téhle konkrétní předpovědi mýlil (pořád by mi ale strašně zajímalo, jak rychle to lítá! tohle zatím nebylo zveřejněno), tak jsem byl obviněn, že si "hraju na experta". takže fakt WTF: cílem tu evidentně není se něčeho dobrat, ale rozbít debatu a provozovat osobní útoky (rád bych je tu jako moderátor zakázal - tak, jako jsou zakázané třeba na kosmo.cz... )

    samozřejmě, stěží uvěřitelná je ruská propagandistická verze:
    Chinese Helium Airships to Hunt for Enemy Aircraft
    http://sputniknews.com/military/20151025/1029083974/china-aviation-helium-balloon-scouting.html
    "The Yuanmeng aircraft can reach a height of 100 kilometers" - uh, huh, cože? :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: protože v dnešní době může být "za experta" každý trouba, včetně mě, pokud se naučí trochu googlit - coz je prave tvuj hluboky omyl. Pravda, nejsi sam, ktery se ho dopousti, trivializace poznani je bohuzel soucasti moderni kultury a vidime ji vsude kolem sebe, antivaxerama pocinaje a hvezdama popu vyjadrujicim se k politickym otazkam konce, to te ale neomlouva. V oblastech jako politologie to prislusnym troubum muze docela dlouho prochazet, ale ve fyzice a pribuznych oborech ti k prozrazeni staci jedina maluvka, porusujici fyzikalni zakony a jedinej prispevek, dokazujici nepochopeni i tech zakladnich vzorcu, co sis precetl na wikipedii. A v tvem pripade takovych odkopani mame mnohem, mnohem vic 8) Takze sorry, ale _fakt_ se nediv, ze za "experta" se porad povazujes, se svoji prislovecnou skromnosti, jen ty sam 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: protože v dnešní době může být "za experta" každý trouba, včetně mě, pokud se naučí trochu googlit: tím nedávám najevo svojí vyjímečnost, ale spíš jen rovnocennost se spoustu dalších uživatelů, co se naučí to samé. Takže mi přijde úplně zbytečné se v tom dál rejpat.

    Internet samozřejmě představuje výzvu pro tradiční mocenské struktury v oblasti vědění - viz [ XCHAOS @ Kvazičástice: největší revoluce ve fyzice od vynálezu kvasarů, kvarků a kvasnic? + modifikovaná setrvačnost (MiHsC) ] - je mi líto každého, kdo v tom vidí nějaký problém, já v tom vidím spíš výhodu, pro sebe i spoustu jiných.

    jinak udělané to může být cca 3 způsoby, z nichž první mi přijde nepravděpodobný, pokud ty ilustrace jsou realistické. Další 2 způsoby jsou: 1) balonet plněný vzduchem nebo 2) dvojí plášť a uvnitř něj balonet plněný héliem (oba přístupy mají svoje pro a proti, v obou přístupech je tlak hélia shodný s vnějším tlakem atmosféry)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam