• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: už i ty sklouzáváš k osobním útokům? pochopitelně - po pádu, při kterém přijde pilot o život, bude fotovoltaika solárního letadla pravděpodobně poněkud poškozena. (mimochodem, tušíš, kolik zatím přišlo při letech pokusnýchsolárních letadel o život pilotů? něco mi říká, že 0 ....)

    REDGUY: ucházející ego!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    trocha elektrického VTOL
    Amazon Shows Off New Delivery Drones With 'Top Gear's' Clarkson | Popular Science
    http://www.popsci.com/amazon-shows-off-new-hybrid-delivery-drones-with-top-gears-clarkson

    (je to v trochu jiném měřítku, ale je to jedna z možných odpovědí na otázku, jak budou hypotetická dopravní letadla s rozpětím kolem 200m startovat a přistávat, když ne z konvenčních letišť :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: co prosim? :D Nejaka nova davka huleni? :)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: LOL. No kdyz zustane tricet procet kapacity, tak to je v poradku. Protoze kouzelnej xchaosoplan vlastne zadnou energii nepotrebuje, nadnasi ho xchasovo prefoukle ego 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: fotovoltaika přežije 8000 km na kole, včetně asi stovky pádů ze dvou metrů na zem (to, letadlo bude doufám přistávat měkčeji), odírání větvemim, náraz do albánského traktoru, přejetí tureckým městským automobilovým džihádistou... a po tom všem zůstane ještě ccaq 30% původní kapacity :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    myslím, že podceňujete mojí schopnost postavit ucházející horkovzdušný balón....
    (viz https://twitter.com/cotomate/status/670646165931761664 )
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Aha. Cili ve skutecnost zase tvoje "odpoved" je "uvidite".

    A jak je ta fotovoltaika odolna na ohyb? Na tah? Na krouceni? Na vibrace?


    XCHAOS: já vám zase něco nakreslím. - kdyby to tentokrat neporusovalo fyzikalni zakony, to by bylo super 8) A kdyby to bylo neco, o cem pri prvni kritice nezacnes vykrikovat "NOT TO SCALE!" nebo "Z toho nemuzete nic usuzovat!" tak by to bylo jeste lepsi 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    víte co, já vám zase něco nakreslím... ale až později odpoledne. (tyhle debaty každýho jen otravujou, já bych je zakázal...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: ne, ty se prodávaj hotový.

    REDGUY: ano, to spojování těch kusů dohromady chci předtím testovat na bambusu, nebo pak i na karbonu, např. na rámech kola. mám určitý nápad. spojovací materiál beru v úvahu - z 30 kg hmotnostního rozpočtu jsem nastřelil 15 kg na trubky, 15 na zbytek (což zahrne i ten spojovací materiál...)

    fotovoltaika se už dodáva v ohebných segmentech. hlavní omezení je, že se nesmí poškrábat... (což horní strana křídla zajistí lépe, než kolo, projíždějcí celkem často pod stromy, křovím, apod)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Xchaos bude mit uhlikovou 3d tiskarnu na trubky :D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: na rám kola ti stačí třeba 1.5 kg uhlíkových trubek - coz je samozrejme pitomost. Za prve, i kdyby, z 10 ramu kola porad nesesstavis 20 metru kridla. A hlavne, za druhe: ram takhle lehkyho kola se NESTAVI z prefabrikovanejch uhlikovejch trubek. Coz je velmi pekna ukazka toho, jak zoufale mimo jsi, co se konstrukce tyce: zakladni vyhoda uhlikovejch kompozitu je, ze z nich muzes upect/slepit libovolnej tvar jako monokok, takze nemusis resit jak spojit jednotlivy kusy dohromady, protoze je to proste jeden, monolitickej kus. V okamziku, kdy to mas vyrobeny z vis kusu, musis je nejak pospojovat dohromady, coz ti vytvari slaby mista, pridava hmotnost za spojovaci marial a tak dale a tak dale.

    ale proč se s tím vlastně přestalo - viz vyse. Protoze tvoje predstava "poskladam to z prefabrikovanejch trubek" je dost naivni, mj. prave diky mnohem horsim hmotnostnim a pevnostnim parametrum ve srovnani s monokokem.

    A mimochodem - pamatujes, jak jsme se bavili o tom, ze to kridlo bude muset bejt zatracene tuhy, aby ti neodchazela fotovoltaika? Jsem zvedavej jak to zvladnes s tema par metrama trubek 8)))

    udělat si rozpočet na 15 kg karbonových trubek z tohohle shopu, nakreslit, co se z toho dá postavit - anebo si proste par trubek koupit, svazat je do deset metru dlouhy roury a divit se, jak malo pevny to je 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: v podstatě... metodika trollsourcingu zahrnuje to, že na to tak trochu skutečně čekám :-) (pochop, třeba si chci jednu - nebo několik - karbonových trubek nejdřív koupit, osahat, zlomit... a pak teprve kreslit)

    ale taky můžu skutečně jít obrácenou cestou - udělat si rozpočet na 15 kg karbonových trubek z tohohle shopu, nakreslit, co se z toho dá postavit.... a nechat někoho, kdo rozumí statice, ať to zkusí třeba v nějakým simulátorl zlomit

    REDGUY: v tom příspěvku ale hned píšu, že takhle silná trubka nebude potřeba všude!

    podívej, na rám kola ti stačí třeba 1.5 kg uhlíkových trubek. tak si představ, kolik toho jde postavit z 10x tolik karbonu... zkus si třeba jen ty rámy postavit vedle sebe, na těch 10m rozpětí se dostaneš (ale samozřejmě, ta konstrukce nemusí být nonstop celá jako rám kola...)

    jo, a nevím, jestli mi to má vyjít třeba 14 nebo 17 kg, ten samotný nosný rám, bez potahu.. podstatný je, že to,že se dnes letadla staví jako monokoky neznamená, že to nejde udělat jinak. když mám hotové FV panely jako potah křídla, je téměř jasné, že to letadlo nestavím jako monokok. (ano, je to do jisté míry návrat zpět na začátek letectví, postavit to v podstatě jako příhradový dvouplošník... ale proč se s tím vlastně přestalo? protože plocha křídla navíc nebyla celá desetiletí k ničemu dobrá, pokud si nechtěl z plochy letadla zaparkovaného na ploše sbírat dešťovou vodu do kýble...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Skvele. Takze tvuj "argument" o 15 metrech trubky byl pitomost hned ze dvou duvodu, jednak proto, ze 15m je malo, jednak proto, ze zase zmena, protoze tam vlastne bude sdavat jiny trubky. A pak se divis, ze jsi za troubu 8)))
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: predstavit si ale lze cokoliv, vcetne nesmyslu mimo realitu ktere tu neustale predvadis. co kdyby jsi misto domnivani se, usuzovani ze, a predstavovani si hodil tu konstrukci do cadu, treba i jen dratene (tzn. neresit prumery trubek) a ty metry spocital misto toho aby jsi si dal predstavoval zcestne nesmysly? nebo cekas ze to udela nekdo za tebe?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, nebude to asi všude 2x tenhle největší průměr, že. převedl jsem i jinou trubku, o cca třetinové hmotnosti. myslím, že jde představit si z těhle různě tlustých karbonových trubek základní kostru (bez spodního potahu, řídícíh ploch, podvozku, aerodynamické kapotáže) o hmotnosti cca 15 kg.

    (jestli té nejtlustší trubky spotřebuju kolem 8m, bude to moc...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hmmm. Deset metru rozpeti? Hodni a dolni kridlo? Cili celkem dvacet metru? A 35 metru trubek? Cili na metr rozpeti kridla ti pripada 1.75 metru trubky? Cili jeden nosnik uprostred a ... to je tak vsechno, nic vic uz z jedny strany na druhou nedosahne? Ok, tak jo 8)))

    A tvoje prestava ze dvojplosnik s pevnym kridlem je "konstrukcne blizko rogallu" je uz uplne zhulena 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tedy... konstrukčně to bude mít k rogallu (závěsnému kluzáku) sakra blízko. akorát to bude closed wing, s aerodynamickýma a konstrukčníma výhodama closed wingu oproti jednoplošníku. a bude to mít taky větší štíhlost křídla, než typické závěsné kluzáky.

    viděl si ta vida se šlapacími letadly (kterých se dnes už běžně staví na hraní desítky typů.. při cenách karbonových trubek, co jsem nalinkoval, to nepřekvapí, dnes už to není "kosmický materiál", jako tomu bylo začátkem 80tých let...). hlavní rozdíl mého konceptu je, že křídlo o srovnatelné celkové ploše a štíhlosti "stočím" do podoby dvouplošného tandemového closed (boxed) wing dvouplošníku. a opatřím (vysmívanými) vzpěrami (aby se mi po startu nestalo přesně to, co je moc dobře vidět na tom videu...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    např. 3mm tlustá trubka o (vnitřním!) průměru 1 palec bude vážit 0.43 kg/m.

    pokud by holá konstrukce (bude tam ještě spodní potah křídla, pravda.. a různé další prvky, tak si orientačně vyhraďme třeba 15 kg na "lešení" a 15kg na další konstrukční prvky kromě horního potahu obou křídel), tak můžu jen těhle trubek v konstrukci mít 35m (což při chystaném rozpětí okolo 10m nevidím jako špatné)

    (samozřejmě ale průměr a tloušťka stěn trubek blíže ke koncům křídel bude nižší, stejně jako průměr "vzpěr"... vzpěry si umím představit např.

    stěna 2.1mm tlustá o vnějším průměru 1.7cm, váží 0.16 kg/m (takže např. to tvoje vysmívané "lešení", které poslední dobou uvažuju, že bude tvořené 2x3 vzpěrama o délce cca 2-2.5m každá, vždy ale 3 schované v jedné linii za sebou, takže cca 6x2m, celkem na vzpěry padnou tedy 2 kg uhlíkových trubek, jejich čelení přůřez - poctivě ukazuju, že to že budou 3 za sebou asi neznamená, že se odpor vzduchu počítá 1x a naopak beru v úvahu nejhorší možný případ - 12x0.017 = 0.2 m2 (srovnej s očekávanou tloušťkou křídla do 10 cm, dvě plochy, rozpětí 10m, celkem tedy 20x0.1 = čelní průřez křídla bude kolem 2 m2... pravda, vzpěry nevytváří vztlak a kruhý průřez trubky má horší součinitel čelního odporu vzduchu, než křídlo.. ale stejně... )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jediný o co tu jde, je vyzkoušet si trk, jak je chci spojovat. (a nezlomit to křídlo hned na startu, jako ty japonský aerocyklisti :-))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    k ceně a hmotnosti....

    Compared to other materials and processes, CST carbon fiber tubes are twice as stiff as aluminum of the same dimensions.
    Carbon Fiber Tubes | Page 1 of 2
    http://www.cstsales.com/Carbon_Fiber_Tubes.html
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam