• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ano, a bylo tedy offtopic s tím začínat (i z mé strany). podívej, já bych rád s vymýcením offtopiců začal proti sobě... ale kolik lidí v tomhle klubu téma fakt zajímá a kolik jen útočí proti čemukoliv, co na NYXu udělám? (jako opět offtopic to tu řešit....)

    na rovinu - zajímá tě solárně poháněné létání, a nebo jsi tu jen další z davu, kdo chce hlasitě vykřikovat "i kdyby to bylo možné, bude to neužitečné"?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: mám spoustu rozpracovaných jiných projektů - jestli on v tom nebude ten zakopany pes. Chybi ti fokus na kvalitu, soustredis se na kvantitu. Ale ono vazne vsechno delat nejde :D
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    REDGUY: uz se ale dostal od 'staci mi google a wiki' k 'potrebuju studovat' coz je neuveritelnej skok, jen se obavam ze za tyden bude zacinat opet od 'staci mi google'
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: když použiju NACA airfoil, o které vím, že se hodí pro pomalá letadla - jo, to je dalsi vec, kterou jsi malem uspesne zamluvil 8) Tak znovu: proc sis vybral profil, u ktereho se pise, ze je vhodny pro letadla co delaji akrobacii?

    a právě si nemyslím, že dělám cokoliv na "hranici technologických možností" - kolik letadel existuje, co umi to, co tvrdis ze dokazes? Par. Cili, bud jsou vsichni idioti a nikoho to nenapadlo udelat a jsi jedinej genius, nebo je to tezky a jsi na hranici technologickych moznosti.

    OpenFOAM a asi bych se to dokázal po čase naučit, ale co jsem našel? simulace proudění kolem 2D profilu křídla.. což uměl i online simulátr v Javě - BUAHAHAHAHA. A opet se projevuje jak straslive malo toho o veci vis. Jestli nevidis rozdil mezi openfoamem a tou hrackou v Jave... no, jak rikam, ty ani nevis co vsechno nevis.

    potřebuju studovat když už, tak aerodynamiku celého letadla. - jasne. a studovat jednotlive dily zvlast proste nema cenu. Proboha, ta stupidita uplne boli 8)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: cenu mopedu nesrazi jen seriova vyroba, ale prave i simulace a vypocty, treba jak jeste moc malej vetrak uchladi motor, protoze vetsi vetrak je vice materialu a i vetsi naklady, jak moc tenky ram muze byt aby to jeste bylo bezpecne? protoze tenci ram je min materialu a mensi naklady, jak omistit srouby co nejoptimalneji aby jich bylo co nejmin a jeste to drzelo? protoze kazdy sroubek navic jsou dalsi naklady, pripadne bude stacit na nejaky dil plast? prooze pokud jo, tak plastovy vylisek je levnejsi nez hlinikovy tlakovy odlitek kterz znamena dalsi naklady.

    To co dneska srazi cenu dolu u seriove vyroby uz dlouho neni jen samotna hromadnost vyroby ale predevsim optimalizace navrhu, aby bylo pouzito co nejmene materialu na pozadovanou zivotnost. Pri opravdu hromadne vyrobe se pocita kazdy sroubek a kazda zbytecna 1sekunda vyroby navic, protoze ve statisicich kusech je i ta 1s navic a i 1 sroubek navic spousta penez, kazda 1s zbytecne navic se prodrazi uz i jen na obrobeni tlakovych odlitku a tlakove hlinikove odlitky se pouzivaji proto, ze dil je vyroben s minimalnim mnozstvim materialu navic a obrabi se jen funkcni plochy takze je i minimum odpadu.

    Drive se tomu rikalo Racionalizace vyroby a byl to samostatny predmet na VS, dneska se tomu rika jednoduse optimalizace a nedela se jen u seriove a hromadne vyroby, a krome optimalizace samotneho vyrobniho procesu a designu se zabyva i navrhem linek a fabrik, i takovou drobnosti jako kudy bude proudit material, odpad z vyroby a hotove vyrobky, kde bude jaky sklad aby se usetril cas i na tom az delnik bude chodit pro dalsi nastroje,kusy, jak a kudy se budou tocit smeny atd. To ale jen tak aby jsi si nepredstavoval vsechno jak hurvinek valku
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: hele a vis kolik dilu ma zakladnis tavebnice merkur? dela to snad merkur slozitejsim nez je moped nebo letadlo?
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: openfoam toho umi ponekud vic nez jensimulaci kolem 2D profilu zda se ze neumis ani moc cist, a navic openfoam neni jediny, pak je tu napr Simulation CFD od autodesku ktery je pro studenty a na 3 roky zdarma http://www.autodesk.com/education/free-software/simulation-cfd

    presne tak, potrebujes znat aerodynamiku a namahani cele konstrukce, zjistis treba kde a jake sily na kridlo a cele letadlo pri jake rychlosti pusobi a to pak pouzijes v pevnostni simulaci kde zase uvidis kde ti to praskne a zda se ze zacinas chapat ze ti proste hledani informaci na googlu nestaci, simulace ti neco ukaze ale kdyz nevis co ti vlastne ukazuje tak ti to je k nicemu, nemluve o nastaveni te simulace.

    a co ze ten polak postavil co prednim jeste nikdo nepostavil? to je priklad dost mimo.
    Eric Raymond ma celozivotni zkusenosti, vazne se chces s nim srovnavat? navic si nevycucal z prstu parametry letadla zcela mimo realitu tak jako to delas ty.

    ano predpisy pro tebe zcela jiste budou problem, zvlast kdyz ti je za tezko si ty predpisy byť i jen precist.
    Takze potrebujes nekoho kdo ti presne rekne co mas delat? tady vyvrtej diru, tenhle sroub utahni, tomu rikam prave nadseni pro vec, aneb ja bych to chtel, ale nechci pro to skoro nic udelat, ani predpisy si precist ale strasne bych to chtel.

    no vhodny simulacni nastroj znas, jen si neuvedomujes ze jen studium a ucit se ho pouzivat ti bude trvat aspon rok, kdyz to budes delat dost intenzivne a intenzivni studium neceho neznamena plkat na internetu o tom jak by jsi to strasne chtel ale nic proto nechces udelat. Docela se tesim na den, kdy tu budes porad plkat a to tvoje za pet let bude zitra.

    jinak pricetny postup by byl navrhnout a odsimulovat maly model, vcetne neoptimalni konstrukce ktera nekde praskne a bude se nejak chovat, overit si na tom vysledky ze simulaci a zvladnout simulaci tak aby vysledky odpovidali realite, tzn zkonstruovat neco co nekde praskne, odsimulovat ze to tam praskne a pak to tam nechat prasknout i v realu a az pak se pusit do neceho vetsiho. Ono to nebdue otom ze neco proste psotavis, stavba samotna je to nejmensi ale i tak financne a casove narocna, ve vysledku to je tak, ze kazdy den stavby je vykoupen tydnem konstruovanim a simulovanim, kdyz pujde vsechno tak jak ma a kdyz mas potrebne zkusenosti. a kdyz ne tak pocitej spis mesic konstrukce a simulace na kazdy den stavby.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    RSZ: asi takhle - na jaře jsem se stěhoval, skříně z Ikei jsme sestavili za čtyři hodiny, skříně, co jsem navrhoval ve sketch-upu a nechal řezat na pile z MDF desek, se mi stále ještě z větší části nacházejí ve stavu hromady dřeva, nehledě na to, že se při tom ukázalo pár zásadních nedostatků, jako třeba to, že šuplíky vážej víc, než celej korpus atd.
    BURAN
    BURAN --- ---
    jasne, xchaos nebude prece stavet letadlo podlo koupeneho planu, to je holy nesmysl. jestli bude xchaos nekdy stavet letadlo podle planu, bude to darovany plan.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    RSZ: Ale jo, ze je mozny postavit v garazi ultralight podle planu, o tom zadna. Ale to neni to co hlasa. On nechce stavet podle planu ale vlastni design, s parametrama daleko pred cimkoliv, co v tyhle kategorii existuje a to vsechno za par korun a to vsechno s nulovejma, mistama spis zapornejma znalostma a zkusenostma. A co se tech panelu tyce... no, uvidime. A to je fakt neco vyrazne jinyho, nez "koupim plany na ultralight a podle nich si ho v garazi postavim".
    RSZ
    RSZ --- ---
    REDGUY: já se ho teda musím trochu zastat, viděl jsem stavbu garážového ultralightu (podle koupeného plánu), a oprvdu to byla jen větší a lepší modelařina.. Za pět let určitě už opravdu koupí bez problémů panely, který bude prostě lepit na překližkovej potah bez nějaký další úpravy hotovýho projektu. Elektro-amatérský letadla už frčej teď.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: "ne, že ho pro mě někdo postaví - ale dejme tomu, že ho někdo nasimuluje, proč ne. "

    spravne, nejdriv se bude simulovat. pak ze do tebe nic nenatlucem :D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: díly jsou pochopitelně větší, ale co do počtu: není jich zas tak moc. a co do hmotnosti: nemůže to být o tolik těžší, než moped (protože by to nelítalo!)



    Ok, ocividne nechapes, takze "napoveda": srovnavat slozitost (nebo co vlastne srovnas) dvou veci pomoci "poctu dilu" je dalsi z rady tvych neuveritelnych pitomosti, diky kterym me tahle diskuse porad jeste bavi 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: díly jsou pochopitelně větší, ale co do počtu: není jich zas tak moc. a co do hmotnosti: nemůže to být o tolik těžší, než moped (protože by to nelítalo!)

    cenu mopedů sráží sériová výroba - ale představu, že ultralehké elektrické letadlo (soláry teď ponecháme stranou) je něco zásadně složitějšího a komplexnějšího, než elektrický moped, by si asi měl přehodnotit.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: nápověda: je to laminátový monokok. a fakt lehký - jinak by ani neodstartoval do vzduchu...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: kolik dílů myslíš měl takový Sunseeker I?

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    většina komponentů Sunseekeru I (solární panely, baterie) jsou z dnešního hlediska už beznadějně obsolete:

    .. proč by to pomocí dnešních pokročilejších běžně dostupných technologií nemělo být snáze realizovatelné?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, ultralight. nebavím se o SI2, bavíme se o ultralehkém letadle schopném si během čekání na start dobít baterky solárními panely.

    kolik dílů myslíš měl takový Sunseeker I?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: kolik má vlastně solární letadlo dílů navíc proti skůtru?

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam