• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: to není "lešení" - jen proto, ze to jestli tam vzpery budou nebo nebudou porad menis podle toho, co se ti zrovna hodi.

    Co se hmotnosti tyce - takze ted stavis rogallo? Srsly?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jenže, pro začátek.. to není "lešení". a FV panely současně tvoří horní potah křídel, takže musíš dodat "30 kg bez potahu křídel".. a tam už asi nějaké to rogallo najdeš (ani ne karbonové). navíc je těch 30 kg i bez motoru, apod. - prostě "velmi suchá hmotnost".

    jako že neexistuje něco přímo srovnatelného máš částečně pravdu - jenže pak nemůžeš tvrdit, že to má mít "lepší parametry než něco". má to odlišnou koncepci a vlastní omezení: nízké plošné zatížení křídla např. snižuje rozmezí rychlostí větru, ve kterých to může bezpečně létat, tak jako tak.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: že pro dostatečně vysoké hodnoty klouzavosti se poměr L/D numericky shoduje s klouzavostí - pokud myslis "L/D pri vodorovnem letu", tak nepravda. Ctyri roky, porad nechapes. Bozi 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Neni nejlehci? Hmmm... Kolik jinych, srovnatelne velkych letadel s hmotnosti konstrukce 30 kilo znas? A klouzavost... opravdu? U letadla s lesenim mezi kridlama? Ktery jiny letadlo podobny konstrukce s takovo klouzavosti znas? A cert vem padovou rychlost, co ta letova? Zase, kolik letadel ma letovou rychlost par kmh nad padovou a bezpecne lita? A samozrejme, opet ta cena, kterou radsi ignorujes, vid 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: jsou za tím základní kupecké počty a související úvahy (např. že pro dostatečně vysoké hodnoty klouzavosti se poměr L/D numericky shoduje s klouzavostí, apod.). a letmý pohled na stroje podobného typu, rozměrů a vzletové hmotnosti napovídá, že by možné být mělo.

    (bohužel tahle debata moc rychle odrolování díky trollům.. najdi si to v historii...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ty parametry uz jsi na zaklade neceho propocital - nebo stale jen snis o tom, jak by to melo vypadat? :)
    Trailer Flying Cars
    https://www.youtube.com/watch?v=24bRtzwK4rY
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: proč je idiotské posuzovat parametry jednotlivě? resp. proč myslíš, že je posuzuju jednotlivě.

    ultralight, který jsem navrhl, například:
    - nepočítá s nejmenším výkonem motoru, ani cestovním (2 kW vs. max. 300W u šlapacího letadla.. možná tak 500W...)
    - není určitě nejlehčí konstrukcí ultralehkého letadla
    - není ani prvním pokusem o closed wing letadlo
    - neočekávám nijak revoluční hodnotu klouzavosti (resp. lift to drag)
    - neočekávám výrazně nižší pádovou rychlost, než jiné stroje v dané kategorii
    atd. atd.

    jediné, co o tom jde říct, že očekávám lepší výkon FV panelů i baterií, než měl letoun SunSeeker I, a nejspíš i než všechno, s čím se na tomhle poli experimentovalo v 80.letech 20.století. moje ohlášené parametry by byly špičkové, tzn. na hranici tehdejších možností, kdybychom byli v 90tých letech 20.století.. a tehdy by to jistě stálo postavit miliony! ale já to chystám na rok 2020!

    je to jako by si srovnával kalkulačku ze 70tých let se svým smartphonem a pokládal za strašně troufalé, že očekáváš lepší výsledky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: jsme tu fakt offtopic... na pasivní domy jsou na NYXu určitě jiný kluby. ano, mám doma instalovaný rekuperační větrání (ale nemám hermeticky těsný plastový okna, v činžáku...). podstatný je, že pokud by osvobození, který přináší Internet, spočívalo jen v tom, že pořád sedím doma na zadku a pracuju od compu z domova, tak je to vlastně o ničem - já mám v tomhle směru větší ambice (asi) - akorát už to nespojuju tolik s tím, že bych po cestě programoval nebo administroval servery...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: hm, ok... a povolení k přistání na letišti budeš řešit jak přesně? Až bude nomádit?

    jinak tzv passivhaus ti něco říká? Ty topení dřevem (ani ničím jiným) nepotřebují a jako koncept existují taktéž nejmíň 40 let. Dvacet let se v praxi i staví a to třeba i na severu
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: pole někomu patří. - coz neni odpoved na otazku. Zase mlzis, zase se vykrucujes, zase se to snazis zamluvit. A za mesic si budes stezovat, ze jsi to "opakovane vysvetlil" 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: prakticky každý z parametrů - no za prve, cena. A za druhe, posuzovat parametry jednotlive je idiotske.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS:
    "fakt jsem nejdřív vymýšlel různé "trvale udržitelné domy", než mi došlo, že v zimě to nevytopím (aspoň bez pálení dřeva)"

    jen tak pro zajimavost, jak dlouho ti tohle dochazelo? :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: ano, to je ten "trollsourcing" :) jen nevím, proč musí sklouzávat k osobním útokům. stačila by snad věcná kritika a trochu gentlemanská diskuze...

    REDGUY: jenže zatímco u kritiky stratosférických vizí s cestujícími si měl relativně pravdu, že by to znamenalo větší (či menší, ale rozhodně nějaký) skok kupředu proti čemukoliv existujícímu, tak u mého ultralightu to není pravda: prakticky každý z parametrů, který uvádím, je v něčem podřadný proti něčemu, co už existuje a bylo to demonstrováno (ale koukám sem budu zase muset něco postnout, aby se nově příchozí orientovali)

    JIMIQ: jistě, ale Internet ti současně teoreticky umožňuje naopak _utéct_ před jakýmkoliv schůzkami s kýmkoliv. takže základem je "pokud by mi Internet umožnil fungovat a nechodit do práce - proč to dělat tak, že budu sedět na jednom místě?". odtud byl jen krůček k úvahám "jak nemuset vydělávat na palivo". obecně solární letadla bude cestovat za den méně hodin, než solární kolo. ale na svém prvním solárním kole (teda byl to spíš elektromoped s přetíženým přívěsem) jsem také jel jen několik málo hodin denně (ale pořád někde trčet mě zas tak moc nebavilo... ale možnost zaručeně si moc solární elektřinou vařit a dobít notebook by to asi měnila..- křídlo bude mít přeci jen větší výkon, než měl ten panel na přívěsu... notebook i vařič budou mít proti motoru letadla zanedbatelný příkon)

    ano, zajímá mi už léta optimální způsob "digitálního nomádství". vývoj k myšlence solárního letadla nebyl vůbec přímočarý, fakt jsem nejdřív vymýšlel různé "trvale udržitelné domy", než mi došlo, že v zimě to nevytopím (aspoň bez pálení dřeva) a možná bude lepší přeletět na zimu do teplých krajin, jako ptáci...

    REDGUY: viz výše :-) pole někomu patří. a i pokud by patřilo mě, tak mě nebaví strávit celý život na jednom poli u svých solárních panelů (jo, mohl bych na ně brát dotace a za utržené prachy cestovat po světě konvenčními letadly či dodávkami.. ale víš, já totiž nejsem takový zmrd, jak mi furt přisuzuješ a fakt vymýšlím mj. i udržitelný životní styl bez potřeby dotací... tolik k mé "ideologii"...)

    REDGUY: tak můžeme pak srovnat hluk mého elektromotoru s hlukem nějakého běžně používaného pístového leteckého motoru... (měřák hluku mám.. kvůli rozestavěné serverovně...)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    navíc, řekněme si upřímně, že než jakýkoliv způsob dopravy je energeticky (i finančně) levnější internet. Ať už na schůzku (skype), nebo prohlížení prostředí (streetview), nebo cokoliv dalšího, co jde internetem realizovat...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: mě zajímá stěhovat si zdroj energie s sebou - me je fakt jedno co tebe zajima. Tvrdis, ze fv na kridle je skvelej napad, tak prosim zduvodni, proc je lepsi, nez fv na poli a akumulace, pokud mozno v komercnim, hromadnem pouziti. Ze ty jsi magor a veris (nebo aspon kvuli egu predstiras ze veris) ze to je super je jen tvoje ideologie. Objektivni zduvodneni jsi proste nepredvedl.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jínak rád slyším, že se základní myšlenkou problém nemáš. - LOL. Az na to, ze se zakladni myslenkou "je mozne solarne letat" tady nikdo nikdy problem nemel. Cili pokud predstiras ze ano, je to uz druhej argumentacni faul v jedny zprave, tvuj oblibenej strawman 8)))
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: kritika je přece mnohem lepší na pokrok, než uctivé přitakávání, ne? :D Tak jen hezky obhajuj, aspoň si tím utřídíš myšlenky
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: k tomu motor z trabanta túrovaný do plných otáček" - jasne, protoze "motor z trabanta turovany do vysokych otacek" je jedina alternativa elektromotoru. Nebo spis proste zase nezvladas argumentaci a dopousits se argumentacnich faulu, tentokrat appeal to extremes.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jako pořád lepší "jen vrtule" než "vrtule a k tomu motor z trabanta túrovaný do plných otáček"... nevím, jestli jsi se s tím už setkal, ale obce a malá města nejsou ze "svých" nízkonákladových leteckých průkopníků většinou moc nadšeni, většinou právě z důvodu hluku.. a ten hluk je tím kontrastnější, v čím celkově tišším regionu chceš létat...

    jínak rád slyším, že se základní myšlenkou problém nemáš. tak to se můžou všichni postupně přesunout od radostného trollingu k tomu pomoci mi to celé vymyslet :-)

    k těm panelům ve vzduchu.. podívej.... mě zajímá stěhovat si zdroj energie s sebou - tedy nejen enviromentálně šetrná mobilita (což je u energie utopení při výrobě FV panelů vždy diskutabilní.. parovůz na čínské uhlí by možná měl stejnou uhlíkovou stopu...), ale hlavně autonomní mobilita. no a když už jsem tímhle směrem začal jednou uvažovat, tak mi prostě vyšlo, že nejlepší místo, kde ty panely roztáhnout, je nakonec vždycky - ve vzduchu. kvůli chlazení, kvůli minimalizaci akumulace a maximalizaci přímé spotřeby (viz to lithium - taky není zadarmo, ani bez dalších problémů), kvůli záboru veřejného prostranství, kvůli minimalizaci možnosti krádeže... :-)

    pointa je, že mi stačí letět aspoň rámcově směrem, kterým chci cestovat - doufám v trochu větší říditelnost, než má balón, ale to je tak všechno. o rychlost tu až tolik nejde - pokud mi panely dobíjí mobil (a ten dobíjely i panely na kole, i skrz mraky), tak mám v podstatě o zábavu postaráno. a jestliže pozornost obyvatelstva na zemi přitahovalo i pouhé solární kolo - sice ne všude tolik, aby mi to vyneslo pohostinnost zadarmo, apod., ale občas ano - tak solární letadlo bude jednoznačně show, událost... (všichni znají SI2 z televize - ale teď najednou budu mít to samé u sebe na vsi, můžou to očumovat, fotit si to...). jednoduše, kritérium "něco zajímavého se děje" bude splněno víc, než u motoru z trabanta, a to se počítá.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ale jen tichá - myslim ze te ceka dost prekvapeni ohlede vrtule 8)))

    co kdyby tenhle klub sledovali převážně lidi, kteří nemají problém s myšlenkou solárně-elektrického létání jako takového - myslim ze s tim tady nikdo problem nema.

    proč musím pořád obhajovat ten základní nápad, že vzduch je z řady důvodů skvělé místo, kam umístit solární panely - no, tohle uz jse slabsi. Kdyz jsem se te naposled ptal, proc je lepsi si pridelavat spoustu prace s panelama na kridle, kdyz panely na zemi + nejaka forma akumulace je vyrazne lepsi pristup, tak jsi to jako obvykle zamluvil. Cili spis nez "porad obhajovani" bych rekl "porad zamlouvani" 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: proč, proč... já fakt nevím, co na tohle odpovědět: já prostě chci časem lítat solárnm letadlem: aspoň nějak, ale samozřejmě čím déle a dále, tím lépe.

    ano, mohl bych asi pořídit něco základního, co bude lítat, do zhruba 100 000 Kč. mě ale nezajímá lítání jakékoliv, ale jen tichá a autonomní. jediná další možnost je asi vylézt na kopec s paraglidem na zádech... ale tam mi ty možnosti přijdou oproti motorovému létání omezené....

    co kdyby tenhle klub sledovali převážně lidi, kteří nemají problém s myšlenkou solárně-elektrického létání jako takového? proč musím pořád obhajovat ten základní nápad, že vzduch je z řady důvodů skvělé místo, kam umístit solární panely?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam