REDGUY: zkratka Mj. = mimo jiné. Můžeš vyhrabat krajní případy, ale typický závěsný kluzák má menší rozpětí, než typický ultralight (a i kdyby neměl, tak pořád má dobré důvody, proč neváží tolik, kolik musí vážit křídlo ultralightu - rychlejšího, vytvářejícího větší vztlak, nesoucího celkově těžší stroj)
takový volně související postřeh: pomalu letítí letadlo nebude na jednotku plochy křídla vytvářet tolik vztlaku, kolik rychlejší letadlo. tzn. za normální situace bude průhyb takovéhoto křídla bude z principu menší, než u letadla s vyšším plošným zatížením křídla (samozřejmě ale musí ustát poryvy větru - v nich se může ohnout, ale nikoliv ulomit)
to je podstatná věc v celé debatě: u solárního letadla tu plochu potřebujeme nejen kvůli vztlaku, ale prostě kvůki ploše fotovoltaiky. tzn. na trup a užitečné zatížní se konstrukcí přenáší menší poměrná část vztlaku, než u konvenčních letadel (ale i závěsných kluzáků!). to znamená, že i když ta konstrukce se bude jevit oproti jiným podobným letadlům poddimenzovaná, tak pokud bude dostatečně pružná, aby ustála případné jednorázově působící síly, tak prostě nebude zatížená tolik, jako u srovnatelně velkého těžšího a rychlejšího letadla.
tohle samozřejmě neřeší problém, že konstrukce musí unést sama sebe, pokud letadlo stojí na zemi a neletí (Sunseeker II má takové jakoby "winglety naruby" na koncích křídel, která je na zemi podpírají.... což dává dobrý smysl, když víme, že solární křídlo nese později ve vzduchu v první řadě samo sebe...)
já jse mna svých nákresch zachytil něco podobného - tzn. podvozek buď dále od trupu, nebo na koncích křídel. protože to přesně odpovídá příčnému rozložení hmoty letadla, které bude jiné, než u konvenčních letadel.
ale: uspořádní jako tandemový dvouplošník mi řeší to, že u jednoplošníku s těžkým solárním křídlem je větší část hmoty než obvykle dále od trupu a má velký moment setrvačnosti (letadlo to jistě stabilizuje, ale současně to musí zhoršovat ovladatelnost, resp. zpomalovat reakce letadla na výkyy řídících ploch).
tohle vidím jako další docela velkou výhodu "mého" uspořádání proti existujícím solárním letadlům... hmota letadla blíže těžišti bude znamenat lepší ovladatelnost (viz také proč se jako akrobatická letadla pořád používají dvouplošníky: není to jen proto, že "zaberou míň místa v hangáru", jak tu zaznělo...)