REDGUY: proč je problém, když je podstatná část hmoty letadla daleko od těžiště? no, může to být možná i výhoda, pokud jde o stabilitu... problém je, že moment setrvačnosti roste s drouhou mocninou vzdálenosti od těžiště: když dám baterky do křídel (jak jsem si dřív myslel, že je výhodné), bude se to chovat co do reakce na řízení naprosto jinak, než když je dám pilotovi pod zadek.
no... řízení závisí na silách, které dokážeš vytvořit pomocí aerodynamických řídících ploch (ocasní plochy, křidélka.. u tandemového křídla fakticky oboje jsou "křidélka"). pokud se snižuje rychlost, musela by se velikost řídících ploch zvětšovat.. a od určité rychlosti by nestačilo ani to. Proto jsou stroje s nejnižším plošným zatížením křídla právě závěsné kluzáky, řízené přenášením váhy pilota = aerodynamickou řídící plochou se pak v podstatě stává celé křídlo a stroj je pak ovladatelný i při té nízké rychlosti.
no a teď co já s tím: ještě jsem se nerozhodl, jestli stavím závěsný kluzák nebo nekonvenční letadlo s konvenčními řídícími plochami (počítám to bude asi hlavní rozdíl mezi třídami "MZK", motorové závěsné kluzáky a "UMK", ultralehké motorové kluzáky). ale svoji roli tady může hrát právě poměr hmotnosti křídla (na kterém jsou rozložené ty FV panely) vs. trupu (motor, pilot...).
a kupodivu: asi se budeš divit, ale právě tohle je důvod, proč říkám, že než se rozhodnu, že budu stavět letadlo té či oné koncepce, tak se chci poradit s někým, kdo bude chápat, na co se ho ptám (a nebude proti mě jen donekonečna trollovat).