• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: opravdu jen klasicka demagogie, co predvadis - to, ze se nikdo (zatim) nezabil v solarnim letadle skutecne neimplikuje, ze solarni letadlo je samo o sobe bezpecnejsi, nez konvencni letani. A samozrejme i solarne pohanena letadla nehody potkavaji - v tom konkretnim pripade se nikdo nezabil jen proto, ze slo o bezpilotni prostredek. Byt tam pilot, tak se nejspis utopil... takze vlastne jen z prdele klika, ale zadny "dukaz" :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: eh, prosímtě, v té wiki stránce kterou si poslal, marně hledám klíčové slovo "solar"... můžeš aspoň naznačit, jaké jméno pilota nebo typ letadla tam mám jako oběť hledat?

    aha, "způsob pohonu je irelevantní"? pro posuzování platnosti výroku "zatím se nezabil žádný pilot solárního letadla" teda podle mě nikoliv :-))
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: nula? to jako vazne? :) to prosim vyvraci i tva oblibena wikipedie... tobe vazne i ta prace s internetem cini seriozni potize :D Zpusob pohonu je pochopitelne irelevantni.
    XCHAOS: on neco postavil, ty jen mlatis pantem :D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Co mi prijde extra komicky, ze tvoje argumentace cim dal tim castejc degeneruje jen na "uhm, nevim jak to zduvodnit, ale pockejte, za pet let/nekdy v neurcene budoucnosti se ukaze, ze mam pravdu" 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: míň čistého zabanovaného času, než jsem udělil já tobě, by si při svém stylu vedení diskuze dostal na NYXu od málokoho...

    200 kKč je jen odhad ceny součástek a materiálu. nevím, co zaplatím nad rámec tohoto (nemám testovací letiště, hangár, člověka, co mi vyřídí tu byrokracii s experimentálním létáním.. cena té práce, kterou nedokážu udělat sám... což může být například návrh astavba custom elektroniky...)

    jak opakovaně vysvětluju: není to ambice předhánět. daleko pokročilejších ultralightů bude nejspíš kolem roku 2020 lítat hafo. můj přístup je spíš "není důležitá vyhrát, ale zúčastnit se" - když už chceš citovat klasiky.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: No tak do toho: sup sup, ucit se, dohanet, predhanet. Min chvastani, vyhrozovani, banovani a lhani, vic uceni. Jen do toho 8)

    Hmmm... vize nejsou navrhy? A tvoje solarni letadlo za 200kKc se nepocita? Tak jo 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, to jsem si nemohl nepovšimnout, že si to myslíš :-) souhlasím, že spoustu věcí bylo lepší trochu oprášit, oživit, dát do souvislostí... ale nemyslím, si, že to se mnou bylo tak zlé, že tu iniciativu v nějaký moment nemůžu převzít a v té fyzice tě nedohnat a nepředehnat.

    a opět se tu dopouštíš přímo obludné strawman fallacy dokazes navrhnout letadla lepsi, nez skoro kdokoliv jinej. - nic takového si nemyslím. o těch předchozích futuristických vizích jsem jasně psal, že jsou to vize.

    první, co se skutečně snažím navrhnout, je poměrně minimalistický ultralight, jehož dílčí vlastnosti rozhodně nebudou lepší, než vlastnosti strojů, které existovaly už před 30 a 40 lety (např. nemám v úmyslu si troufnout s tím přeletět kanál La Manche... i když je fakt, že udávaný dolet 150 km za den by mi to teoreticky umožnit měl...). jediné, co okolo toho tvrdím je, že technologie, která tehdy byla drahý hi-tech (kompozity, FV panely, bezkartáčové elektromotory se sofistikovanými řídícími obvody) nebo nebyla vůec (MPPT, Li-polymer baterie...), jsou dnes běžně off-the-shelf dostupné, a moje situace je tedy nesrovnatelně jednodušší, než byla situace průkopníků v oboru (je to prostě menší výzva - i když to dokážu, nebudu stejně dobrý, jako oni)

    jen proto, že jsem si dal za cíl zajímavou kombinaci parametrů, prostě nejde říct, že by kterýkoliv z těch parametrů byl "lepší, než to má kdokoliv jiný": evidentně, neobletím s tím svět jako SI2. Nevyhraju NASA Centenial challenge jako Pipistrel. Není to ani šlapací letadlo, abych se mohl zúčasnit soutěží šlapacích letadel. Jistě - na srazu v Oshkosh by to třeba mohlo vzbudit zájem, ale já jsem Evropan a do USA to letadlo nejspíš nikdy nedostanu... budu mít popravdě dost problémů, abych zvládl vůbec místní byrokracii (byť v té experimentální kategorii)

    takže fakticky, jestli mi chceš dál podsouvat, v čem je to letadlo "lepší, než navrhuje skoro kdokoliv jinej", tak to upřesni (viz např. to, že je to tandemový boxed wing - nejspíš bude třeba hůře ovladatelné, než je v oboru běžné, a je klidně možné, dokonce pravděpodobné, že většina pilotů, co dostane šanci se s tím proletět, to zkritizuje jako pomalý a špatně ovladatelný nesmysl... taky nemyslím, že letadlo, které je bezpečné provozovat prakticky jen v bezvětří nebo za mírného vánku, je "lepší, než navrhuje skoro kdokoliv jiný", apod.) - prostě jsem si limitů toho designu nejspíš vědom lépe, než vy ostatní.....
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: coze? Nechapu co tim chces rict, sorry 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: No, moje ego si mysli jenom ze toho o fyzice vi vic nez ty. A vzhledem k tomu, ze te mam dost za tropbu, tak to moc vysoka latka neni. Oproti tomu ty si myslis, ze dokazes navrhnout letadla lepsi, nez skoro kdokoliv jinej. Hmmmm... kdo z nas ze ma to ego nafouknutejsi? 8))

    A co se presvedcovani tyce? Co treba se naucit fyziku a prestat hlasat zjevne ptomosti? Nebo, a to uz je extra radikalni, co prestat machrovat a chvastat se jak ses dobrej a jak budeme jednou koukat, a misto toho neco konkretniho predvest?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jasně... takže se postupně dozvím, co všechno z mých malůvek vlastně třeba _nebyla_ pitomost? (ale jak to dohromady s tvým tvrzením, že by to mělo být "fraktálně špatné" všechno?)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Ale prdlajs. Nikdo nerikal ze obecne jsou tandemovy kridla blbost. Blbost je zpusob, jakym je aplikujes. Prestan uz s tou pitomosti "nekdo jinej uspesne pouziva X jako cast designu => sebepitomejsi design, ktery X take pouziva, je vlastne trochu nebo uplne spravne". To je extra pitomy i na tvoje pomery.

    A jen teda btw, mam silnej pocit ze zase krapet lzes, kdyz rikas ze tvoje prvni navrhy byly tandemy. Ale holt protoze "nestastnou nahodou" tvoje obrazky zmizely, nejde to dokazat. Neni nad dobre nacasovanou "havarii disku", co? 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ten. nejdřív jsem kreslil tandemová křídla, později boxed wingy.

    tandemový dron Amazonu má se mnou společnou jen tu elektřinu, uznávám. ale kromě ní taky ještě snahu maximalizovat dolet na baterku... a to už je myslím zajímavější.

    prostě fakt nevím, co bych musel udělat, aby tak nafoukané ego, jako to tvoje, taky začalo konečně být ucházející...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: úplně náhodou, kreslil jsem od začátku tandemová křídla. ale půl NYXu na mě začala pokřikovat, že to vypadá málo jako letadla.

    (napadlo tě, že budoucnost bude třeba vypadat víc, jako ty moje první nákresy? které vám všem připadaly nejvíc mimo? a že já se teď jen snažím vyhovět všeobecnýmu vkusu a povědomí o aeronautice, prostě místnímu groupthinku?)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    "Jak to ze se smejete mejm vizim?!?! Podivejte, vsechny moje vize maji kridla!!! A vsechny existujici letadla maji taky kridla! Chcete snad rict, ze vsechny ty existujici letadla navrhujou idioti?!?! Nesmete se mi, to ze moje letadla maji kridla stejne jako ostatni letadla dokazuje, ze mam pravdu, jsem vizionar a kralovsky posel!!!" 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hahahahaha. Jezis, to je bozi. Takze dokonce TY SAM priznavas, ze to, cos kreslil driv, byly pitomosti. A presto se vztekas, ze jsi byl tenkrat za idiota - jenom proto, ze ted Amazon puziva neco vzdalene podobneho, v uplne jinem meritku, s uplne jinejma vykonama a urcenim a hlavne ani nahodou solarnim? Takze jakoukoliv pitomost kdejakej idiot namaluje, tak pokud nekdy nekdo postavi neco funkcniho, co zhruba priblizne sdili nejaky detail konstrukce,tak bez ohledu na zaplavu rozdilu, ta idiotova pitomost je tim nejak validovana?
    Priceless 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    úsporné = myšlenko tradeoff mezi hmotností konstrukce, jejímmi mechanickými vlastnostmi a mezi aerodynamickými vlastnostmi

    pořád je tu ale možnost, že drony Amazonu navrhují stejní idioti, jako xChaos.. a proč vlastně tuhle teorii nepodpořit? Správný troll by se neměl zaleknout toho, mířit na vyšší cíle! vysmívat se lokálnímu béčku, to přece dokáže každý trouba! Mějte trochu ambice...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: skutečně, moje pozdějí VTOL nápady vypadaly jinak (a to sice blbě, jak dneska vím - dvě vrtule fakt nestačí, aby to bylo stabilní). Kreslil jsem ale od začátku tandemová křídla (včetně toho, že ta křídla nejsou ve stejné rovině, takže to zadní není zasaženo turbulentním prouděním toho předního)

    a teď otázka - proč by to asi Amazon používal, kdyby toto řešení nebylo úsporné? (řečnická otázka) a proč se nepoužívalo historicky? (nikoliv řečnická otázka - domnívám se, že je fyzikálně optimální, ale náročnější na pilotáž - toto ovšem nehraje roli u dronu, kde toto je úkol pro autopilota, jehož CPU i tak sežere zlomek energie, co samotný motor..)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Za prve, lzes, pred peti lety jsi nic takoveho nekreslil. Za druhe, zavadejici argumentace/lez, za debila nejsi proto, ze pouzivas tandemove kridlo, ale proto, JAK ho pouzivas.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Ne.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: jasně, že dron. jenže dron schopný úsporného vertikálního letu. a s tandemovým křídlem, kupodivu.

    takže podle zdejší logiky: Jeff Bezos = vizionář, xChaos = idiot.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: spis dron.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam