• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: a zase už líp než já víš, co vlastně budu dělat (že předtím nebude žádný výpočet, žádná simulace...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Ale jako na druhou stranu je to od tebe samozrejme chytry... no, spis takovy po cesku vychcany. Protoze zase muzes bejt za machra, co stavi letadlo, ale nemusis k tomu vubec nic dokazovat. Zadny znalosti, zadny zkusenosti, jenom spousta kecu a "pockejte za pet let". Radsi se soustred na politiku, tam to bude fungovat jeste lip 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: co takhle pokud se na to chystám přijít tak, že to prostě vyzkouším? Ano, jsi idiot. Presne tak se kontruuji letadla spickovych parametru. "Proste se to vyzkousi". "Poustel jsem draka, takze o tom neco vim".

    Uplne vidim ty domorodce v pacifiku, kdyz z jejich ostrova odesli americani, jak jeden z nich rika "Hele, chlapi, kdyz si dam na usi pulky kokosu a budu nesrozumitelne mumlat do tyhle kukurice, tak jak jsme videli u tech bilejch dablu, tak urcite prileti ocelovej ptak a vypadnou z nej bedny s jidlem." Na coz mu nekdo rekl "hele, xdivochu, to mi prijde jako dost blbost". Ale on byl vizionar a nedal se: "To nebudu vedet dokud to nevyzkousim!"

    A ted je hvezdou vsech pojednani o kargokultech. Takze vlastne uspech 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY:
    REDGUY: co takhle pokud se na to chystám přijít tak, že to prostě vyzkouším? (resp. to je totiž přesně to, co se chystám udělat - vyzkoušet to). (a kterou vlnou vlnovou délku vibrací přesně potlačíš, to se změní i třeba jen posunutím nosníku o pár centimetrů vedle... takže je asi jasné, že by ty vzpěry např. neměly být v uzlovém bodě nějaké stojaté vlny, na které celé křídlo může začít rezonovat...)

    každopádně hodně napoví už to, že člověk někdy pouštěl draka (a to je další věc - zmenšený model určitě zkusím nejdřív pouštět jako draka.. co třeba příští podzim?)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jako obvykle zcela ignorujes vsechno co pisu o tom, ze SI2 ukazuje jaky jsou moznosti solarnich letadel pro lidi...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Wow, umis pouzivat anglicko ceskej slovnik, gratuluju. Tak ted jeste umet odpovedet na ty otazky, co jsem ti polozil, jinak nez "pravdepodobne to bude branit flutteru" 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hele, o vodikovy ekonomice se aspon mluvi. O komercni doprave lidi solarnima letadlama nikdo nerika ani slovo. Cili, bud jsi jedinej genius na celym svete kteryho to napadlo, nebo proste placas nesmysly a nikdo, kdo zvlad fyziku stredni skoly, to nepovazuje za realistickou moznost. Vyber si 8)

    A fakt nevim, co kabina z Perlanu na SI2 dokazuje o xchaosoplanech 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: flutter, česky "třepotání". první věc, která hrozí, když se poddimenzuje konstrukce křídla (což se u svého ultralightu rozhodně chystám udělat :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KOCOURMIKES: ano... nějaký ten limit se snažíme už 5 let spočítat. kupodivu to není tak přímočaré: jednak toho je potřeba vědět vůbec hodně o letadlech a jejich možnost, jednak není mezi lidmi dobré povědomí o tom, jak mizernou účinnost mají třeba pístové motory (i ty letecké).

    jisté je, že by to vypadalo hodně jinak, než dnešní letadla, tudíž se to špatně počítá: na dnešních existujících typech letadlech to bezezbytku ukázat nejde, a když nakreslíš něco jiného, vyslechneš si milion výhrad, proč nejde stavět taková letadla (ve skutečnosti je to jedna hlavní výhrada: "nikdy jsem nic takového neviděl").

    jsou tam nicméně parametry, na kterých jsme (skoro) shodli, co znamenají a v jakém rozmezí se mohou pohybovat: lift-to-drag, insolace na m2, účinnost solárního panelu, energetická hustota baterie, účinnost elektromotoru, účinnost vrtule. nemáme už jasnou shodu v tom, jak se které parametry mění s klesající hustotou vzduchu směrem výš do stratosféry... v některých bodech ale nejspíš ke shodě postupně dospějeme... až bude jasné, že třeba parametry Perlanu II jsou pro dané plošné zatížené v podstatě jediné možné, apod.

    REDGUY: podívej, tvoje výhrady známe, ale o vodíkové ekonomice se mluví už min. 30-40 let, i proponenti jaderné fúze by jí rádi zavedli - ale kde nic , tu nic. (Na světě např. není dost platiny pro potřebné množství palivových článků, vodík je špatně skladovatelný, apod.)

    solární experimenty ze začátku 80.let byly vesměs typu "direct drive" - žádné nebo minimální baterie, no logicky nikdo nestál o pohybovadla, co vyžadují přímé sluníčko. Vývoj se na 20-30 let zastavil, ale mezitím se toho změnilo fakt hodně... vlastně dokud jsem se o obor nezačal zajímat blíže, tak mě ani nedocházelo, jak moc hodně.

    Pro začátek si představ přetlakovou kabinu z Perlanu II namontovanou na Solar Impulse 2: umíš si jí tam představit? ano, ne? (váhově to podle mě vychází stejně, nebo lépe - celý Perlan II váží cca třetinu toho, co SI2 bez baterií...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ano, věřím, že solární letadlo uveze 40 lidí - soucasny vrchol technologie je solarni letadlo, ktery ma rozpeti vetsi nez B747 a uveze jednoho cloveka za tak mizernejch podminek, ze dotycnej musi cvicit meditaci, aby se z toho nezblaznil. Je na samy hranici moznosti, viz prasklej nosnik. Veze baterie, vazici 633kg, takze nez zacnes se svym obvyklym "Ale SI2 muze litat pres noc", povaz, ze vyhozeni baterii ti ziska jen nosnost pro ani ne sest lidi, ale uz treba prostor pro ne ani nahodou. Cely to letadlo vazi neco pres dve tuny, cili prostor na snizenim hmostnosti moc velkej nebude. Technologie solarnich clanku je uz taky tak daleko, ze k teoretickemu maximu uz chybi jen kousicek a sokujici prulom proste neni moznej.

    Takze, kdyby nekdo chtel stavet letadla pohanena sluncem, co je pricetnejsi predstava? Ze (pokud to vubec pujde) bude vyvijet kdovijak exoticky materialy, z kterejch bude stavet obrovsky monstrum, s rozpetim vetsim nez byl Titanik dlouhej, ktery bude narocny na provoz, extremne citlivy na pocasi, super drahy... a uveze CTYRICET lidi rychlosti, ktera pri mirne nepriznivym pocasi bude ZAPORNA, nebo ze proste dotycnej postavi velkou pozemni solarni farmu, slunicko hezky zahusti a do toho letadla ho proste naleje, bud ve forme vodiku, metanu nebo nejakejch superbaterii a proste se nebude srat s nejakejma blbejma solarnima panelama na kridlech?

    Samozrejme, pokud dotycnej je ideologii zaslepenej greentard, navic neschopnej priznat, ze ctyri roky tady haji pitomost, tak samozrejme odpoved je "bude vyvijet xchaosoplan", o tom zadna 8) Ale je to pricetne a realisticke reseni problemu?
    KOCOURMIKES
    KOCOURMIKES --- ---
    XCHAOS: elektricke letadlo ma svuj limit, ktery se da spocitat. musela by tam byt obrovska baterie, takze nosnost je velmi omezena.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Jo, hele, XChaosi, a ten problem, ze pri supernizky letovy i padovy rychlosti te kazdej trochu silnejsi poryv vetru posle do padu - to doufas ze se tak nejak zamluvilo? Nebo "sazis na to", ze nebude osklive foukat?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    flutter je něco jako flux capacitor? Nebo philange :-)
    BURAN
    BURAN --- ---
    REDGUY: nepise "muzu zjistit" ale "muzes zjistit" :)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: můžeš zjistit vlnovou délku flutteru a pomocí správně zvolené délky vzpěr udělat detune - "rozladit to" No a proc to teda neudelas? Proc misto toho pises pitomosti jako "nejpravděpodobnější je, že by omezovaly flutter"? Nebo povidanim o "rozladeni" a "zjisteni vlnove delky" zase jen opakujes termity, co sis nekde precetl, aniz bys poradne chapal, jak je v praxi aplikovat? Nemluve o tom, ze tim reagujes jen zhruba na polovinu mejch pripominek a zbytek radsi ignorujes 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: můžeš zjistit vlnovou délku flutteru a pomocí správně zvolené délky vzpěr udělat detune - "rozladit to", ty kargokulte.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: No urcite, to je nejlepsi reakce na konkretni priklady hlouposti, ktery tady pises 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jezis, "flutter". Zase xchaosovskejch kargokult engineering, kde absenci vedomosti nahrazujes pouzivanim termitu. Proc by tam ten flutter byl? Co presne by ho zpusobovalo? Jak presne by ho ty "vzpery" eliminovaly? Co kdyby ho nahodou naopak indukovaly, diky vytvoreni vazby mezi horni a dolni plochou? Nic z toho pochopitelne nevis, takze ti nezbyva nez neuveritelne "nejpravděpodobnější je, že by omezovaly flutter". "Nejpravdepodobnejsi". Proboha. Las Vegas school of aircraft design 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ᛃᛞᛁ᛫ᛞᛟ᛫ᛈᚱᛞᛖᛚᛖ
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: já vím, kam tím míříš... u toho mého ultralightu jsou ale vzpěry z trochu jiného důvodu, než byly na nákresech solárního stratosférického dopravního letadla pro 40 lidí.

    Tak tedy - současně odpověď pro REDGUY (na tu jeho reakci, kde padlo obvinění z patologického lhářství) a současně pro tebe: moje "vzpěry" u boxed wing ultralightu mají blíže k příhradovému dvouplošníku, ale máš pravdu, že nebudou fungovat tak dobře jako u dvouplošníku. nejpravděpodobnější je, že by omezovaly flutter u jinak příliš flexibilního křídla.

    od jisté celkové hmotnosti letadla prostě nemáme materiál, ze kterého bych dokázali udělat křídlo s tak vysokou štíhlostí, jako mají větroně: sice křídlo toho německého speciálu of firmy Grobo bylo hodně štíhlé i beze vzpěr, ale to byla spíš vyjímka (a otázka je, jestli tohle letadlo autor článku v Aviatonweek znal, nebo jestli by získalo certifikaci pro běžný komerční provoz). štíhlost křídla je aerodynamicky dobrá, ale vzpěry jsou zase aerodynamicky špatné, oba trendy jdou proti sobě, min. od určité rychlosti se vzpěry nevyplácí - ale o tom celá tahle debata právě je!
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ale byrokratické regulace se ve skutečnosti lámou někde u letadel pro méně než 10 nebo 10 a více lidí - jj. Protoze nejvetsi problem u solarnich letadel pro komercni dopravu lidi jsou "byrokraticky regulace" 8)) Na tom je fakt videt, v jak silene alternativni realite zijes 8)

    podstatný detail je, že REDGUY měl výrazné antipatie vůči mé osobě - hele, a jakym zpusobem moje antipate zpusobujou, ze pises naprosty pitomosti? Z posledni doby namatkou hmotnost fbw, smerova a podelna stabilita letadla, (ne)zavislost klouzavosti na rychlosti a urcite jsem par zapomel)? Jak ty moje "antipatie" zpusobujou, ze pises takovy hlouposti? Nejak tepelaticky te nutim je psat?

    Btw, to ze nechapes C++ je mi zcela jedno. A to, ze nejsi v C schopnej napsat pet radku bez ctyr chyb a presto "designujes vlastni jazyk" neni neco, co "nemam rad", ale neco co me extremne bavi 8)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam