• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: to je slovo, co by se mělo správně používat místo přívlastku "ekologický" (ekologie je seriozní věda o vztazích v ekosystémech, životní prostředí je zase něco v čem reálně žijem a nemáme v tomto moc na výběr... a tedy asi poměrně oprávněně politické téma). možná "enviroNmentální", hm, nevím. anglismus.

    no nic. co tady vlastně čekám.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: co je to ENVIROMENTALNI?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: jako jo a ne. vynálezce samozřejmě nejsem, a to, že nedělám nic novýho, ale jen napodobuju, co už někdo předvedl, tu zdůrazňuju celou dobu.

    ve srovnání s cestou low-cost aerolinkama a cestou do hotelu je ale cesta DIY postaveným dopravním prostředkem pod stan přeci jen trochu o něčem jiném. (a minimálně musíš uznat, že DIY dnes v drtivé většině kašle na enviromentální dopady, a naopak enviromentální politika dnes jde jen málokdy cestou nějakého vlastního vývoje... a spíš požaduje byrokratické regulace, kterým se mají přizpůsobit korporace nějak plošně, na vlastní náklady...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no jakýkoliv lešení ne, ale lešení, který vydrží aerodynamický síly při 67 km/h (z kopce) asi trochu jo, nemyslíš?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hele, tedka fakt nevim jestli si delas srandu nebo to myslis vazne, tak se pro jistotu zeptam: chces rict, ze bambusovy leseni na xkole ma nejakou podstatnou relevanci pro konstrukci xletadla? Nebo je to zase jen takovy non sequitur abys rychle zamluvil nepohodlny otazky?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jo, a to bambusové lešení - resp. způsob jeho spojení dohromady - cestu kupodivu přežilo. (no ale zase přímo ty hadicové spojky na karbonové trubky fakt používat nebudu :-))
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS:
    "Závislost na centralizovaných civilizačních technologiích před námi obecně uzavírá "nové obzory" - prostě vždy s tím dojdeme jen tam, kde už pro nás někdo připravil danou úroveň luxusu a naúčtoval si jí."

    ty svym pristupem tohle podporujes na 100% - jelikoz jsi zatim nic noveho nevymyslel, jen kupujes uz hotove veci (ktere nekdo pripravil a uctuje si za ne) a lepis je dohromady. invence nula.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: low-cost aerolinky neřeší, že "i cesta může být cíl" - opravdu si myslis, ze existuje nejaka obchodne vyznamna skupina lidi, pro kterou by "cilem" mohlo byt stravit ctrnact dni ctyri hodiny denne namackanej jak sardinka v extremne nepohodlny kabine letadla, ktery se pohybuje rychlosti trenovaneho cyklisty a _mozna_ (pokud mas kliku na pocasi) te za tu dobu dopravi na Jadran a zpatky? Tohle je tvuj "business plan"?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: už jste trochu viděli - wut? Co jsme podle tebe videli? XKolo s bambusovym lesenim? Srsly? Nebo myslis neco jinyho?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no ano... mám něco už trochu otestovaný a chci to otestovat víc. dá se spíš říct "už jste trochu viděli a uvidíte víc".

    REDGUY: ale pitomost. low-cost aerolinky neřeší, že "i cesta může být cíl". lidi si budou doma u compu hrát flight simulator apod. a pak se spokojej s výletem k moři nízkonákladovkama, jasně...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    REDGUY: ledovec se sjezdovkou to pry jisti :-D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Nabídnout lidem výlet přes Alpy k moři za 7 dnů tam a 7 dnů - a mimochodem - pres Alpy? S mizernou stoupavosti a extremni citlivosti na pocasi? Jasne, to zni fakt bezpecne 8))) A ted mluvis o kterym svym blabolu? Tom s rozpetim 200 metru? Kde by v tech Alpach nouzove pristaval?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a opet, zas a znova... predstava, ze generalka se tyka jen motoru je sama o sobe zcestna :D Asi te to prekvapi, ale i vetron (a dalsi bezmotorove letajici zarizeni) se musi v pravidelnych intervalech servisovat - a zadarmo to neni.
    Mimoto, on i elektromotor nejakou tu udrzbu potrebuje. Elektricka zarizeni obecne tez podlehaji pravidelnym revizim a nedelam si iluze o tom, ze elektrinou pohanene letadlo bude mit v tomto smeru nejakou vyjimku.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    REDGUY: LEGO! :D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nízká pádová rychlost sama o sobě bezpečnost letu nesníží - dalsi ukazka toho, jak rikas neco, co je sice technicky vzato pravda, ale vzhledem k tomu, cos vynechal, je to v lepsim pripade zavadejici, v horsim lez: nizka padova rychlost bezpecnost letu vskutku nesnizuje. Ale cestovni rychlost tesne nad padovou uz ji snizuje zatracene, protoze staci fouknuti vetru, turbulence, o neco utazenejsi zatacka a jsi v prdeli. Takze, coz takhle nevynechavat to, co se ti nehodi?

    letadla se obecně nenavrhujou na nízkovou pádovou rychlost třeba proto... že by nikam nestihla doletět, než jim dojde palivo? - uhmmm... coz je samozrejme zase pitomost, protoze si pletes "cestovni" a "padovou" rychlost. A me zase nezbyva, nez premyslet, jestli to delas vedomne, nebo jestli jsi tak hloupej...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: (vezmi si, že na cestu si s sebou můžu vzít od každého průměru trubky jeden náhradní kus, vždy ten nejdelší, co je v konstrukci použitý - LOL. To urcite neudela diru do hmotnostniho rozpoctu. Nemluve o tom, ze jsem fakt zvedavej na to, jak budes ty uhlikovy trubky spojovat, aby ten spoj byl lehkej, pevnej a rozebiratelnej. Hadam ze odpoved je "uvidite", coz? 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Nabídnout lidem výlet přes Alpy k moři za 7 dnů tam a 7 dnů zase zpátky... bez kapky paliva, bez jediné Wh elektřiny z uhlí nebo z jádra? já myslím, že určitý business model to je - pak jsi pitomec. Low cost aerolinka te k mori doveze za dve hodiny za cenu, ktera bude pravdepodobne vyrazne nizsi nez cena ubytovani a jidla za tech 14 dni cesty xchaosoplanem, ani nemusim pocitat kolik by stal vlastni let.

    dovolená, během které strávíš 4h každý den ve vzduchu (kromě vysloveně deštivých dnů, kdy si z panelů aspoň dobiješ notebook a uvaříš), podle mě už dává určitý smysl a je to něc - nedava. Podivej se, jak "pohodlny" je kokpit Solar Impulse nebo i libovolneho vetrone. To fakt neni neco, kde chces ctrnact dni travit ctyri hodiny denne jako "dovolenou".

    jo, a že jsem to nestudoval: https://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Morse byl malíř. - HAHAHAHAHAHAHAHAHA. Jsi tak tupej lhar nebo tak neschopnej si precist, co se vlastne pise na tom co linkujes?

    After attending Phillips Academy in Andover, Massachusetts,Samuel Morse went on to Yale College to receive instruction in the subjects of religious philosophy, mathematics and science of horses. While at Yale, he attended lectures on electricity from Benjamin Silliman and Jeremiah Day

    To je proste tak neuveritelnej ohnostroj neschopnosti a tuposti co predvadis. Loving it! 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: kdo ta zdůvodnění principiálně neuznává - jaka zduvodneni?

    Kdyz se te zeptam, proc by nekdo proboha pouzival obrovsky solarni letadlo ( i kdyby nahodou fungovalo ), kdyz je mnohem jednodussi pouzivat elektricky letadlo, tak to prejdes vzenesenym mlcenim.

    Kdyz ti ukazu, ze tvoje maluvky ukazujou naprosty nepochopeni elementarni fyziky a to, co na nich je by proste nikdy nemohlo litat, zacnes kricet "Not to scale!!!!!" a vztekat se jak si dovolujeme kritizovat to, cos sam namaloval.

    Kdyz se te zeptam, jak budes resit mechanicky problemy tech maluvek, tak odpoved je "Vyzkousim to. Ne, vlastne to spocitam a vyzkousim. Ne, vlastni to vygooglim a vyzkousim. Ne, vlastne to vyzkousim. Uvidite!" (a pak lzes o tom, cos vlastne rikal)

    Jako priklad konstrukce pouzivas ramy kol, coz je epickej fail nejen proto, ze ramy kol pouzivaji naprosto jinou technologii, nez planujes pouzit ty. A kdyz se zeptam, jak to teda budes spojovat? "Mam napad, uvidite". Fail.

    Jediny, aspon trochu fakticky zduvodneni proc by ty blbosti co hlasas mely fungovat vychazi ze spatnyho pochopeni jednoho vzorecku, ktery sis proste vymyslel, nejsi schopnej dolozit nejakou literaturou. Vysvetlujeme ti to uz NEKOLIK LET, presto to sem porad tahas. To uz neni omyl, to uz je dalsi z tvejch lzi.

    Platnost svejch blabolu se snazis dokazovat srovnavanim s projektama, ktery jsou naprosto zasadne odlisnych od tvejch prakticky ve vsem a sdileji pouze jeden pribliznej konstrukcni detail.

    Kazdou chvili napises neco, co ukazuje ze proste nechapes naprosty zaklady oboru (jako treba ze klouzavost nezalezi na rychlosti) a vyvozujes z toho dalsi pitomosti.

    Nikoliv, XChaosi, tvoje "zduvodneni" neuznavame ne "principialne", ale proto, ze bud neexistujou nebo proto, ze vychazeji z naprostyho nepochopeni oboru.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: hele, a uz jsi venoval, kdyby hodne, tak hodinu casu tomu aby jsi hodil aspon velice strucny a ne uplne zcestny navrh te trubkove konstrukce do cadu aby jsi overil ze 15m trubek +-10% bude stacit?

    nebo budes dal jen zvanit a zvanit.....a zvanit............a zvanit......................a zvanit. nebo jsi neudelal ani to, misto toho radsi budes dal travit hodiny casu na obhajovani neceho co jsi sam ani naznakem v tom nejelementarnejsim zpusobu neoveril a i presto budes dal tvrdit ze to tak bude stacit?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tak jistě, je tam amortizace. u letadla se spalovacím motorem je kritickým momentem nutnost generálky motoru, co jsem tak nastudoval. u elektrických letadel není dost dobře čemu dělat generálku (nebo jestli přeci jen jo, tak se to ještě bude muset ukázat). asi ale bude v čase klesat kapacita baterie.

    co se konstrukce týče, tak jsem to nenavrhl jako monokok, takže jednotlivé uhlíkové trubky jsou vyměnitelné. což je z hlediska opravitelnosti po ne-úplně měkkých přistáních docela výhoda (vezmi si, že na cestu si s sebou můžu vzít od každého průměru trubky jeden náhradní kus, vždy ten nejdelší, co je v konstrukci použitý - a můžu to vyměnit po cestě, tak jak to mám vymyšlené! opět - demonstrováno letos v létě na té bambusové solární stříšce - prostě mi to funguje, nic víc, nic míň)

    a nikde jsem neřekl, že předpisy ignoruju - pouze řeším především základní fyziku a základní ekonomiku provozu. předpisy je nejlepší outsourcovat někomu, kdo se v předpisech vyzná. a (beru na vědomí i to, že to asi nebude zadarmo...)

    že to stěží unese pilota? no ok, kdo váží 100 kg, tak stejně stěží bude mít povahu, že by chtěl solárně létat - to bude takový ten typ, který je se svým životem a světem spokojený tak, jak je a nechce na něm nic předělávat.. takže ať si to užije a nestěžuje si, že ho můj stroj neunese (a chodí třeba venčit psa, místo cestování... jak to kolem sebe typicky vidím..)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: v cene letove hodiny nemas zdaleka jen ty energie (=palivo) - tvoje kalkulace je v principu fail. Na ruzne predpisy (ze kterych vyplyvaji mj. i dalsi naklady) jsi byl opakovane upozornen - jenze ty jsi proste ignorant. Zadarmo to nebude ani v pripade solarniho pohonu. A ano, na letistich v Rakousku ti zatleskaji - ale vzapeti te skasnou o pristavaci poplatek :D A co ze chces nabizet lidem? Vzdyt pres ruzne sve "iterace" jsi dosel k tomu, ze to stezi unese pilota.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam