• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Napln magistra Stavba letadel na brnensky technice: https://www.vutbr.cz/studium/ects-katalog/detail-oboru?oid=8479&aid_redir=1 . Jen tak pro zasmani, s cim se XChaos vlastne srovnava 8))
    BURAN
    BURAN --- ---
    REDGUY: dyk on Xchaos to stejne nakonec vobslehne taky. nic jinyho mu nezbude, protoze kdyz vidis ty vystupy, ktery ma po 5 letech studia (viz. XCHAOS: a XCHAOS: ), tak mu proste nemuze stacit zivot na to, aby vyvinul neco autentickeho.
    BURAN
    BURAN --- ---
    mate tady nekdo dostudovano s "titulem"?
    dejte xchosovi ban za osobni utok :D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jsem za posledních 5 let už nastudoval opravdu víc, než průměrný student, co dostudoval "s titulem" - HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.

    Jo. Jasne. To jsi nazorne demonstroval uz jen tema pitomostma, cos tady hlasal dneska. A kdyz k tomu pridam dalsi nesmysly .... jo, jasne. "Nastudoval vic". BUAHAHAHAHA.

    třeba ta motorová rogalla si běžně svaří učni na střední, kteří znají jen minimum teorie, co s tím souvisí - prostě okopírují něco, co viděli, vrazí k tomu motor od Trabanta, a letí se. - hmmmmmm. A rikal tady nekdo, ze postavit rogallo podle hotovej planu je problem? Samozrejme ze neni. Zase tvuj oblibenej argumentacni faul, strawman fallacy. Nikdo nerika, ze je tezke postavit neco podle planu. Jenomze to, co tvrdis ze dokazes ty, je neco podstatne jineho nez "okopirovat hotovy rogallo".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jde o to, že teď už je to čirý trolling. o věcech co souvisí s létáním jsem za posledních 5 let už nastudoval opravdu víc, než průměrný student, co dostudoval "s titulem" (dokonce i řadu technických oborů, řekl bych). samozřejmě mám handicap, že jsem letadlo nikdy neřídil... ale zase i piloti, kteří vědí, že se v praxi nějaké letadlo, na které mají výcvik, chová nějak, nemusí přesně tušit, kvůli kterému konstrukčnímu prvku tomu tak je...

    od lidí, kteří opravdu někdy nějaké letadlo navrhovali, i od lidí, co ho řídili, mám poněkud jinou zpětnou vazbu, než tady od tebe. třeba ta motorová rogalla si běžně svaří učni na střední, kteří znají jen minimum teorie, co s tím souvisí - prostě okopírují něco, co viděli, vrazí k tomu motor od Trabanta, a letí se.

    myslím, že dřív nebo později ti někdo vysvětlí, že si v tom osobním útoku už zašel příliš daleko.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: wut? Nerozumim co tim chces rict. Nezapomel jsi tam napsat "A navic, XY zadny formalni vzdelani nemel, a pritom dokazal Z!!!" a ja bych se potom podival na zivotopis XY a zjistil, ze ve skutecnosti vystudoval fyziku na Yale nebo tak neco a zase by s tim byla velka legrace? Jako posledne s Morsem? 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jasně. začínám to chápat. lidi, co jim stačí titul, se s tím prostě spokojej, a nikdy si netroufnou vlézt do toho, co postavěj a vyzkoušet, jestli se v tom nezabijou. (nota bene, jen zlomek lidí má titul vzdáleně související s fyzikou létání nebo s aerodynamikou... i lidi, co mají třeba dopravku, připouštěj, že od zkoušky všechno dávno zapomněli.. jen ty v tom máš jasno)

    popravdě docela by mi to zajímalo úplně naopak: čemu z toho, co jsi (v jakémkoliv oboru) kdy vyprojektoval a realizoval ty, bych já vlastně měl důvěřovat? čím víc tě čtu, tím víc se děsím čehokoliv, co pustěj do světa sebevědomí náfukové jenom proto, že "mají titul".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Létat může každá pitomost, dokud vám to v Reichu nezakážou:
    Větroň, který byl pojmenován ”Mährisch Schönberg”, měl rozpětí 14,5 m a klouzavost 1 : 22.
    Historie létání v Jeseníkách | počátky
    http://www.letani-jes.wbs.cz/pocatky.html
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Pak jsi idiot.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: zato ty seš chytrej jak rádio, co se týče úplně všeho. Ne, xchaosi, nejsem. Podstatnej rozdil mezi mnou a tebou je, ze znam svoje meze a vim, jak zatracene slozita vec konstrukce letadel je. Ty jsi namyslenej idiot, kterej ma utrzkovity znalosti fyziky pro stredni skoly a veri, ze vic nepotrebuje. Bohuzel, projevuje se to uplne bolestive, viz posledni scenka. Ty tak nejak jako tusis, ze existuje nejakej moment setrvacnosti. Zhruba tusis, ze to nejak souvisi s tim, jak snadno se veci otaceji. Takze zacnes fabulovat o tom, jak je to strasne dulezity a jak je problem kdyz mas tezky velky kridla daleko od trupu a jak vlastne to tvoje tandemovy kridlo tenhle problem resi... akorat ze do toho staci jen zlehka stouchnout a vyjde najevo, ze vlastne vubec netusis, jestli kdyz tendlecten "moment setrvacnosti" je velkej je dobre nebo spatne, protoze ti proste chybi to obrovsky kvantum vedmosti mezi stredni skolou a titulem z leteckyho inzenyrstvi, ktery zahrnuje stabilitu letadel, rizeni letadel, dynamiku letu a tak dale a tak dale. Ale to te samozrejme nezastavi a porad placas dalsi a dalsi nesmysly... je zabavny to pozorovat, ale obcas trochu smutny 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: kolik z toho vzorku 60 UL letadel má menší rozpětí, než průměrný závěsný kluzák? - Rozumim, klickovani, mlzeni pokracuje. Ok, chces-li ze sebe delat idiota, posluz si 8)
    Kouknu na jiz jednou linkovane https://www.willswing.com , vsechny jejich kluzaky maji kolem 30ft. Coz znamena, ze mensi rozpeti nez takovy kluzak ma zhruba polovina letadel z tvyho seznamu.

    Takze... jak dlouho budeme jeste opakovat, ze jsi placnul zase dalsi pitomost?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jo, v podstatě jo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak zpět k tématu...
    Chinese college students design solar-powered aircraft
    https://www.youtube.com/watch?v=A5DUb9TecJ0

    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: proboha, když může letět tohle... - ... tak muze letet jakakoliv pitomost? Nebo co tim chces rict?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: zato ty seš chytrej jak rádio, co se týče úplně všeho. (jak si tu jistě už všichni všimli...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: kolik z toho vzorku 60 UL letadel má menší rozpětí, než průměrný závěsný kluzák?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ... a možná přišel čas hrát s modýlky. (létat může prostě skoro všechno...)
    RC - VECTOR KITE 34 - 1 *300cm MANTA birotor vector controlled * 2 counter rotating props *
    https://www.youtube.com/watch?v=lqcUUsICeww
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (povšimněte si u Bloopu velikosti řídících ploch... + to předchozí je závěsný kluzák... vzhled klame)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jinak opakovaně se mi nedaří vygooglit datasheety tohohle "motorfloateru"... dvojplošná konstrukce se pro umístění solárních panelů hodí maximálně.. vědět tak, jak rychle to letí, kolik to váží, a na kolik jde při vodorovném letu stáhnout motor...
    Bloop1 Motorfloater Flying
    https://www.youtube.com/watch?v=RcREfKDbasU

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ...nebo tahle sekačka na trávu:
    quicksilver ultralight take-off landing quick flight windy day ground 04-08-2012
    https://www.youtube.com/watch?v=NBrHZT6HiKE


    ještě někdo chce pochybovat, že do 5 let poletím? (na Slunce?)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    proboha, když může letět tohle...
    Amphibious Ultralight Takeoff, Low Flying over Limassol and Water Landing - A Flying Boat!
    https://www.youtube.com/watch?v=Fo1FPChLrKg


    já na tuhle diskuzi fakt nemám nervy.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: proč je problém, když je podstatná část hmoty letadla daleko od těžiště? no, může to být možná i výhoda, pokud jde o stabilitu : /facepalm.

    Ano. Vis o tom kuylovy. Vis prd o rizeni letadel, vis prd o jejich stabilite, vis prd o tom, jak spatnej nebo dobrej efekt moment setrvacnosti ma, vis prd o tom, jakou konkretni hodnotu tvoje letadlo bude mit a vis prd o tom, jak by se s tou konkretni hodnou chovalo a jestli by to bylo spatne nebo dobre. A to uplne nechavam stranou ten drobnej problem, ze s tvym pristupem "sotva dokazu poscitat hmotnost par trubek" by ses do faze, kdy by na nejakejch momentech setrvacnosti zalezelo proste ani nedostal.

    Ale presto ze vis prd, tak zasvecene placas pitomosti o tom, jak "tandemove kridlo resi problem". Prdlajs. Ty nevis ani jestli nejakej problem existuje, tim spis nevis, jak ho resit.

    tak se chci poradit s někým - to bych mozna i zaplatil penize za to, abych se mohl divat, jak se bude nejakej expert tvarit az mu budes vypravet svoje teorie o stavbe letadel a o tom, jak "tandemove kridlo resi problem momentu setrvacnosti" 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nejde jen o rozpěti - pak jsi to mel napsat jinak. Napsal jsi, ze zavesny kluzaky maji mensi rozpeti. Napsal jsi blbost a ted se to jen snazis okecat. Coz je shodou okolnosti vcelku presny popis cele debaty, kterou s tebou posledni roky vedeme 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: viz předchozí příspěvek: nejde jen o rozpětí, ale i o rychlost, při které to potřebuješ uřídit.

    ve skutečnosti mi vychází, že pro nízkou cestovní a velmi nízkou pádovou rychlost bych potřeboval spíš asi závěsný kluzák. ale současně, protože ponese za letu především sám sebe (fotovoltaiku) a na pilota (+ motor + baterii) se bude přenášet relativně menší část vztlaku, než u konvenčního designu, tak mi vychází, že by to křídlo mělo mít na koncích malá kolečka, o která se to prohnuté solární rogallo opře, než nabere dostatečnou rychlost, aby se díky vztlakem udrželo samo ve vzduchu :-) (chceš náčrt :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: proč je problém, když je podstatná část hmoty letadla daleko od těžiště? no, může to být možná i výhoda, pokud jde o stabilitu... problém je, že moment setrvačnosti roste s drouhou mocninou vzdálenosti od těžiště: když dám baterky do křídel (jak jsem si dřív myslel, že je výhodné), bude se to chovat co do reakce na řízení naprosto jinak, než když je dám pilotovi pod zadek.

    no... řízení závisí na silách, které dokážeš vytvořit pomocí aerodynamických řídících ploch (ocasní plochy, křidélka.. u tandemového křídla fakticky oboje jsou "křidélka"). pokud se snižuje rychlost, musela by se velikost řídících ploch zvětšovat.. a od určité rychlosti by nestačilo ani to. Proto jsou stroje s nejnižším plošným zatížením křídla právě závěsné kluzáky, řízené přenášením váhy pilota = aerodynamickou řídící plochou se pak v podstatě stává celé křídlo a stroj je pak ovladatelný i při té nízké rychlosti.

    no a teď co já s tím: ještě jsem se nerozhodl, jestli stavím závěsný kluzák nebo nekonvenční letadlo s konvenčními řídícími plochami (počítám to bude asi hlavní rozdíl mezi třídami "MZK", motorové závěsné kluzáky a "UMK", ultralehké motorové kluzáky). ale svoji roli tady může hrát právě poměr hmotnosti křídla (na kterém jsou rozložené ty FV panely) vs. trupu (motor, pilot...).

    a kupodivu: asi se budeš divit, ale právě tohle je důvod, proč říkám, že než se rozhodnu, že budu stavět letadlo té či oné koncepce, tak se chci poradit s někým, kdo bude chápat, na co se ho ptám (a nebude proti mě jen donekonečna trollovat).
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: linkoval jsem odkaz na nějakou diplomku, či co to PDF původně bylo, kde máš typických ultralightů rozebraných asi 20. - ano, to jsi linkoval. A klicova otazka: cetl jsi to? Asi ne. Protoze jednak tech letadel je tam popsanejch vic nez sedesat a druhak, prumerny rozpeti maji pod deset metru. Jinymy slovy, v podstate stejne jako zavesne kluzaky.

    Takze se uz podruhe opakuje komicka scenka, kdy XChaos placne nejakou pitomost, ja ho na tom nachytam, xchaos zacne mlzit a vykrucovat... cili, kdyz se te ted zeptam, jestli porad trvas na tom, ze ultralighty maji vetsi rozpeti nez zavesny kluzaky, hadam ze se dozvim neco jako "zadna odpoved te neuspokoji", vid? Nebo tak neco 8))

    Tohle je fakt komedie. Nejsi schopnej spocitat kolik metru trubek potrebujes na pokryti nejaky konstrukce. Meles pitomosti o tom, ze neexistujici dvestemetrovy letadlo jsou stejnej problem, jako akumulace elektriky pro pohon letadel, kterou vidime v praxi vyresnou nekolika ruznejma zpusobama. Mas naprosto nesmyslny predstavy o rozmerech ultralightu a zavesnejch kluzaku a nejspis ani nectes to, cim tady tapetujes. A presto vsechno veris, ze dokazes navrhnout velmi extravagantni a vyjimecny solarni letadlo. Kdyz reknu, ze mi to prijde jako projev silenstvi, zase me zabanujes?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: existují nákladní letadla typu Super Guppy - aha. takze supper guppy, se ctyrma 3500 kW motorama je vhodnej argument kdyz se bavime o solarnim pidiletadelku s pidimotorem ?

    jaký by to mělo vliv na aerodynamiku nevím, - pochopitelne. A to je prave problem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: linkoval jsem odkaz na nějakou diplomku, či co to PDF původně bylo, kde máš typických ultralightů rozebraných asi 20.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: klidně si hledej... já si debatu na G+ pamatuju (je možné, že něco jsem přinesl z Nyxu na G+, ale mám pocit, že ne...že to byly dvě hlavní informace - aerodynamické kouty, a vliv rozpětí na manévrovatelnost nízko u země...)

    REDGUY: byly tam načrtnutné výztuže uvnitř postraních panelů. jaký by to mělo vliv na aerodynamiku nevím, ale existují nákladní letadla typu Super Guppy, která taky nemají zrovna zanedbatelný boční průřez... letadlo v bočním větru nakonec dříve či později získá rychlost toho bočního větru, tady se příliš neliší od balónu (akorát na rozdíl od balónu může letadlo nabrat kurz, který ten směr větru kompenzuje... teda letadlo s cestovní rychlostí 10 m/s jen někdy.. :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Prosim, definuj "typicky ultralight". Uz se tesim 8)

    takový volně související postřeh: pomalu letítí letadlo nebude na jednotku plochy křídla vytvářet tolik vztlaku, kolik rychlejší letadlo coz neni pravda. Dokonce i kdyz predpokladam ze je rec o stejnem letadle, tak to neni nutne pravda.

    a normální situace bude průhyb takovéhoto křídla bude z principu menší, než u letadla s vyšším plošným zatížením křídla - a to je taky pitomost, napriklad protoze zalezi na tuhosti kridla.

    fail, fail, fail. A jedeme dal!

    uspořádní jako tandemový dvouplošník mi řeší to, že u jednoplošníku s těžkým solárním křídlem je větší část hmoty než obvykle dále od trupu a má velký moment setrvačnosti wut? a to je problem proc?

    hmota letadla blíže těžišti bude znamenat lepší ovladatelnost - ale prdlajs. Na ovladatelnost ma stejnej, ne-li vetsi vliv spousta jinejch faktoru. Vytrhnout jeden z nich bez nejaky kvantitativni analyzy a prezentovat ho jako zasadni vyhodu je idiotske.

    viz také proč se jako akrobatická letadla pořád používají dvouplošníky - a dalsi pitomost. Uz pred par rokama jsme ti ukazali, ze dvojplosnik naposled mistrovstvi sveta v akrobacii vyhral par desitek let dozadu. Kdyby to co pises byl nejak zasadni faktor, bylo by to uplne jinak.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam