KOCOURMIKES: ano... nějaký ten limit se snažíme už 5 let spočítat. kupodivu to není tak přímočaré: jednak toho je potřeba vědět vůbec hodně o letadlech a jejich možnost, jednak není mezi lidmi dobré povědomí o tom, jak mizernou účinnost mají třeba pístové motory (i ty letecké).
jisté je, že by to vypadalo hodně jinak, než dnešní letadla, tudíž se to špatně počítá: na dnešních existujících typech letadlech to bezezbytku ukázat nejde, a když nakreslíš něco jiného, vyslechneš si milion výhrad, proč nejde stavět taková letadla (ve skutečnosti je to jedna hlavní výhrada: "nikdy jsem nic takového neviděl").
jsou tam nicméně parametry, na kterých jsme (skoro) shodli, co znamenají a v jakém rozmezí se mohou pohybovat: lift-to-drag, insolace na m2, účinnost solárního panelu, energetická hustota baterie, účinnost elektromotoru, účinnost vrtule. nemáme už jasnou shodu v tom, jak se které parametry mění s klesající hustotou vzduchu směrem výš do stratosféry... v některých bodech ale nejspíš ke shodě postupně dospějeme... až bude jasné, že třeba parametry Perlanu II jsou pro dané plošné zatížené v podstatě jediné možné, apod.
REDGUY: podívej, tvoje výhrady známe, ale o vodíkové ekonomice se mluví už min. 30-40 let, i proponenti jaderné fúze by jí rádi zavedli - ale kde nic , tu nic. (Na světě např. není dost platiny pro potřebné množství palivových článků, vodík je špatně skladovatelný, apod.)
solární experimenty ze začátku 80.let byly vesměs typu "direct drive" - žádné nebo minimální baterie, no logicky nikdo nestál o pohybovadla, co vyžadují přímé sluníčko. Vývoj se na 20-30 let zastavil, ale mezitím se toho změnilo fakt hodně... vlastně dokud jsem se o obor nezačal zajímat blíže, tak mě ani nedocházelo, jak moc hodně.
Pro začátek si představ přetlakovou kabinu z Perlanu II namontovanou na Solar Impulse 2: umíš si jí tam představit? ano, ne? (váhově to podle mě vychází stejně, nebo lépe - celý Perlan II váží cca třetinu toho, co SI2 bez baterií...)