• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no... sportovní kluzáky asi nevážej několik tun. zdroj je pořád ten článek http://aviationweek.com/blog/will-boeing-embrace-braced-wings - jednoduše, úsporná dopravní letadla, i nesoární, budou dřív či později vypadat cca nějak tak, jak ty ses smál, že si to (zhruba) představuju.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: No, nebudu se obtezovat s hledanim zdroje, kdyz uz ses ty neobtezoval s jeho uvedenim, ale tak jak je to citovany to samozrejme blabol je. Coz bys samozrejme vedel taky, kdybys sis aspon neco odnesl z tech "peti let detailniho studia" kterejma ses chvastal 8)) Staci se podivat na spickovy kluzaky, ktery maji aspect ratio pres 30 a zadny externi vzpery k tomu nepotrebujou. Cili, obecne vzato, tvrzeni "to an aspect ratio of 20, or even 30, you need to support the wing with a strut (a single member) or truss (two or more members)." _neni_ pravdive, protoze aspect ratio pres dvacet zvladas u nekterych letadel i bez vzper.

    Zase typickej xchaos: padne na nejkou jednu veticku, ktera zrovna v tom konkretnim okamziku vyhovuje tomu, co potrebuje, takze zignoruje vsechno ostatni a zacne ji vsem otloukat o hlavu, aniz by se nad ni zamyslel...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    AviationWeek: To go higher and reduce drag further, to an aspect ratio of 20, or even 30, you need to support the wing with a strut (a single member) or truss (two or more members).

    Ale když to samé před 5 lety napíše xChaos, tak má REDUGY jistě svaté právo napsat, že jsou to bláboly. Protože kam bychom přišli, kdyby směl přemýšlet každý - a ne jen ten, komu to předem povolí nějaká vyšší autorita...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jo, a vazi pres tri tuny a unese jednoho cloveka. Kolik ze melo vazit tvoje letadlo pro dvacet (nebo ctyricet?) lidi? Sest tun? Pamatuju si to dobre?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, ale asi to nebudou jen "součástky a materiál", co bude potřeba. ale 10 mega seženu stěží. bude to rozhodně napínavý. a debatama s tebou se k realizaci moc nepřiblížím, obávám se.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: prostě tu základní linii "když budou mít dopravní letadla štíhlejší křídla a budou létat pomaleji, budou úspornější", tu nevyvrátíš. - strawman fallacy, o nic takoveho se ani nesnazim.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BTW, ještě jedno hezký stratosférický letadýlko. Trochu těžší, než Perlan II
    Grob G 520 - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Grob_G_520
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nikdy jsem neříkal, jestli 200 000 je dolní nebo horní hranice ceny komponent solárního ultralightu. - BUAHAHAHAHA. Takze tedka zacnes tvrdit, ze tech 200k, kterejma tady uz asi dva mesice mavas, byla _DOLNI_ hranice? Ze kdyz jsi psal "kolik letových hodin ta varianta za ~200 000 Kč", "materiál na moje solární letadlo, by měl stát kolem 200 000" nebo dokonce bych chtěl do roku 2020 postavit s rozpočtem okolo 200 000 Kč na součástky a materiál , tak celou tu dobu jsi myslel ze tech 200k je dolni hranice, takze kdyz to nakonec bude treba deset mega, tak porad jsi mel pravdu?

    Jo, jasne, vubec nejsi patologickej lhar 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to, že něčemu nerozumíš, nebo nechceš rozumět, z toho ještě nedělá blábol. od začátku jsem se točil kolem zvýšení štíhlosti křídla jako cesty k snížení odporu vzduchu - tohle se v letectví zkouší znovu a znovu, a má to nějaké výsledky:


    Grob Strato 2C (Wing area: 150 m²)
    Grob Strato 2C - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Grob_Strato_2C

    nebo historicky, na co odkazuje článek Aviaton Week:

    Hurel-Dubois HD.31 - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hurel-Dubois_HD.31

    prostě tu základní linii "když budou mít dopravní letadla štíhlejší křídla a budou létat pomaleji, budou úspornější", tu nevyvrátíš. lišíme se jen v to odhadu, jak moc to jde rozvinout a jak daleko se touhle cestou dá dojít.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: No jasne. Protoze nekde nejakej koncept pouziva stejny slovo jako ty, tak to automaticky validuje vsechny blaboly, ktery pises ty a ktery pouzivaj to samy slovo.

    Riiiight.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: viděl jsem popravdě i výrazně nepřítečnější plány... existuje to ve formě mého konceptu, který logicky nemá až takovou váhu, jako kdyby to byla studie Boeingu či Airbusu, ale pořád je příčetnější, než řada precizně 3D renderovaných splašených vizí co jsou taky v oběhu.

    nikdy jsem neříkal, jestli 200 000 je dolní nebo horní hranice ceny komponent solárního ultralightu. dovedu si představit, že si během 5 let budu moc dovolit dát tyhle peníze stranou na hraní - to je celé. součástky za ně nakoupím, ale jistě první věc, co s tím udělám, nebude, že to rozbiju. samotnou konstrukci z prefabrikovaných uhlíkových trubek musím pořídit výrazně levněji. a pokud nevydrží nějaké počáteční zátěžové zkoušky, nemá cenu na to ani kupovat ty solární panely, že jo... někde v nějaký moment během vývoje a stavby asi bude nutné něco spočítat, aby se zbytečně neničily drahé komponenty...

    REDGUY: bohužel: na tom serveru toho bylo trochu více, co teď neběží nikde. samozřejmě nechci omezovat tvoji paranoiu v rozletu, ale fakt je, že jsem neměl nejmenší důvod ty kresby tajit, zvláště ty pozdější. všechny sice obsahovaly jasné chyby, které člověku dojdou až když nad tím přemýšlí delší čas (nebo si vyslechne kritiku) ale mělo to nějaký vývoj a hlavně to neměly být konstrukční výkresy, ale doklad tvrzení "dokážu si představit". Ano - dokážu si představit nějaký koncept, a když si vyslechnu kritiku nebo se nad tím sám zamyslím, dokážu ten koncept zpřesnit a dál vyvíjet.

    být obviňován, že jsem něco záměrně smazal, je dost trapné. pokud někde vyhrabu nějaké zálohy (to PC kde jsem to kreslil jen nebootuje, ale disk asi zásadně vadný není), klidně to zase hodím online.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ještě k "příhradám" (vzpěrám) a křídům s vysokou štíhlostí - viz aviationweek: To go higher and reduce drag further, to an aspect ratio of 20, or even 30, you need to support the wing with a strut (a single member) or truss (two or more members). Hurel-Dubois pioneered this with a series of designs in the late 1940s and 1950s

    Prakticky všechny hlavní "komponenty" mých tolik kritizovaných a vysmívaných vizí se v letectví opakovaně objevují, jsou testovány a po letech se k nim debaty znovu stáčí. Dokázat, že nějaký nápad je jednoznačně nesmysl prostě není tak jednoduché, jak si někdo myslí. (jiná věc je obvinit mě, že to nedokážu přesně spočítat, apod. - jistě nedokážu, ale ten, kdo umí, může vyjít z různých design patterns a pak prozkoumat celý stavový prostor všech proměnných parametrů...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: (podstatnou součástí flejmwar 2009-2014 byla otázka "kolik by vážila přetlaková kabina pro 40 lidí?" - a protoze tvoje maluvky tech letadel pro 40 lidi jsou velmi prihodne smazane diky "spadlemu disku", tak se nemuzeme vsichni pobavit nad tim, kolik hmotnosti jsi vyhradil pro tu kabinu, ve ktery by 40 platicich pasazeru travilo dlouhy hodiny, ve srovani s experimetalnim kluzakem pro dva testovaci piloty 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: solární letadlo pro 100 lidí by mohlo cestovat ve výšce nad 20 km rychlostí kolem 300 km/h [...] což není nic světoborného - kecy. Nic ani zdaleka podobneho tomu co hlasas neexistuje, ani ve forme konceptu, prave ta "solarnost" je klic. Nesnaz se predstirat, ze tvoje blaboly nejsou daleko mimo cokoliv, co existuje nebo co planujou pricetni lide.

    Zbytek samozrejme neni jineho nez "urcite mam pravdu ale abych vam to dokazal, musite pockat pet let a mozna ani pak ne, protoze vymluvy" 8)

    A pochopitelne, dost vtipny je, ze uz zacinas couvat z drivejsiho "postavim to za 200k". Ted najednou je to "200k je dolni odhadovana hranice". Ale to urcite zase neni "omyl" ale jen "upresneni", ze jo 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Airbus Perlan II. Větroň s přetlakovou kabinou, který se bude nejen moci, ale přímo muset pohybovat ve výškách nad 20 km rychlostma několik set km/h. Přetlaková kabina pro dvě osoby přitom zvyšuje jeho hmotnost proti běžným větroňům nejvýše o jednotky stovek kg (podstatnou součástí flejmwar 2009-2014 byla otázka "kolik by vážila přetlaková kabina pro 40 lidí?")

    Windward Performance Perlan II - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Windward_Performance_Perlan_II#Specifications_.28Perlan_II.29
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Solárně poháněná čínská vzducholoď Yuanmeng. Model vypadá trochu jinak, než počítačové rendery. Zveřejněné parametry znějí stěží uvěřitelně - i dostup 20 km je dost, nemluvě o 100 km o kterých mluví ruští propagandisté. Není jasné, zda mění tvar (a objem) celá, nebo je rigidní a má nějaké vnitřní balonety (či zda je ve hře kombinace obojího). Nicméně, její samotná existence je bod pro id OMNIHASH a jeho Omnivzducholoď.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Boeing SUGAR. Sklápěcí konce (solárních) křídel jste na mých malůvkách z let cca 2010-2014 mohli vidět.

    Will Boeing Embrace Braced Wings? | Things With Wings
    http://aviationweek.com/blog/will-boeing-embrace-braced-wings
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: spadl mi disk (což mi nasralo, měl jsem tam i důležitější data, než tyhle malůvky) ten server prostě neexistuje, chystám se nainstalovat další. nejspíš je to v cache na tečcecz (ve sníženém rozlišení). nebo zkus něco jako internet archive.... Hrm. Wayback Machine doesn't have that page archived. (Nová "solární VTOL" malůvka ale bude, trochu jiná, a doufám už ve FreeCadu..ostatně tuhle mám možná někde archivovanou a možná ne - vloni mi spadl disk notebooku, resp. spadlo mi na ten notebook v bouřce solární kolo, a současně mi odešel i disk na PC a osobní server a ještě mobil :-)

    jednoduše, cca kolem roku 2010 jsem tvrdil, že solární letadlo pro 100 lidí by mohlo cestovat ve výšce nad 20 km rychlostí kolem 300 km/h. první koncept předpokládal turbovrtulově-elektrický hybrid, což není nic světoborného - koncepty jako Boeing SUGAR (Subsonic Ultra Green Aircraft Research s tím počátají, akorát bez solárních panelů. když jsem si porovnal, jaká velká část energie je potřeba na stoupání třeba jen na hranici použitelnosti turbovrtulových motorů (něco pod 20 km výšky, AFAIK) a jak malá pak pro vodorovný let, tak jsem se chytil za nos, a začal jsem mluvit o čistě elektrickém letadle (ne čistě solárním, protože startuje s nabitými bateriemi, z čeho je na zemi nabije, není definované - v létě to můžou být i ty solární panely na křídlech, v zimě těžko). a chytnul jsem se čísla 40 cestujících, protože to byl limit kapacity DC-3, což bylo letadlo, které ve své éře umožnilo revoluci v letecké dopravě (shodou okolností podobnou rychlostí a na podobnou max. vzdálenost, s jakou počítám já)

    nevím, jak tu "pravdu" chceš shrnout "upřímněji" - od téhle úvahy se debaty rozštěpily do třech proudů I. až III., viz [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] původní koncept spadá do kategorie "III." (tedy hranice možností dnešního hi-tech, včetně materiálů kategorie [ BURAN @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] ).

    To, co jsem slíbil do 4 a 3/4 roku odteď předvést, ale spadá jednoznačně do kategorie I. Popravdě - nebylo by pro mě moc motivující utrácet za nějaký ultralight z motorem z Trabantu, tak jako tak. První, co musím zlepšit, je moje příjmová stránka: protože dokázat utratit i těch blbých 200 000 za materiál (dolní odhadovaná hranice) není sranda - ne každý si může dovolit takhle drahé koníčky, takže je to určitá motivace jít do sebe.

    Jsou samozřejmě důvody, kvůli kterým kdybych ten "příslib" nesplnil (a odložil to někdy na důchod), tak budu šťastný a zvysoka se na nějaké "sliby" vykašlu (např. založení rodiny, apod.). Ale pokud budu sám a bez dalších závazků, tak nevidím důvod se někde v koutku uchlastávat k smrti a vyčkávat na důchod a o nic se nesnažit.

    Třídění na I. - v dosahu amaterů, II. - v dosahu garážových firem a III. - v dosahu korporátního hi-tech můžeme ostatně dělat u všeho, co projde tímhle klubem. Osobně si nejsem jistý, zda Airbus Perlan II je více stroj typu II.nebo III., stejně tak vzducholoď YUANMENG
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: stěží vysvětloval, že ti jde o nějaké hledání pravdy a ne o osobní útok Problem je, ze v tvem pripade kazde "hledani pravdy" je zaroven "utokem na tebe", protoze tvuj pristup k pravde je velmi... kreativni 8))

    co se mi postaví do cesty, to nevím - ja jo 8)

    XCHAOS: nikdy jsem nic takového nesmazal, - ze ne? To je zajimavy, protoze par obrazku tvych "vizi" (napr: http://teckacz.arachne.cz/xchaos/files/stratospheric-solar-VTOL-0.1.gif nebo http://teckacz.arachne.cz/xchaos/files/annular-solar-paraglide-concept-2012.pdf) nejak zahadne zmizelo a uz neni k dispozici. Ale samozrejme, kdyz rikas zes nikdy nic nemazal, tak urcite nelzes a zase jde jen o nejake "nedorozumeni" 8)))

    A btw: pro 200 to nebylo nikdy. bylo to pro 100, - A kdyz xchaos primo nelze, tak aspon velmi selektivne manipuluje historii. Technicky vzato, tohle neni lez, ale ze by to byla kompletni a uprimna pravda, to samozrejme taky ne. To jen tak na okraj, k tomu "hledani pravdy" 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: můžeš to klidně brát jako 4 3/4 roku. a samozřejmě je možné, že mi do toho něco přijde, proč ne? lítat chci. a jinak, než solárně, to v dnešní době myslím ani nemá smysl. co se mi postaví do cesty, to nevím.. nejspíš peníze, možná technické problémy, možná byrokracie.

    tvoje teorie, kdy jsem se mýlil, bych radši fakt nechal stranou. a lhaní je fakt něco hodně jiného. a zejména ty bys komukoliv stěží vysvětloval, že ti jde o nějaké hledání pravdy a ne o osobní útok proti mě...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GESTO: pro 200 to nebylo nikdy. bylo to pro 100, pak jsem slevil na 40 (po vzoru DC-3). na tomhle mimochodem trvám (ne, že _já_ to dokážu - ale že je to v dosahu dnešních technologických možností - skupina III. v té mé klasifikaci).

    nikdy jsem nic takového nesmazal, ale protože ta debata trvá asi 5 let, tak nejspíš odrolovala do historie NYXu. každopádně jsem tady zaznamenal dostatečně silný "groupthink" proti mým názorům, aby mi stálo za to se tomu postavit. minimálně část lidí, co si byla jistá, že se mýlím, o tom věděla ještě větší houby, než já...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam