• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    XCHAOS: ...tak proc nereagujes tam? ;)

    Ad
    problémem vizionářů je, že málokdy jdou, a skutečně něco postaví (ona totiž část vizionářů jsou dystopici a spíše před vývojem daným směrem varují...). budiž. ale označit Elona Muska za "focusmaniaka"... viz jen jeho šíře záběru, tam absolutně chybí "fokus" .. má rozpracovaných víc projektů najednou, a to už je co říct...
    -- protoze nejsem Redguyzloun, tak se zeptam nez si neco dovodim.

    Cetl jsi ten link?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: no myslím, že debata "vizionáři" vs. "fokusmaniaci" je tu offtopic, ale klidně nabízím některý ze svých dalších klubů - [ Diskuze o nesmrtelnosti chrousta (centrum pro léčbu memetických poruch a mementálních postižení, trollologie, apod.) ] nebo jiný :-)

    nikdo netvrdí, že vizionáři "koukají do duhové budoucnostui". i vizionáři jsou omezeni už jen tím, co na daném stavu poznání pokládají už za fakticky konstantní a neměnné: už jsem dostal strašnou nakládačku za zmínku, že pro mě byli typické příklady vizionářů Verne s jeho ponorkami (jiné vize byly mimo, ale jiné, méně známé, přeskočily vlastně celé 20.století a Verne mj. předpověděl i šmírování a vraždící drony...) nebo Clarke s jeho geostacionárními družicemi. Kdo to je dneska, to je fakt těžko říct... v cyberpunkové generaci tenhle dar měli William Gibson a Bruce Sterling... ale vlastně ani jeden z nich není dobrý vypravěč příběhů.. spíš kdo si to přečte, získá za pár let pocit "tohle je mi povědomé, co se děje".. je to takové "očkování", no.

    problémem vizionářů je, že málokdy jdou, a skutečně něco postaví (ona totiž část vizionářů jsou dystopici a spíše před vývojem daným směrem varují...). budiž. ale označit Elona Muska za "focusmaniaka"... viz jen jeho šíře záběru, tam absolutně chybí "fokus" .. má rozpracovaných víc projektů najednou, a to už je co říct...

    Vidím Muska jako Edisona naší doby (při vší úctě k Edisonovi!) - ale někde dnes možná žije i dnešní Nikola Tesla: méně finančně úspěšný, pracující na šilenějších projektech, řada z nich jsou slepé uličky.. ale dost možná se skrývá v pozadí za nějakou každodenní technologií, která je už rozšířená, ale my jí známe jen pod korporátním trademarkem...
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    XCHAOS: Ja mam teda pocit, ze dost tech lidi co posouvaji historii jsou absolutni focusmaniaci.

    A vic mi teda dava smysl ta teorie, ze na rozdil od "vizionaru" co maji pocit ze se koukaji do duhove budoucnosti, tak vizionari se divaji na to co muzou delat se soucasnou realitou.

    Podle me to Tim tady napsal dobre:

    The Cook and the Chef: Musk's Secret Sauce - Wait But Why
    http://waitbutwhy.com/2015/11/the-cook-and-the-chef-musks-secret-sauce.html
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jak víš, že to "nechápu" - podle toho co pises, samozrejme 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Otazka nebyla o kolik "generaci" je Goldenmotor dal, ale o kolik je _kvantitativne_ lepsi. Zdrzet vyvoj o rok jen kvuli tomu, abys dostal o par procent lepsi vykon je pitomost.

    kola jsou tu offtopic A jestli jsou tu kola offtopic... proc je sem teda tahas? Zase tvoje pokrytectvi, kde najednou prohlasis za offtopic cokoliv, co jsi sam vytahl, ale placnuls o tom nejakej nesmysl a nezvladnes to priznat? 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jak víš, že to "nechápu"? třeba součinitel odporu je jednoduché, aby vypadal "pravděpodobně", když pravděpodobné hodnoty jsou jen v rozpětí cca 0.2 až 1.5? (horší odpor než padák bude mít to kolo asi stěží, že :-) dost na tom, že mi to vychází hůř, než koule :-)

    nicméně ten spočítaný Cd jsem měl skutečně u tak hrubého odhadu čelního průřezu uvést max. na jedno desetinné místo (na menší počet míst to opravdu už nejde :-). v podstatě jsem nespočítal nic jiného, než že jsem na tom byl nepatrně (ale ne o moc :-) lépe, než kdybych měl tvar padáku :-) u toho lehokola ale už bude stát za to to vyladit

    u toho pohonu čistě elektroktromotorem se celkem dobře ladí, při jakém proudu jedu jak rychle (nebo naopak: jaký proud to žere při max. nastavené rychlosti). jediná další možnost je testovat max. dosaženou rychlost při jízdě z kopce. (oboje je ale deformované tím, že to chce naprosté bezvětří, takže uvažuju to změřit např. v tom tunelu na Vítkově....)

    docela uvažuju např. o přidané splývavé zádi za zavazdlovým prostorem lehokola (ale musí být z nějakého fakt lehkého materiálu)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, rozhodně je Goldenmotor oproti řídící jednotce, co jsem použil vloni a letos, už asi o 6 generací (teda podle odhadu některých) dál (generují sinusové pulsy, vestavěli jí přímo do motoru v náboji, appka v mobilu s tím komunikuje přes bluetooth...)

    kola jsou tu offtopic, patří do [ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ] (stejně jako elektrické mopedy). (Patřil sem jen ten součinitel odporu vzduchu, protože se to už blíží tomu, co se bude řešit u letadla - vše, co nebudou křídla a nebude vytvářet vztlak, bude v podstatě spadat do téhle kategorie: vzpěry, trup... viz ty diplomky o ultralightech, odkazované už odněkud z předchozího klubu...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: O kolik lepsi ta "novejsi generace elektroniky" bude? Mas treba nejaky realny data, srovnavajici elektroniky 2014 a 2015?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: proč řešit druhé desetiné místo, když odhad čelního průřezu 1 m2 má toleranci min. 25%? - spatna otazka. Spravna otazka: proc tam v tom pripade vubec to druhe desetine misto psat. To je to, co se ti snazim vysvetlit a co je popravde receno symptom velky casti tvecjh problemu tady: nechapes, co znamena priblizne, odhad, horni a dolni mez a podobne. Takze nechapes ani, ze spocitat neco, kde mas vstupni data s chybou desitek procent a uvest vyseldek s presnosti na dve desetiny mista je proste pitomost.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (jinak jen bych rád podotknul, že web je dnes plnej PDFek který řešej lehokola nebo člověka stojícího ve větru, tak stejně tak za pár let najdu cokoliv, co budu potřebovat pro stavbu letadla... prostě najdu, se stejnou samozřejmostí, s jakou si dnes stáhnu zdrojáky kernelu ... )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: dobře 0,878007598 ... místo 0.84 ... proč řešit druhé desetiné místo, když odhad čelního průřezu 1 m2 má toleranci min. 25%?

    tady máš PDF, pokud ti nestačí moje odhady :-))
    The everyday effects of wind drag on people - McIlveen - 2006 - Weather - Wiley Online Library
    http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1256/wea.29.02/pdf
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: s třetinovým panelem (tedy stejný výkon, jako dával ten můj panel posledních 2000 km cesty přes Balkán) stavím teď nákladní kolo (co stavím... fakticky už splácím Cargobikes a dnes na to kupuju v GME nové vypínače elektroniky a tak různě).

    to nákladní kolo totiž reálně využiju na krátké cesty (resp. středně dlouhé) a to i s nějakým tím nákladem (instalace bezdrátové přípojky nebo komplet potřeby na kempování nebo třeba sud piva s pípou - s tím, že soláry pak připojím i k olověné baterce, kterou budu tu pípu pohánět - a možná to chlazení půjde zapojit i přímo, z baterky kola... a to když ne v první, tak v nějaké příští verzi...)

    fakt nevím, jestli mi příští rok zbudou peníze na to, to kolo pro rok 2017 už reálně celé postavit: čím déle to budu odkládat, tím novější generaci elektroniky totiž koupím. uvažuju teď se 2016 jen začít učit jezdit na lehokole, zatím bez elektřiny (resp. třeba jen malý panel a powerbanka na dobíjení mobilu...) - a elektrifikovat to až na jaře 2017. ale taky je jedna možnost elektrifikovat stávající tandem novější generací motoru (48V, 1kW, s rekuperací) a jet na tom někam ve dvou...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Prosazuj si co chces kam chces, nic to nemeni na tom, ze ten "vypocet" mas blbe, prestoze je to trivialni vynasobeni par cisel.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jsem ochotnej prijmout interpretaci, ze i kdyz nahodou mas spravnej vzorec (coz neni zdaleka zrejme), tak kdyz do nej nasypes blby cisla, vypadne ti blbej vysledek, ne neco, o cem muzes tvrdit ze to "docela odpovida". Jinymy slovy, zase jsme u toho, ze sice mas v ruce nejakej nastroj, ale naprosto netusis jak ho spravne pouzit.

    A jak to je s "valivym odporem" co "kdyz uz, tak klesa s rychlosti"?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: k mému používání vlnovek: dobře víš, že =~ prosazuju i jako operátor přibližného porovnání (např. "operator" =~ "OPERÁTOR") do mého hypotetického high-level skriptovacího jazyka. můj přístup je, že kupecké počty řeším až nakonec nebo zpětně, a tady jsem spíš ve fázi, kdy řeším tvar křivky - tedy jestli závislost něčeho na něčem je přímá, nepřímá, kvadratická, apod.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (22mph =~ 35 km/h)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mno, vzhledem k tomu, že čelní průřez jsem odhadl (dost hrubě), tak ve skutečnosti docela dobře Cd mohl být horší, ale čelní průřez menší. jsi ochoten přijmout tuhle interpretaci?

    (samozřejmě jsem hodně pociťoval např. když stříška držela celkem vodorovně, nebo když se ke konci už různě kroutila...)

    jinak ten přístup s měřením sklonu, který mi napadl sám od sebe, jsem vygooglil např. tady: http://www.wisil.recumbents.com/wisil/hein/hpvpaper.htm

    něco taky tvrdí tady:


    Z tohohle je BTW jasně vidět, že Sun Trip 2017 nemám šanci vyhrát jinak, než na lehokole (a to navíc aspoň částečně kapotovaném)
    TT Bike Fit: Do Aerodynamics Really Matter?
    http://www.xtri.com/swim-tech/detail/284-itemId.511710101.html
    Power to overcome aerodynamic drag at 22mph:

    Rider on an upright 3spd: 345 W
    Rider in aero position w/ skinsuit: 176 W
    Rider on recumbent bike: 148 W
    Rider on a road bike with various fairings: 39 to 160 W
    Faired recumbent racers: 30 W
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no, takže menší plocha (poloviční?) bude, pak ještě nějaká ta aerodynamika, viz třeba VW XL1. Možná by ti to pak jelo s polovičním panelem (nižší pořizovací cena, nižší hmotnost - mohl bys použít i menší motor, opět nižší cena a hmotnost)... tyhlety optimalizace by mě bavily :-) ale ne to od začátku skládat :D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hmm. Pekny. Az na to, ze:

    - ocividne ti dela problem nacvakat par cisel do kalkulacky a spravne prepsat vysledek. Samozrejme budes tvrdit ze "26 / 1.1845 * 25 * 1 =~ 0.84" je pravda, protoze ta vlnovka znamena "priblizne", takze i kdyby vpravo bylo "100000", "priblizne" to je, ale... no, proste je to blbe. Ten tvuj navrat k zakladoskolske matice se moc nevyvedl 8))) (a btw, zavorky jsou tvuj pritel, obzvlast kdyz matlas za sebe deleni a nasobeni). Jo, jasne, z praktickeho hlediska pet procent sem, pet procent tam, navic viz nize, ale stejne 8)

    - zbezne googleni najde napr. http://www.twospoke.com/photo/bicycle-drag-coefficient-1463.html, kde se uvadi ze 0.88 je Cd pro "racing bike, rider crouched, tight clothing". Hmmmmmmmm. "to by docela odpovídalo"? nemyslim.

    - no a konecne... myslis, ze bys prosim mohl nejak rozvest to "valivý odpor ne (pokud vůbec něco, spíš klesá)"? Jako, jestli to chapu spravne, tak tvrdis, ze cim rychlejc jedes, tim mensi mas valivy odpor (do cehoz zjevne zahrnujes jak pneumatiky, tak loziska). Opravdu? Muzes to prosim nejak zduvodnit?

    Cili, plus body za snahu, to si zaslouzis. Ale bohuzel, o neco vic minus bodu za provedeni 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (jinak poměrně přesně by šlo valivý odpor spočítat tím, že si u kopců známého sklonu a délky vždy změřím, na jakou rychlosti se z něj rozjedu...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam