• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: pokud chci snížit náklady, - a to je prave problem, kterej nechapes (nebo spis nechces chapat): tvuj pristup naklady NESNIZUJE. Naopak, velmi vyrazne zvysuje. Nejpravdepodobnejsi vysledek tvyho snazeni (tedy, pominu-li ze se na to proste pod nejakou zaminkou proste vykasles, jako pri posledni "prekonavani rekordu") bude, ze spalis spoustu penez a vysledek bude v lepsim pripade nulovej, v horsim nejaky zraneni. A i kdybys nahodou nejakej funkcni vysledek dostal, bude te to stat mnohem vic penez, nez bylo nutne.

    Tvu pristup nesnizuje naklady, ale snizuje potrebne vedomosti a znalosti a hlavne pravdepodobnost uspechu.

    když chci donutit velké hráče posunout hranice lidských možností pomocí jejich hi-tech - HAHAHAHAHAHAHA. A zase to tvoje nakynuty ego a fantazirovani o vlastni dulezitosti. Ty si myslis ze k necemu "donutis velke hrace"? HAHAHAHAHA.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jako vyjímečně se s tebou shodnu, že můj přístup ke stavbě letadel není nepodobný Babicovu vaření :-) bez ohledu na to, jestli není trapné ukazovat to v televizi, tak podstatné je, že jeho přístup je v podstatě funkční (a levný).

    pokud chci snížit náklady, tak skutečně můj přístup bude dost připomínat Babicu (doporučuju ti nejdřív se podívat na to, v jaké cenové kategorii se pohybují elektrické motocykly, které jsou výkonostně a kapacitou baterií dost blízké k tomu, co chci stavět - jsou k tomu asi v podobném vztahu, jako Trabant a motor z něj ke "konvenčním" českým ultralightům...)

    SunSeeker I měl začátkem 90-tých letech technologii celkem dost podřadnou vůči té, kterou jsem já letos měl i na hloupém solárním kole: základní představa, že to, co tehdy byl hi-tech, by dnes po 25 letech měl být schopen amatérsky postavit každý trouba. Ano, i pomocí off-the-shelf karbonových trubek, které se tehdy ani sériově nevyráběli.

    Ano, je to bastlířství a kutilství - ale o to mi jde, když chci donutit velké hráče posunout hranice lidských možností pomocí jejich hi-tech, musím na ně jako amatér tlačit "zespoda", pomocí toho, co sice před 25 lety neexistovalo ale dnes je to běžně dostupný low-end.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: prave ze dnes mas predem spoctene kdeco, diky ruznym pocitacovym modelum. Driv ty moznosti nebyly (pocitacum chybel vykon) - takze se to dohanelo jinak - napr. testy na modelech ve vetrnych tunelech. Dnes jsou tunely na ustupu - je to energeticky hodne narocne, zvlast ty supersonicke verze...
    Celkem se divim, ze jako ajtak jakoukoliv moznost propoctu ignorujes :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tohle nikdo neřekl. -- opravdu? Prosim, napis co _konkretne_ podle tebe "nikdo" nerekl. At jsme konkretni.

    dám tam nějaké množství karbonových prefabrikovaných trubek, když nevydrží, dám jich tam příště víc - HAHAHAHA. XChaos je pro konstrukci letadel totez, co Babica pro kulinarstvi. "Kdyz tam nemate losososa, vrazte tam parek. Kdyz tam je malo trubek, vrazte jich tam vic" 8)))


    XCHAOS: že to chci v podstatě dělat tak, jak to dělá většina ostatních - ne, fakt nechces 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MICKK: trochu přesnější čísla v tohle článku ("unit of energy" je překvapivě kWh :-)
    Indian Railways Get Promising Results From Solar Powered Coach | CleanTechnica
    http://cleantechnica.com/2015/06/08/indian-railways-get-promising-results-solar-powered-coach/

    přišli na přesně stejný trik, jako já: návratnost nedotované solární energie je ve srovnání s náklady na elektřinu ze zásuvky sice nízká, ale ve srovnání s cenou energie z dieselgenerátoru to konkurenceschopné je. zvlášť v Indii. a zvlášť když panely během jízdy vlaku chladí proud vzduchu.

    nicméně nevím, jestli tím skutečně pohání vlak, nebo jen spotřebu osobního vagónu (to druhé je relativně trapné...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: hmm, proto počítám s testováním před tím, než do toho vlezu (tažení za autem, a takové věci... nemyslím, že by třeba první lety Sunseekeru Duo vypadaly jinak, následovala řad úprav).

    víš komické na těhle flamewarech je, že to chci v podstatě dělat tak, jak to dělá většina ostatních (ne každé letadlo má do detailu vše spočítané předem, a naopak ne každé letadlo které někdo spočítá jako diplomku, je pak doopravdy postaveno). (přitom já se simulacím ani výpočtům nebráním, ale prostě není to klíčové.. buď na někoho kdo mi s tím pomůže narazím, nebo ne... paradoxně ti samí lidé, co mi rozmlouvají testování na modelu ve (skoro) životní velikosti mi radí hrát si s modýlky... jenže ty se právě budou chovat dost podstatně jinak, aspoň od určitého měřítka)

    REDGUY: tohle nikdo neřekl. samozřejmě, že nějaký hrubý výpočet (jak jsem psal: jestli to pro danou hmotnost a rychlost letu dá dost vztlaku, apod.) tam být musí. ale jestli třeba křídlo vydrží tu zátěž, to budu prostě zkoušet na modelu a pytlích písku: dám tam nějaké množství karbonových prefabrikovaných trubek, když nevydrží, dám jich tam příště víc. nebudu to dělat jako monokok.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: psal jsem o tom na NYXu před léty, ale nápad byl zesměšněn, stejně jako řada ostatních. chtít cokoliv měnit je totiž směšné - dav moc dobře ví, jaká budoucnost nás (už padesát let) čeká za 30 let...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MICKK: hmm, psal jsem na NYXum, že solární vlaky by nebyly tak mimo. ale holt lidi, ke kterým jsem mluvil, většinou necestovali po Indii (je tady navíc ten drobný detail, že účinnost solárního panelu chlazeného proudem vzduchu je v subtropickém klimatu vyšší, což jsem si celkem dosytosti vyzkoušel letos v létě...)
    BURAN
    BURAN --- ---
    REDGUY: mozna to bylo v jinym forku.

    XCHAOS: kazdopadne ma otazka trva: jak zjistis, ze se to prestalo klepat? pohledem? dotykem? jak budes zjistovat chovani behem letu?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Hele, XChaosi, ale fakt by zajimala odpoved na hlavni otazku: proc by se nekdo sral s horou problemu pri vyvoji solarniho letadla pro ctyricet lidi, ktery si ssebou vozi vlastni FV, misto toho aby ciste jen vyresil problem "jak efektivne promenit energii z pozemni solarni farmy na metan/vodik/dobity superbaterii" a proste tech ctyricet lidi vozil normalnim letadlem, na kterym v podstate neni co dalsiho novyho vymejslet a ktery bude mnohem, mnohem mensi, levnejsi, ekonomictejsi a jednodussi na provoz?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    BURAN: Mozna uz mam z toho vseho halusky...
    BURAN
    BURAN --- ---
    REDGUY: filtroval jsem a nic jsem nenasel (na heslo "vlak")
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    BURAN: Dyt to uz tady bylo. Neresil tady nekdo ten genialni napad, polozit solarni panely mezi koleje?
    BURAN
    BURAN --- ---
    MICKK: 8'-(
    MICKK
    MICKK --- ---
    BURAN: imho poslední
    Indian Railways trials solar-powered trains to help cut pollution | Daily Mail Online
    http://www.dailymail.co.uk/...47/Indian-Railways-trials-solar-powered-trains-help-cut-pollution.html
    BURAN
    BURAN --- ---
    a co solarni vlak? napadlo to uz nekoho? nebo jsem prvni? :)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    BURAN: nahodou, kolotuk na draze je dulezita funkce... byt primitivni, tak to je funkcni defektoskopie... :-)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: jasne, to chapu. ja se ptam, jak zjistis, ze uz se to neklepe. pohledem? dotykem?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: kdyz se ti utrhne klicova komponenta letadla za letu v dusledku chybneho dimenzovani, tak na opravu omylu moc casu mit nebudes :) Pocitej cas v radech sekund, nez se rozmaznes o zem.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jojo. Protoze fixovat problemy na veci, ktera te veze vzduchem 100 metru vysoko stylem "budu se v tom vrtat tak dlouho, az se to klepat prestane" je _fakt_ dobrej napad 8)))

    Hele, a jak je to s tim profilem? Proc jsi vybral profil urcenej zjevne spis pro letadla, co tu a tam delaj nejakou tu akrobacii a litaj na zadech?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: budu se v tom prostě vrtat tak dlouho, až se klepat přestane. (precedens: oscialace u nákladního kola, dané nedostatečnou tuhostí rámu, odstraněné přivařením de-facto vzpěry do místa, které si vypadá hezky, ale nemělo být tak pružné.. taky nemyslím, že konstruktér tady něco předem počítal...)
    DANYSEK: byla to nadsázka. ano, je to metoda "pokus-omyl", samozřejmě. jsem toho názoru, že pro ultralehké letadlo víceméně-stačí (samozřejmě některé věci budou známé předem: jestli má šanci dosáhnout cestovní rychlosti s daným výkonem, jaký bude daný profil křídla při dané rychlosti vytvářet vztlak apod... jiné věci alt takto spočítané dopředu nebudou)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam