• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: v podstatě... metodika trollsourcingu zahrnuje to, že na to tak trochu skutečně čekám :-) (pochop, třeba si chci jednu - nebo několik - karbonových trubek nejdřív koupit, osahat, zlomit... a pak teprve kreslit)

    ale taky můžu skutečně jít obrácenou cestou - udělat si rozpočet na 15 kg karbonových trubek z tohohle shopu, nakreslit, co se z toho dá postavit.... a nechat někoho, kdo rozumí statice, ať to zkusí třeba v nějakým simulátorl zlomit

    REDGUY: v tom příspěvku ale hned píšu, že takhle silná trubka nebude potřeba všude!

    podívej, na rám kola ti stačí třeba 1.5 kg uhlíkových trubek. tak si představ, kolik toho jde postavit z 10x tolik karbonu... zkus si třeba jen ty rámy postavit vedle sebe, na těch 10m rozpětí se dostaneš (ale samozřejmě, ta konstrukce nemusí být nonstop celá jako rám kola...)

    jo, a nevím, jestli mi to má vyjít třeba 14 nebo 17 kg, ten samotný nosný rám, bez potahu.. podstatný je, že to,že se dnes letadla staví jako monokoky neznamená, že to nejde udělat jinak. když mám hotové FV panely jako potah křídla, je téměř jasné, že to letadlo nestavím jako monokok. (ano, je to do jisté míry návrat zpět na začátek letectví, postavit to v podstatě jako příhradový dvouplošník... ale proč se s tím vlastně přestalo? protože plocha křídla navíc nebyla celá desetiletí k ničemu dobrá, pokud si nechtěl z plochy letadla zaparkovaného na ploše sbírat dešťovou vodu do kýble...)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: predstavit si ale lze cokoliv, vcetne nesmyslu mimo realitu ktere tu neustale predvadis. co kdyby jsi misto domnivani se, usuzovani ze, a predstavovani si hodil tu konstrukci do cadu, treba i jen dratene (tzn. neresit prumery trubek) a ty metry spocital misto toho aby jsi si dal predstavoval zcestne nesmysly? nebo cekas ze to udela nekdo za tebe?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, nebude to asi všude 2x tenhle největší průměr, že. převedl jsem i jinou trubku, o cca třetinové hmotnosti. myslím, že jde představit si z těhle různě tlustých karbonových trubek základní kostru (bez spodního potahu, řídícíh ploch, podvozku, aerodynamické kapotáže) o hmotnosti cca 15 kg.

    (jestli té nejtlustší trubky spotřebuju kolem 8m, bude to moc...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hmmm. Deset metru rozpeti? Hodni a dolni kridlo? Cili celkem dvacet metru? A 35 metru trubek? Cili na metr rozpeti kridla ti pripada 1.75 metru trubky? Cili jeden nosnik uprostred a ... to je tak vsechno, nic vic uz z jedny strany na druhou nedosahne? Ok, tak jo 8)))

    A tvoje prestava ze dvojplosnik s pevnym kridlem je "konstrukcne blizko rogallu" je uz uplne zhulena 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tedy... konstrukčně to bude mít k rogallu (závěsnému kluzáku) sakra blízko. akorát to bude closed wing, s aerodynamickýma a konstrukčníma výhodama closed wingu oproti jednoplošníku. a bude to mít taky větší štíhlost křídla, než typické závěsné kluzáky.

    viděl si ta vida se šlapacími letadly (kterých se dnes už běžně staví na hraní desítky typů.. při cenách karbonových trubek, co jsem nalinkoval, to nepřekvapí, dnes už to není "kosmický materiál", jako tomu bylo začátkem 80tých let...). hlavní rozdíl mého konceptu je, že křídlo o srovnatelné celkové ploše a štíhlosti "stočím" do podoby dvouplošného tandemového closed (boxed) wing dvouplošníku. a opatřím (vysmívanými) vzpěrami (aby se mi po startu nestalo přesně to, co je moc dobře vidět na tom videu...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    např. 3mm tlustá trubka o (vnitřním!) průměru 1 palec bude vážit 0.43 kg/m.

    pokud by holá konstrukce (bude tam ještě spodní potah křídla, pravda.. a různé další prvky, tak si orientačně vyhraďme třeba 15 kg na "lešení" a 15kg na další konstrukční prvky kromě horního potahu obou křídel), tak můžu jen těhle trubek v konstrukci mít 35m (což při chystaném rozpětí okolo 10m nevidím jako špatné)

    (samozřejmě ale průměr a tloušťka stěn trubek blíže ke koncům křídel bude nižší, stejně jako průměr "vzpěr"... vzpěry si umím představit např.

    stěna 2.1mm tlustá o vnějším průměru 1.7cm, váží 0.16 kg/m (takže např. to tvoje vysmívané "lešení", které poslední dobou uvažuju, že bude tvořené 2x3 vzpěrama o délce cca 2-2.5m každá, vždy ale 3 schované v jedné linii za sebou, takže cca 6x2m, celkem na vzpěry padnou tedy 2 kg uhlíkových trubek, jejich čelení přůřez - poctivě ukazuju, že to že budou 3 za sebou asi neznamená, že se odpor vzduchu počítá 1x a naopak beru v úvahu nejhorší možný případ - 12x0.017 = 0.2 m2 (srovnej s očekávanou tloušťkou křídla do 10 cm, dvě plochy, rozpětí 10m, celkem tedy 20x0.1 = čelní průřez křídla bude kolem 2 m2... pravda, vzpěry nevytváří vztlak a kruhý průřez trubky má horší součinitel čelního odporu vzduchu, než křídlo.. ale stejně... )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jediný o co tu jde, je vyzkoušet si trk, jak je chci spojovat. (a nezlomit to křídlo hned na startu, jako ty japonský aerocyklisti :-))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    k ceně a hmotnosti....

    Compared to other materials and processes, CST carbon fiber tubes are twice as stiff as aluminum of the same dimensions.
    Carbon Fiber Tubes | Page 1 of 2
    http://www.cstsales.com/Carbon_Fiber_Tubes.html
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: to není "lešení" - jen proto, ze to jestli tam vzpery budou nebo nebudou porad menis podle toho, co se ti zrovna hodi.

    Co se hmotnosti tyce - takze ted stavis rogallo? Srsly?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jenže, pro začátek.. to není "lešení". a FV panely současně tvoří horní potah křídel, takže musíš dodat "30 kg bez potahu křídel".. a tam už asi nějaké to rogallo najdeš (ani ne karbonové). navíc je těch 30 kg i bez motoru, apod. - prostě "velmi suchá hmotnost".

    jako že neexistuje něco přímo srovnatelného máš částečně pravdu - jenže pak nemůžeš tvrdit, že to má mít "lepší parametry než něco". má to odlišnou koncepci a vlastní omezení: nízké plošné zatížení křídla např. snižuje rozmezí rychlostí větru, ve kterých to může bezpečně létat, tak jako tak.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: že pro dostatečně vysoké hodnoty klouzavosti se poměr L/D numericky shoduje s klouzavostí - pokud myslis "L/D pri vodorovnem letu", tak nepravda. Ctyri roky, porad nechapes. Bozi 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Neni nejlehci? Hmmm... Kolik jinych, srovnatelne velkych letadel s hmotnosti konstrukce 30 kilo znas? A klouzavost... opravdu? U letadla s lesenim mezi kridlama? Ktery jiny letadlo podobny konstrukce s takovo klouzavosti znas? A cert vem padovou rychlost, co ta letova? Zase, kolik letadel ma letovou rychlost par kmh nad padovou a bezpecne lita? A samozrejme, opet ta cena, kterou radsi ignorujes, vid 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: jsou za tím základní kupecké počty a související úvahy (např. že pro dostatečně vysoké hodnoty klouzavosti se poměr L/D numericky shoduje s klouzavostí, apod.). a letmý pohled na stroje podobného typu, rozměrů a vzletové hmotnosti napovídá, že by možné být mělo.

    (bohužel tahle debata moc rychle odrolování díky trollům.. najdi si to v historii...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ty parametry uz jsi na zaklade neceho propocital - nebo stale jen snis o tom, jak by to melo vypadat? :)
    Trailer Flying Cars
    https://www.youtube.com/watch?v=24bRtzwK4rY
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: proč je idiotské posuzovat parametry jednotlivě? resp. proč myslíš, že je posuzuju jednotlivě.

    ultralight, který jsem navrhl, například:
    - nepočítá s nejmenším výkonem motoru, ani cestovním (2 kW vs. max. 300W u šlapacího letadla.. možná tak 500W...)
    - není určitě nejlehčí konstrukcí ultralehkého letadla
    - není ani prvním pokusem o closed wing letadlo
    - neočekávám nijak revoluční hodnotu klouzavosti (resp. lift to drag)
    - neočekávám výrazně nižší pádovou rychlost, než jiné stroje v dané kategorii
    atd. atd.

    jediné, co o tom jde říct, že očekávám lepší výkon FV panelů i baterií, než měl letoun SunSeeker I, a nejspíš i než všechno, s čím se na tomhle poli experimentovalo v 80.letech 20.století. moje ohlášené parametry by byly špičkové, tzn. na hranici tehdejších možností, kdybychom byli v 90tých letech 20.století.. a tehdy by to jistě stálo postavit miliony! ale já to chystám na rok 2020!

    je to jako by si srovnával kalkulačku ze 70tých let se svým smartphonem a pokládal za strašně troufalé, že očekáváš lepší výsledky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: jsme tu fakt offtopic... na pasivní domy jsou na NYXu určitě jiný kluby. ano, mám doma instalovaný rekuperační větrání (ale nemám hermeticky těsný plastový okna, v činžáku...). podstatný je, že pokud by osvobození, který přináší Internet, spočívalo jen v tom, že pořád sedím doma na zadku a pracuju od compu z domova, tak je to vlastně o ničem - já mám v tomhle směru větší ambice (asi) - akorát už to nespojuju tolik s tím, že bych po cestě programoval nebo administroval servery...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: hm, ok... a povolení k přistání na letišti budeš řešit jak přesně? Až bude nomádit?

    jinak tzv passivhaus ti něco říká? Ty topení dřevem (ani ničím jiným) nepotřebují a jako koncept existují taktéž nejmíň 40 let. Dvacet let se v praxi i staví a to třeba i na severu
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: pole někomu patří. - coz neni odpoved na otazku. Zase mlzis, zase se vykrucujes, zase se to snazis zamluvit. A za mesic si budes stezovat, ze jsi to "opakovane vysvetlil" 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: prakticky každý z parametrů - no za prve, cena. A za druhe, posuzovat parametry jednotlive je idiotske.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS:
    "fakt jsem nejdřív vymýšlel různé "trvale udržitelné domy", než mi došlo, že v zimě to nevytopím (aspoň bez pálení dřeva)"

    jen tak pro zajimavost, jak dlouho ti tohle dochazelo? :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: ano, to je ten "trollsourcing" :) jen nevím, proč musí sklouzávat k osobním útokům. stačila by snad věcná kritika a trochu gentlemanská diskuze...

    REDGUY: jenže zatímco u kritiky stratosférických vizí s cestujícími si měl relativně pravdu, že by to znamenalo větší (či menší, ale rozhodně nějaký) skok kupředu proti čemukoliv existujícímu, tak u mého ultralightu to není pravda: prakticky každý z parametrů, který uvádím, je v něčem podřadný proti něčemu, co už existuje a bylo to demonstrováno (ale koukám sem budu zase muset něco postnout, aby se nově příchozí orientovali)

    JIMIQ: jistě, ale Internet ti současně teoreticky umožňuje naopak _utéct_ před jakýmkoliv schůzkami s kýmkoliv. takže základem je "pokud by mi Internet umožnil fungovat a nechodit do práce - proč to dělat tak, že budu sedět na jednom místě?". odtud byl jen krůček k úvahám "jak nemuset vydělávat na palivo". obecně solární letadla bude cestovat za den méně hodin, než solární kolo. ale na svém prvním solárním kole (teda byl to spíš elektromoped s přetíženým přívěsem) jsem také jel jen několik málo hodin denně (ale pořád někde trčet mě zas tak moc nebavilo... ale možnost zaručeně si moc solární elektřinou vařit a dobít notebook by to asi měnila..- křídlo bude mít přeci jen větší výkon, než měl ten panel na přívěsu... notebook i vařič budou mít proti motoru letadla zanedbatelný příkon)

    ano, zajímá mi už léta optimální způsob "digitálního nomádství". vývoj k myšlence solárního letadla nebyl vůbec přímočarý, fakt jsem nejdřív vymýšlel různé "trvale udržitelné domy", než mi došlo, že v zimě to nevytopím (aspoň bez pálení dřeva) a možná bude lepší přeletět na zimu do teplých krajin, jako ptáci...

    REDGUY: viz výše :-) pole někomu patří. a i pokud by patřilo mě, tak mě nebaví strávit celý život na jednom poli u svých solárních panelů (jo, mohl bych na ně brát dotace a za utržené prachy cestovat po světě konvenčními letadly či dodávkami.. ale víš, já totiž nejsem takový zmrd, jak mi furt přisuzuješ a fakt vymýšlím mj. i udržitelný životní styl bez potřeby dotací... tolik k mé "ideologii"...)

    REDGUY: tak můžeme pak srovnat hluk mého elektromotoru s hlukem nějakého běžně používaného pístového leteckého motoru... (měřák hluku mám.. kvůli rozestavěné serverovně...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam