• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ᛃᛞᛁ᛫ᛞᛟ᛫ᛈᚱᛞᛖᛚᛖ
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ale byrokratické regulace se ve skutečnosti lámou někde u letadel pro méně než 10 nebo 10 a více lidí - jj. Protoze nejvetsi problem u solarnich letadel pro komercni dopravu lidi jsou "byrokraticky regulace" 8)) Na tom je fakt videt, v jak silene alternativni realite zijes 8)

    podstatný detail je, že REDGUY měl výrazné antipatie vůči mé osobě - hele, a jakym zpusobem moje antipate zpusobujou, ze pises naprosty pitomosti? Z posledni doby namatkou hmotnost fbw, smerova a podelna stabilita letadla, (ne)zavislost klouzavosti na rychlosti a urcite jsem par zapomel)? Jak ty moje "antipatie" zpusobujou, ze pises takovy hlouposti? Nejak tepelaticky te nutim je psat?

    Btw, to ze nechapes C++ je mi zcela jedno. A to, ze nejsi v C schopnej napsat pet radku bez ctyr chyb a presto "designujes vlastni jazyk" neni neco, co "nemam rad", ale neco co me extremne bavi 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KOCOURMIKES: otázka je, jestli jsem to vůbec někdy takhle formuloval: viz [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] to se týkalo prvního, hybridního turbovrtulově-solárního nástřelu (ne nepodobnému Boeing SUGAR). pak mi došlo, že ta přidaná složitost a spotřeba paliva s tou turbovrtulovou částí je taková, že kvůli co já vím, 50% úspoře paliva nestojí za to se s tím srát (ani myšlenkově). a navíc člověk viděl první Solar Impulse fakt lítat, tou dobou. takže jsem začal přemýšlet o čistě bezpalivovém létání, 40 lidí je opsáno z DC-3... ale byrokratické regulace se ve skutečnosti lámou někde u letadel pro méně než 10 nebo 10 a více lidí (včetně pilota). Je možné, že takové letadlo bude nejdřív někdo provozovat pro 9 lidí a čekat, až se na trhu objeví baterie s větší energetickou hustotou a pak zvětší trup a certifikuje ho třeba pro 50 lidí (co já vím). Podstatné je, že se toho podle mě dožiju - že se to stane. I pokud cena energie ze sítě z centralizovaných zdrojů nestoupne, tak u létání to pořád bude mít smysl.

    Tedy - ano, věřím, že solární letadlo uveze 40 lidí. Není úplně jasné, jestli to, jak jsem mluvil o 100 lidech, bylo možné klasifikovat jako čistě solární - ty turbovrtulový motory (kvůli stoupání do letové hladiny) se v tom motaly asi prvního půl roku celé flamewar (řešilo se kolik váží, jestli by se to vyplatilo, apod.)

    podstatný detail je, že REDGUY měl výrazné antipatie vůči mé osobě a mým nápadům už delší dobu před tím, než se nějaké solární létání objevilo - prostě nemá rád můj styl programování v C a nepochopení C++ (toto je zdánlivě nepodstatný detail... ale spor C vs. C++ je i sporem o to, jaká míra abstrakce světa kolem nás je pro koho přijatelná - případně do jaké míry je dobré věřit abstrakci, které nerozumím, a získat na základě toho pocit, že jsem děsně chytrý, apod. - toto je téma, které by tě okrajově zajímat mohlo.... nikdo mě nemůže obvinit, že abstrakci nepoužívám vůbec... na konferenci o městských nákladních kolech, kde se prezentovalo třeba i DHL s hračkama jako toto [ XCHAOS @ Městské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají? ] jsem mluvil o solárních kolech, použil jeden středoškolský vzoreček a přišli za mnou pak, že "it was very technical", což je trochu LOL)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: a to meni neco na tom ze vzpery se konstruuji tak aby byli namahany pokud mozno pouze na tah?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Aaaaw. Cute, diky, vystrihnu si z toho nick v runach 8)
    KOCOURMIKES
    KOCOURMIKES --- ---
    a ty porad veris ze solarni letadlo uveze 100 lidi?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ᚠᚨᚲᛏ᛫ᚺᛟᚡᚨᛞᛟ᛫ᛏᛖᚾ᛫ᚱᛖᛞᚷᚢᛃ
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: o já tě upozorním na kontext (tzn. že větroňů se ten výrok fakt netýká) a opet lzes. Kdyz jsi to sem poprve napsal, zadnej kontext, zadne omezeni na velka letadla jsi nepsal. Proste jsi to sem prdnul jako nepodminenou, obecnou pravdu, aniz by ses obtezoval zamyslet jestli to nahodou neni pitomost. Coz samozrejme byla, napsal jsem ti proc... takze se to honem honem snazis zamaskovat lhanim o tom, zes me "upozornil na kontext vetronu". V situaci, kdy jeste na tyhle strance je o par zprav dozadu videt, ze o vetronic jsem jako prvni psal ja. Ach jo. Jak rikam, jsi patologickej lhar.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no já tě upozorním na kontext (tzn. že větroňů se ten výrok fakt netýká) a ty mi vzápětí obviníš, že nechápu kontext. (no jasně: protože skutečným kontextem je u tebe především osobní útok proti mě, a až dlouho po tom nějaká letadla, možná)

    JVCNC: prosímtě, myslím neznáš celou tu historii debaty... nebavíme se teď vůbec o tom ultralightu
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: sportovní kluzáky asi nevážej několik tun No a? Meni to neco na veci, ze ta samotna veta, tak jak jsi to napsal, je prokazatelne _nesmysl_? Bud proto, ze je blbe ten clanek, nebo, pravdepodobneji, proto, ze proste idiot xchaos zase nechape kontext, ve kterym to tvrzeni padlo a tupe ho aplikuje, aniz by se zamyslel nad jeho platnosti?

    jednoduše, úsporná dopravní letadla, i nesoární, budou dřív či později vypadat cca nějak tak, jak ty ses smál, že si to (zhruba) představuju. - BUAHAHAHAHAHA. Ne, xchaosi. Ty sracky co tady uz leta hlasas fakt nemaji nic, ani "zhruba" spolecneho s tim, o cem je ten clanek. Kuprikladu, letadlo v tom clanku nema rozpeti stovky metru a hlavne neni solarni. Opet lzes a snazis se predstirat, ze tvoje "vize" jsou vlastne neco, co delaji i ostatni. Nejsou. To ze na tvym letadle je neco, co lze oznacit slovem vzpera _neznamena_, ze je "zhruba podobne" jinemu letadlu, ktere ma vzpery.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: vsimni si toho jak ma boeing umistene vzpery a porovnej to s tim jak jsi je pouzil ty, za domaci ukol premyslej o namahani.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: kdyz se nekdo rozhodne, ze misto vzduchu bude dychat naftu, a pet lidi mu rekne, ze to neni dobry napad, jedna se v tom pripade o "groupthink", nebo ne?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no... sportovní kluzáky asi nevážej několik tun. zdroj je pořád ten článek http://aviationweek.com/blog/will-boeing-embrace-braced-wings - jednoduše, úsporná dopravní letadla, i nesoární, budou dřív či později vypadat cca nějak tak, jak ty ses smál, že si to (zhruba) představuju.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: No, nebudu se obtezovat s hledanim zdroje, kdyz uz ses ty neobtezoval s jeho uvedenim, ale tak jak je to citovany to samozrejme blabol je. Coz bys samozrejme vedel taky, kdybys sis aspon neco odnesl z tech "peti let detailniho studia" kterejma ses chvastal 8)) Staci se podivat na spickovy kluzaky, ktery maji aspect ratio pres 30 a zadny externi vzpery k tomu nepotrebujou. Cili, obecne vzato, tvrzeni "to an aspect ratio of 20, or even 30, you need to support the wing with a strut (a single member) or truss (two or more members)." _neni_ pravdive, protoze aspect ratio pres dvacet zvladas u nekterych letadel i bez vzper.

    Zase typickej xchaos: padne na nejkou jednu veticku, ktera zrovna v tom konkretnim okamziku vyhovuje tomu, co potrebuje, takze zignoruje vsechno ostatni a zacne ji vsem otloukat o hlavu, aniz by se nad ni zamyslel...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    AviationWeek: To go higher and reduce drag further, to an aspect ratio of 20, or even 30, you need to support the wing with a strut (a single member) or truss (two or more members).

    Ale když to samé před 5 lety napíše xChaos, tak má REDUGY jistě svaté právo napsat, že jsou to bláboly. Protože kam bychom přišli, kdyby směl přemýšlet každý - a ne jen ten, komu to předem povolí nějaká vyšší autorita...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jo, a vazi pres tri tuny a unese jednoho cloveka. Kolik ze melo vazit tvoje letadlo pro dvacet (nebo ctyricet?) lidi? Sest tun? Pamatuju si to dobre?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, ale asi to nebudou jen "součástky a materiál", co bude potřeba. ale 10 mega seženu stěží. bude to rozhodně napínavý. a debatama s tebou se k realizaci moc nepřiblížím, obávám se.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: prostě tu základní linii "když budou mít dopravní letadla štíhlejší křídla a budou létat pomaleji, budou úspornější", tu nevyvrátíš. - strawman fallacy, o nic takoveho se ani nesnazim.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BTW, ještě jedno hezký stratosférický letadýlko. Trochu těžší, než Perlan II
    Grob G 520 - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Grob_G_520
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nikdy jsem neříkal, jestli 200 000 je dolní nebo horní hranice ceny komponent solárního ultralightu. - BUAHAHAHAHA. Takze tedka zacnes tvrdit, ze tech 200k, kterejma tady uz asi dva mesice mavas, byla _DOLNI_ hranice? Ze kdyz jsi psal "kolik letových hodin ta varianta za ~200 000 Kč", "materiál na moje solární letadlo, by měl stát kolem 200 000" nebo dokonce bych chtěl do roku 2020 postavit s rozpočtem okolo 200 000 Kč na součástky a materiál , tak celou tu dobu jsi myslel ze tech 200k je dolni hranice, takze kdyz to nakonec bude treba deset mega, tak porad jsi mel pravdu?

    Jo, jasne, vubec nejsi patologickej lhar 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to, že něčemu nerozumíš, nebo nechceš rozumět, z toho ještě nedělá blábol. od začátku jsem se točil kolem zvýšení štíhlosti křídla jako cesty k snížení odporu vzduchu - tohle se v letectví zkouší znovu a znovu, a má to nějaké výsledky:


    Grob Strato 2C (Wing area: 150 m²)
    Grob Strato 2C - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Grob_Strato_2C

    nebo historicky, na co odkazuje článek Aviaton Week:

    Hurel-Dubois HD.31 - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hurel-Dubois_HD.31

    prostě tu základní linii "když budou mít dopravní letadla štíhlejší křídla a budou létat pomaleji, budou úspornější", tu nevyvrátíš. lišíme se jen v to odhadu, jak moc to jde rozvinout a jak daleko se touhle cestou dá dojít.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam