• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: vsak nevalci a pocitej. Tohle je fakt blba vymluva na to, proc neco neni :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: jenže kdybych neztrácel čas válkou s trolly, mohlo to být spočítané už včera nebo předevčírem :-/ a výsledek mi nepotěšil. cest, jak se tomu vyhnout je několik.. ale klíčové je, že když chci nízkou pádovou rychlost, musí to být celé především hodně lehké.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: tak minimálně je to hodně podobné tomu, co někdo postavil. je možné, že hmotnostní budget prostě posunu o 15 kg (105 kg prázdná hmotnost, 180 kg vzletová). jinak lehčí materiály mají kompenzovat to, že to nebude aerodynamicky tak dokonalé, jako Sunseeker II apod. a taky nižší vzletová hmotnost by měla vést i k nižší pádové rychlosti.

    uvidíme. nějaké to hraní s modely v nějaké fázi bude prostě nutné. a taky začínám přemýšlet, jestli by to nešlo celé udělat ještě konstrukčně jednodušeji (a tedy aerodynamicky "humpoláčtěji") - ale zato ještě lehčí. ovšem přečetl jsem si něco o problémech s řízením původní Létající Blechy a nejsem si už tak jistý (tedy např. nemožnost vrátit se k vodorovnému letu při překročení klesání 15° - tento původní francouzský koncept by tedy byl ideální, pokud by třeba Islámský stát chtěl nasadit do boje ultralight verze klasických kamikadze, což se ostatně divím, že při své kreativitě ještě neudělali, ale zřejmě se o tom na rozdíl od konvenčních sebevražedných rozbušníků nepíše v Koránu).

    Každopádně Rutanova tandemová křídla snad už nejsou tak moc padací, jako ta létající blecha...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: vypada to ze jsi na nejlepsi ceste pomalu k tomu aby jsi konecne pochopil, navzdory tomu co porad tvrdis, ze se nakonec precejen snazis postavit neco co jeste nikdo jiny nepostavil a mozna i k tomu, ze precejen svuj hura hurvinkovsky pristup ke vsemu, precejen budes muset zmenit, ale to bych uz predbihal. :)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: hura proto, protoze jsi poprve pouzil jinou metodu nez: myslim si, preju si, usuzuji ze. coz je konecne po dlouhe dobe krok vpred a sam jsi vyvratil vlastni, z prstu vycucana nesmyslna cisla.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    APEV Pouchelec - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/APEV_Pouchelec
    tady jsme (téměř) doma (tandemové neboxované křídlo)
    Powerplant: 1 × AGNI 119R electric motor powered by a Kokam Lithium-ion polymer battery pack, 15 kW (20 hp)
    Wing area: 14.6 m2
    Empty weight: 140 kg (309 lb) including batteries
    Stall speed: 35 km/h

    ano, já pro svůj potřebuju menší stall speed, větší plochu křídla, menší hmotnost. není to úplně easy, "The aircraft is made from bolted-together aluminum tubing" (já uvažuju o karbonových trubkách), má nulovou kapotáž pilota (já uvažuju o částečném aerodynamickém zakrytování)... hmm.

    ještě nějaká rekapitulace jednomístného Sunseekeru II
    Sunseeker II & III on show in Paris
    http://www.gizmag.com/sunseeker-solar-powered-aircraft-in-paris/15512/
    5kW electric motor
    dry weight is just 120kg
    cruising speed of 65kph
    17 meter wingspan.

    (tahle čísla chybí na wiki a možná v tomhle klubu zazněla poprvé... pokud jsem tu srovnal svůj UL design se Sunseekerem II, bylo fér ta čísla konečně vyhrabat, abych měl srovnání)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tohle už to myslím bylo... taky elektrický MZK... se sklápěcí vrtulí (solární panely by mohly dobíjet motor během plachtění...)
    EGO TRIKE WITH ATOS, ELECTRO VERSION ,THERMAL FLIGHT MAY 2012
    https://www.youtube.com/watch?v=sIjhgXWMb2g


    ale z udávané výdrže na baterie 1h lze vydedukovat příkon potřebný pro vodorovný let
    Electravia Electro Trike - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Electravia_Electro_Trike

    podle videa 110Ah, 58V = cca 6 kWh. hodinová výdrž by v tomhle případě tedy znamenala, že letadlo je schopné vodorového letu při výkonu průměrně 6 kW (když zanedbáme start a stoupání, kdy motor běží na plný výkon). Hm, to je na mě pořád moc... a vysvětluje to, proč solární MZK asi spíš není cesta a proč vymýšlím ty tandem-boxed-wing šílenosti.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The fuselage and wing combination produces a 20:1 glide ratio
    Silent Family Silent Glider M - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Silent_Family_Silent_Glider_M
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    taky elektrický MZK...
    Silent Glider ME, Altes Lager, Elektroflieger in Aktion, Landung bei Seitenwind
    https://www.youtube.com/watch?v=MMymmvUJ8CQ

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    hezké letadélko s 10 kW elektrickým motorem...
    Icaro 2000 The electric Swift
    https://www.youtube.com/watch?v=PvyrWUm7CRk

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tohle by se mi líbilo, na tu solární přestavbu :-)
    The electric Swift
    http://www.icaro2000.com/Products/Swift/Swift.htm
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: ano, musím asi vymyslet trochu jiný wireframe model. případně najít jiné průměry karbonových trubek. nebo případně, hmotnostní rozvaha trubková vs. zbytek suché hmotnosti se posune směrem k trubkám, na úkor všeho ostatního.

    nevím proč "hurá". (je ale dobré vědět, že mi tu někdo úspěch nepřeje do té míry, že se z nepřesného odhadu raduje)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: HURA, tedy uz ted vis ze ze mezi cislem ktere sis vycucal z prstu a prvnim velice hrubym nacrtem je 2x takovy rozdil, a uz taky vis ze tebou zvazovana hmotnost je nesmysl a presvedcil jsi se o tom sam, tomu bez ironie rikam opravdu velky pokrok
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: podobne srovnani vidim take, kdyz ti vysvetluju potrebu co nejkomplexnejsi simulace ke snizeni nakladu na stavbu xy prototypu a ty to nechapes protoze driv simulace taky nebyli....

    ten odhad soucastek je mimo, vis kolik stoji schvalena a nutna avionika? cely rozpocet ti nebude stacit ani na jeden budik, zalezi samozrejme jak moc legalne s tim budes chtit litat. technicky potrebna pro let ta avionika je. ale dejme tomu ze si vystacis s beznou GPSkou napr pro paraglidery.

    aha, takze jako vzdy zacinas vysvetlovat ze jsi to myslel vlastne cele jinak.

    ten rozdil neni v me genialite, ale primarne v tve neznalosti vseho a aroganci.

    a pak dale v:
    Ve vyrobe, nez ty vubec poptas vyrobu nejakeho dilu, tak ja odejdu do vedlejsi mistnosti a nez jen ty sesmolis vykres tak ja budu mit soucastku hotovou.

    V konstrukci, cad uz nejaky ten rok pouzivam, a nemam problem se naucit s libovolnym jinym nastrojem, pripadne si vlastni potrebny sw nastroj vyvinout, delam to tak v praci bezne denne. Zatimco ty se odmitas cokoliv ucit jen proto aby jsi se nemusel nic ucit a prechod z 2D do 3D je pro tebe neprekonatelny problem.

    legislativa, zatimco ja prectu denne 10-50 stranek dokumentace, ty odmitas precist byt i jen predpisy dlouhodobe. Nicmene souhlasim ze legislativa a predpisy jsou velice casto velmi matouci nez se clovek v danne problematice trochu zorientuje (a casto i potom)

    Drive jsem te chapal, jsem praktickz neustale ve stejnem postaveni, kdy prijdu s nejakou kacirsky revolucnim napadem a vsichni okolo me mi rikaji ze to je blbost, ze to je nerealizovatelne v mych podminkach, casovym a financnim rozpoctem atd. (ted ohledne soukromzch projektu napr s 3d tiskem se chci pokusit prolomit urcite hranice toho co je diy mozne). ale misto toho abych donekonecna neustale opakoval na internetu ty same blbosti, tak radeji jdu a spocitam/zkusim jestli to je moznea studuju tot ak dlouho dokud neziskam dostatecne mnozstvi informaci k tomu abych ziskal jednoznacny nahled na konkertni problematiku.

    Jenze zde je prave problem v aroganci, jista vysoka davka arogance a drzosti je potreba co se tyce napadu na reseni konkretnich technickzch problemu, ale nikoliv v ochote ty problemy resit a studovat vse souvisejici , v odmitani rad a v pochybovani nad vlastnim resenim.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (ostatně, tady je vidět, že Rorschachovy obrazce v pohodě můžou představovat i půdorys solárního letadla... chce to jen trochu imaginace :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    dobře, tak úplně nejprimitivnější budget hmotnosti těch trubek, který mi zabral 30 minut,nakreslit (křídlo nebude ve skutečnosti mít takhle symetrický tvar, ale já použil copy+ paste a je tam toho špatně víc, např. zadní střední trubka je nakreslená jako tlustá... ale on ten čas je nakonec nejvzácnější zdroj... tak snad v další verzi...teď využívám krátkodobého banu pro id REGUY...)

    tlusté trubky 0.4 kg/m2
    4x ~2m (vyztužení kořenů křídel)
    1x ~6m (trup bude celkově trochu složitější - tohle je naprostéminimum, aby křídlo vůbec drželo pohromadě aspoň na zemi)
    1x ~1m (ocasní plocha, na nákresu není vidět)
    2x ~2m (vyztužení v oblasti podvozku a vzpěr vůči ocasu a zadní/horní ploše)
    1x ~2m (příčka v oblasti kořene přední/spodní plochy)
    ~21m, 8.4 kg

    střední trubky 0.2 kg/m2
    4x ~6m (základ křídel)
    4x ~1m (příčky v křídlech v místě ukončení tlusté, "kořenové" trubky, u zadní plochy je asi chybně tlustá)
    1x ~3m (příčka v oblasti kořene zadní/horní plochy, na nákresu je asi chybně tlustá)
    2x ~1m (winglety uzavírající boxed wing, na nákrsun ejsou)
    33m, 16.5 kg (!!!)

    tenké trubky 0.1 kg/m2
    8x ~6m (vyztužení náběžných a odtokových hran křídel)
    6x ~2m (vzpěry, na obrázku není úplně patrné, jak budou dlouhé a kolik jich bude, jen rámcově kde s nima počítám)
    2x ~1.2m (vyztužení konců křídel,abychom se nespoléhali jen na žebra)
    6x ~1m (náběžné a odtkové hrany wingletů a ocasní plochy na nákresu nejsou patrné)
    ~68.2m (6.8 kg)

    je vidět, že hmotností rozpočet 15 kg jsem tedy zatím překročil zhruba dvojnásobně, ale zase je otázka, jestli jsem svoje "střední" (a ostatně i ty tenké) trubky nenastřelil jako zbytečně těžké. na druhou stranu je to i bez žeber křídel... takže ano, musím na tom ještě pracovat, zatím mi cca 30 kg váží jen karbonové trubky bez ničeho (a on tolik má vážit celý trup i se spodním potahem křídel, náběžnýma hranama a kolečky!!!) ale taky ani nevím, jestli to celé není overkill...

    je potřeba na tom ještě pracovat, no. (teď jsem ani nepracoval s tím katalogem trubek, navíc nejdelší prefabrikovaný rozměr je asi 2.5, takže tam budou u těch delších úseků muset být překryvy...)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: srovnávám se v sebeobraně: když nebudu čelit osobním útokům, nebudu mít potřebu se srovnávat. ostatně, nesrovnávám se s Clarkem v roce 1945: moje situace je spíš, že někdy v roce 1985 vysvětluju v české hospodě, k čemu jsou geostacionární družice a místní předseda JZD to nechápe: "vždyť mají přece všichni lidi doma dva televizní programy, díky převaděči támhle na kopci a konečně od loňskai zavedený telefon... k čemu by nám byl nějaká mísa na střeše... kdyby sis tady s náma radši dal panáka, místo těch tvých mouder" (a měli by pravdu.. k čemu satelit, když já si dnes pirátím filmy z Internetu :-) (ale já bych prostě nebyl "v kolektivu oblíben"... v žádné době a v žádném kolektivu...)
    (BTW Clarke měl v několika románech šlapací letadla... byť ve vnějším kosmu, naposled v Rámovi... :-)

    ad rozpočet: záleží na tom, z čeho vyjdu. samozřejmě, když vyjdu ze šrotu se suboptimálními vlastnostmi, tak si moc nezalétám. taky budu potřebovat nějakou avioniku, apod. 200000 byl odhad ceny _součástek_ technicky potřebných pro let, ale bez _avioniky_ a naprosto bez práce (na to, co neumím, si budu muset někoho najmout, ten někdo nepracuje zadarmo).

    náčrt ve formě úseček dodám. 15 m byl překlep buď můj nebo tvůj: mluvil jsem o tom, že ze 30 kg rozpočtu na hmotnost (bez většiny horního potahu křídla, ale vč. náběžných hran, apod.) jich odhaduju 15 kg na karbonovou kostru. jak a u koho se z 15 kg stalo 15 m trubek, to netuším, ale v mém příspěvku byl odkaz na 35m trubek o největším průměru (ale já nepoužiju samozřejmě _jenom_ tyhle trubky, např. u konců křídel by to byl overkill)

    ani nevím, jestli si viděl můj poslední nákres, protože od(t)rol(l)oval v historii klubu hluboko do minulosti. ok, bude další nákres, jen trubkový.

    že by si to zvládnul rychleji, to rozhodně nepochybuji.. já jsem vůbec podřadný a druhořadý téměř ve všem, takže se nediv, že mi něco trvá řádově déle, než géniovi tvého formátu :-)))
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: srovnavas se tu s nekym kazdou chvili, kazdou chvili prohlasis ten a ten to dokazal taky a od nuly, nacez se ukaze ze ten nekdo nezacinal od nuly ale mel celozivotni zkusenosti, dohledavat jednotlive pripady nebudu.

    s tvim rozpoctem sotva bude prvni verze, jakozto investor si priprav castku o 2 az 3 nuly vetsi, minimalne a za predpokladu ze vse pujde tak jak ma a nebudou nikde zadne komplikace (coz se v praxi nestava, naposledy co vim tak u bubenske cistirny vod)

    nahazet do cadu a render je sakra rozdil, nikdo po tobe nechce vyumelkovane fotorealisticke obrazky, ale nacrt pouze trubkove konstrukce ve forme usecek aby jsi ten zcela zcestny udaj o 15m trubek necim podlozil, protoze to je evidentni nesmysl. psal jsem 15m (delku) ne 15 (pocet) trubek.

    Sice uvazujes nejakou tloustku steny trubek, nejakou jejich hmotnost na zaklade informace 15m ktera je zcela vycucana z prstu tak ze by i nahodny generator cisel podal presnejsi vysledek, ale vubec netusis jestli ta tloustka bude stacit kuli pevnosti a tu neznas protoze nemas ani naznak konstrukce a zjevne ho nemas ani v hlave, jinak by jsi nemohl tvrdit ze 15m bude stacit. a na to aby jsi natahal v cadu geometricke primitivum jmenem usecka fakt nepotrebujes se nic ucit, to zvladne totalni laik behem 20 minut.

    Puvodne jsem si rikal ze to co ty zvladnes za 2 roky tak ja bych to same zvladnul za 2 tydny, coz ted prehodnocuju na 2 hodiny.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ...nebo kdybych přeci jen vyšel radši z motorového rogalla :-) (motor Trabant má méně než 20 kW, otázkou ale je u těhle bastlů výkon potřebný pro udržení vodorovného letu)
    Prodám motorové rogallo - Letecký bazar inzerce - Piloťák.cz
    http://www.pilotak.cz/letecky-bazar/1889-prodam-motorove-rogallo/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (používám tenhle klub trochu jako bookmarky dokumentů k pozdějšímu zpracování...)

    1) co asi tak půjde koupit za tuhle cenu kolem roku 2020? (u LK-3 by plocha křídla dodala odhadem tak nejvýš třetinu energie potřebné pro vodorovný let, do toho nejdu.. ale stejně :-) Plocha křídla: 16,3m2 - to jsem skoro u těch 20 m2 co potřebuju sám... i z tohohle bych dostal při troše dobré vůle 1-1.5 kW elektřiny :-) k vodorovnému letu by ale nejspíš nestačily.
    LK-3 - Letecký bazar inzerce - Piloťák.cz
    http://www.pilotak.cz/letecky-bazar/1969-lk-3/

    2) nejnižší pádová rychlost 45 km/h i nejnižší prázdná hmotnost u Stratonu, hmm... do třídy ultralightů se evidentně nevejdu, když chci cestovní rychlost někde kolem 36 km/h a pádovou potřebuju pokud možno co nejnižší (aby mírná ztráta rychlosti okamžitě nevedla k pádu...)
    https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=15551

    v PDF jsou krásné grafy závislosti něčeho na něčem. např. závislost cestovní rychlosti na prázdné hmotnosti: při hmotnosti 90 kg by můj UL skutečně měl problém dostat cestovní rychlost pod 50 km/h (zase ten graf je jen hrubá extrapolace a třeba i Straton je hodně pod čárou... a navíc typičtí konstruktéři ultralightů asi necílí na co nejnižší cestovní rychlost...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam